2023-08-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så ditt ’erbjudande’ att hämta kassetten själv inkluderar att ’ta fram det ur alla lådor’ i en källare? Du vet inte riktigt var du lade bandet efter att ha fnissat där 2018?

Är det inte lite övermaga att skicka ner en främling i föräldrarnas källare i ett lägenhetshus och rota runt i alla lådorna.

Det är precis därför som jag krävde att få prata med personen först för att få höra att det var en helt normal och vanlig människa bara. Sen hade jag givetvis låtit morsan eller farsan knalla och titta efter dom också först. Det är möjligt att dom ligger väldigt lättillgängligt. Faktum är att jag tror jag ska be morsan gå ner och titta.

Jag vet att banden finns där, och när jag kollade på dem så hade farsan också märkt etikett och penna vilka matcher det handlade om osv. Morsan är inte alls lika gaggig som far min (hon är några år yngre också) utan hon är pigg i knoppen om än trött i kroppen. Om hon skulle hitta banden utan att stöka runt där och bryta ryggen ska jag faktiskt be henne posta bandet till mig.
Citera
2023-08-20, 11:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Skicka gärna länk i pm hur man går tillväga.

Men du. Jag har denna förmiddag - i denna tråd - länkat till minst tre olika företag som tillhandahåller denna tjänst. Jag förslår att du kollar upp dessa företag och läser själv? Det klarar du va?
Citera
2023-08-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Jag stötte nyligen på denna tråd och har tyvärr inte haft tid att läsa igenom hela, men stora delar av den. Jag har själv inget minne av att ha hört citatet, vilket i och för sig inte är märkligt då jag inte ens var född tiden då det påstås ha yttrats. Denna tråd är fascinerade av flera skäl: (1) konsensus tycks ej vara nådd, utan det finns fortfarande en livlig diskussion kring citatets äkthet, (2) citatet är ett potentiellt falskt minne samt (3) vissa i tråden påstår sig ha bevis på citatets äkthet i form av VHS-band.

Jag lutar mer åt att citatet är en myt och att personer som påstår sig ha hört eller upplevt citatet inte är lögnare nödvändigtvis, utan helt enkelt offer för att ha falskt konturerade minnen kring det, vilket i sig inte är konstigt då alla människor har minnen som inte stämmer överens med verkligheten. Ändock är jag en skeptisk person och vill gärna ha tillgång till förstahandskällor för att bilda mig en egen uppfattning.

Hur som helst, eftersom jag är högskolestudent och ledig några dagar nästa vecka tänkte jag göra lite egna efterforskningar kring citatet på Kungliga biblioteket. Är det matchen mellan England och Kamerun 1990 som gäller?

TACK! Ja det stämmer! Det är England och Kamerun, 1990. Kolla med KB då om du kan få filma av den sekvensen det hela handlar om, straffen som leder till 3 - 2 i förlängningen, det lär dom inte ha några problem med.
Citera
2023-08-20, 11:46
Medlem
Citat:
Jag stötte nyligen på denna tråd och har tyvärr inte haft tid att läsa igenom hela, men stora delar av den. Jag har själv inget minne av att ha hört citatet, vilket i och för sig inte är märkligt då jag inte ens var född tiden då det påstås ha yttrats. Denna tråd är fascinerade av flera skäl: (1) konsensus tycks ej vara nådd, utan det finns fortfarande en livlig diskussion kring citatets äkthet, (2) citatet är ett potentiellt falskt minne samt (3) vissa i tråden påstår sig ha bevis på citatets äkthet i form av VHS-band.

Jag lutar mer åt att citatet är en myt och att personer som påstår sig ha hört eller upplevt citatet inte är lögnare nödvändigtvis, utan helt enkelt offer för att ha falskt konturerade minnen kring det, vilket i sig inte är konstigt då alla människor har minnen som inte stämmer överens med verkligheten. Ändock är jag en skeptisk person och vill gärna ha tillgång till förstahandskällor för att bilda mig en egen uppfattning.

Hur som helst, eftersom jag är högskolestudent och ledig några dagar nästa vecka tänkte jag göra lite egna efterforskningar kring citatet på Kungliga biblioteket. Är det matchen mellan England och Kamerun 1990 som gäller?

Ja, framförallt.

Finns två trovärdiga Flashback-vittnen (som sett matchen på KTB) på att det inte sägs i den matchen men fler vittnen är ännu bättre för trovärdigheten. Kolla speciellt efter 3-2 målet.

Läs även sammanfattning i min signatur.
Citera
2023-08-20, 11:46
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
TACK! Ja det stämmer! Det är England och Kamerun, 1990. Kolla med KB då om du kan få filma av den sekvensen det hela handlar om, straffen som leder till 3 - 2 i förlängningen, det lär dom inte ha några problem med.
Om det är 3-2-straffen som du påstår så utspelar sig den i själva förlängningen, matchminut 105.
Edit: Läste för snabbt. Var visst det du skrev.
Citera
2023-08-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Varsågod!

Här är färgklick-citatet med youtube klipp och allt.

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_...index=3&t=139s
källa: nomadic

Häftigt, tack, då vet jag att det också stämmer Jag gissar att folk redan har kollat igenom VM-krönikan för 1990 också?
Citera
2023-08-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Om det är 3-2-straffen som du påstår så utspelar sig den i själva förlängningen, matchminut 105.

Det stämmer bra det, det är i förlängningen straffen och kommentaren kommer. Det är två straffar i matchen, men det är straffen i förläningen som gäller.
Citera
2023-08-20, 11:49
Medlem
Citat:
Häftigt, tack, då vet jag att det också stämmer Jag gissar att folk redan har kollat igenom VM-krönikan för 1990 också?

Ja, givetvis. Det verkar inte som du förstått det. Men det är en seriös granskning som gjorts i den här tråden och mycket material som gåtts igenom och många godbitar som hittats.
Citera
2023-08-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ja, framförallt.

Finns två trovärdiga Flashback-vittnen (som sett matchen på KTB) på att det inte sägs i den matchen men fler vittnen är ännu bättre för trovärdigheten. Kolla speciellt efter 3-2 målet.

Läs även sammanfattning i min signatur.

Trovärdiga vittnen Lika troliga som journalisten Jack Werner, "årets förvillare". Fint CV när det kommer till trovärdighet förespråkarna för myten har. Flashback-vittnen som inte ens har kan styrka att dom varit på Kungliga Biblioteket och sitter och trollar i sina inlägg. Ett exempel är användaren Glorkas som påstår att Arne har sagt att det var två tveksamt dömda straffar fast Arne har sagt att "de rev bara omkull folk i straffområdet, helt i onödan".
Citera
2023-08-20, 11:53
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:

Kolla gärna precis hela matchen. En tidigare person som kollade matchen hoppade över stora delar, vilket kanske är lite olyckligt.

Ha även järnkoll på mellansnacket mellan de två förlängningshalvlekarna. Där ska någon Hans ha sagt att det ser mörkt ut för England. Anteckna gärna exakt ordföljd.
Citera
2023-08-20, 11:56
Medlem
Citat:
Ja, givetvis. Det verkar inte som du förstått det. Men det är en seriös granskning som gjorts i den här tråden och mycket material som gåtts igenom och många godbitar som hittats.

Har du någon länk möjligtvis till VM-krönikan 1990, annars får jag leta själv, det skulle vara intressant att se om något är med från England - Kamerun där. 3 - 2 målet borde ju absolut vara med på VM-krönikan och det är EFTER att England fått straffen men INNAN Lineker skjuter den i mål som Arne säger kommentaren. Jag minns detta extra tydligt också eftersom jag reagerade litet på att Kamerun-spelarna faktiskt såg helt nedslagna ut även fast målvakten såklart hade kunnat rädda straffen!

EDIT: Har nu hittat den del av VM-krönikan där England och Kamerun spelar. Nu antar jag såklart att ni har tittat på detta redan men jag vill se själv varför kommentaren inte är med.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-20 kl. 12:03.
Citera
2023-08-20, 12:02
Medlem
Citat:
Trovärdiga vittnen Lika troliga som journalisten Jack Werner, "årets förvillare". Fint CV när det kommer till trovärdighet förespråkarna för myten har. Flashback-vittnen som inte ens har kan styrka att dom varit på Kungliga Biblioteket och sitter och trollar i sina inlägg. Ett exempel är användaren Glorkas som påstår att Arne har sagt att det var två tveksamt dömda straffar fast Arne har sagt att "de rev bara omkull folk i straffområdet, helt i onödan".

Vi har gjort våra läxor i den här tråden. Det där med att Arne säger att kamerunarna bara sprang runt och sparkade ner engelsmännen är något han säger 20 år senare för att förbättra sin story. Höna av en fjäder.

https://youtube.com/watch?v=wnXZkllk-nk&feature=share9

Kollar man på youtube-klip är Glorkas version mer trovärdig. Inte alls så som Arne beskriver 20 år senare.

2:00
2:40
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in