Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-27, 13:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Europa har haft en enorm befolkningsexplosion som vi löste genom massemigration till framförallt Amerika och Australien, förutom då ökningen här i Europa.
”Enorm befolkningsexplosion”. Vilka jävla dumheter. Inser du att befolkningen växer exponentiellt?
Citera
2022-08-27, 13:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag trodde att denna ”diskussion” var över. Menar du att växthuseffekten fungerar genom att den kallare atmosfären överför värme till den varmare jorden och på sätt ökar jordens temperatur?
Ja, diskussionen borde vara över. Den kallare atmosfären tillför energi till underliggande lager och ytans energibudget. Jag kallar detta värmeöverföring. Det som Machdiamonds kallar för (en förenklad definition)värmeöverföring kallar jag för nettovärmeöverföring.

Här har du hur jag menar att det går till med Machdiamonds val av modell:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Själv hade jag valt en annan modell att illustrera växthuseffekten med, för lekmän.
Här hittar du ett exempel på en sådan:

https://projects.iq.harvard.edu/files/acmg/files/intro_atmo_chem_bookchap7.pdf

Nu när jag besvarat din fråga på ett tydligt och specifikt sätt kan väl du returnera detta hyfs?

Anser du att atmosfären inte kan tillföra energi till underliggande lager och ytans energibudgetar?

Om du anser att den kan det har du en konflikt med Machdiamonds yttranden och bör fortsätta diskussionen med honom.
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-27 kl. 13:47.
Citera
2022-08-27, 13:37
Medlem
Citat:
Varför fråga? Har du siffror släng fram dem.

Europa har haft en enorm befolkningsexplosion som vi löste genom massemigration till framförallt Amerika och Australien, förutom då ökningen här i Europa.

Varför är det just befolkningstillväxtyen du fokuserar dig på snarare än hur mycket miljöförstöring varje individ åstadkommer. om du med "gula" menar östra Asien står de f.ö. inför en befolkningskollaps om du tittar på födelsetalen. Även i större delen av Afrika har födelsetalen sjunkit brant.

Du är bara en i högen som alltid måste hitta någon annan att skylla på.

Varför ljuger du? Afrikas befolkning befinner sig i en befolkningsexplosion (0,25 miljarder på 70-talet - strax 3 miljarder 2030)

Finn ett västland:
https://www.iqair.com/world-most-polluted-cities?continent=59af92713e70001c1bd78e4e&country= &state=&page=1&perPage=50&cities=

https://makechange.aspiration.com/the-12-most-polluted-rivers-in-the-world/

Skylla på?

Du använder din (vänster)politik i 1000-tals posts att anklaga oss vita för något som vi inte kan påverka.

100% (vänster)politik din billiga jävel.

Hoppas för gud skull ingen jävel är så korkad att kryssa in dig i valet.
Citera
2022-08-27, 13:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, diskussionen borde vara över. Den kallare atmosfären tillför energi till underliggande lager och ytans energibudget. Jag kallar detta värmeöverföring. Det som Machdiamonds kallar för värmeöverföring kallar jag för nettovärmeöverföring.

Här har du hur jag menar att det går till med Machdiamonds val av modell:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Själv hade jag valt en annan modell att illustrera växthuseffekten med, för lekmän.
Här hittar du ett exempel på en sådan:

https://projects.iq.harvard.edu/files/acmg/files/intro_atmo_chem_bookchap7.pdf

Nu när jag besvarat din fråga på ett tydligt och specifikt sätt kan väl du returnera detta hyfs?

Anser du att atmosfären inte kan tillföra energi till underliggande lager och ytans energibudgetar?

Om du anser att den kan det har du en konflikt med Machdiamonds yttranden och bör fortsätta diskussionen med honom.
Det MachDiamonds och jag har invänt mot är felaktiga beskrivningar av hur växthuseffekten fungerar. Att de som uppenbart inte förstår fysiken dessutom agerar som mobbare gör saken ännu värre.

Av dina inlägg har det varit uppenbart att du inte har förstått det du har bemött. Värme överförs från varmare till kallare medium och mängden bestäms av temperaturskillnaden. Detta besvarar också din fråga.

Sedan någon dag tillbaka tycks det finnas någorlunda konsensus om den grundläggande fysiken i tråden.
Citera
2022-08-27, 13:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det MachDiamonds och jag har invänt mot är felaktiga beskrivningar av hur växthuseffekten fungerar. Att de som uppenbart inte förstår fysiken dessutom agerar som mobbare gör saken ännu värre.

Av dina inlägg har det varit uppenbart att du inte har förstått det du har bemött. Värme överförs från varmare till kallare medium och mängden bestäms av temperaturskillnaden. Detta besvarar också din fråga.
Det är ju precis det jag framfört i mitt inlägg som jag länkade till i inlägget du citerade. Det utgör ingen brott mot växthuseffekten eller den bakomligfande termodynamiken. Som jag förklarade i mitt inlägg. Vad har du för konstruktivt att säga? Förutom att omotiverat och utan argument hävda att vi/jag inte förstår? Förklara i så fall vad det är vi missuppfattat.

Citat:
Sedan någon dag tillbaka tycks det finnas någorlunda konsensus om den grundläggande fysiken i tråden.
Machdiamonds är en anomali. Alla är överens utom han. Och du verkar pendla mellan båda uppfattningar utan att ens vara medveten om det och än mindre erkänna det. Du är en högt skramlande tom tunna.

och varför besvarade du inte min fråga?
Citera
2022-08-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Varför ljuger du? Afrikas befolkning befinner sig i en befolkningsexplosion (0,25 miljarder på 70-talet - strax 3 miljarder 2030)
På vilket sätt ljuger jag? Sa jag att Afrika inte hade4 en befolkningsexplosion? Däremot ljuger du när du hävdar att befolkningen skulle vara uppe i 3 miljarder 2030. Den är 1,3 miljarder i år och om du tror den skall mer än dubblas på åtta år har du nog förväxlat människor och kaniner.
Citat:
Finn ett västland:
https://www.iqair.com/world-most-polluted-cities?continent=59af92713e70001c1bd78e4e&country= &state=&page=1&perPage=50&cities=

https://makechange.aspiration.com/the-12-most-polluted-rivers-in-the-world/
De har lokal förorening i städer. Det finns så många sätt att mäta föroreningar på att det inte är konstigt att du lyckas hitta ett mått enligt vilket Afrika är dåligt. Inte för att jag förstår varför du bryr dig. Förorening i städer drabbar bara människor och du tycks föredra om det var färre afrikaner.

Din andra länk visar på floder fördelat mellan världsdelarna med ett undantag: Afrika. Jag vet inte riktigt hur du tänkte där.
Citat:
Hoppas för gud skull ingen jävel är så korkad att kryssa in dig i valet.
Det vore i och för sig komiskt med tanke på att jag inte står på någon lista för något parti, men för all del, man kan skriva in namn själv också. Jag har några veckor på mig att dra igång en kampanj.
Citera
2022-08-27, 13:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är ju precis det jag framfört i mitt inlägg som jag länkade till i inlägget du citerade. Det utgör ingen brott mot växthuseffekten eller den bakomligfande termodynamiken. Som jag förklarade i mitt inlägg. Vad har du för konstruktivt att säga? Förutom att omotiverat och utan argument hävda att vi/jag inte förstår? Förklara i så fall vad det är vi missuppfattat.

Machdiamonds är en anomali. Alla är överens utom han. Och du verkar pendla mellan båda uppfattningar utan att ens vara medveten om det och än mindre erkänna det. Du är en högt skramlande tom tunna.

och varför besvarade du inte min fråga?
Ditt inlägg kom långt efter att diskussionen började. Bra att du lärt dig något. Jag har svarat men du förstår uppenbarligen inte svaret. Vad är det som du inte förstår i mitt svar?
Citera
2022-08-27, 14:13
Medlem
Citat:
På vilket sätt ljuger jag? Sa jag att Afrika inte hade4 en befolkningsexplosion? Däremot ljuger du när du hävdar att befolkningen skulle vara uppe i 3 miljarder 2030. Den är 1,3 miljarder i år och om du tror den skall mer än dubblas på åtta år har du nog förväxlat människor och kaniner.

De har lokal förorening i städer. Det finns så många sätt att mäta föroreningar på att det inte är konstigt att du lyckas hitta ett mått enligt vilket Afrika är dåligt. Inte för att jag förstår varför du bryr dig. Förorening i städer drabbar bara människor och du tycks föredra om det var färre afrikaner.

Din andra länk visar på floder fördelat mellan världsdelarna med ett undantag: Afrika. Jag vet inte riktigt hur du tänkte där.

Det vore i och för sig komiskt med tanke på att jag inte står på någon lista för något parti, men för all del, man kan skriva in namn själv också. Jag har några veckor på mig att dra igång en kampanj.

https://data.unicef.org/resources/generation-2030-africa-2-0/

Du har 1000-tals inlägg i tråden.

Din vänsteragenda är precis som alla andras (vänster) agendors lika tydliga.

Min är höger och det hymlar jag inte om. Innovationerfrån väst kan ev bromsa co2-utvecklingen.

Det handlar inte om miljö eller klimat - det handlar Om 100 % vänsterpolitik.

Vågar du erkänna?
Citera
2022-08-27, 14:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Sluta spamma tråden med nonsens.
Citat:
Totius är onekligen bra på härskartekniker. Säger något trivialt och låtsas som om det är något som ingen annan förstått.
Nejdå, det tror jag inte alls. Grundläggande fysik är väl känd sedan länge. Möjligen att några här i tråden inte känner till det eller tycker att det är nonsens. Det kan ni inte lasta mig för.
Citera
2022-08-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
https://data.unicef.org/resources/generation-2030-africa-2-0/
Så du erkänner att du ljög med andra ord.
Citera
2022-08-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Sluta spamma tråden med nonsens.

Medhåll
Citera
2022-08-27, 14:43
Medlem
Citat:
Så du erkänner att du ljög med andra ord.

Fel på en tiopotens. Lögner står ni alarmister för (100% vänsterpolitik)

250.000.000 år 1970

2.000.000.000 år 2030

Bättre så?

Vad ska ni åt det? Är det ett problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här