Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det vore väl ändå smakfullt av Er som förespråkar aborter, att i alla fall erkänna vad det handlar om. Ni avslutar ett människoliv som inte hotar någon och inget ont har gjort. Börja där.
Som bekant är jag en dålig pedagog, så jag anlitar en konsult. Även om man skall vara försiktig med komiker, så har han här ändå en poäng:
https://www.youtube.com/shorts/5YB-24gc8Hw
Efter att Ni kommit till sans och erkänt sakläget, så kan man sedan diskutera under vilka omständigheter det kan vara legitimt att ändå utföra en abort, och att kvinnors bekvämlighet i ett modernt välfärdssamhälle egentligen är ett synnerligen dåligt skäl. Om man nu skall anlägga mer moral än "det gynnar mig för stunden".
Tror nog att de flesta människor som inte vill ha barn, inte kan ta hand om ett barn just där och då känner sig och sitt liv rätt "hotat" av risken av att tvingas utveckla, föda och ta hand om ett oönskat barn som man VET man inte kommer klara ge vad det behöver.
Vidare så känner de flesta människor idag till det hot som vilar på hela mänskligheten, allt liv på detta klot OM människan skulle börja förakt sig i den takt som din sort önskar och skulle få till, via att förbjuda kvinnor fri aborträtt.
det enda "smakfulla här" vore väl att du nångång erkände detta "sakläge", istället för att fortsatt totalt ignorera denna verklighet.
Men, mäns "bekvämlighet" och rätt till "ansvarslöshet" är alltså "bra skäl"?
Eftersom du nu visat totalt 0 intresse av att även utkräva samma ansvar för oönskade barn av fäder.
Det är inte kvinnors "bekvämlighet" detta gäller! din dumme fan.
Det är barns rätt till trygga barndomar, kvinnors rätt till självbestämmande över sin kropp och liv, och ett tryggt sexliv inte minst även mäns rätt att slippa oönskade barn.
Detta är inga "bekvämligheter" utan genuint mänskliga rättigheter absolut nödvändiga för värdiga samhällen.