2023-04-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Nä, de var han inte.
Kan du ingenting?

https://www.jta.org/archive/einstein-says-chaplin-is-half-jewish-his-grandfather-was-a-jew

https://www.jta.org/archive/is-charlie-chaplin-jew
Citera
2023-04-27, 18:11
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Det var väldigt vilket tjat det blev nu, ursäkta! Vi i Illuminati skall omedelbart fintrimma AI-algoritmerna som genererar detta trams. Jag lovar att Patrixxx & co. kommer att ha lugnat ner sig till helgen. Tjillevipp!

Ja hoppsan vad det började surra i getingbot. Hat och grejer. Jösses...
Citera
2023-04-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Tack för tips. Jag läste Macarias text. Så här står det:

Producing propulsion in space and a gas expanding in a vacuum are two different ideas.

It is correct that gas in a vacuum "does not produce pressure or heat because there is no surrounding matter to interact with"
However, in a rocket, the gas hits the surrounding matter of the space craft. In this way, theoretically, any gas container could produce thrust in space (according to conventional particle theory).
The thrust would not require other gas particles, such as a surrounding atmosphere, to push off of.

Explanation: imagine a closed gas canister in space. All those little gas particles inside the canister are bouncing off each other and off of the canister walls like crazy - creating force per area = pressure. That pressure is very uniform at the macro level. The force by gas particles hitting one side of the canister is balanced by the force of gas particles hitting the other side -> no acceleration.

Now a small hole is opened in the canister wall. This creates an imbalance in the force on the canister.
On the hole side of the canister, the gas is escaping and producing zero force on the canister. On the direct opposite side, while there are still particles in the thing, particles are hitting and providing some force on the canister.

Newton's 3rd: gas applies force on canister -> canister applies an equal and opposite force on gas particles
Newton's 1st: any (unbalanced) force causes acceleration.
Gas particles hit canister leftward -> canister hits gas particles rightward -> they are propelled in opposing directions.

For me, this makes propulsion by rocketry at least plausible. Whether this propulsion is actually practical or not is a different question.

Det resonemanget kör alla rymd fantaster som vill tro på raketdrift men det fungerar inte på riktigt, för det blir inte "some pressure" mot "canisters" frontvägg för bristen på motstånd från den frånvarande bakre väggen existerar inte. Det här "some pressure" är "negligible". Det är så litet, att det inte fungerar att få upp en canister i nämnbar hastighet. Det skulle bara fungera om canister inte hade någon tröghet i sin fysiska massa men det har den. Och hade det alls fungerat är tekniken så verkningslöst usel alltså verkningsgraden är obefintlig eller nästan obefintlig att man måste hitta på en annan teknik för canister drift. Du kan inte starta tex en rymdkapsel med dess bränsle mängd för att resa lika snabbt till jorden från månens omloppsbana som du kan med en saturn V rakets bränsle mängd för att få loss den från jordens 6x dragningskraft.

Macaria har förmodligen lärt sig vad de säger i grundskolan eller på KTH fysikum om hur raketer fungerar för hans argument är detsamma som deras utan ens en ny variation på temat.

Släpp dina science fiction och star wars drömmar och väx upp, mannen!

Jag säger som du själv skriver i en kommentar. Kan du ingenting?

Om man förstår grundläggande fysik vet man att vakuum eller atmosfär saknar betydelse för rörelselagarna. Det är ren och skär fakta. Det spelar ingen roll vad man vill och inte vill tro på, det är så världen fungerar. Om du och RCB vägrar acceptera det är upp till er men om ni vill visa andra att det är fel krävs mer än några påståenden.

Ge mig en enda seriös referens som stödjer ditt påstående. Kan du inte det är du precis lika oseriös som herr Patrixx.

Jag förväntar mig seriös feedback och inte omogna kommentarer som "väx upp" och liknande.
Citera
2023-04-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Vojne, vojne. Det är ju exakt precis det jag har från den chatGPT redogörelse du postade förut. Där förklaras varför en explosion i rymden inte skapar någon tryckvåg. Så även om du inte kan inse att fysiken här blir väldigt annorlunda i en atmosfär och utan, så är det likväl så.

Nej, fysiken här skiljer sig inte från den som gäller i atmosfären. Var i rörelselagarna ser du något om lufttryck? Det behövs inte för att knuffa på raketen. Inuti bränslekammaren sker en explosiv reaktion och molekyler med en mycket hög hastighet sprids i alla riktningar. De som sprids I raketens färdriktning knuffar den framåt innan de trycks bakåt och flyger ut i den tomma rymden på vilken iget arbete utförs.

Om du inte kan förstå detta undrar jag verkligen hur du resonerar. Om du inte köper förklaringen vore det önskvärt med en referens som verkligen visar hur det går till när en raket drivs framåt. För det är faktiskt så att inte heller förklaringen med luft att trycka emot är särskilt utförlig från er sida. Vad händer med de molekyler som, enligt er teori, trycks tillbaka av luften och så vidare? Hur styr man raketen?
Citera
2023-04-29, 13:43
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Kan du ingenting?
https://www.jta.org/archive/einstein-says-chaplin-is-half-jewish-his-grandfather-was-a-jew
https://www.jta.org/archive/is-charlie-chaplin-jew
Han utförde inget arbete.
Citera
2023-04-29, 13:56
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Mermelstein var bedragare osv.
Källa?
Citat:
Jag har hört ert radioprogram. Om Apelsin med Uhrwerk inte bemöter era argument
Vad gör jag här då`? http://www.pilum.nu/6-tema/konspirationer/#A.
Citat:
Uhrwerket är en jude
Nä, jag är av arisk ras.
Citat:
Det är den makten som Uhrwerket i så fall agerar som agent för.
Du menar att jag är som James Bond? Hemlig agent.
Citat:
Tycker Uhrwerk inte det var hemskt irakierna använde gaskammare på judar under 90-talet? Eller är han lika dålig som israelisk press på den tiden så inte han heller kan få den lögnen att flyga och därför är tyst om den?
Det var inte irakerna utan Mermelstein som använde gas.
Citat:
Det är märkligt att antisemitbegreppet fortfarande används som tillmäle.
Jaså. Det 'r väl inte konstigare än att kalla folk proselyter, heretiker eller ultracrepdeterianer?
Citat:
Finns det något värre än prosemiter som kräver ännu mer makt åt sig själva och det egna folket på bekostnad av alla andra utan opposition? Eftersom det finns prosemiter kan man fråga sig vad alternativet är till att det också existerar antisemiter. Måste en prorörelse få verka utan motstånd? Gäller det alla pro-rörelser eller bara pro- och filosemiternas rörelser?
Oj vilka djupa frågor du ställer. Jag är inte Bertrand Russell.
Citat:
Om du känner Uhrwerk är han bolsjevik eller sionist?
Ja, det vill vi alla veta.
Citat:
Annie Lööf som gjorde Rosenbaum till sin förebild.
Rosenbaum var ju skithäftig! Han är min förebild också - efter James Bond såklart.
Citat:
Säkert efter tips från Trilaterala kommissionen.
Nä, vi hade inget med saken att göra.
Citat:
Uhrwerk verkar vara en ond människa för prosemitismen är den starkaste onda kraften i världen.
Aha! Äntligen börjar vi komma nära sanningen. JA, jag är nog en särdeles ond människa. Fy för mig! Å andra sidan sa inte de judiske tänkaren L Ron Hubbard att psykiatrin var den ondaste kraften i världen?
Kan det vara så att DU är psykiatrin!? Och att du försöker kasta bort skulden, blanda bort korten, förvirra och machirovska den sanna fienden - Det är alltså du som ligger bakom det onda genom ditt psykiatriska, och för att undvika att åka dit skyller du på belgarna,
Citat:
Jag tycker inte ni ska ha honom med på era föreläsningar eller spotifypoddar för vare sig han är militant agent för en främmande makt eller bara hjärntvättad av sina lärare vid shul blir han en farlig och enfaldig figur som bara är ute efter att krossa alla edomiter.
Nästa gång jag möter en Edomit skall jag hälsa honom det.
Citat:
Man kan inte resonera med fanatiker.
Jag resonerar ju med dig.
Citera
2023-05-05, 13:35
Medlem
patrixxs avatar
Ja man får verkligen ge dig en eloge Apelsinen för allt arbete du lagt ner på att analysera Radio Cui Bono!

http://www.pilum.nu/6-tema/konspirationer/#A.

Och vem vet, en vacker dag kanske några femöringar ramlar ner tack vare att vi har visat att saker och ting kan ses från andra perspektiv. För som man säger - Perspektivet är allt.

Ser man exempelvis planeter röra sig i elliptiska banor i varierande hastighet utan att förstå hur den plats man observerar detta från rör sig, kan det bli fel eftersom man då har ett felaktigt perspektiv. Det kan ju faktiskt vara så att de i själva verket rör sig i cirkulära banor med konstant hastighet men förefaller att inte göra det eftersom man har en felaktig uppfattning om hur Jorden faktiskt rör sig.

Vad gäller mina analyser kring dagens medicin så står dom fast. Sjukdomarna är desamma som de var i forna tider, vilket blir klart om man läser äldre diagnoser/ anamneser/ sjukdomsbeskrivningar. Idag kallas det cancer, demens, hjärtkärlsjukdom m.m. och förr hette det lepra, syfylis etc

Och "läke"-medel fungerar också på samma sätt. Förr förgiftade man patienter med arsenik, kvicksilver och opium för att få kroppen att sluta sträva mot homeostas vilket sjukdom är ett symptom på. Idag används andra gifter som statiner, antibiotika m.m. för att åstadkomma samma sak vilket tolkas som "bot".

Att modern vetenskap inte ska ifrågasättas med äldre eller nya rön håller jag naturligtvis inte med om. I så fall hade den inte kunnat göra några nämnvärda framsteg och vi ser ju resultatet av detta nu. Mycket av de senaste decenniernas och i vissa fall århundraden av vetenskap kommer förr eller senare behöva kastas i papperskorgen eftersom den vilar på antaganden som kan demonstreras vara felaktiga. Och det är ju tragiskt. Inte minst för de som ägnar sig åt vetenskap utan att förstå detta.

Och det är synd att du inte vill ställa upp och prata med oss i podden eftersom du ju är en dissident till oss och dessutom insatt i våra frågor. Hade ju kunnat bli ett intressant avsnitt annars.

Ha det. /Patrik
Senast redigerad av patrixx 2023-05-05 kl. 13:55.
Citera
2023-05-05, 18:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ser man exempelvis planeter röra sig i elliptiska banor i varierande hastighet utan att förstå hur den plats man observerar detta från rör sig, kan det bli fel eftersom man då har ett felaktigt perspektiv. Det kan ju faktiskt vara så att de i själva verket rör sig i cirkulära banor med konstant hastighet men förefaller att inte göra det eftersom man har en felaktig uppfattning om hur Jorden faktiskt rör sig.

Förnekar man gravitationens existens så låter nog cirkulära banor som en jättebra idé..... Obildade idioter....
Citera
2023-05-05, 18:40
Avslutad
Känn etervinden smeka kinden....
Citera
2023-05-06, 21:08
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ja man får verkligen ge dig en eloge Apelsinen för allt arbete du lagt ner på att analysera Radio Cui.
Och jag får giva eloge för er förmåga att ducka för motargument; inte ens trotskister är lika duktiga.
Citat:
Perspektivet är allt.
Nej
Citat:
Vad gäller mina analyser kring dagens medicin så står dom fast.
Du tror fortfarande på fullt allvar att det du håller på med är "analys" och inte blahablaha. Lyssnen på detta:
Citat:
Linda Gamble Spadaro, a licensed mental health counselor in Florida - Snälla sluta säga att du forskat om det.
Du forskade ingenting och det är högst troligt att du inte vet hur du ska göra det.
Sammanställde du en litteraturrecension och skrev abstrakter på varje artikel? Eller ännu bättre, tog du in ett slumpmässigt urval av källor och utför oberoende sannolikhetsstatistik över rapporterade resultat? Inte sant?
Tog du åtminstone varje artikel en efter en och tittade in i källan (det skulle vara författaren, förläggaren och finansiären), kritiserar skrivandet för logiska fallaktiviteter, kognitiva förvrängningar och vanliga felaktigheter?
Frågade du dig själv varför den här källan kan publicera just dessa resultat? Följde du referensleden och applicerade samma granskningskälla på dem?
Inte sant? Då har du inte... forskat om någonting. Du har läst eller sett en video, mest troligt med lite eller ingen objektivitet. Du stötte på något i din algoritm manipulerade flöde, något som joggade med dina underförstådda partiskheter och som undermedvetet applicerade dina känslomässiga filter och kallade det bevis."
Original:
Please stop saying you "researched it." You didn't research anything and its highly probable that you dont even know how to do so. Did you compile a literature review and write abstracts on each article? Or better yet, did you collect a random sample of sources and perform independent probability statistics on the reported results? No? Did you at least take each article, one by one and look into the source (that would be the author, publisher and funder), then critique the writing for logical fallacies, cognitive distortions and plain inaccuracies. Did you ask yourself why this source might publish these particular results? Did you follow the trail of references and apply the same source of scrutiny to them? No? Then you didnt fucking research anything. You read or watched a video, most likely with little to no objectivity. You came across something in your algorithm manipulated feed, something that jived with your implicit biases and served your confirmation bias, and subconsciously applied your emotional filters and called it proof. Scary.
(′′ Gör din forskning!!!"
Så här är det. Forskning är en lärd färdighet; det är hårt, det är nyanserat och komplext, och det är sant att majoriteten av människor inte ens vet var de ska börja eller ens HUR de ska göra [sin egen] forskning.
Forskning är INTE:
Googlar, scrollar i ditt FB-nyhetsflöde, eller kollar på YouTube eller 4 Chan för att söka efter resultaten du hoppas finna vara ′′ sanna." Dessa kallas konfirmationsbias, och är snabbt och enkelt uteslutna när du gör det Verklig forskning.
(Citat ovan)
Det här går inte ens in i institutionella granskningsnämnder (IRB: s), även kända som oberoende etikkommittéer, etiska granskningsnämnder, eller berör peer-review, eller metanalyser.
Sammanfattningsvis är en hälsosam dos skepticism / kan vara en bra sak... så länge vi också applicerar det på de sakerna vi önskar / tror ska vara sanna, och inte bara de sakerna vi väljer att vara skeptiska mot , eller i förnekelse.
Viktigast av allt är dock att tillämpa våra bästa kritiska tankegångar för att se till att vi gör vårt bästa för att sortera fakta från fiktionen, myterna, och helt klart BS i pseudovetenskap och politik.
Missinformation används som ett krigsverktyg och underminera vår folkhälsa, och det är upp till var och en av oss att kämpa mot den.)
Fast det kanske är att begära för mycket.

Citat:
Och det är synd att du inte vill ställa upp och prata med oss i podden eftersom du ju är en dissident till oss och dessutom insatt i våra frågor. Hade ju kunnat bli ett intressant avsnitt annars.
Kanske jag gör. Men vill du verkligen det? Tänk vad som händer när jag frågar ... Har du läst på om det som du sade du skulle läsa på om som herr FABIAN FJÄLLING berättade för dig?????
Citera
2023-05-13, 21:09
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Vad gäller mina analyser kring dagens medicin så står dom fast.
Jo, att ändra sig när man blir överbevisad är ju intet någon kan anklaga Cui Bono för.

Men det finns ändå en sak som är oklar:
Som professor Dan Larhammar visar i sin presentation om vaccin, på V&F hemsida, ser man i x y linje efter diagram efter diagram hur vissa sjukdomar sjunker som stenar på femtiotalet. Det ser lite ut som antalet gossar som döptes till Adolf under nittonhundratalet. Runt fyrtiofem så sjunker antalet som en sten. Samma gäller smittkoppor osv efter storskaliga vaccineringar.

Vad beror det på ?

Kan du ge ett alternativt scenario? Vad är din förklaring på dessa kurvor som inte så mycket sjunker som faller nästan rätt neråt, efter att ha varit på hög nivå före femtiotalet, för att bli marginella företeelser efteråt?
Citera
2023-05-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ja det blir tröttsamt det här med raketer och alla "raketvänner" har en teori över varför det skulle fungera trots att vi vet från fysikens lagar att det inte gör det.

Att arbete behöver ske utanför raketen/systemet har med rörelselagarna att göra. För att ett föremål ska ändra riktning så måste det påverkas av en utifrån kommande kraft. Om vi bränner av en dynamitgubbe i en tunna och den håller så flyttar den sig inte. Men om inte så kan gasexpasionen utföra arbete i en atmosfär och tunnan far iväg. Det sker dock inte i rymden eftersom där har vi ett obegränsat vakuum. Dvs rörelselagarna som tröttsamt förknippas med vetenskapshelgonet Newton samt gaslagarna visar att raketer inte skapar framdrift i rymden.

Man kan tycka vad man vill om Elon Musk men det här korta klippet borde du och dina RCB-vänner titta på: https://www.youtube.com/shorts/iehQ3AH5mng

Har du något konkret som motbevisar det han säger om raketdrift, upp med det på bordet nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in