2023-08-25, 23:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Just så!

Vi bör lyssna på både ansvarsfulla kvinnor och ansvarsfulla män.

Alltså blir det mestadels kvinnor vi bör lyssna på gällande detta. Vilket vi i Sverige redan gjort så alla nöjda och glada.
Citera
2023-08-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tror tyvärr att många abortmotståndare delar uvens åsikter gällande detta. Det är en väldigt omogen och orealistisk inställning de har. Jag förstår egentligen inte varför de är emot abort när så brutalt många inom gruppen män varit så otroligt dåliga på att ta ansvar för sin avkomma genom historien.

Därför att det är bekvämt att slippa ta ansvar för barn men ändå reproducera sig och framförallt! kunna ha sex efter behag. Många män som sätter detta i system, finns tom ett helt samhällssystem som går ut på att män ska slippa bry sig...
Och nog mest manliga abortmotståndare som står för det som Uven tycker.
Kvinnliga dito, vill nog mer ha ett delat ansvar för riskerna med sex.
Citera
2023-08-25, 23:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förvisso, TVINGA då fäder att ta ansvar för sina oönskade barn Uven, om det nu är så viktigt att ofödda celler på delning promt ska tvångsutvecklas mot bättre vetande till, på riktigt, ömtåliga barn.

Men nää...tvinga män på samma sätt som du vill tvinga kvinnor går ju inte för sig,..mäns ömtåliga "ansvarslöshet" måste ju få lov flöda ostört...

För tämligen patetiskt sitta och kräva ansvar av det könet som du själv inte tillhör, i en verklighet där ditt kön är det som sköter sig sämst på området.

Män och kvinnor har inte exakt samma ansvar fr a pga att män har betydligt mindre inflytande över abortbeslut än kvinnor. Att påtvinga motvilliga män är betydligt sämre för barnets bästa, vilket Sverige åtagit sig att befrämja.
Citera
2023-08-25, 23:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Män och kvinnor har inte exakt samma ansvar fr a pga att män har betydligt mindre inflytande över abortbeslut än kvinnor. Att påtvinga motvilliga män är betydligt sämre för barnets bästa, vilket Sverige åtagit sig att befrämja.

Skulle det vara för barnens bästa att tvinga ca 30 000 kvinnor att föda?

Skulle barnens pappor ta hand om dem då?
Citera
2023-08-25, 23:09
Medlem
Citat:
Jag svara på allt relevant, men jag medger att jag ibland är litet oartig och ger svar på tal, vilket Du och många andra kvinnor har mycket svårt för. Jag hoppas att Du inte blir en "Karen" när Du blir stor.

Säger den som fått ett antal gratis metodföreläsningar av mig och andra, utan att ta till sig grunderna i t ex jämförande analys.

Jag tror inte att Du riktigt kan skilja på vad är en nation och vad som är en stat. I staten Sverige återfinns ett flertal nationer och etniciteter.

https://svenska.se/so/?id=154583&pz=7

där har du ordet nation...
1 politisk enhet som ut*görs av ett samman*hållet folk som ofta förfogar över ett sammanhängande landområde

Samer, judar, romer, tornedalningar, invandare etc ingår i den politiska "enheten" Sverige.

Och här har du skillanden mellan stat och nation

https://www.definebusinessterms.com/...at-och-nation/

Återigen....samer , judar etc etc ingår i den "uppsättning människor som utgör samma territorium".

Du måste faktiskt lära dig fatta att svenskar inte enkom består av en enda kultur, en enda folkgrupp med exakt identisk härstamning och genuppsättning...
Har aldrig gjort och kommer aldrig göra heller.

utan "svenskar " är den grupp människor som just här och nu bebor och har medborgarskap till det geografiska område som utgör nationen och staten Sverige.
Om 500 år kommer svenskar vara en annan mix, men lik förbannat så är de svenskar.
Senast redigerad av Merapi 2023-08-25 kl. 23:14.
Citera
2023-08-25, 23:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Fast förutsättningarna I DIN UTOPI med TVÅNG för kvinna utveckla och föda barn mot sin vilja, är ju samma. BÅDA löper exakt samma risk att åka på att sätta ett liv till världen som man inte vill ha, inte kan ta hand om etc.

Är DIN VERSION av samhälle vi diskuterar. Håll dig till den röda tråden i diskussionen tack.

Som svensk är jag mera för blå tråd, men för allt del.

Nja, män kan överhuvudtaget inte bli gravida, men de kan ställa till det utan att ens få veta att det hänt. Kvinnor är de enda som kan bli gravida, och är de som fattar det slutliga beslutet om abort.

Citat:
Berätta igen...varför ska ENDAST ena parten påtvingas ensamt ansvar/ vårdnad av oönskad reproduktion i ditt samhälle, NÄR BÅDA bevisligen begått samma misstag att knulla utan skydd, eller använda ett skydd som inte fungerade? varför inte BÅDA lika ansvariga, eller varför inte enkom män, i en verklighet där kvinnan redan fått betala ett rätt dyrt fysiskt pris via 9 månaders ofrivillig graviditet, smärtsam ofrivillig förlossning med alla de skador, kroppsliga slitage, komplikationer och risker detta medför.

Nu vill jag veta.

Jag svarade precis på det i mitt förra svar. Något ytterligare utvecklat: Kvinnor har större möjligheter att använda skyddsmedel, kvinnor har informationsövertag och i de undantagsfall när fadern är motsträvig, så ligger det mindre i barnets intresse att han påtvingas vårdnad.

Sedan glömmer Du alltid en avgörande punkt: Kvinnor är kroppsligt konstruerade för att bli gravida och föda barn. Det är inte män. Om Ni inte föder barn, så blir det inga barn födda. Vi kan inte göra det åt Er.
Citera
2023-08-25, 23:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Alltså blir det mestadels kvinnor vi bör lyssna på gällande detta. Vilket vi i Sverige redan gjort så alla nöjda och glada.

Det är inte en fråga om mängd, utan om kvalitet. De kvalitativt bästa uppfattningarna bör råda över mindre goda.

Citat:
Skulle det vara för barnens bästa att tvinga ca 30 000 kvinnor att föda?

Skulle barnens pappor ta hand om dem då?

Om abortreglerna voro strängare torde det inte röra sig om så många barn årligen. Skälet är att då skulle människor skydda sig betydligt bättre, och sannolikt också bättre undvika att ha sex under ansvarslösa former. Säkerligen skulle flera pappor ta hand om dem, då en inte obetydlig andel av aborterna sker inom äktenskap/samboförhållande.
Citera
2023-08-25, 23:19
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Därför att det är bekvämt att slippa ta ansvar för barn men ändå reproducera sig och framförallt! kunna ha sex efter behag. Många män som sätter detta i system, finns tom ett helt samhällssystem som går ut på att män ska slippa bry sig...
Och nog mest manliga abortmotståndare som står för det som Uven tycker.
Kvinnliga dito, vill nog mer ha ett delat ansvar för riskerna med sex.

Ja herregud, de är så skruvade. Män vill knulla, men skambelägger kvinnor som knullar. En kvinna som blir gravid och inte gör abort är en parasit. En kvinna som blir gravid och gör abort är en mördare.

Många män verkar ha så motstridiga känslor gentemot kvinnor.
Citera
2023-08-25, 23:21
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag tror tyvärr att många abortmotståndare delar uvens åsikter gällande detta. Det är en väldigt omogen och orealistisk inställning de har. Jag förstår egentligen inte varför de är emot abort när så brutalt många inom gruppen män varit så otroligt dåliga på att ta ansvar för sin avkomma genom historien.
Bortsett från de frånvarande männen, varför är det så många kvinnor som vill döda sin egen avkomma? Det är sinnessjukt i min värld. Men endå gör kvinnor det. Men stunden efter så får de ett nytt barn som är det heligaste vackraste som finns. Är kvinnor schizofrena? Eller vad pågår?
Citera
2023-08-25, 23:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
https://svenska.se/so/?id=154583&pz=7

där har du ordet nation...
1 politisk enhet som ut*görs av ett samman*hållet folk som ofta förfogar över ett sammanhängande landområde

Precis. Det sammanhängande landområdet brukar vi kalla för Sameland på svenska, och det sträcker sig över staterna Norge, Sverige, Finland och en del av Ryssland.

Citat:
Samer, judar, romer, tornedalningar, invandare etc ingår i den politiska "enheten" Sverige.

Och här har du skillanden mellan stat och nation

https://www.definebusinessterms.com/...at-och-nation/

Återigen....samer , judar etc etc ingår i den "uppsättning människor som utgör samma territorium".

Du måste faktiskt lära dig fatta att svenskar inte enkom består av en enda kultur, en enda folkgrupp med exakt identisk härstamning och genuppsättning...
Har aldrig gjort och kommer aldrig göra heller.

utan "svenskar " är den grupp människor som just här och nu bebor och har medborgarskap till det geografiska område som utgör nationen och staten Sverige.
Om 500 år kommer svenskar vara en annan mix, men lik förbannat så är de svenskar.

Om Du tar Dig till Sameland och försöker förklara för samerna, eller för judarna (kanske inte i Malmö för där har snart muslimerna drivit bort dem) att de är svenskar, så kommer de att protestera och framhålla att de är samer respektive judar men att de är medborgare i Sverige. Det är också oproblematiskt. Det problematiska är att Du vill förneka mig rätten att vara svensk, och att det är en etnicitet fullt likvärdig med att vara same, eller jude, eller finne eller skotte. Om alla kan vara svenskar, men jag inte kan vara något - vad har då jag för etnicitet?

Du kan sedan fundera över fenomenet kurder. Kurdistan är inte heller en stat. Men, det är möjligen en nation. Det finns ett kurdiskt språk och det finns ett landområde, som förvisso är statsrättsligt uppdelat på flera stater. Är kurder:

a) En nation?
b) Ett folk?
c) En etnicitet?
d) Emedan Kurdistan inte är en stat - kan jag bli kurd?
Citera
2023-08-25, 23:26
Medlem
Citat:
Som svensk är jag mera för blå tråd, men för allt del.

Nja, män kan överhuvudtaget inte bli gravida, men de kan ställa till det utan att ens få veta att det hänt. Kvinnor är de enda som kan bli gravida, och är de som fattar det slutliga beslutet om abort.

Och här har vi ett typexempel på hur du glider undan argumentet...för 1000 gången.

Vi pratar om DITT samhälle med förbud mot fri aborträtt Uven.
En kvinna i DITT samhälle har inte rätt att fatta något beslut om att göra abort. utan hon ska TVINGAS utveckla och föda gemensamma oönskade barn, OCH! i DITT SAMHÄLLE så TVINGAS hon också ta ensam vårdnaden, dessutom utan barnbidrag. eftersom du överhuvudtaget inte har några förslag om att anpassa nuvarande lagstiftning som är anpassad till den FRI ABORTRÄTTEN, gällande ansvarskravet på män, eller hur alla dessa oönsakde barn ska klara sin ekonomi.

Så jag frågar igen...för säkert 50e ? gången.
Varför ska inte män påtvingas samma ansvar för sina oansvariga knull? I DITT SAMHÄLLE MED FÖRBUD FÖR KVINNOR GÖRA ABORT?

Svara nu tack.

Citat:
Jag svarade precis på det i mitt förra svar. Något ytterligare utvecklat: Kvinnor har större möjligheter att använda skyddsmedel, kvinnor har informationsövertag och i de undantagsfall när fadern är motsträvig, så ligger det mindre i barnets intresse att han påtvingas vårdnad.

Sedan glömmer Du alltid en avgörande punkt: Kvinnor är kroppsligt konstruerade för att bli gravida och föda barn. Det är inte män. Om Ni inte föder barn, så blir det inga barn födda. Vi kan inte göra det åt Er.

Män har alla möjligheter i världen att använda preventivmedel, de kan också kräva fler och bättre preventivmedel för just dem, OM de får incitament av samhället att just använda preventivmedel.
I ditt samhälle, där enkom kvinnor ska TVINGAS till 100% ansvar för avkomma, så har ju ogifta män 0 och intet incitament att ta ansvar för vare sig sitt sexande eller att bära preventivmedel.

Sen pratar vi inte om de 9 månaderna av graviditet utan om de påföljande 18 ÅREN av omsorgsarbete och vårdnadsansvar över barn, (återigen försöker du skifta fokus). Barnomsorg och vårdnadsansvar kan män alldeles utmärkt ta ansvar för, nordiska män gör detta i hög grad idag, om än inte i samma höga grad som kvinnor.
men, du vill enkom tvinga kvinnor till detta.
Varför?
Citera
2023-08-25, 23:26
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det är inte en fråga om mängd, utan om kvalitet. De kvalitativt bästa uppfattningarna bör råda över mindre goda.

Exakt, de kvalitativt bästa uppfattningarna gäller redan i många länder i väst.

Citat:
Om abortreglerna voro strängare torde det inte röra sig om så många barn årligen. Skälet är att då skulle människor skydda sig betydligt bättre, och sannolikt också bättre undvika att ha sex under ansvarslösa former. Säkerligen skulle flera pappor ta hand om dem, då en inte obetydlig andel av aborterna sker inom äktenskap/samboförhållande.

Hur ska abortlagstiftningen se ut enligt dig då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in