2023-08-24, 22:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Barn är vackra och underbara. Ingen av dem ska behöva dö på grund av kvinnors lättja.

Ok, jag ställer frågan en gång till: "Vill du förbjuda abort för att du har barn och för att det har varit en enbart positiv upplevelse för dig? Tänker du dig att omständigheterna som gäller i ditt liv och under vilka du skaffade barn gäller för alla människor?"

Citat:
Sade jag inte tydligt att jag var beredd att skippa det faktum att du inte har barn medan jag har det?

I ditt första inlägg efter det tog du upp just det!

Ska jag inte har rätt att ta upp att du inte har barn hädanefter när du tog upp att jag har det.

Jag har inte diskuterat något av ovanstående. Jag har diskuterat abort i 100% allmänna ordalag, inget annat.
Citera
2023-08-24, 22:47
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Så du vill förbjuda abort för att du har barn och för att det har varit en enbart positiv upplevelse för dig? Tänker du dig att omständigheterna som gäller i ditt liv och under vilka du skaffade barn gäller för alla människor?
Du vill nog bara tillåta abort för att du inte förstår vad det innebär att få barn.

När du fått egna barn kommer du att förstå.

Till dess är du bara en snackare, en som säger sig ha varit med om nåt men inte varit det.

En enuck som säger sig veta nåt om sex.
Citera
2023-08-24, 22:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ok, jag ställer frågan en gång till: "Vill du förbjuda abort för att du har barn och för att det har varit en enbart positiv upplevelse för dig? Tänker du dig att omständigheterna som gäller i ditt liv och under vilka du skaffade barn gäller för alla människor?"

Jag har inte diskuterat något av ovanstående. Jag har diskuterat abort i 100% allmänna ordalag, inget annat.
Om du var mogen känslomässigt skulle du kunna få en man och en far till dina barn. Men du är inte mogen känslomässigt.

Du är för ”komplicerad”.
Citera
2023-08-24, 22:53
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du vill nog bara tillåta abort för att du inte förstår vad det innebär att få barn.

När du fått egna barn kommer du att förstå.

Till dess är du bara en snackare, en som säger sig ha varit med om nåt men inte varit det.

En enuck som säger sig veta nåt om sex.

Nej så är det inte.

Jag dömer inte människor efter hur jag själv lever och känner. Simple as that.
Citera
2023-08-24, 22:54
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Om du var mogen känslomässigt skulle du kunna få en man och en far till dina barn. Men du är inte mogen känslomässigt.

Du är för ”komplicerad”.

Ok.

Har du testat psykodynamisk samtalsterapi nångång? Du verkar bära på rätt mycket som ligger och skvalpar runt, tärande i längden. Gör dig själv en tjänst och sök hjälp.
Senast redigerad av Jenny9 2023-08-24 kl. 22:56.
Citera
2023-08-24, 22:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Nej så är det inte.

Jag dömer inte människor efter hur jag själv lever och känner. Simple as that.
Nej, jag vet. Du dömmer människor utifrån något idealtillstånd som du själv inte lever upp till.
Citera
2023-08-24, 22:57
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej, jag vet. Du dömmer människor utifrån något idealtillstånd som du själv inte lever upp till.

Gör jag?

Du verkar arg. Har du testat psykodynamisk samtalsterapi nångång? Du verkar bära på rätt mycket som ligger och skvalpar runt, tärande i längden. Gör dig själv en tjänst och sök hjälp.
Citera
2023-08-24, 23:04
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ok.

Har du testat psykodynamisk samtalsterapi nångång? Du verkar bära på rätt mycket som ligger och skvalpar runt, tärande i längden. Gör dig själv en tjänst och sök hjälp.
Har du testat att vara med människor och ragga på en man på en krog eller låta dig blir raggad av en man?
Citera
2023-08-24, 23:10
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Gör jag?

Du verkar arg. Har du testat psykodynamisk samtalsterapi nångång? Du verkar bära på rätt mycket som ligger och skvalpar runt, tärande i längden. Gör dig själv en tjänst och sök hjälp.
Du uppdaterade ett tidigare inlägg med samma innehåll som här.

Fast nu lade du till ”sök hjälp”.

Istället för invektiv så får man anklagelsen om psykisk sjukdom. ”Sök hjälp”.

Har du inget kvar Jenny? Är detta allt. Det slutar i ”sök hjälp”.

Snyggt avslut Jenny.
Citera
2023-08-25, 09:47
Medlem
Citat:
Abort innebär inte avlägsna en klump celler. Såvida vi inte kallar alla en klump celler.

Möjligheten att rädda för tidigt födda är på den nivån att det tangerar tiden då man får abortera barn. Vilket borde kanske eventuellt en sån som du att fundera om rimligheten.

För mig är det en ren princip. När ett ägg är befruktat är ett liv på väg. Ofullständigt i tidiga skeden och helt odugligt att leva själv utanför livmodern (eller kuvös) i senare skede.

Jag drar inga nya streck om en viss vecka vartefter medicinsk teknik utvecklas då jag säger från och med vecka 0. Eller om feminismen visar sig så människofientlig att de med berått mod anser att det är rätt att avliva nått som kan med kuvös etc kan överleva.

Kvinnor är lömska då de å ena sidan vill rädda och hjälpa varenda djur och afghan men samtidigt döda sina egen avkomma ”för att det inte passar mig just nu att ha ett barn”.

Kvinnor är som Dr Jekyll och Mr Hide. Fast istället som Ängel och Dr Mengele.

Jo det är ganska exakt vad de absolut flesta aborter i Sverige handlar om, avstannandet av celler på delning. Ett embryo är nämligen just det, celler på delning på väg att bli "något" men som de alltså "ännu ej är".

Aborter som "tangerar" så som du beskriver det är aborter som görs EFTER vecka 18, och som då görs av mycket speciella skäl, oftast att fostret har allvarliga skador eller moderns liv är i fara.

Så kanske mer DU som borde "fundera" på det rimliga i att offra fullt levande kvinnors liv, eller utsätta foster som inte har möjlighet att leva för det lidande det skulle krävas att födas för att sen dö.

Vet du dina "principer" ger jag faktiskt inte vatten för och är heller inte de som ska styras dessa saker utan förnuft, respekt och faktiskt verklighet.
Citera
2023-08-25, 10:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo det är ganska exakt vad de absolut flesta aborter i Sverige handlar om, avstannandet av celler på delning. Ett embryo är nämligen just det, celler på delning på väg att bli "något" men som de alltså "ännu ej är".

Aborter som "tangerar" så som du beskriver det är aborter som görs EFTER vecka 18, och som då görs av mycket speciella skäl, oftast att fostret har allvarliga skador eller moderns liv är i fara.

Så kanske mer DU som borde "fundera" på det rimliga i att offra fullt levande kvinnors liv, eller utsätta foster som inte har möjlighet att leva för det lidande det skulle krävas att födas för att sen dö.

Vet du dina "principer" ger jag faktiskt inte vatten för och är heller inte de som ska styras dessa saker utan förnuft, respekt och faktiskt verklighet.

Det vore väl ändå smakfullt av Er som förespråkar aborter, att i alla fall erkänna vad det handlar om. Ni avslutar ett människoliv som inte hotar någon och inget ont har gjort. Börja där.

Som bekant är jag en dålig pedagog, så jag anlitar en konsult. Även om man skall vara försiktig med komiker, så har han här ändå en poäng: https://www.youtube.com/shorts/5YB-24gc8Hw

Efter att Ni kommit till sans och erkänt sakläget, så kan man sedan diskutera under vilka omständigheter det kan vara legitimt att ändå utföra en abort, och att kvinnors bekvämlighet i ett modernt välfärdssamhälle egentligen är ett synnerligen dåligt skäl. Om man nu skall anlägga mer moral än "det gynnar mig för stunden".
Citera
2023-08-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det vore väl ändå smakfullt av Er som förespråkar aborter, att i alla fall erkänna vad det handlar om. Ni avslutar ett människoliv som inte hotar någon och inget ont har gjort. Börja där.

Som bekant är jag en dålig pedagog, så jag anlitar en konsult. Även om man skall vara försiktig med komiker, så har han här ändå en poäng: https://www.youtube.com/shorts/5YB-24gc8Hw

Efter att Ni kommit till sans och erkänt sakläget, så kan man sedan diskutera under vilka omständigheter det kan vara legitimt att ändå utföra en abort, och att kvinnors bekvämlighet i ett modernt välfärdssamhälle egentligen är ett synnerligen dåligt skäl. Om man nu skall anlägga mer moral än "det gynnar mig för stunden".

Tror nog att de flesta människor som inte vill ha barn, inte kan ta hand om ett barn just där och då känner sig och sitt liv rätt "hotat" av risken av att tvingas utveckla, föda och ta hand om ett oönskat barn som man VET man inte kommer klara ge vad det behöver.

Vidare så känner de flesta människor idag till det hot som vilar på hela mänskligheten, allt liv på detta klot OM människan skulle börja förakt sig i den takt som din sort önskar och skulle få till, via att förbjuda kvinnor fri aborträtt.

det enda "smakfulla här" vore väl att du nångång erkände detta "sakläge", istället för att fortsatt totalt ignorera denna verklighet.

Men, mäns "bekvämlighet" och rätt till "ansvarslöshet" är alltså "bra skäl"?

Eftersom du nu visat totalt 0 intresse av att även utkräva samma ansvar för oönskade barn av fäder.

Det är inte kvinnors "bekvämlighet" detta gäller! din dumme fan.
Det är barns rätt till trygga barndomar, kvinnors rätt till självbestämmande över sin kropp och liv, och ett tryggt sexliv inte minst även mäns rätt att slippa oönskade barn.

Detta är inga "bekvämligheter" utan genuint mänskliga rättigheter absolut nödvändiga för värdiga samhällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in