2023-09-02, 21:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Håller inte med. Mamman har det avgörande beslutet för att fostret inte har någon rätt att leva på hennes kropp. Det gäller även om man nu ska betrakta fostret som en fullvärdig människa.
Det där förstod jag inte?
Citera
2023-09-02, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Japp. Och det finns alltså inte en chans att ett 5-9 veckors foster kan lida. Det är så fullständigt outvecklat att det är helt omöjligt. Och de allra flesta aborter i Sverige sker innan vecka 9. Jag ser det mer som avslutandet av graviditet, än som något annat. Att kalla det "mord" såsom abortmotståndarna gör, är helt vansinne. Då får man nog även kalla alla för mördare, för dagligen och hela tiden dödar vi omedvetet en massa kvalster osv. Kvalster är också liv...

Precis. När det börjar närma sig den veckan då fostret kan klara sig utanför kvinnans kropp, så ska det givetvis inte längre vara tillåtet med abort. Kvinnor/flickor får bestämma själva om de vill göra abort fram till vecka 18+6. Det är lång tid. Hade de velat abort, har de haft god tid på sig att göra detta. Och snart kan fostret klara sig utanför flickans/kvinnans kropp. Det är inte lång tid ens till förlossning i normal tid. Och fostret skulle kunna klara sig utanför kroppen from. vecka 23.

Roligt att du valde att ej svara på min text om preventivmedel
Citera
2023-09-02, 21:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inte alls. Jag väger dem mot konsekvenserna av att ha släppt aborterna fria. Abortförespråkarna har blundat för följderna av sin politik i ett halvt sekel, och därtill vägrat att öppet diskutera dessa.
Är följden att svenskhet försvinner?
Citera
2023-09-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag vet att du anser det, men du framför inget argument som stödjer din åsikt utan det är bara helt godtyckliga saker som känslor i form av "jag känner så" och "hon känner så". Dina känslor är inget argument - hur svårt är det att förstå?

Om någon känner för att döda dig så är det helt okej att göra det om man följer ditt eget resonemang.

Dina egna åsikter bygger också på dina känslor. Du känner att foster är liv som ska skyddas, därför är du mot abort. Du har inga argument till varför man inte ska få avsluta en abort på ett embryo/foster som är mellan 5-9 veckor gammalt och är så pass ofullständigt och outvecklat att det inte ens har ett medvetande. En griskulting har mer medvetande och jag antar att du äter kött? Det är endast dina känslor som gör att du är mot abort. Du har inget hållbart argument alls. Du kan inte jämföra foster på 5-9 veckor med födda levande människor. Men ändå menar du att mina känslor i abortfrågan är fel. Haha!

Är det någon av oss två som är nyanserad i frågan, så är det jag: jag menar att mina känslor kring en eventuell abort är viktig för mitt beslut. Och att Agdas och Pers känslor kring en eventuell abort är viktig för deras beslut. Det är de egna känslorna kring ens egna foster som är betydelsefullt för om det blir abort/inte abort.

Och jag ser att det är bra att abort är lagligt, reglerat och säkert. Då det räddar liv på levande födda människor.

Nej. Du får inte mörda någon som är äldre än ett foster på 18+6 veckor. Och jag är närmre 50 år. Så nej, du får inte döda mig.
Citera
2023-09-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderOvechkin
Roligt att du valde att ej svara på min text om preventivmedel

Vad menar du? Du har knappt skrivit något om p-medel. Du kommer främst med en massa kvinnofientligt dravel. Tråden handlar dessutom om abort, vilket är trådens topic.
Citera
2023-09-02, 22:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Är följden att svenskhet försvinner?

En av följden är att etniska svenskar efter hand blir en allt mindre andel av Sveriges befolkning och det är svårt att se något positivt i det.
Citera
2023-09-02, 22:05
Bannlyst
Citat:
Vad menar du? Du har knappt skrivit något om p-medel. Du kommer främst med en massa kvinnofientligt dravel. Tråden handlar dessutom om abort, vilket är trådens topic.

(FB) Abortfrågan - allmän diskussion

Svara på det och svara på det här:

Tror du inte att preventivmedel tillhör abortfrågan? sluta gör bort dig.
Citera
2023-09-02, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En av följden är att etniska svenskar efter hand blir en allt mindre andel av Sveriges befolkning och det är svårt att se något positivt i det.

Har du personligen upplevt att någon i din närhet har begått abort mot mannens vilja? Hur manifesterades det?
Citera
2023-09-02, 22:08
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Chansen att bli en människa kommer vid befruktningen, det är då en cellklumpmed dna. Programmerad att bli människa.

Du och jag är också cellklumpar med DNA.

Problemet för de som är för abort är att det inte finns någon annan tydlig och vettig linje för när någon blir en människa bortsett från befruktningsögonblicket. Det finns teorier att det blir en människa från från vecka 6 när organen börjar utvecklas ända fram till tillfället precis innan födseln (då vissa resonerar att platsen där fostret befinner sig definierar om det är en människa eller ej, i magen eller utanför).

När anser du att någon blir en människa?
Citera
2023-09-02, 22:12
Medlem
Citat:
Tja, nu har jag inte sagt att ett ofött barn har noll värde.

Nej, jag vet, men många abortförespråkare gör det.

Citat:
I princip håller jag faktiskt med om att en mamma får göra sig av med ett spädbarn. Frågan är då vad "göra sig av med" betyder. Att döda det är ett sätt. Att lämna bort det för adoption är ett annat. Och här tycker jag det är helt rimligt att man tvingas till det senare alternativet.

Du är tillskillnad från i princip alla abortförespråkare intellektuellt hederlig och tar ditt resonemang till den logiska slutstationen. De flesta vägrar göra det, och är helt inkonsekventa i sina resonemang och hycklar.

Argumentet för abort landar alltid till sist på den här punkten om man är konsekvent, och det är att spädbarn också ska kunna dödas. Jag ser det som moraliskt förkastligt då rätten till liv är okränkbar. En mamma har inte rätten att döda sitt barn.

Citat:
Men generellt tycker jag att det är den som tycker att barnet måste få leva till varje pris som också ska åläggas skyldigheten att tillse att det blir så. Om samhället ska förbjuda att man dödar sina barn så ska samhället också ta hand om barn föräldrarna inte vill ha.

Självklart.

Citat:
Tycker du att en förälder ska kunna tvingas till att donera benmärg till sina barn om det är enda sättet att rädda deras liv? Och gäller det i så fall oavsett ålder?

Nej, staten eller en individ har inte rätten att bestämma över någon annans kropp.

Citat:
Visst. Men ta situationen att en läkare tar ett ägg och en spermie från två personer som inte kan få barn, befruktar ägget med spermien och sätter in det i en surrogatmamma. När barnet föds, vilka har ansvar för det?

Detta är olagligt, och bör förbli så. För det första ser man inte till barnets bästa då barnet skiljs från sin mamma. För det andra skadar det surrogatmamman då en graviditet drar igång en stor biologisk process med mängder av hormoner och moderskänslor som sedan skapar ett trauma när man tar barnet ifrån mamman. För det tredje så är det i praktiken ett sätt för individer som inte kan fortplanta sig att köpa en fertil kvinnas livmoder och ett barn. Det är människohandel.
Senast redigerad av Reiwa 2023-09-02 kl. 22:16.
Citera
2023-09-02, 22:15
Medlem
Citat:
Dina egna åsikter bygger också på dina känslor.

Nej. Att mänskligt liv börjar vid befruktningsögonblicket är ett objektivt vetenskapligt faktum.

Citat:
Nej. Du får inte mörda någon som är äldre än ett foster på 18+6 veckor. Och jag är närmre 50 år. Så nej, du får inte döda mig.

Av ditt eget resonemang så följer det att om någon känner för att döda dig så är det okej. Att du inte förstår simpel logik är inte mitt problem.
Senast redigerad av Reiwa 2023-09-02 kl. 22:18.
Citera
2023-09-02, 22:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderOvechkin
Har du personligen upplevt att någon i din närhet har begått abort mot mannens vilja? Hur manifesterades det?

Inte så vitt jag vet, men det är förstås osannolikt att någon vitt och brett skulle ha berättat om det. Det ligger i sakens natur att sådant ytterst sällan blir publikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in