2023-08-25, 23:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och här har vi ett typexempel på hur du glider undan argumentet...för 1000 gången.

Vi pratar om DITT samhälle med förbud mot fri aborträtt Uven.
En kvinna i DITT samhälle har inte rätt att fatta något beslut om att göra abort. utan hon ska TVINGAS utveckla och föda gemensamma oönskade barn, OCH! i DITT SAMHÄLLE så TVINGAS hon också ta ensam vårdnaden, dessutom utan barnbidrag. eftersom du överhuvudtaget inte har några förslag om att anpassa nuvarande lagstiftning som är anpassad till den FRI ABORTRÄTTEN, gällande ansvarskravet på män, eller hur alla dessa oönsakde barn ska klara sin ekonomi.

Så jag frågar igen...för säkert 50e ? gången.
Varför ska inte män påtvingas samma ansvar för sina oansvariga knull? I DITT SAMHÄLLE MED FÖRBUD FÖR KVINNOR GÖRA ABORT?

Svara nu tack.

Jag är ändå litet nyfiken på hur någon vuxen människa kan få förklarat för sig säkert 50 gånger, och inte begripa det hon läser. Ja, jag är en dålig pedagog:

1) Kvinnan har betydligt större möjligheter att kontrollera sin reproduktion än vad mannen har, på ett flertal olika sätt därtill.

2) Kvinnan sitter på "gravidinformationssystemet" - det gör inte mannen.

3) I grunden har man och kvinna gemensamt ansvar för de barn de sätter till världen, men om en man är motvillig och olämplig, så är det bättre för barnet att inte tvinga barnet på fadern. I vissa sällsynta fall bör man inte tvinga barnet på modern heller, för all del, men statistiken är som den är.

Citat:
Män har alla möjligheter i världen att använda preventivmedel, de kan också kräva fler och bättre preventivmedel för just dem, OM de får incitament av samhället att just använda preventivmedel.
I ditt samhälle, där enkom kvinnor ska TVINGAS till 100% ansvar för avkomma, så har ju ogifta män 0 och intet incitament att ta ansvar för vare sig sitt sexande eller att bära preventivmedel.

Sen pratar vi inte om de 9 månaderna av graviditet utan om de påföljande 18 ÅREN av omsorgsarbete och vårdnadsansvar över barn, (återigen försöker du skifta fokus). Barnomsorg och vårdnadsansvar kan män alldeles utmärkt ta ansvar för, nordiska män gör detta i hög grad idag, om än inte i samma höga grad som kvinnor.
men, du vill enkom tvinga kvinnor till detta.
Varför?

Nej, i normalfallet delas ansvaret mellan man och kvinna. I sällsynta undantagsfall faller ett större ansvar för barnet på kvinnan.
Citera
2023-08-25, 23:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Exakt, de kvalitativt bästa uppfattningarna gäller redan i många länder i väst.

Det kan man inte säga, när vi har så stora aborttal att det får långsiktiga demografiskt negativa konsekvenser. Att abortera ett folks framtid är varken kvalitativt bra, eller ansvarsfullt.

Citat:
Hur ska abortlagstiftningen se ut enligt dig då?

Abort bör kunna medges i främst följande undantagsfall:

1) Medicinska orsaker.
2) Om graviditet uppkommit genom våldtäkt.
3) Om graviditet uppkommit genom incest.
4) Om den gravida blivit gravid som underårig och därmed inte kan anses bära fullt ansvar för sina handlingar.

Myndiga människor skall klara av att ha ansvarsfullt sex, och inte tillgripa avlivningsmetoder för att sopa igen spåren av sin ansvarslöshet.
Citera
2023-08-25, 23:45
Medlem
[quote=Strix m/94|85531575]
Citat:
Precis. Det sammanhängande landområdet brukar vi kalla för Sameland på svenska, och det sträcker sig över staterna Norge, Sverige, Finland och en del av Ryssland.
Aah du, så samer måste alltså söka visum om de ska bosätta sig i Stockholm?
och du själv kan inte resa eller bosätta dig i Sapmi?
Sapmi är nästan halva Sverige Uven. Vore en stor förlust nationellt om det plötsligt skulle vara en egen nation.

Citat:
Om Du tar Dig till Sameland och försöker förklara för samerna, eller för judarna (kanske inte i Malmö för där har snart muslimerna drivit bort dem) att de är svenskar, så kommer de att protestera och framhålla att de är samer respektive judar men att de är medborgare i Sverige. Det är också oproblematiskt. Det problematiska är att Du vill förneka mig rätten att vara svensk, och att det är en etnicitet fullt likvärdig med att vara same, eller jude, eller finne eller skotte. Om alla kan vara svenskar, men jag inte kan vara något - vad har då jag för etnicitet?

Nej, de flesta judar, samer etc etc är så pass intelligenta att de fattar skillnaden mellan etnicitet och nationalitet. Inte du, jag vet, men de flesta andra klarar detta.
Finns ingen överhuvudtaget som vill förneka dig vara etnisk svensk eller svensk till nationalitet.
Den ende här som aktivt vill FÖRBJUDA människor en massa saker, ex invandrare att bli svenskar, eller samer att kalla sig svenskar som exemplet är just nu, är du.

Som sagt du har nationaliteten "svensk", som även råkar vara namnet på en en etnicitet.
Inte svårare än så.

Du kan sedan fundera över fenomenet kurder. Kurdistan är inte heller en stat. Men, det är möjligen en nation. Det finns ett kurdiskt språk och det finns ett landområde, som förvisso är statsrättsligt uppdelat på flera stater. Är kurder:

a) En nation?
b) Ett folk?
c) En etnicitet?
d) Emedan Kurdistan inte är en stat - kan jag bli kurd?

Kurder är ett folk och en, eller flera, det vet jag inte helt, etniciteter.
Om du bosätter dig bland kurder och lever med dem tillräckligt länge, anammar deras kultur m.m. så till den grad att du börjar känna dig som kurd och de betraktar dig som kurd, så ja då har du blivit kurd enligt mitt sätt att se det. Eller ingår i två kulturer, den svenska och..den kurdiska. Kulturellt etnisk kurd, men inte till härkomst.
Men härkomsten är ju hyfsat ointressant fenomen jämfört med kulturen.

Jag anser på samma sätt att ex. Özz Nujen är svensk, med kurdisk härkomst.
eller om han själv föredrar det svensk-kurd.
Liksom han som får lov avgöra detta. Men att han inte skulle kunna kalla sig för svensk bara för att ömtåliga fånar av din typ inte pallar dela ordet "svensk" med andra är som sagt idioti som ni får stå för själva. jag har inga problem kalla människor för svenskar.
Citera
2023-08-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag är ändå litet nyfiken på hur någon vuxen människa kan få förklarat för sig säkert 50 gånger, och inte begripa det hon läser. Ja, jag är en dålig pedagog:

1) Kvinnan har betydligt större möjligheter att kontrollera sin reproduktion än vad mannen har, på ett flertal olika sätt därtill.

2) Kvinnan sitter på "gravidinformationssystemet" - det gör inte mannen.

3) I grunden har man och kvinna gemensamt ansvar för de barn de sätter till världen, men om en man är motvillig och olämplig, så är det bättre för barnet att inte tvinga barnet på fadern. I vissa sällsynta fall bör man inte tvinga barnet på modern heller, för all del, men statistiken är som den är.

1) Nej kvinnor har INTE någon större möjlighet att kontrollera sin reproduktion i ditt samhälle med abortförbud och???? vad fan har det med saken ens att göra?
Menar du seriöst att män inte har en aning om att de är 100% fertila 24/7 hela året om?
Och alltså VERKLIGEN riskerar skapa barn VARJE gång de har sex.
Och att sättet de har att undvika att vara just fertila är att använda kondom?
Seriöst är män så okunniga om sin reproduktiva förmåga?

2) Och? VAD har det med ansvarsfrågan att göra? Menar du seriöst att stackars män har ingen aning om att de riskerar skapa en graviditet när de har oskyddad sex?
Utan de tror att kvinnor har en on/ off knapp nånstans som de kan trycka på så fort de vill a) skaffa barn b) inte vill skaffa barn?

3) Men när en kvinna är "motvillig och olämplig" så är det alltså "bäst" att tvinga henne?
För din information väldigt många kvinnor är lika "motvilliga och direkt olämpliga" för barn, har varit och kommer alltid vara så i alla samhällen, därför samhällen med just din typ av kvinnofienlighet som skapar helt omöjliga situationer för kvinnor som du får mängder med mord, misshandel, vanvård m.m. på spädbarn.
De vill inte, de kan inte, de har inte ekonomiska, personliga, sociala resurser eller praktiska möjligheter etc... att tillsammans eller ensamma ta hand om barn....speciellt inte i din extra vedervärdiga samhälle där ensamstående med barn inte ens ska få bidrag för sina barn.

Just därför som de behöver och gör ABORT.

Citat:
Nej, i normalfallet delas ansvaret mellan man och kvinna. I sällsynta undantagsfall faller ett större ansvar för barnet på kvinnan.

I "mitt" samhälle med fri aborträtt ja, möjligen, men absolut inte i ditt samhälle med förbud mot fri aborträtt, ensam vårdnadsansvar på kvinnan och inte alls på mannen.
I DET samhället (som fortsatt är vad vi diskuterar!) så kommer det komma mängder av oönskade barn som ingen kan, vill ta hand om, men som du alltså ensamt vill ålägga kvinnan att ta allt ansvar för.

Varför?

OM nu trygghet för barn faktiskt är det du prioriterar varför tvingar du inte män som haft oansvarigt sex att ta ansvar för vad de faktiskt ställt till med?
DE har ju precis samma möjligheter som kvinnor att både skydda sig och undvika allt sex.
Senast redigerad av Merapi 2023-08-26 kl. 00:25.
Citera
2023-08-26, 00:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det kan man inte säga, när vi har så stora aborttal att det får långsiktiga demografiskt negativa konsekvenser. Att abortera ett folks framtid är varken kvalitativt bra, eller ansvarsfullt.

Ja ok, den gamla slagdängan. Du vill att den vita rasen ska överleva. Vit hudfärg/lite pigment i huden kommer troligen avvecklas rätt snabbt i takt med att jorden blir varmare.

Citat:
Abort bör kunna medges i främst följande undantagsfall:

1) Medicinska orsaker.
2) Om graviditet uppkommit genom våldtäkt.
3) Om graviditet uppkommit genom incest.
4) Om den gravida blivit gravid som underårig och därmed inte kan anses bära fullt ansvar för sina handlingar.

Myndiga människor skall klara av att ha ansvarsfullt sex, och inte tillgripa avlivningsmetoder för att sopa igen spåren av sin ansvarslöshet.

Vad menar du med "ansvarsfullt sex"?
Citera
2023-08-26, 00:27
Moderator
Strix m/94s avatar
[quote=Merapi|85531794]
Citat:
Aah du, så samer måste alltså söka visum om de ska bosätta sig i Stockholm?
och du själv kan inte resa eller bosätta dig i Sapmi?
Sapmi är nästan halva Sverige Uven. Vore en stor förlust nationellt om det plötsligt skulle vara en egen nation.

Du vet att jag är så artig jag förmår, men här är Du helt borta från verkligheten. Och möjligen från trådämnet...

Inom Norden har vi passfrihet sedan 1954. Något visumtvång har vi mig veterligt inte haft sedan första världskriget. Skall man stadigvarande bosätta sig i ett annat nordiskt land, behöver man uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd. Om man är medborgare i Sverige, vilket en del samer är, så behövs inget av detta. Om samer som är medborgare i Ryssland vill komma till Sverige är saken förstås annorlunda, särskilt nu när det är krig, och sanktioner mot Ryssland.

Sameland är redan en egen nation, men det är inte en egen stat.

Citat:
Nej, de flesta judar, samer etc etc är så pass intelligenta att de fattar skillnaden mellan etnicitet och nationalitet. Inte du, jag vet, men de flesta andra klarar detta.
Finns ingen överhuvudtaget som vill förneka dig vara etnisk svensk eller svensk till nationalitet.
Den ende här som aktivt vill FÖRBJUDA människor en massa saker, ex invandrare att bli svenskar, eller samer att kalla sig svenskar som exemplet är just nu, är du.

Som sagt du har nationaliteten "svensk", som även råkar vara namnet på en en etnicitet.
Inte svårare än så.

Etniciteter är inte reglerade i lag (med visst undantag för just samer) så det lär knappast bli fråga om förbud. Det är en fråga om värderingar och vilka som betraktas som tillhörande, respektive inte tillhörande en viss grupp.

Citat:
Du kan sedan fundera över fenomenet kurder. Kurdistan är inte heller en stat. Men, det är möjligen en nation. Det finns ett kurdiskt språk och det finns ett landområde, som förvisso är statsrättsligt uppdelat på flera stater. Är kurder:

a) En nation?
b) Ett folk?
c) En etnicitet?
d) Emedan Kurdistan inte är en stat - kan jag bli kurd?

Kurder är ett folk och en, eller flera, det vet jag inte helt, etniciteter.
Om du bosätter dig bland kurder och lever med dem tillräckligt länge, anammar deras kultur m.m. så till den grad att du börjar känna dig som kurd och de betraktar dig som kurd, så ja då har du blivit kurd enligt mitt sätt att se det. Eller ingår i två kulturer, den svenska och..den kurdiska. Kulturellt etnisk kurd, men inte till härkomst.
Men härkomsten är ju hyfsat ointressant fenomen jämfört med kulturen.

Jag anser på samma sätt att ex. Özz Nujen är svensk, med kurdisk härkomst.
eller om han själv föredrar det svensk-kurd.
Liksom han som får lov avgöra detta. Men att han inte skulle kunna kalla sig för svensk bara för att ömtåliga fånar av din typ inte pallar dela ordet "svensk" med andra är som sagt idioti som ni får stå för själva. jag har inga problem kalla människor för svenskar.

Nej, det får även jag avgöra. Man kan inte tilltvinga sig etnisk tillhörighet, eller för den delen nationell tillhörighet. Jag kan inte flytta till Skottland och hävda att jag är skotte.

Åter till abortfrågan.
Citera
2023-08-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Bortsett från de frånvarande männen, varför är det så många kvinnor som vill döda sin egen avkomma? Det är sinnessjukt i min värld. Men endå gör kvinnor det. Men stunden efter så får de ett nytt barn som är det heligaste vackraste som finns. Är kvinnor schizofrena? Eller vad pågår?
Varför frågar du inte ditt eget kön samma sak? varför är det så många män som är villiga att "döda sin egen avkomma"? massa män är med på att abortera sin avkomma, massa män avstår glatt allt vad omsorg om faktiskt födda barn heter, ekonomiskt och praktiskt. TOM MER så än kvinnor. Det är väl exakt lika "sinnesjukt".

De älskar ju att knulla...och tjatar, tjatar och tjatar helt desperat om att få lov göra detta, de tom KÖPER sex, för att sen skita helt i vad detta sex riskerar leda till.
Är män schizofrena?
Citera
2023-08-26, 00:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
1) Nej kvinnor har INTE någon större möjlighet att kontrollera sin reproduktion i ditt samhälle med abortförbud och???? vad fan har det med saken ens att göra?
Menar du seriöst att män inte har en aning om att de är 100% fertila 24/7 hela året om?
Och alltså VERKLIGEN riskerar skapa barn VARJE gång de har sex.
Och att sättet de har att undvika att vara just fertila är att använda kondom?
Seriöst är män så okunniga om sin reproduktiva förmåga?

2) Och? VAD har det med ansvarsfrågan att göra? Menar du seriöst att stackars män har ingen aning om att de riskerar skapa en graviditet när de har oskyddad sex?
Utan de tror att kvinnor har en on/ off knapp nånstans som de kan trycka på så fort de vill a) skaffa barn b) inte vill skaffa barn?

3) Men när en kvinna är "motvillig och olämplig" så är det alltså "bäst" att tvinga henne?
För din information väldigt många kvinnor är lika "motvilliga och direkt olämpliga" för barn, har varit och kommer alltid vara så i alla samhällen, därför samhällen med just din typ av kvinnofienlighet som skapar helt omöjliga situationer för kvinnor som du får mängder med mord, misshandel, vanvård m.m. på spädbarn.
De vill inte, de kan inte, de har inte ekonomiska, personliga, sociala resurser eller praktiska möjligheter etc... att tillsammans eller ensamma ta hand om barn....speciellt inte i din extra vedervärdiga samhälle där ensamstående med barn inte ens ska få bidrag för sina barn.

Just därför som de behöver och gör ABORT.

Är vi klara med nu att Du har fått svar? Att Du inte gillar svaret är uppenbart, men kan vi vara överens om att Du fått svar?

Citat:
I "mitt" samhälle med fri aborträtt ja, möjligen, men absolut inte i ditt samhälle med förbud mot fri aborträtt, ensam vårdnadsansvar på kvinnan och inte alls på mannen.
I DET samhället (som fortsatt är vad vi diskuterar!) så kommer det komma mängder av oönskade barn som ingen kan, vill ta hand om, men som du alltså ensamt vill ålägga kvinnan att ta allt ansvar för.

Varför?

OM nu trygghet för barn faktiskt är det du prioriterar varför tvingar du inte män som haft oansvarigt sex att ta ansvar för vad de faktiskt ställt till med?
DE har ju precis samma möjligheter som kvinnor att både skydda sig och undvika allt sex.

Nej, i mitt samhälle kommer betydligt färre oönskade graviditeter äga rum, emedan människor har starkare incitament att skydda sig. Det är en flervariabelanalys vi ägnar oss åt.
Citera
2023-08-26, 00:33
Medlem
Citat:
Du vet att jag är så artig jag förmår, men här är Du helt borta från verkligheten. Och möjligen från trådämnet...

Inom Norden har vi passfrihet sedan 1954. Något visumtvång har vi mig veterligt inte haft sedan första världskriget. Skall man stadigvarande bosätta sig i ett annat nordiskt land, behöver man uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd. Om man är medborgare i Sverige, vilket en del samer är, så behövs inget av detta. Om samer som är medborgare i Ryssland vill komma till Sverige är saken förstås annorlunda, särskilt nu när det är krig, och sanktioner mot Ryssland.

Sameland är redan en egen nation, men det är inte en egen stat.

Etniciteter är inte reglerade i lag (med visst undantag för just samer) så det lär knappast bli fråga om förbud. Det är en fråga om värderingar och vilka som betraktas som tillhörande, respektive inte tillhörande en viss grupp.

Samer är svenskar Uven, de ingår i nationen och staten SVERIGE, och då kallas man alltså för svensk.
Att de sen är etniska samer ändrar inte detta faktum, hur du än försöker dribbla bort bollen.

Citat:
Nej, det får även jag avgöra. Man kan inte tilltvinga sig etnisk tillhörighet, eller för den delen nationell tillhörighet. Jag kan inte flytta till Skottland och hävda att jag är skotte.

Åter till abortfrågan.

Ja du får avgöra vad du ska känna dig som, absolut.
Men då får du ju vackert även låta andra människor avgöra detta. De som är medborgare i Sverige, och/ eller har kulturell anknytning till Sverige och alltså känner sig som svensk, får kalla sig för detta.
Vem? menar du att du skulle vara att förbjuda dem detta?
Senast redigerad av Merapi 2023-08-26 kl. 01:04.
Citera
2023-08-26, 00:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja ok, den gamla slagdängan. Du vill att den vita rasen ska överleva. Vit hudfärg/lite pigment i huden kommer troligen avvecklas rätt snabbt i takt med att jorden blir varmare.

Nja, hudfärgen är inte det primära utan fastmer den kulturella tillhörigheten. Att ha en nationell tillhörighet kommer inte på en eller två generationer, utan kräver mycket mera. Om framtidens svenskar blir mörkare är oproblematiskt, så länge de är etniska svenskar.

Citat:
Vad menar du med "ansvarsfullt sex"?

Med det menar jag att man vet vad man gör, och söker undvika oönskade graviditeter och spridande av skamliga sjukdomar, liksom att man givetvis inte skadar varandra. Förslagsvis sker detta in en fast relation i nyktert tillstånd.
Citera
2023-08-26, 00:43
Medlem
Citat:
Är vi klara med nu att Du har fått svar? Att Du inte gillar svaret är uppenbart, men kan vi vara överens om att Du fått svar?

nej, du blanda ihop mitt samhälle med fri aborträtt, med ditt samhälle utan fri aborträtt, HELA TIDEN.
Och det är att inte svara på det argument/ fråga jag gett dig.
Och du ljuger dig blå.
Kvinnor har inte alls någon "större möjlighet" att förhindra oönskad graviditet. Den möjligheten har de som sagt BARA i ett samhälle med fri aborträtt. utan fri aborträtt, skulle jag snarast hävda att kvinnor har lägre möjlighet än män att förhindra oönskad graviditet, eftersom män rätt ofta använder sig av sexuellt våld, tvång, utnyttjande och manipulation av olika slag för att få sex, inklusive lurar kvinnor att de skyddar sig.

Att kvinnor vet att de är gravida, men inte män, ändrar på intet sätt att BÅDA är lika ansvariga för graviditeten, så fullständigt nonsens argument.

Så nej, du har inte alls svarat på varför män ska få lov gå ansvarsbefriande när de har sex...men inte kvinnor.

Citat:
Nej, i mitt samhälle kommer betydligt färre oönskade graviditeter äga rum, emedan människor har starkare incitament att skydda sig. Det är en flervariabelanalys vi ägnar oss åt.

BS! kvinnor har i ditt samhälle ett ENORMT incitament att både skydda sig och undvika allt vad sex och män heter ja. Är direkt livsfarligt vara kvinna i ditt samhälle, ett litet snedsteg....och hela livet är förstört, inklusive! livet för ett litet barn. Kvinnors och barns rättigheter och möjligheter i livet skulle kraftigt försvagas i ditt samhälle.

Men män har ju inget incitament överhuvudtaget, varken att skydda sig, skydda kvinnor eller ens bry sig om sexuellt ansvar eller barns existens. Allt sådan åläggs ju enkom kvinnor via TVÅNG, så män ska få lov slippa ta ansvar i dessa saker överhuvudtaget.
I ditt samhälle kan en man skita i att gifta sig, skita i att använda preventivmedel, han kan ju lätt skaffa sig horder av avkomma som någon annan tvingas ta hela ansvaret för och knulla runt som en idiot.

han kan leva ansvarslöst utan problem livet ut.
Senast redigerad av Merapi 2023-08-26 kl. 00:55.
Citera
2023-08-26, 00:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Samer är svenskar Uven, de ingår i nationen och staten SVERIGE, och då kallas man alltså för svensk.
Att de sen är etniska samer ändrar inte detta faktum, hur du än försöker dribbla bort bollen.

De är samer med svenskt medborgarskap.

Citat:
Ja du får avgöra vad du ska känna dig som, absolut.
Men då får du ju vackert även låta andra människor avgöra detta. De som är medborgare i Sverige, och/ eller har kulturell anknytning till Sverige och alltså känner sig som svensk, får kalla sig för detta.
Vem? menar du att du skulle vara att förbjuda dem detta?

Nej, det får jag inte. Det är skymfande att söka tränga sig in i en annan nation och tilltvinga sig en påhittad tillhörighet. Jag kan inte bli skotte, same eller kurd, jag kan inte ens bli gotlänning - jag kan bara vara svensk, eftersom det är det jag är. Özz kan inte bli svensk hur mycket papper det än skrivs. Det handlar inte om förbud, blott om hur sakernas tillstånd ser ut. Man kan inte lagstifta om etnisk/nationell tillhörighet, enbart om medborgarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in