Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
För att kunna ta reda på detta behöver man komma på någon metod för att isolera cigarettrökare. Inte särskilt svårt, skulle jag säga
Nej, din individ! För att ta reda på detta, enligt dina "isolera" ämnet kriterier, måste man isolera ÄMNET som skapar cancer. Och det torde vara betydligt svårare. Faktiskt så svårt att ingen klarat det hittills.
Så hur vet vi vad vi vet? Dvs att cigarettrökning ger cancer? Genom nära oändliga studier, av hundratusentals människor på alla platser på jorden, av alla raser, kön, religioner, åldrar, socialgrupp ser vi en koppling.
Man har sedan utökat studierna med att ta bort alla andra faktorer, socker, strålning, glutenallergi, etc etc. Tills det bara existerade en och endast en faktor som var gemensam för cancerpatienterna: rökning.
Ergo rökning ger cancer.
Så funkar vetenskap!
Så funkar emellertid inte juridiken, därav att man, möjligen med vissa undantag, inte kan få skadestånd från tobaksbolagen. I rättssalen måste man bevisa kopplingen, ämnet som ger cancer, och det har som sagt inte gått.
Du och dina gelikar behandlar vetenskap och forskning, vaccin, rymdfärder och allt annat, som antingen en juridisk rättsprocess eller en kunskapsteoretisk filosofidebatt med solipsister inblandade (det motsvarar er alltså). Men så funkar inte kunskapsinhämtning. Det är bara meningslöst hjärnskakande, totalt ofruktbart.
Det faktum att inga konspirationister har några ALTERNATIV till några fakta (empiriska, som i tobaksex ovan) är beviset.
Citat:
Om bevisbördan alltid ligger på dem som ifrågasätter att enhörningarna finns, så är det inga problem alls. Jag kan gå omkring i markerna och tillskriva olika saker jag ser till enhörningarnas framfart. Inga problem som sagt.
Tänk om Adam tillskriver "olika saker" troll, Bertil älvor, Caesar vättar, David spöken, Erik häxor, Filip andar..........
Det finns ingen gräns för hur många konkurrerande förklaringsmodeller vi kan ställa fram. Alltså måste vi bedöma "olika saker" efter vad bevisen faktiskt talar om för oss.
Detta är grundläggande vetenskapsteori som du lär dig direkt på kurser. Har du tagit nån sån kurs?