2023-09-06, 06:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Bättre än vadå? Alla dessa gudar är eller var den ”sanna guden” för någon, vid någon tidpunkt. ...
Jämför hur ateismen är sann för dig - om jag nu ens ska tro dig på den punkten. Ateismen blir inte sann för att du tror på den.
Citera
2023-09-06, 06:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Hade du varit född i ett annat land så hade det varit en annan gud som var ”sann”? ...
Det vet du inte.

Posör!
Citera
2023-09-06, 08:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det vet du inte.

Posör!

Kan du över huvud taget ge ett enda exempel på någon som vuxit upp som kristen i en muslimsk familj i ett muslimskt land eller som vuxit upp som kristen i en hinduisk familj i Indien eller liknande?

Eller skriver du bara strunt som du saknar belägg för?
Citera
2023-09-06, 08:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vredgas, men synda inte, står det skrivert.
Dessa ateister är f.ö. inte mina bröder.
Bibeln säger om ogudaktiga, i synnerhet ateister, att de är ... dårar.
Men du kan ju posera som "from".
Samtidigt förgiftar du människors själar med allsköns falska läror.
En varg i fårpäls!
Nej, det står inte skrivet att man ska vredgas. Du har svårt med Jesus men lätt med honom som vill plåga människor i eviga tider utan nåd och barmhärtighet.

»Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda; ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder. —Matteus 7:1-2

But I say unto you, Love your enemies, bless them that curse you, do good to them that hate you, and pray for them which despitefully use you, and persecute you; —Matthew 5:44
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-09-06 kl. 08:09.
Citera
2023-09-06, 08:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej, det står inte skrivet att man ska vredgas. Du har svårt med Jesus men lätt med honom som vill plåga människor i eviga tider utan nåd och barmhärtighet.

»Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda; ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder. —Matteus 7:1-2

But I say unto you, Love your enemies, bless them that curse you, do good to them that hate you, and pray for them which despitefully use you, and persecute you; —Matthew 5:44

Han har även stora problem med att följa Lukas 6:31
Precis som ni vill att andra ska göra mot er, så ska ni göra mot dem.

Han är en sådan där som bara följer de ord i Bibeln som han själv känner för att följa, samtidigt som han vill framstå som en rättrogen kristen. Skenhelighet är vad sådant beteende brukar kallas för.
Citera
2023-09-06, 08:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Han är en sådan där som bara följer de ord i Bibeln som han själv känner för att följa, samtidigt som han vill framstå som en rättrogen kristen. Skenhelighet är vad sådant beteende brukar kallas för.
De minsta av Jesus bröder tycks inte vara Calovius bröder.

Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.' —Matthew 25:40

Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' —Matthew 25:45
Citera
2023-09-06, 08:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De minsta av Jesus bröder tycks inte vara Calovius bröder.

Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.' —Matthew 25:40

Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' —Matthew 25:45

Ja, han verker inte förstå att även ateister räknas in i liknelsen:
Jag var hungrig, och ni gav mig att äta.
Jag var törstig och ni gav mig att dricka.
Jag var en främling och ni bjöd in mig.
Jag var naken och ni klädde mig.
Jag var sjuk och ni besökte mig.
Jag satt i fängelse, och ni kom och besökte mig.

Det är ju dessa som sedan åsyftas med "mina minsta bröder" och syftar så vitt jag kan se inte enbart på rättrogna eller Gudsfruktande personer.
Citera
2023-09-06, 08:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, han verker inte förstå att även ateister räknas in i liknelsen:
Jag var hungrig, och ni gav mig att äta.
Jag var törstig och ni gav mig att dricka.
Jag var en främling och ni bjöd in mig.
Jag var naken och ni klädde mig.
Jag var sjuk och ni besökte mig.
Jag satt i fängelse, och ni kom och besökte mig.

Det är ju dessa som sedan åsyftas med "mina minsta bröder" och syftar så vitt jag kan se inte enbart på rättrogna eller Gudsfruktande personer.
Ingen av oss som söker efter sanningen skulle exkluderas av Jesus. De Jesus hade svårt med var just de religiösa och obarmhärtiga.

Ve eder, I skriftlärde och fariséer, I skrymtare, som tillsluten himmelriket för människorna! Själva kommen I icke ditin, och dem som vilja komma dit tillstädjen I icke att komma in. —Matthew 23:13

Ve eder, I lagkloke, som haven tagit bort nyckeln till kunskapen! Själva haven I icke kommit ditin och för dem som ville komma dit haven I lagt hinder.» —Luke 11:52
Citera
2023-09-06, 09:19
Medlem
Citat:
Jämför hur ateismen är sann för dig - om jag nu ens ska tro dig på den punkten. Ateismen blir inte sann för att du tror på den.

Ok! Låt oss försöka skruva ner tonen lite i tråden.

För det första! Man "tror" inte på ateism! Det är ingen religon, utan det är helt enkelt bara att du svarar "Nej" på frågan om du tror att det finns en Gud. Det är centralt om man vill förtå och jag menar nu inte att vara provicerande. Så häng med!

Jag påstår "att flygande enhörningar existerar på riktigt". Du säger "jag har inte sett några övertydande bevis för det så därför är jag inte övertygad om att det stämmer".

Jag påstår att "det finns utomjordingar som lever maskerade mitt ibland oss här på jorden". Du säger "jag har inte sett några övertydande bevis för det så därför är jag inte övertygad om att det stämmer"

Du påstår att "det finns en Gud". Jag säger ..... ja du fattar. . ..

Det enda man möjligtvis kan kalla "tror på" i detta samanhang väl då att jag "tror på" att det som jag tycker, tänker och har någon åsikt om, så långt det bara är möjligt bara är baserat på en så bra eller överenstämmande bild av verkligheten som möjligt.

För mig är det alltså viktigt att min värld och mina övertygelser och den verklighet jag uppfattar, så långt det är möjligt, överstämmer med den faktiska och verkliga världen. Inget annat!

Skulle det framkomma några övertygande (vetenskapliga) bevis för att det existerar en Gud så skulle jag mycket troligt acceptera dessa. Det betyder inte att jag skulle bli kristen igen, men vi skulle i alla fall kunna lägga den diskussionen åt sidan.
Citera
2023-09-06, 09:22
Medlem
Citat:
Det vet du inte.

Posör!

Nej inte absolut givetvis, men sett exempelvis till de drygt 1,7 miljarder så finns det ju rätt mycket data som tyder på det.
Citera
2023-09-06, 09:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ok! Låt oss försöka skruva ner tonen lite i tråden.

För det första! Man "tror" inte på ateism! Det är ingen religon, utan det är helt enkelt bara att du svarar "Nej" på frågan om du tror att det finns en Gud. Det är centralt om man vill förtå och jag menar nu inte att vara provicerande. Så häng med!
Så är det inte! På frågan om man tror att det finns en högre osynlig makt kan man svara ja eller nej. Båda alternativen handlar om tro.
Citera
2023-09-06, 10:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Scientologen har talat - en falsk och störd bibelhatare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in