2023-08-24, 08:36
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Okej. Tror du inte att falska minnen existerar?

Om du kan tänka dig att de existerar, hur tror du de upplevs av den som har dem?

Jo, jag känner till begreppet "falska minnen". Var det inte VP:s Jonas Sjöberg eller vad han nu hette som påstod att han hade spelat fotboll med en känd legendar, typ Gunnar Nordal, och det framkom senare att det omöjligt kunde ha hänt.

I det här fallet är det dock inte tillämpligt...
Citera
2023-08-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jo, jag känner till begreppet "falska minnen". Var det inte VP:s Jonas Sjöberg eller vad han nu hette som påstod att han hade spelat fotboll med en känd legendar, typ Gunnar Nordal, och det framkom senare att det omöjligt kunde ha hänt.

I det här fallet är det dock inte tillämpligt...

Bra tillfälle och tänka tillbaka. 8 pers i soffan . Måste varit en viktig match?
Typ vm premiär 94 ? Men som du vet hände det inte under denna match.
Vm 1990? Var det så kul att se Roger Milla dansa? Eller var det Gazza som var det ni ville se?
Tänk,tänk..
Citera
2023-08-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Det behöver inte vara han, däremot har citatet sagts av en svensk kommentator. Det kan du vara säker på.

Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen! Jag såg matchen och hörde Arne Hegefors säga det! Kommer mycket väl ihåg det!

Min uppfattning var att Kamerun låg under och att de inte hade några spelare att vända matchen med! dels hade de redan gjort byten och dels var det bara defensiva spelare kvar!

Sen om det verkligen var Kamerun-England är jag osäker på? min farsa tittade på all fotboll då och var det VM så var det maraton tittande! Citat kommer jag ihåg för att både jag och farsan började skratta...och vi pratade om det i många år efter...det blev ett citat mellan oss även i andra matcher!

Skulle jag så här i efterhand försöka komma ihåg något från matchen så hade ett lag Vita tröjor och det andra färgglada med 2 färger på axlarna? Sen gällande årtalet? Jag var hemma hos farsan det vet jag! men vill ha det tidigare än 90? Men men just årtal är svårt att minnas! Jag skulle kunna tänka mig att det skulle ha varit Ryssland-Kamerun...4-0 till Ryssland och efter 3:dje målet så kom citat..men även Wikipedia påstår att det gäller England-Kamerun och att anrell myntade det i Aftonbladet? men det kan ju vara fel hur som helst att jag hört Arne säga det kan jag sätta en årslön på!
Citera
2023-08-24, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen! Jag såg matchen och hörde Arne Hegefors säga det! Kommer mycket väl ihåg det!

Min uppfattning var att Kamerun låg under och att de inte hade några spelare att vända matchen med! dels hade de redan gjort byten och dels var det bara defensiva spelare kvar!

Sen om det verkligen var Kamerun-England är jag osäker på? min farsa tittade på all fotboll då och var det VM så var det maraton tittande! Citat kommer jag ihåg för att både jag och farsan började skratta...och vi pratade om det i många år efter...det blev ett citat mellan oss även i andra matcher!

Skulle jag så här i efterhand försöka komma ihåg något från matchen så hade ett lag Vita tröjor och det andra färgglada med 2 färger på axlarna? Sen gällande årtalet? Jag var hemma hos farsan det vet jag! men vill ha det tidigare än 90? Men men just årtal är svårt att minnas! Jag skulle kunna tänka mig att det skulle ha varit Ryssland-Kamerun...4-0 till Ryssland och efter 3:dje målet så kom citat..men även Wikipedia påstår att det gäller England-Kamerun och att anrell myntade det i Aftonbladet? men det kan ju vara fel hur som helst att jag hört Arne säga det kan jag sätta en årslön på!

Då så, case closed 😊👍🏻
Citera
2023-08-24, 09:21
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yardline
Jag tycker inte att originalcitatet har något jättestort humorvärde det heller, absolut inte så jag ser framför mig hur folk ligger dubbelvikta hemma i sofforna sekunden efter som vissa beskriver det, men humorn är ju den samma:
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" = Spelarna är uppgivna, men kan tolkas som att vi nu ser mörka spelare i bild
"Ur Engelsk synvinkel såg det ju mörkt ut ett tag" = Det var kämpigt för England, men kan tolkas som att engelsmännen såg mörka spelare på planen

Jag menar bara att själva kärnan återfinns där, det är tänkbart att detta med tiden förvrängts för att förstärka humorn och tillskrivits Arne då han kanske är mer känd för den sortens grodor. Enligt mig är detta det absolut hetaste (kanske t om det enda) spåret gällande hur den här skrönan kan ha uppståt från första början.

Edit: Citatet kan ju också vara helt fabricerat från början, men då är det en lustig slump att så många minns att det gäller just den matchen, där det råkar finnas ett annat likartat, och framförallt bekräftat, citat under samma sändning
Jo, det är anmärkningsvärt hur samma uttryck (det ser mörkt ut) de facto finns i den matchen alla minns citatet från. Med den "lilla" skillnaden att det inte handlade om Kamerun, eller en avbytarbänk för den delen, och att det var Hasse Borg som yttrande det.

Å andra sidan vill en del av mig tro att det hände någonting 1994, att något snarlikt sades under VM, och att det var därför pressen skrev om det en period. Men jag kanske bara önsketänker nu.
Citera
2023-08-24, 09:28
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:

Kamerun - Sovjet spelades samtidigt som Argentina - Rumänien och sändes således inte på SVT. Inte ens Arnes referat av matchen i halvtid handlade om mörka avbytarbänkar. Värt att tilläga är att Kamerun vann gruppen trots 4-0-förlusten, det såg således mer mörkt ut för Sovjet som åkte ur mästerskapet. Jag rekommenderar dig att läsa Avecs sammanfattningar.

Ditt minne som påstår hur du och farsan gapflabbade tillsammans när ni hörde citatet påminner om så många andras minnen av detta citat. Tyvärr så är detta ingenting annat än en hörsägen som du hört under din uppväxt gång efter annan, så att du till slut började tro själv att du upplevt det. Det är inget du ska skämmas över, det händer alla hela tiden. Alla människor har minnen från barndomen som är fabricerade, oftast väldigt starka sådana.
Citera
2023-08-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Kamerun - Sovjet spelades samtidigt som Argentina - Rumänien och sändes således inte på SVT. Inte ens Arnes referat av matchen i halvtid handlade om mörka avbytarbänkar. Värt att tilläga är att Kamerun vann gruppen trots 4-0-förlusten, det såg således mer mörkt ut för Sovjet som åkte ur mästerskapet. Jag rekommenderar dig att läsa Avecs sammanfattningar.

Ditt minne som påstår hur du och farsan gapflabbade tillsammans när ni hörde citatet påminner om så många andras minnen av detta citat. Tyvärr så är detta ingenting annat än en hörsägen som du hört under din uppväxt gång efter annan, så att du till slut började tro själv att du upplevt det. Det är inget du ska skämmas över, det händer alla hela tiden. Alla människor har minnen från barndomen som är fabricerade, oftast väldigt starka sådana.

Som sagt så behöver det inte vara den matchen? Jag ska forska i ämnet återkommer!
Citera
2023-08-24, 09:36
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Som sagt så behöver det inte vara den matchen? Jag ska forska i ämnet återkommer!
Gör så, här kan du se vilka matcher som redan är avförda: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2023-08-24, 10:08
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
För skojs skull lyssnade jag just igenom Arnes sommarprat från 1996 för att se om han nämnde något om Kamerun. Han drog faktiskt en anekdot från VM 1990 men mer än så blev det inte. Han var ändå väldigt kul att lyssna på så det kändes inte som bortslösad tid.
Citera
2023-08-24, 10:39
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Så, ännu en som ska "forska i ämnet". Något som flertalet i denna tråd redan tagit på sig för att sedan aldrig återkoppla.

För några år sedan var det en person som utlyste en hittelön för att få slut på spekulationerna. Om jag minns rätt kunde man få typ 10 000 kr för att hitta sekvensen där de bevingade orden uttalades. Många lade syrliga kommentarer om "lätta pengar". Ingen gjorde anspråk på belöningen.
Citera
2023-08-24, 10:55
Medlem
Avocadorables avatar
Citat:

Haha, självsäkra män som egentligen inte har en aning om vad de pratar om är det värsta vi har i Sverige.

Du SÅG alltså matchen? Det här ska bli spännande att följa.
Citera
2023-08-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Jo, det är anmärkningsvärt hur samma uttryck (det ser mörkt ut) de facto finns i den matchen alla minns citatet från. Med den "lilla" skillnaden att det inte handlade om Kamerun, eller en avbytarbänk för den delen, och att det var Hasse Borg som yttrande det.

Å andra sidan vill en del av mig tro att det hände någonting 1994, att något snarlikt sades under VM, och att det var därför pressen skrev om det en period. Men jag kanske bara önsketänker nu.

Har det kollats vad som faktiskt står i tidningarna från den tiden? Detta har säkert avhandlats tidigare i tråden men en sökning på "kameruns avbytarbänk" på kb.se ger två träffar från 1995, 7 träffar från 1996 och sedan sporadiskt genom åren fram tills den här tråden startades då citatet sedan dess förekommer betydligt oftare i olika publikationer Direktlänk till sökningen

Man får inte se mycket av sammanhanget kring sökningen på den sidan utan vill man få hela kontexten behöver man titta i arkivet på KB.

Jag tycker dock det ser ut som att det handlar om artiklar av typen "berömda sportgrodor" redan 1995. Anledningen till att jag tar upp det är att det är många användare i den här tråden som menar att citatet var så pass uppseendeväckande och dråpligt när det sas att det blev "skriverier i pressen" efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in