Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-20, 20:13
Medlem
4608s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det som är nytt i tråden är att vi nu har två personer i tråden som sitter på vhs av matchen England - Kamerun. Det har inte hänt tidigare.

Så jag är positiv. Inte för att jag tror att de kommer att hitta citatet men för att en genomgång av videokopia ökar granskningens legitimitet ytterligare.

Det finns trots allt ett antal personer som är övertygade om att citatet klippts bort i arkivet.
Om citatet fanns så hade vi fått höra det för flera år sedan. Det är rätt många som har försökt knäcka denna myten, men det går liksom inte, för det har aldrig hänt.
Citera
2023-08-20, 20:32
Medlem
RoadToPerditions avatar
Den här tråden är guld! Snacka om mänskligheten i ett nötskal. Alla självgoda jävlar som hört och sett skiten osv osv osv... Vilket jävla drabbel alltså
Citera
2023-08-20, 20:33
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4608
Om citatet fanns så hade vi fått höra det för flera år sedan. Det är rätt många som har försökt knäcka denna myten, men det går liksom inte, för det har aldrig hänt.

Jodå vänta bara när någon tomte kommer på att man kan hitta på att det hänt via AI. Det kommer, jag lovar dig.
Citera
2023-08-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Jodå vänta bara när någon tomte kommer på att man kan hitta på att det hänt via AI. Det kommer, jag lovar dig.

Vi har redan tänkt på det. ChatGBT säger att det är ett falskt citat!
Citera
2023-08-20, 20:41
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Vi har redan tänkt på det. Chatgbt säger att det är ett falskt citat!

Tänkte mer avancerat än så. Jag tänkte deepfake med röst och ansikte så allt ser riktigt bra ut
Citera
2023-08-20, 20:49
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Jag skulle vilja be om ursäkt till dom som upplevt mig som onödigt taggig, och jag ska kort förklara varför. Jag kom in i den här tråden med värsta roliga och positiva känslan. Jag hade inte läst ens 2 % av vad vad som skrivits typ.

Så jag kom in för att jag hade en nyhet som jag trodde skulle glädja folk och för att jag var fascinerad över hur många som hade gått på bluffen om att Arne aldrig sagt det. Men jag upplevde direkt att jag blev påhoppad.

Ifrågasatt har jag inget problem att bli men nivån var liksom direkt "fuck you, håll käften horunge och dra åt helvete!"ungefär från ett par stycken. Då blev jag irriterad och tappade dom positiva vibes jag trodde det skulle bli.

Hursomhelst vill jag bara säga att jag är precis lika säker som jag varit hela tiden på att kungliga biblioteket har samma bevis som jag har i min farsas källarförråd. Jag är helt övertygad om att Jack Werner och några användare till har trollat brallorna av er.

Men det är såklart helt okej. Jag vill bara ha en hyfsat respektfull samtalston det är väl det enda och från och med nu ska jag försöka att hålla mig till det själv även om jag blir provocerad.

EDIT: Och nu har jag pratat med min mor. Hon har gått ner och tittat i källarförrådet och hittat lådan med vhs:er märkta med fotbolls-vm 90 och 94 och hon sa att det var ungefär tjugo - tjugofem kassetter vilket stämmer bra med hur många matcher jag minns att det var. Så kassetbandet med England - Kamerun finns där.

Jag kan se till att det blir skickat till Jack Werner eller om nån annan då vill PM:a namn och adress. Annars så åker jag som sagt dit som senast till mellandagarna och då filmar jag det med mobilkameran.

Vill påminna ytterligare en gång (vet det blir tjatigt men det är ju sanningen) om att exakt samma sak som finns på farsan vhs måste finnas på KB. 3-2 målet. Mellan det att straffen blir dömd och att den slås...

Jag har ingen VHS-spelare hemma. Naturligtvis kan jag lösa det genom att lämna in bandet och digitalisera det, men sådant brukar ta ett par veckor på min lokala filmbutik. Med andra ord går det nog snabbare om du helt enkelt filmar av videon och publicerar den här.

Ingen skulle bli mer häpen och förtjust än jag om det här gamla citatet, efter så här många år och så här många flashbackare som med avgrundsdjup övertygelse hävdat att de haft bevis på det för att sedan bara tystna, skulle visa sig stämma.

(Din bild av mig som någon sorts ursprung till den här upptäckten är för övrigt rätt överdriven. Jag är kanske den journalist som skrivit mest om Arne Hegerfors-citatet, men jag är definitivt inte den som först ifrågasatte dess autenticitet – den äran går till denna tråd.)
Citera
2023-08-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Tänkte mer avancerat än så. Jag tänkte deepfake med röst och ansikte så allt ser riktigt bra ut

Det kommer säkert men man kommer då veta att det är fejk.
Citera
2023-08-20, 21:56
Medlem
Citat:
Det som är nytt i tråden är att vi nu har två personer i tråden som sitter på vhs av matchen England - Kamerun. Det har inte hänt tidigare.

Så jag är positiv. Inte för att jag tror att de kommer att hitta citatet men för att en genomgång av videokopia ökar granskningens legitimitet ytterligare.

Det finns trots allt ett antal personer som är övertygade om att citatet klippts bort i arkivet.

Dom påstår sig ha VHS

Inte första gpngen det sker

Vi får se 😊
Citera
2023-08-20, 22:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nej tvärtom. Bevisar talar helt emot er. Finns massvis av ögonvittnesskildringar som sett och hört det själva. Allt ni tomtar här är "årets förvillare" och anonyma nättroll som inte ens bemödade sig med att presentera bevis på att dom varit på KB. Jag har erbjudit folk att åka till Storvreta och hämta VHS-bandet som min pappa har, men hittills har ingen nappat Ingen som vågar ge ut sitt telefonnummer, knappt någon som verkar våga berätta vart dom bor ens. Nättroll bara

Precis som det finns folk som med bestämdhet menar att de har sett Elvis, men det blir inte mer sant för det.
Citera
2023-08-20, 22:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nä, jag bor inte i Stockholm. Funderar dock på om jag ska ta och ringa till KB imorgon och fråga dom hur det ligger till med vad man får göra och inte göra där. Misstänker väldigt starkt att hela narrativet som dom byggt upp kring "deras berättelser" faller som korthus.

Svårt att googla eller?

Citat:
Varför kan jag inte få en kopia med mig hem?

Av upphovsrättsliga skäl får KB inte sprida det audiovisuella materialet. Materialet är bara tillgängligt för forskning och ska studeras på plats i Humlegården eller på de bibliotek vi skickar fjärrlån till.

https://smdb.kb.se/smdb/om-smdb/fragor-och-svar/
Citera
2023-08-20, 22:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Och jag hittade vhs bandet till slut.

Det är för att det är en massa småglin i denna tråd. Hoppas du kan ladda upp klippet. Jag hittade som sagt vhs men jag fattade inte hur man klippte ut detttfrån en vhs till datorn. Jag kunde ju iof filmat tv. Videon slutade att funka för något år sedan, tror det är en rem eller något som gått av. Man har att det det rör på sig men det låter konstigt och det kommer ingen bild. Får väl besöka nån loppis och försöka hitta en video som funkar, det hade varit kul att visa matchen och få tyst på dårarna.

Som Clay Allison sa så finns det företag som digitaliserar VHS-band mot betalning. Bara ge bandet till ett sådant så bevisar du att du hade rätt.
Citera
2023-08-20, 22:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Vad är problemet? Jag kommer ju ladda upp klippet på tuben oavsett. www.YOUTUBE.com, känner du till den sajten? Den är ganska stor. Jag har lovat att jag ska länka här också om jag är kvar på det här forumet då men annars hittar ni det på tuben. Nu har vi dessutom en forskare som har rätt att begära hem klippet det handlar om ifrån Kungliga Biblioteket så jag utgår från att han snart laddar upp beviset i alla fall.

Nej, han har inte rätt att begära hem klippet. Bara att titta på det på plats på KB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in