Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Tja, nu har jag inte sagt att ett ofött barn har noll värde.
Nej, jag vet, men många abortförespråkare gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
I princip håller jag faktiskt med om att en mamma får göra sig av med ett spädbarn. Frågan är då vad "göra sig av med" betyder. Att döda det är ett sätt. Att lämna bort det för adoption är ett annat. Och här tycker jag det är helt rimligt att man tvingas till det senare alternativet.
Du är tillskillnad från i princip alla abortförespråkare intellektuellt hederlig och tar ditt resonemang till den logiska slutstationen. De flesta vägrar göra det, och är helt inkonsekventa i sina resonemang och hycklar.
Argumentet för abort landar alltid till sist på den här punkten om man är konsekvent, och det är att spädbarn också ska kunna dödas. Jag ser det som moraliskt förkastligt då rätten till liv är okränkbar. En mamma har inte rätten att döda sitt barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Men generellt tycker jag att det är den som tycker att barnet måste få leva till varje pris som också ska åläggas skyldigheten att tillse att det blir så. Om samhället ska förbjuda att man dödar sina barn så ska samhället också ta hand om barn föräldrarna inte vill ha.
Självklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Tycker du att en förälder ska kunna tvingas till att donera benmärg till sina barn om det är enda sättet att rädda deras liv? Och gäller det i så fall oavsett ålder?
Nej, staten eller en individ har inte rätten att bestämma över någon annans kropp.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Visst. Men ta situationen att en läkare tar ett ägg och en spermie från två personer som inte kan få barn, befruktar ägget med spermien och sätter in det i en surrogatmamma. När barnet föds, vilka har ansvar för det?
Detta är olagligt, och bör förbli så. För det första ser man inte till barnets bästa då barnet skiljs från sin mamma. För det andra skadar det surrogatmamman då en graviditet drar igång en stor biologisk process med mängder av hormoner och moderskänslor som sedan skapar ett trauma när man tar barnet ifrån mamman. För det tredje så är det i praktiken ett sätt för individer som inte kan fortplanta sig att köpa en fertil kvinnas livmoder och ett barn. Det är människohandel.