2023-08-25, 22:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Massa män är ansvariga för att aborter görs Uven. En stor andel kvinnor rådgör om sin graviditet med den ansvarige mannen, och om han inte vill bli fader, inte vill ta det ansvar det innebär att bli förälder, så gör hon abort.
Varför räknar du aldrig med dessa män?
Vidare, betydligt fler, en avgörande andel fler kvinnor än män är ensamstående förälder till barn, JUST! för att den andre föräldern inte vill ta sitt ansvar.
Varför räknar du inte med dessa män?

betydligt fler män än kvinnor blir överhuvudtaget aldrig biologiska fäder, varför riktar du inte ditt gnäll mot dem?

För återigen, det kön som alltså MINST tar ansvar för avkomma, är män, inte kvinnor. Kvinnor tar mer ansvar för barn än vad män gör.

Det är förstås orimligt att avkräva män exakt samma ansvar för barn som kvinnor - emedan förutsättningarna skiljer sig fundamentalt.

Hur det än är, så är det kvinnor som fattar beslut. Hon fattar beslut om ifall hon vill informera mannen, ifall han är känd, och hon fattar beslut om att begå abort. Mannen fattar inte beslut, även om han ibland nådigt medges avge en synpunkt, som inte behöver beaktas.
Citera
2023-08-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Tv-Serien jag skulle kolla på, Ashoka (Star Wars) kräver lite mer än att bara kasta sig in i den.

Försvara kvinnor emellan. Det gör kvinnor jämt. Det är helt genetisk. Men det vet inte kvinnor om. Men det är genetiskt för kvinnor att hålla med andra kvinnor och ”stå upp för dem”. Kvinnor behöver stödet när de föder.

Ledsen men biologin och genetiken är starkare än din feminism.

Jasså. Vissa antifeminister påstår att kvinnor är rivaler och tävlar med varandra och avskyr varandra och därför vill förbjuda sexköp etc. Och du påstår att kvinnor håller ihop och försvarar varandra. Ingen av er har några vetenskapliga belägg för någotdera.

Jag försvarar inte kvinnor. Jag försvarar rätten till trygg och säker abort, eftersom detta räddar kvinnoliv. Och jag vet att kvinnor gör abort vare sig abort är säker eller osäker. Vare sig det är lagligt eller olagligt. Men sker den olagligt, sker den i regel senare under graviditeten... Vilket är risker för kvinnan och innebär risk för lidande för avkomman. Så. Laglig, trygg och säker abort är mer humant. För både kvinnan och foster.

jag är inte feminist. Jag är humanist. Och vi humanister står bakom rätten till säker, reglerad och laglig abort. Eftersom detta räddar kvinnoliv.
Citera
2023-08-25, 22:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
"Begår aborter"

Just så!

Citat:
Då är vi alltså tillbaka på ruta ett. Bland gruppen kvinnor finns majoriteten ansvarsfulla gällande avkomman. Bland gruppen män finns majoriteten av de ansvarslösa.

Hence, vi bör lyssna på gruppen kvinnor gällande detta.

Vi bör lyssna på både ansvarsfulla kvinnor och ansvarsfulla män.
Citera
2023-08-25, 22:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ett embryo har ingenting den kan göra något som helst val med. Inte heller kan den svara i en ännu ej existerande framtid, huruvida den ville bli född eller ej, fast den ännu ej är född.

Du har enorma intellektuella problem fatta att embryon alltså inte är individer med någon identitet eller svarsförmåga överhuvudtaget.

Det är just för att ett ofött liv inte kan fatta några beslut, utan är helt i händerna på de beslut födda människor fattar, som det är så viktigt att någon står på det ofödda livet sida. Ett mänskligt liv, som inte kan tala för sig själv, och som en del av oss anser inte är värde- och rättighetslöst.
Citera
2023-08-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kanske är så att Du bara är en ovanligt ilsken person. Du förefaller anse att den som inte svarar på av Dig önskat sätt är ohederlig. Kanske borde Du bära en varningsskylt, så att inte någon oskyldig man råkar illa ut, t ex råkar gifta sig med Dig.

nej, jag blir bara förbannad på idioti.
Det är inte jag Uven, som uppfunnit retoriska regler, de är allmännt gällande.
Utom för dig då. Du undviker konstant att svara på argument, så fort det blir obekvämt för dig och du inte har något svar.

Citat:
Tvärtom. Jag byter analysnivå när så är påkallat - Du byter nivå utan att själv märka när det händer.

Du kan inte ens stava till "analys". En förmåga du helt saknar.

Citat:
Nu är detta litet vid sidan av ämnet, även om demografiskt intressanta beröringspunkter finns. Emellertid är samer samer. Deras nationalitet är samer. En del av samerna är sedan medborgare i Norge, Sverige och Finland, men de är samer först och främst. Så, samerna är inte svenskar, utan en del av dem är svenska medborgare. På samma sätt är svenskar som bor i Finland inte finnar, utan brukar benämnas finlandssvenskar. Samlingsbenämningen brukar vara finländare.

Det finns ingen samiskt land/ nation. Samer som fötts i Sverige ingår i den svenska nationen, de har svenska pass, inte samiska.
Det du pratar om är etnicitet och inte nationalitet. Blanda inte ihop dessa.
Sverige är en nation som består av flera etniciteter, precis som de flesta andra nationer i världen.
Citera
2023-08-25, 22:37
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Levande födda människor vill i regel leva, hur miserabla liv de än har/har haft.

Men foster som inte har något medvetande, vet inget alls om någonting. De lider inte av att dö. Men kvinnan (och mannen) kommer lida av den oönskade graviditeten. Så ska vi verkligen tvinga dem att genomgå det lidandet bara för att det finns människor som föds oönskade och som trots det vill leva? Är det ett klokt sätt att tänka på tycker du?

Och som sagt: ett litet foster kan mycket väl dö i missfall. Kvinnan kanske gör abort i vecka 5-6. Och om hon inte gjort detta så hade hon lidit till vecka 8 i våndor och kval över graviditeten som sedan slutar i missfall.
Men foster som inte har något medvetande, vet inget alls om någonting. De lider inte av att dö.
Det finns svar som endast rör djur som man kan applicera ditt synsätt på.

Men när det gäller mänskliga foster så måste man applicera sin humanitära aura och insupa större värden. Mänskliga värden.

Är du inte beredd att stå upp för dessa värden så är du nog inte humanitär.
Citera
2023-08-25, 22:42
Medlem
Citat:
Det är just för att ett ofött liv inte kan fatta några beslut, utan är helt i händerna på de beslut födda människor fattar, som det är så viktigt att någon står på det ofödda livet sida. Ett mänskligt liv, som inte kan tala för sig själv, och som en del av oss anser inte är värde- och rättighetslöst.

Förvisso, TVINGA då fäder att ta ansvar för sina oönskade barn Uven, om det nu är så viktigt att ofödda celler på delning promt ska tvångsutvecklas mot bättre vetande till, på riktigt, ömtåliga barn.

Men nää...tvinga män på samma sätt som du vill tvinga kvinnor går ju inte för sig,..mäns ömtåliga "ansvarslöshet" måste ju få lov flöda ostört...

För tämligen patetiskt sitta och kräva ansvar av det könet som du själv inte tillhör, i en verklighet där ditt kön är det som sköter sig sämst på området.
Citera
2023-08-25, 22:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Levande födda människor vill i regel leva, hur miserabla liv de än har/har haft.

Men foster som inte har något medvetande, vet inget alls om någonting. De lider inte av att dö. Men kvinnan (och mannen) kommer lida av den oönskade graviditeten. Så ska vi verkligen tvinga dem att genomgå det lidandet bara för att det finns människor som föds oönskade och som trots det vill leva? Är det ett klokt sätt att tänka på tycker du?

Detta kanske kommer som en chock, men om man aborterar ett foster, så blir det inte en levande född människa som vill leva. Den möjligheten tog någon bort, utan att fundera över ett gott skäl.

Citat:
Och som sagt: ett litet foster kan mycket väl dö i missfall. Kvinnan kanske gör abort i vecka 5-6. Och om hon inte gjort detta så hade hon lidit till vecka 8 i våndor och kval över graviditeten som sedan slutar i missfall.

Den här analogin är märklig. Den ligger nära att när det ändå sker att människor dör i trafikolyckor, så gör det inte så mycket om man kör ihjäl någon på gatan. Vilket märkligt resonemang!
Citera
2023-08-25, 22:46
Medlem
Citat:
Det är förstås orimligt att avkräva män exakt samma ansvar för barn som kvinnor - emedan förutsättningarna skiljer sig fundamentalt.

Hur det än är, så är det kvinnor som fattar beslut. Hon fattar beslut om ifall hon vill informera mannen, ifall han är känd, och hon fattar beslut om att begå abort. Mannen fattar inte beslut, även om han ibland nådigt medges avge en synpunkt, som inte behöver beaktas.

Fast förutsättningarna I DIN UTOPI med TVÅNG för kvinna utveckla och föda barn mot sin vilja, är ju samma. BÅDA löper exakt samma risk att åka på att sätta ett liv till världen som man inte vill ha, inte kan ta hand om etc.

Är DIN VERSION av samhälle vi diskuterar. Håll dig till den röda tråden i diskussionen tack.

Berätta igen...varför ska ENDAST ena parten påtvingas ensamt ansvar/ vårdnad av oönskad reproduktion i ditt samhälle, NÄR BÅDA bevisligen begått samma misstag att knulla utan skydd, eller använda ett skydd som inte fungerade? varför inte BÅDA lika ansvariga, eller varför inte enkom män, i en verklighet där kvinnan redan fått betala ett rätt dyrt fysiskt pris via 9 månaders ofrivillig graviditet, smärtsam ofrivillig förlossning med alla de skador, kroppsliga slitage, komplikationer och risker detta medför.

Nu vill jag veta.
Senast redigerad av Merapi 2023-08-25 kl. 22:50.
Citera
2023-08-25, 22:49
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jasså. jag är inte feminist. Jag är humanist. Och vi humanister står bakom rätten till säker, reglerad och laglig abort. Eftersom detta räddar kvinnoliv.
Du bara tror du inte är feminist. Men du är slav under dess ideologi även om du inte är medveten om det.

Att du kallar dig humanist är ett hån mot humanister. Du är en en feminist och en hårdför feminist som agiterar på Flashback dygnet runt, året runt.

Vem faan tror du att du är? Du är en feministisk tokkärring även om din självbild är ”en skön brud”. Glöm det.
Citera
2023-08-25, 22:58
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Uven anser att ansvarslöshet är en rättighet hos enkom män. Enkom män ska inte straffas, eller tvingas pga sin ansvarslöshet.
Kvinnor ska inte ha den rätten, endast DE ska straffas och tvingas när de uppvisar nån form av ansvarslöshet.

Att den biologiska realiteten är sådan att BÅDA könen av arten homo sapiens uppvisar ansvarslöshet pga hjärnans omognad i unga år samt BÅDA könen mognar gällande ansvarsfullhet med åren, verkar inte Uven bry sig om....Män ska få lov vara ansvarslösa hela livet, dessutom "påhejat" av faktumet att kvinnor tvingas bära ansvaret åt dem...
Kivnnor ska tvingas till fullt ansvar från att de börjat menstruera vid 11.

Jag tror tyvärr att många abortmotståndare delar uvens åsikter gällande detta. Det är en väldigt omogen och orealistisk inställning de har. Jag förstår egentligen inte varför de är emot abort när så brutalt många inom gruppen män varit så otroligt dåliga på att ta ansvar för sin avkomma genom historien.
Citera
2023-08-25, 23:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
nej, jag blir bara förbannad på idioti.
Det är inte jag Uven, som uppfunnit retoriska regler, de är allmännt gällande.
Utom för dig då. Du undviker konstant att svara på argument, så fort det blir obekvämt för dig och du inte har något svar.

Jag svara på allt relevant, men jag medger att jag ibland är litet oartig och ger svar på tal, vilket Du och många andra kvinnor har mycket svårt för. Jag hoppas att Du inte blir en "Karen" när Du blir stor.

Citat:
Du kan inte ens stava till "analys". En förmåga du helt saknar.

Säger den som fått ett antal gratis metodföreläsningar av mig och andra, utan att ta till sig grunderna i t ex jämförande analys.

Citat:
Det finns ingen samiskt land/ nation. Samer som fötts i Sverige ingår i den svenska nationen, de har svenska pass, inte samiska.
Det du pratar om är etnicitet och inte nationalitet. Blanda inte ihop dessa.
Sverige är en nation som består av flera etniciteter, precis som de flesta andra nationer i världen.

Jag tror inte att Du riktigt kan skilja på vad är en nation och vad som är en stat. I staten Sverige återfinns ett flertal nationer och etniciteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in