Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Jämför hur ateismen är sann för dig - om jag nu ens ska tro dig på den punkten. Ateismen blir inte sann för att du tror på den.
Ok! Låt oss försöka skruva ner tonen lite i tråden.
För det första! Man "tror" inte på ateism! Det är ingen religon, utan det är helt enkelt bara att du svarar "Nej" på frågan om du tror att det finns en Gud. Det är centralt om man vill förtå och jag menar nu inte att vara provicerande. Så häng med!
Jag påstår "att flygande enhörningar existerar på riktigt". Du säger "jag har inte sett några övertydande bevis för det så därför är jag inte övertygad om att det stämmer".
Jag påstår att "det finns utomjordingar som lever maskerade mitt ibland oss här på jorden". Du säger "jag har inte sett några övertydande bevis för det så därför är jag inte övertygad om att det stämmer"
Du påstår att "det finns en Gud". Jag säger ..... ja du fattar. . ..
Det enda man möjligtvis kan kalla "tror på" i detta samanhang väl då att jag "tror på" att det som jag tycker, tänker och har någon åsikt om, så långt det bara är möjligt bara är baserat på en så bra eller överenstämmande bild av verkligheten som möjligt.
För mig är det alltså viktigt att min värld och mina övertygelser och den verklighet jag uppfattar, så långt det är möjligt, överstämmer med den
faktiska och verkliga världen. Inget annat!
Skulle det framkomma några övertygande (vetenskapliga) bevis för att det existerar en Gud så skulle jag mycket troligt acceptera dessa. Det betyder inte att jag skulle bli kristen igen, men vi skulle i alla fall kunna lägga den diskussionen åt sidan.