2022-01-20, 14:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
1000% att han har sagt det, har själv hört det när det hände men hela storyn är märklig då det inte gå få fram bevis förutom att han själv erkänner.

Varför vill man liksom sudda bort detta, nu kan jag förstå men då. Han menade dessutom inte det på något rasistisk sätt. Han hade ju sagt det oavsett om det var vita eller svarta på avbytarbänken det såg ju mörkt ut, haha.

Tror du att ett falskt minne upplevs på ett annat sätt än ett äkta? Att man liksom innerst inne vet att det är falskt?

Eller tänker du att just du är immun mot falska minnen? Det kan hända alla utom dig?
Citera
2022-01-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror du att ett falskt minne upplevs på ett annat sätt än ett äkta? Att man liksom innerst inne vet att det är falskt?

Eller tänker du att just du är immun mot falska minnen? Det kan hända alla utom dig?

Jag är öppen för tanken. Jag har både läst och sett filmer om liknande grejor.
Problemet är att denna falska minne skulle suttit stenhårt hos extremt många människor det är det som är så svårt och tro på. Jag vet jättemånga människor som skulle svära på att han har sagt det. Det känns extremt märkligt, jag minns när jag såg matchen och jag minns när vi diskutera det i skolan dagen efter.

Kanske vi lever i en matrix värld. Deja vu

Hela grejen är alla fall extremt märkligt, har aldrig varit med om något liknande som involvera så många människor.
Citera
2022-01-20, 14:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Problemet är att denna falska minne skulle suttit stenhårt hos extremt många människor det är det som är så svårt och tro på. Jag vet jättemånga människor som skulle svära på att han har sagt det. Det känns extremt märkligt, jag minns när jag såg matchen och jag minns när vi diskutera det i skolan dagen efter.

Hela grejen är alla fall extremt märkligt, har aldrig varit med om något liknande som involvera så många människor.

Men att falska minnen drabbar stora grupper är ju inget okänt.

Samt - i detta fallet - att de som påstår sig ha detta minne inte är överens om när detta skule ha sagts, vilken match eller ens vilket mästerskap. Andra har hört det men då var det någon annan än Hegerfors som sade det. Det är bara att läsa denna tråd. Dessa helt olika 'säkra' minnen borde väl och vara en faktor som gör teorin att det handlar om ett falskt minne starkare?
Citera
2022-01-20, 18:23
Medlem
DikTs avatar
Onekligt mycket underhållande att personer med ojämna mellanrum fortfarande snubblar in i tråden med hög svansföring. I detta fallet dessutom med en egen ordalydelse på citatet.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har hört det när det sändes och jag behöver inte bevisa något. Det är för övrigt en skitsak som blivit överdrivet till något annat än vad det var. Avbytarbänken panoreras in efter Englands ledningsmål i förlängningen med tomma blickar från de sittande och Hegerfors säger: Nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Fanns inte en tanke på att associera det till något annat än att det såg uppgivet ut. Tidsandan har i efterskott fått det till något riktigt allvarligt som inte upplevdes då.
Så hur många andra kommentarer minns du från en fotbollsmatch på 90-talet? En kommentar som du inte alls tyckte var märkvärdig när den sades?
Kan du ge exempel på andra kommentarer du minns från den tiden som du inte tyckte var uppseendeväckande då de sades?
Citat:
Om jag vet att det sades är det snarare alla som hävdar motsatsen som ska bevisa det. Ta fram de sista 15 minuterna efter N'Konos gula kort och Linekers straffmål och visa mig sekvensen när kameran panorerar Kameruns avbytarbänk.
Citat:
Den som kan plocka fram förlängningen från Kamerun-England från 1990 hittar svaret i den sekvens som Kamerun avbytarbänk zoomas in efter Linekers mål.
Intressant teori om bevisbörda. "Ni ska bevisa att det jag minns inte har hänt". Really? Ska vi verkligen det?
Här börjar även det tvärsäkra minnet svajja. Var den en panorering eller inzoomning?

Sedan presenteras filmen från TV-sändningen och den saknar både panorering och inzoomning.

Till slut (efter ett stort antal inlägg) är vi här, ungefär där det brukar sluta.
Citat:
Poängen är att jag skiter i det.

Tack för underhållningen!
Citera
2022-01-20, 18:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Onekligt mycket underhållande att personer med ojämna mellanrum fortfarande snubblar in i tråden med hög svansföring. I detta fallet dessutom med en egen ordalydelse på citatet.

Så hur många andra kommentarer minns du från en fotbollsmatch på 90-talet? En kommentar som du inte alls tyckte var märkvärdig när den sades?
Kan du ge exempel på andra kommentarer du minns från den tiden som du inte tyckte var uppseendeväckande då de sades?

Intressant teori om bevisbörda. "Ni ska bevisa att det jag minns inte har hänt". Really? Ska vi verkligen det?
Här börjar även det tvärsäkra minnet svajja. Var den en panorering eller inzoomning?

Sedan presenteras filmen från TV-sändningen och den saknar både panorering och inzoomning.

Till slut (efter ett stort antal inlägg) är vi här, ungefär där det brukar sluta.

Tack för underhållningen!

Hur orkar du? Har du inget annat att göra? Kom in i verkligheten där jag och Arne är. Det ser mörkt ut för dig precis som Arne sade en gång i TV.
Citera
2022-01-20, 18:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Hur orkar du? Har du inget annat att göra? Kom in i verkligheten där jag och Arne är. Det ser mörkt ut för dig precis som Arne sade en gång i TV.
Sagt av han som skrivit X antal inlägg i en tråd som han "skiter i".
Men du har en poäng, jag har rätt gott om tid där jag kan läsa sådant som roar mig. Tack för omtanken.

*edit
Framförallt är ämnet "falska minnet" väldigt intressant. Det känns som att många tar det som en personlig förolämpning om någon ifrågasätter deras minne. Som du.
Citera
2022-01-20, 18:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Sagt av han som skrivit X antal inlägg i en tråd som han "skiter i".
Men du har en poäng, jag har rätt gott om tid där jag kan läsa sådant som roar mig. Tack för omtanken.

*edit
Framförallt är ämnet "falska minnet" väldigt intressant. Det känns som att många tar det som en personlig förolämpning om någon ifrågasätter deras minne. Som du.

Då kanske du ska läsa inläggen ur ett händelseutvecklingsperspektiv och inte fastna vid det som skrevs i början. Jag tog, som jag skrev, till mig att det är en del som aktivt sökt detta utan att hitta. Vidare kan jag tycka att Anrell borde ha engagerat sig mer för att hitta det han listade som en floskel. Att ingen i TV-sfären brytt sig om att gå till botten med detta gör att frågan känns mikroskopisk för mig.

Dock verkar ju vissa i tråden livnära sig på varje möjlighet att kommentera och lägga ihop utan att analysera vad de kommenterar. Släpp det här och låt den som tror sig ha hört det få fortsätta tro det och den som skiter i det få skita i det.
Citera
2022-01-20, 19:31
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:

Det finns tusentals människor som skulle kunna ta gift på att Nelson Mandela dog nån gång på 90-talet och att det var landssorg i hela Sydafrika, dom såg direktsändningar därifrån och allt var kaos men i själva verket dog Nelson år 2013. Det finns otroligt många som kan svära på att Monopolfiguren har en monokel men i själva verket har han aldrig haft det. Det finns otroligt många som kan svära på att Darth Vader säger "Luke i am your father" när han i själva verket säger "No i am your father".

Det här med att många har samma falska minne är inget ovanligt.
Citat:
Du vill inte erkänna att du har fel eller vad handlar det om?
Citera
2022-01-20, 19:39
Medlem
Citat:

Fast du är ju inte ens påläst i ämnet. Arne Hegerfors har ingen aning om detta vilket han också sagt. Det enda han gör är att han kryddat och återberättat Anrells citat. Hegerfors har varit tydlig med att han inte minns. Anrell har också erkännt på senare år att han inte vet om det sagts.

Det är inte särskilt konstigt att Hegerfors inte minns med tanke på att han kommenterat tusentals matcher. Och Anrell kontrollerade aldrig citaten som kom inskickade från hans läsare.

Som andra sagt till dig tidigare har jag och många andra forskat i detta ämne i 7 år nu. Vi har verkligen velat hitta citatet och kämpat hårt, osannolikt hårt t.o.m för att hitta det men alla indicier och bevis tyder på att det är ett falskt minne. Bara en sådan sak att Anrells upgiftslämnare hävdar att det sades i VM 1994 men Hegerfors kommenterade aldrig ens Kameruns matcher i det mästerskapet.

Det är oerhört surt att det är en myt för det hade varit ett legendariskt filmklipp.
Senast redigerad av avec 2022-01-20 kl. 19:51.
Citera
2022-01-20, 19:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Då kanske du ska läsa inläggen ur ett händelseutvecklingsperspektiv och inte fastna vid det som skrevs i början. Jag tog, som jag skrev, till mig att det är en del som aktivt sökt detta utan att hitta. Vidare kan jag tycka att Anrell borde ha engagerat sig mer för att hitta det han listade som en floskel. Att ingen i TV-sfären brytt sig om att gå till botten med detta gör att frågan känns mikroskopisk för mig.

Dock verkar ju vissa i tråden livnära sig på varje möjlighet att kommentera och lägga ihop utan att analysera vad de kommenterar. Släpp det här och låt den som tror sig ha hört det få fortsätta tro det och den som skiter i det få skita i det.

Ja jag minns att du i detta ’händelseutvecklingsperspektiv’ passade på att hitta på lite som du ville ang de kopior SVT är skyldiga att skicka till mediearkivet. Glatt satt du och svor och påstod saker tills du kollade upp det och såg hur det låg till i verkligheten.
Citera
2022-01-20, 20:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Du vill inte erkänna att du har fel eller vad handlar det om?

Jag hade fel. Arne hade rätt i det han sade.
Citera
2022-01-20, 20:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja jag minns att du i detta ’händelseutvecklingsperspektiv’ passade på att hitta på lite som du ville ang de kopior SVT är skyldiga att skicka till mediearkivet. Glatt satt du och svor och påstod saker tills du kollade upp det och såg hur det låg till i verkligheten.

...och erkände mitt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in