Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jag vet att jag börjar låta som en trasig LP-skiva nu, men pls sluta envisas med att gnaga på gamla mögliga rotvältor när det finns en skog full med friska träd.
https://www.realclimate.org/index.php/archives/2022/03/issues-and-errors-in-a-new-scafetta-paper/
En intressant kommentar till artikeln:
Nu handlade inte den kommentaren du citerade om artikeln jag hänvisade till, men om du vill diskutera kommentaren gjord av denna "MS Says" har jag några spontana synpunkter:
Till att börja med, jag tycker att "MS Says" recension av Scafettas tidigare artikel var välskriven och hade flera intressanta synpunkter, som hade kunnat förbättra artikeln. Det var synd att den blev publicerad på annat ställe utan att ha skrivits om baserat på recensionerna den fick.
Men, denne "MS Says" verkar ha glömt bort vad denne skrev i sin recension när den kommenterade på websidan du hänvisar till. Kommentaren inleds med "A while ago I had reviewed a manuscript by the same author claiming that most of the observed warming is due to urbanisation". Eftersom att jag själv känner till den vetenskapliga artikeln ifråga kan jag direkt säga att det är en felaktig anklagelse. Artikeln argumenterar inte alls att den största delen av ("most of") den uppmätta uppvärmningen beror på mätstationer belägna i urban miljö. Scafetta argumenterar att temperaturtrenden från de urbana mätstationerna inte representerar temperaturtrenden på land i övrigt, utan är högre. Dessa mätstationer är dessutom många i antal i förhållande till övriga mätstationer på land. Därför överskattas den totala temperaturtrenden på land jämfört med landtrenden endast baserad på mätningar utanför urban miljö.
Kommentatorn "MS Says" skrev ju detta själv i sin recension som hade klistrats in under:
"The author concludes that the CMiP5 multi-model mean overestimates the change in diurnal temperature range". I hans egen recension påstår han ju alltså inte "most of", utan "overestimates". Denne "MS Says" verkar ha övergått från att skriva en nyttig recension till att vilja svartmåla. Kanske agerar denne "MS Says" nu i affekt efter att ha fått sin recension ignorerad, och sedan fått se artikeln publicerad i sin ursprungliga form i en annan tidsskrift?
En kommentar till själva recensionen:
"Explaining the global average land DTR difference primarily with UHI seems highly implausible simply because the urban land area corresponds to only a very small area fraction of global land."
Även om det "seems highly implausible" så kan man se en tydlig skillnad ifall man tittar på temperaturtrenden över land där mätstationer i städer är bortplockade. Då är temperaturtrenden lägre, mer lik trenden över hav. Anledningen till att de urbana mätningarna får relativt stor påverkan är att man, som förberedelse för beräkningen av landtemperaturen, delar upp jorden i ett grovt rutnät, och varje rutas temperatur beräknas baserat på de mätstationerna som finns inom rutan. Det finns många städer, och med många mätstationer i städerna i förhållande till områdena omkring. Detta betyder att många av dessa rutor får en hög temperaturtrend, i hela rutan, eftersom att städerna har så många mätstationer med hög temperaturtrend. Och eftersom att rutorna är stora i förhållande till städernas storlek, blir städernas temperaturtrend överrepresenterade då den totala temperaturtrenden på land beräknas. Det är själva kärnan i Scafettas argument, och den kärnan stämmer, även om artikeln hade kunnat skrivas bättre.
Det var mina spontana synpunkter på innehållet i en kommentar av en person som kallar sig "MS Says", som hade kommenterat en bloggpost av Gavin Schmidt, där Schmidt kommenterat en annan vetenskaplig artikel av Scafetta, varken den jag hänvisade till, eller den som ovanstående kommentarer gällde.
Har du några kommentarer till det jag ville diskutera? att solen bevisligen har en 5-10 högre klimateffekt än bara variationen i solinstrålning? Klimatmodellerna skulle uppenbarligen ge bättre resultat ifall detta togs med i beräkningarna. Varför använder man inte den kunskapen?