2023-08-20, 14:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Ja det är mitt minne att grannen var över den där gången 1990. Han var fotbollstränare till mig och brorsan och god vän med min pappa. Hur är det relevant till att jag år 2018 såg videon?

Du har inte sett nån video 2018 det finns ingen dement pappa. Du måste läsa vad jag skriver. Lägg ner detta trollkonto och ryck upp dig.
Citera
2023-08-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag hade tyckt att det var helt uppåt väggarna även om din pappa varit 50 år och fullt frisk. Men ännu mer uppåt väggarna nu.

Ojojoj du måste varit väldigt rädd av dig. Har du någonsin åkt och köpt eller sålt någonting på blocket eller? Har du nånsin haft någon typ av ärende med en främmande människa? Blir du livrädd när du går på en marknad och ska interagera med främmande människor? Fan är problemet.

Väldigt mycket folk (inte alla men många) verkar ju helt socialt missanpassade och mer eller mindre psykiskt sjuka i det här forumet så vid det här laget har det blivit uteslutet. Jack Werner kan få höra av sig. Det är en offentlig journalist, även om han har noll trovärdighet i mina ögon och förmodligen är den som skapat den här myten for shit and giggles så är jag inte ett dugg rädd för att han ska åka och råna min mamma och pappa på videobandet faktiskt.

Han kan få det skickat till sig via posten om han hör av sig - även fast jag tror det finns en liten risk att han förstör bandet då
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-20 kl. 14:23.
Citera
2023-08-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Är det isåfall efter förlängningshalvleks avblåsing?

För i denna ser jag inget sådant, dom klipper visserligen snabbt till ny avspark.

https://www.plus.fifa.com/en/player/...ryPoint=Slider

Arne säger det mellan det att straffen blir dömd och straffen skjuts. Andra straffen alltså.
Citera
2023-08-20, 14:29
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Det är så kul detta. Så många som säger att de sett denna match och minns detaljer om hur de satt i soffan och skrattade osv. . Jag personligen minns ingenting från detta vm trots att jag själv spelade då. Tror bara jag såg Sveriges matcher. Har för mig det var ett svagt intresse överlag. Inte som 4 år senare...

Om vi nu utgår från vm 1990 och eng-kamerun, matcherna gick på kvällen så slutet av matchen måste efter varit efter klockan 23. Vem minns detaljer från detta.? "Grannen öppnade en öl ,och morsan i köket..." . Tror de få som såg matchen halvsov i soffan

Matchen startade 21:00

Så straffmålet vid 105 minuten bör ha varit vid ca klockan 23:00

Däremot som huvudvittnet påpekat så många gånger så har hans far det på VHS.

Det kan ju alltså vara så att barndomsminnet med grannen med ölen och morsan i köket var t.ex dagen efter matchen och att dom då tittade på denne mytomspunna VHS kassett. Det skulle förklara varför det spelades in överhuvudtaget.
Citera
2023-08-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Matchen startade 21:00

Så straffmålet vid 105 minuten bör ha varit vid ca klockan 23:00

Däremot som huvudvittnet påpekat så många gånger så har hans far det på VHS.

Det kan ju alltså vara så att barndomsminnet med grannen med ölen och morsan i köket var t.ex dagen efter matchen och att dom då tittade på denne mytomspunna VHS kassett. Det skulle förklara varför det spelades in överhuvudtaget.

Min berättelse kring själva minnet när jag liten grabb är så som jag minns det. Har aldrig påstått dock att alla detaljer i det minnet är som gjutna (eftersom jag var ett barn då och det är trettio år sedan) men det är liksom att fokusera på helt fel saker, eftersom jag hittade kassettbandet i vuxen ålder 2018 och det är milsvida skillnad på dom två minnena.

Sedan försökte jag anta en litet rolig ton i beskrivningen av mitt barndomsminne (misslyckades väl med det) men det var precis så som jag minns det i mitt huvud, men jag kan såklart inte svära på alla dom detaljerna 33 år senare. Men jag KAN svära på mitt minne för fem år sedan då jag hittade vhs-bandet som till denna dag finns i källarförrådet i Storvreta.
Citera
2023-08-20, 14:39
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Denna tråd brukade vara en av Flashbacks bästa trådar. Idag är den en studie i idioti då idiot efter idiot kommer in och, utan att ha läst mer än rubriken, häver ur sig att de är heeeelt säkra på att Arne Hegerfors faktiskt har yttrat citatet. Tråden borde låsas.

Trådstarten måste vara forumets bästa någonsin.

Ett snart decennium senare, när allt som är sakligt relevant redan diskuterats, är det klart att inläggen blir mer uteslutande av karaktär att bevis finns hos en dement pappa (som man inte pallar hälsa på mer frekvent än halvårsvis trots att man bor mindre än 25 mil ifrån och har bil) i en låda bredvid en trasig VHS-spelare i källaren.

Tycker inte tråden bör låsas dock. Inlägg som det som postades strax efter du skrev ditt är fortsatt intressanta.

Citat:
Att Arne har sagt det är jag helt säker på, dock inte när han sade det.

Kan det ha varit i något nöjesprogram som han ledde? Kryzz eller vad det hette. Där visade man ju korta klipp från olika ställen som ledtrådar och det kan ju vara ett sådant klipp ur en match som han då kommenterade med den bevingade frasen.

En vuxen person (?) som bevisligen kan läsa, skriva och hantera en enhet som kommunicerar med internet menar på fullt allvar att den är helt säker över att minnas något specifikt utan att veta vilken kontext det specifika utspelades i.

Även om tråden var mer intressant när det fanns osäkerhet om citatets vara eller icke vara så ger den fortfarande intressanta inblickar i människors skeva verklighetsuppfattningar. Varje gång någon tjomme kommer in och skriver i den får man också möjlighet att minnas hur osäkert ens minne kan vara.
Senast redigerad av London 2023-08-20 kl. 14:41.
Citera
2023-08-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Trådstarten måste vara forumets bästa någonsin.

Ett snart decennium senare, när allt som är sakligt relevant redan diskuterats, är det klart att inläggen blir mer uteslutande av karaktär att bevis finns hos en dement pappa (som man inte pallar hälsa på mer frekvent än halvårsvis trots att man inte bor mindre än 25 mil ifrån och har bil) i en låda bredvid en trasig VHS-spelare i källaren.

Jag har inte på något sätt uteslutit att jag åker dit innan jul, jag vill bara inte göra någon utfästelse om att jag åker dit innan jul eftersom jag inte kan svära på att jag kommer göra det. Om jag åker dit och hälsar på dom innan jul så kommer jag såklart att ta tillfället i akt att spela upp vhs-bandet då.
Citera
2023-08-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Jag stötte nyligen på denna tråd och har tyvärr inte haft tid att läsa igenom hela, men stora delar av den. Jag har själv inget minne av att ha hört citatet, vilket i och för sig inte är märkligt då jag inte ens var född tiden då det påstås ha yttrats. Denna tråd är fascinerade av flera skäl: (1) konsensus tycks ej vara nådd, utan det finns fortfarande en livlig diskussion kring citatets äkthet, (2) citatet är ett potentiellt falskt minne samt (3) vissa i tråden påstår sig ha bevis på citatets äkthet i form av VHS-band.

Jag lutar mer åt att citatet är en myt och att personer som påstår sig ha hört eller upplevt citatet inte är lögnare nödvändigtvis, utan helt enkelt offer för att ha falskt konstruerade minnen kring det, vilket i sig inte är konstigt då alla människor har minnen som inte stämmer överens med verkligheten. Ändock är jag en skeptisk person och vill gärna ha tillgång till förstahandskällor för att bilda mig en egen uppfattning.

Hur som helst, eftersom jag är högskolestudent och ledig några dagar nästa vecka tänkte jag göra lite egna efterforskningar kring citatet på Kungliga biblioteket. Är det matchen mellan England och Kamerun 1990 som gäller?

Problemet är ju att det är väldigt svårt att bevisa att något INTE sagts, utan enda sättet att stänga tråden är ju då att visa upp ett klipp där det sägs

Vilket inte har lyckats på 8 år och 5000 inlägg

Så eftersom tesen att det inte sagt inte går att motbevisa, så är väll konsensus i tråden att citatet är ett falskt minne

Skulle du eller någon annan lyckas spela in citatet, så hade det ju såklart varit fantastiskt

Lyckas du spela in att det INTE sägs i england kamerun, så kommer tråden fortsätta då det nog var kamerun-*valfri nation* i *valfritt mästerskap* och så rullar tråden på

Men tar du dig till KB och lyckas fånga strafflägninen på band, så hatten av till dig, verkligen

Oavsett utfall
Citera
2023-08-20, 14:53
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Jag har inte på något sätt uteslutit att jag åker dit innan jul, jag vill bara inte göra någon utfästelse om att jag åker dit innan jul eftersom jag inte kan svära på att jag kommer göra det. Om jag åker dit och hälsar på dom innan jul så kommer jag såklart att ta tillfället i akt att spela upp vhs-bandet då.

Du borde åka upp och hälsa på dina föräldrar regelbundet medan de fortfarande är i livet istället för att pimpla whisky med dina grannar. Nu har du dessutom något roligt ett diskutera över kaffet med rulltårta eller övrig bakelse (som du tar med dig).

”Kommer du ihåg matchen England-Kamerun -90 när Arne sade det där roliga om att det ser mörkt ut på avbytarbänken? När grannen var över och morsan gormade något från köket? Citatet har ifrågasatts av massor av personer i en tråd på internet som funnits sedan 2015 och som har nästan en miljon visningar. Beviset på att han verkligen har sagt det, som ingen kunnat presenterat under alla dessa år, finns i din källare farsan!”.
Citera
2023-08-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Du borde åka upp och hälsa på dina föräldrar regelbundet medan de fortfarande är i livet istället för att pimpla whisky med dina grannar. Nu har du dessutom något roligt ett diskutera över kaffet med rulltårta eller övrig bakelse (som du tar med dig).

”Kommer du ihåg matchen England-Kamerun -90 när Arne sade det där roliga om att det ser mörkt ut på avbytarbänken? När grannen var över och morsan gormade något från köket? Citatet har ifrågasatts av massor av personer i en tråd på internet som funnits sedan 2015 och som har nästan en miljon visningar. Beviset på att han verkligen har sagt det, som ingen kunnat presenterat under alla dessa år, finns i din källare farsan!”.

Jag tar väl hand om mina föräldrar, det där behöver du inte bekymra dig om Jag ska givetvis berätta om uppståndelsen på flashback för morsan och farsan om Arne-kommentaren, fast jag tänker att det är ännu roligare att avslöja det för farsan om Jack Werner trycker in det i aftonbladet. Farsan köper faktiskt den skittidningen fram till denna dag eftersom han är sådan sportfanatiker (sportbladet) så det skulle vara sjukt kul att se han sätta morgonkaffet i halsen om han läste det och lyckades hänga med på att det är hans gamla kassettband det handlar om
Citera
2023-08-20, 15:07
Medlem
Citat:
Det är så kul detta. Så många som säger att de sett denna match och minns detaljer om hur de satt i soffan och skrattade osv. . Jag personligen minns ingenting från detta vm trots att jag själv spelade då. Tror bara jag såg Sveriges matcher. Har för mig det var ett svagt intresse överlag. Inte som 4 år senare...

Om vi nu utgår från vm 1990 och eng-kamerun, matcherna gick på kvällen så slutet av matchen måste efter varit efter klockan 23. Vem minns detaljer från detta.? "Grannen öppnade en öl ,och morsan i köket..." . Tror de få som såg matchen halvsov i soffan

Ja, det är intressant, jag "minns" själv att jag såg det, fast jag inte var särskillt fotbolls intresserad vid denna tid, så varför skulle jag se england kamerun?

När jag diskuterade detta på jobbet och blev idiotförklarad så minndes 2 arbetskamrater det klockrent, dom var i nedre tonåren och iaf en av dom gick ut och spelade fotboll med kompisarna efter matchen och garvade

Vilket är intressant om matchen slutade 23.00 🤣

Intressant är även att det skiljer 15 år mellan dessa personer, så bägge kan inte vara i nedre tonåren samtidigt

Men minns citatet glr vi alla tre 🤣
Citera
2023-08-20, 15:08
Medlem
Citat:

Mina minnesbilder från 1990 kan såklart bestå av många olika fel, även fast jag i mitt huvud minns det precis på det sättet. Minnet från 2018 i vuxen ålder är en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in