2023-09-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Du pratar om något helt annat. Du pratar om huruvida matematik är abstrakt, liknande fantasi eller inte.

Matematik opererar ju inom den observerbara världen. Det är poängen.

Vad menar du med att matematik opererar i den observerbara världen?
Citera
2023-09-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Vad menar du med att matematik opererar i den observerbara världen?
Det borde inte vara speciellt oklart.
Citera
2023-09-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Nu är det dock så att gud faktiskt finns. Det gör även himlen och helvetet.

Jesus är enda vägen till frälsning och räddning från den eviga elden i Gehenna. Sök Jesus frälsning, acceptera att han dog och återuppstod för våra synder eller ångra er förevigt.

https://www.pingstmellanbygden.se/sa-blir-du-fralst/

(Detta kommer ifrån en tidigare ateist som blev räddad av Jesus).

Du postade bara en länk till en massa trams som kan sammanfattas i att ”om du bara tror tillräckligt mycket på att historien om Harry Potter är sann, så kommer du tillslut tro att den är det också.

Om din gud finns? Så langa fram några objektiva och falsifierbara bevis för det tack!
Citera
2023-09-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du postade bara en länk till en massa trams som kan sammanfattas i att ”om du bara tror tillräckligt mycket på att historien om Harry Potter är sann, så kommer du tillslut tro att den är det också.

Om din gud finns? Så langa fram några objektiva och falsifierbara bevis för det tack!

Det går inte att bevisa någonting som kom innan skapelsen med bevisföring som endast existerar som koncept inom och som en del i själva skapelsen.

Gud>skapelsen>bevis.

Du kan däremot uppleva gud själv genom att söka efter honom via Jesus med ett öppet sinne.

Du måste dock ägna lite tid åt det för att Jesus ska ägna tid åt dig.
Citera
2023-09-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är du som påstår att Gud måste vara som en buss för att du ska tro att Gud är.
Som materialist avslöjar du dig genom att a priori kalla annat än den materiella världen "fantasivärld" och genom att dra en materialistisk jämförelse med (ateisters favoritdjur) enhörning. Materia var alltså inte bara något du provisoriskt erkände som det enda existerande, du gjorde och gör det axiomatiskt.
Du kräver att Gud ska vara materiell helt enkelt - annars existerar han inte, menar du.
Men kristendomen har aldrig hävdat att Gud är materia, och lär explicit att Gud är ande (Joh 5:23-24):
Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.

Andar, troll, enhörningar och älvor?

Din gud får ta sig vilken form som helst för min del. Jag skiter fullständigt i det faktiskt.

Men innan jag ens tänker ägna någon som helst tid åt det du skriver så måste du först bevisa (empiriskt) att något som en ”ande” faktiskt existerar. Sen när vetenskapen är allmänt överens om det! Ja då kan vi fundera vidare om det är gud, eller om det bara är en tjockis i en lampa som bjussar på tre önskningar när man killar honom på magen.
Citera
2023-09-03, 21:30
Medlem
Citat:
Det går inte att bevisa någonting som kom innan skapelsen med bevisföring som endast existerar som koncept inom och som en del i själva skapelsen.

Gud>skapelsen>bevis.

Du kan däremot uppleva gud själv genom att söka efter honom via Jesus med ett öppet sinne.

Du måste dock ägna lite tid åt det för att Jesus ska ägna tid åt dig.

Jo! Tack jag känner till det där eftersom jag är uppfostrad inom kyrkan och var själv religös i en stor del av mitt liv. Jag har till och med trott på allt det där tramset själv en gång och ”känt” Jesus inom mig.

Du har aldrig funderat över att om ”det inte går att bevisa”? Hur kan du då veta att något av det är sant?
Citera
2023-09-03, 21:36
Medlem
Citat:
Jo! Tack jag känner till det där eftersom jag är uppfostrad inom kyrkan och var själv religös i en stor del av mitt liv. Jag har till och med trott på allt det där tramset själv en gång och ”känt” Jesus inom mig.

Du har aldrig funderat över att om ”det inte går att bevisa”? Hur kan du då veta att något av det är sant?
Argumentet som ungefär låter ”du ber fel” är ju ett typiskt argument från troende. Också tyvärr ett illustrativt argument som visar hur hjärntvättande religion är.
Citera
2023-09-03, 21:39
Medlem
Citat:

Att vara uppfostrad inom kyrkan leder inte nödvändigtvis till gud. Tvärtom kan det leda folk ifrån gud ifall de blir dogmatiskt påtvingade religion som unga.

Du behöver personligen söka efter Jesus och gud. Inte svälja vad andra har försökt uppfostra dig med.

Jag är tvärtom inte uppfostrad religiöst utan kommer ifrån en helt sekulär familj. Jag var ateist under större delen av min ungdom och hade inte ens läst en sida ur Bibeln när Jesus räddade mig.

Jag blev botad ifrån både drog/alkohol-beroenden och sjukdomar utav Jesus (det skedde i princip över natten). Trots att jag innan inte alls var kristen.
Citera
2023-09-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Argumentet som ungefär låter ”du ber fel” är ju ett typiskt argument från troende. Också tyvärr ett illustrativt argument som visar hur hjärntvättande religion är.

Citat:
Att vara uppfostrad inom kyrkan leder inte nödvändigtvis till gud. Tvärtom kan det leda folk ifrån gud ifall de blir dogmatiskt påtvingade religion som unga.

Du behöver personligen söka efter Jesus och gud. Inte svälja vad andra har försökt uppfostra dig med.

Jag är tvärtom inte uppfostrad religiöst utan kommer ifrån en helt sekulär familj. Jag var ateist under större delen av min ungdom och hade inte ens läst en sida ur Bibeln när Jesus räddade mig.

Jag blev botad ifrån både drog/alkohol-beroenden och sjukdomar utav Jesus (det skedde i princip över natten). Trots att jag innan inte alls var kristen.

Du ser ju själv Ali! Det tog inte ens fem minuter för Jesus här att dra sin första fallasi. I det här fallet en liten mjuk en men dock en No-True-Scotsman. Det är samma visa varje gång!

JesusHeligaBlod - Att som du ens försöker inbilla dig att du vet vad, hur, eller på vilket sätt jag varit troende eller vad jag trott får dig bara att framstå som en arrogant stropp. Du anar inte hur många gånger jag hört av troende (inklusive min familj) att ”då var du kanske inte troende på riktigt eller annat trams likt det du antyder.

Om vi därtill bortser från att du rätt säkert ljuger, eller åtminstone överdriver ditt tillfrisknade (alternativt ditt utgångsläge) kraftigt, men ändå tillskriver dig att du exempelvis kommit tillrätta med drog eller alkoholproblem så tycker jag att det är rent ut sagt tragiskt att du väljer inte beundra och tacka dig själv för din styrka och mod. Utan istället väljer att tacka en fiktiv figur som det inte finns några som helst belägg för att denne existerar.

Under mina trettio år inom kyrkan så har jag sett många som liksom dig haft dessa problem och som (halleluja) blev ”botade” av Jesus. Du anar inte! Men med lite perspektiv på det så inser man snabbt att det var personer som bara ersatte ett beroende med ett annat. Inget annat.
Citera
2023-09-03, 22:47
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Det finns ingen skapargud. Allt har kommit till av karma. Men om du gör rätt så får du bra karma och tvärtom om du gör fel. Det är bättre än att inbilla sig att personer som inte är fria själva och dessutom ljuger kan leda till rätt svar. Det leder knappast till vårdslös resignation inför en självdestruktiv hedonism som kommer från att man inte vet om karma heller. Det spelar ingen roll att det inte finns någon gud eftersom lagen om karma fortfarande gäller i samsara och du hamnar i helvetet om du inte vill väl med hela livet och lever på ett ädelt sätt.

Må du förstå vad jag menar.
Citera
2023-09-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Det finns ingen skapargud. Allt har kommit till av karma. Men om du gör rätt så får du bra karma och tvärtom om du gör fel. Det är bättre än att inbilla sig att personer som inte är fria själva och dessutom ljuger kan leda till rätt svar. Det leder knappast till vårdslös resignation inför en självdestruktiv hedonism som kommer från att man inte vet om karma heller. Det spelar ingen roll att det inte finns någon gud eftersom lagen om karma fortfarande gäller i samsara och du hamnar i helvetet om du inte vill väl med hela livet och lever på ett ädelt sätt.

Må du förstå vad jag menar.

Nej, det där stämmer inte. Det är hinduiska läror som kommer ifrån avgudar (de hinduiska gudarna är i själva verket vilseledande demoner precis som alla andra hedniska gudar).

Här har du en bra och ingående intervju med en tidigare yoga-lärare som gick ifrån att vara väldigt inne i New Age-rörelsen till att inse att Jesus är vägen: https://www.youtube.com/live/R_qP_97mAVc?si=5hdUcpFon8CJ8k7T

Karma existerar under jordelivet i den mån att "live by the sword, die by the sword" oftast gäller. Detta står även i Bibeln.

Man skulle även kunna kalla det karma att man antingen får sin själ kastad i helvetet eller himlen efter jordelivet beroende på hur man levt och framförallt beroende på om man tror på Jesus gåva eller ej.

Som Jesus sade:
Citat:
Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre fördig att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kastas i Gehenna. Och om din högra hand förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig! Det är bättre för dig att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kommer till Gehenna."
Matt 5:29-30
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-04 kl. 09:19.
Citera
2023-09-04, 09:17
Medlem
Citat:

JesusHeligaBlod - Att som du ens försöker inbilla dig att du vet vad, hur, eller på vilket sätt jag varit troende eller vad jag trott får dig bara att framstå som en arrogant stropp. Du anar inte hur många gånger jag hört av troende (inklusive min familj) att ”då var du kanske inte troende på riktigt eller annat trams likt det du antyder.

Om vi därtill bortser från att du rätt säkert ljuger, eller åtminstone överdriver ditt tillfrisknade (alternativt ditt utgångsläge) kraftigt, men ändå tillskriver dig att du exempelvis kommit tillrätta med drog eller alkoholproblem så tycker jag att det är rent ut sagt tragiskt att du väljer inte beundra och tacka dig själv för din styrka och mod. Utan istället väljer att tacka en fiktiv figur som det inte finns några som helst belägg för att denne existerar.

Under mina trettio år inom kyrkan så har jag sett många som liksom dig haft dessa problem och som (halleluja) blev ”botade” av Jesus. Du anar inte! Men med lite perspektiv på det så inser man snabbt att det var personer som bara ersatte ett beroende med ett annat. Inget annat.

Ingen tvingar dig att tro och jag vet inte varför du tror eller inte tror längre.

Nej, jag ljuger inte. Att ljuga är synd, vilket jag gör mitt allra bästa för att undvika sedan jag hittade Jesus.

Jag blev botad utav Jesus och upplevde gud i en väldigt övernaturlig upplevelse som inte går att förneka.

Jag upplevde inte ens utsättningssymptomen från alkoholen eller drogerna efter tillfället. Trots ett länge missbruk och tidigare misslyckade försök att sluta.

Jag har inte ersatt med något annat beroende (förutom gud kanske, vilket är vad vi alla egentligen är beroende av men förgäves försöker ersätta med annat).

Det är vår separation ifrån gud som orsakar människans tomhet och dåliga mående.

Inre tomhet som folk förgäves försöker fylla med materiella ting som droger, pengar, sex, resor eller annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in