2021-09-28, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Alla dem var skitfula.
Nu säljs legendariska apans tavlor för miljoner. Om du bor i ett gammalt ruckel så ge apan 10 liter färg, några penslar och bananer så har du snart ett grafitihus som är värt miljoner.
Citera
2021-11-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollows
Jag kommer från glesbygden. Jag kan säga att om någon fejkglasögon-bärande hipster kom och slösade sin färg här skulle jag spitta den på dirr. Ni målar graffiti "ironiskt", "mmm de ska se ut så där" och "aa det är så det såg ut på 70-talet", o.s.v., ni är patetiska! Ni tror att lajks på instagram ekvivalerar indikation på godkänd graffiti? Jag skrattar åt er, ni suger som fan, om jag visar grundläggande bokstavsstruktur för en lågstadieelev kommer denne att lägga en fetare grej än vad ni lagt i hela erat liv. Patetiskt, och alla etablerade klottrare tycker det är ok att de får glida omkring och fula ner hela eran levnadsmiljö, det är fan ett brott mot mänskliga rättigheter att jag måste se sådant när jag åker in till stan, ni fejk som fan. I Paris och Berlin är det ännu värre, där bor så mycket toys som håller på med detta att man tror fan att man är i permapsykos. Ni är så falska och fejk, detta är ren och skär degenerering av folkkultur.

Vad har ni att säga till erat försvar?

Hela grejen är ju högst subjektivt. Jag tycker personligen om min egen personliga stil men kan såklart slänga en blick på tags med en helt annorlunda stil och ändå ge dem cred. Det är en kultur som är i ständig utveckling och detta är utövare själva den bidragnde faktorn till.

Den så kallade hipsterstilen på framförallt tags var väldigt inne under ett par år och jag både hissade och dissade den. Jag tycker dock den typen av graff har minskat. Peaken i Stockholm gällande denna stil var enligt mig med Honie & Gimp. En annan kanske ännu större är HNR men att kalla just detta hipstergraff är inte riktigt rätt men stilen är så pass egen att man antingen hatar eller älskar den.

Exempel på HNR finner man här.
https://youtu.be/2W5Ov8yB0z0
Senast redigerad av MbNa 2021-11-25 kl. 23:46.
Citera
2022-01-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Precis -graffiti i fattiga miljonprogram!
Inte i rika villakvarter.

Gråa elskåp finns även i ''rika'' villakvarter.

Så länge man inte målar på privat egendom är jag helt och håller för det.

Detta med alla fördomar om graffitimålare är dock bara fööör patetiskt! Självklart glider några in i skiten med droger, arbetslöshet, skulder etc. Men att generalisera och dra alla över en och samma kam handlar om ren okunskap.

Personligen är jag säsongsmålare, drar en repa genom staden varje semester för att hålla igång ett utav mina absolut största intressen. Och det kommer jag nog fortsätta med även förbi 40sträcket.

- Rökning skadar och kostar miljön miljardtals kronor mer per är än vad vacker konst någonsin kommer att göra, predika om det istället.
Citera
2022-05-08, 23:18
Medlem
jag har målat graffiti till och från i 15 år nu. Aldrig varit den som gjort det för kickarna utan mer för att jag alltid gillat att måla och skapa saker.
Har målat mest lagliga väggar, ibland har jag väl kört nån mindre laglig vägg med men jämt på lugna ställen där jag kan ta mig tid och tänka på detaljerna.
Några bekanta däremot, har väl varit "stammisar" både på yarden och arresten om man säger så. Och har mer böter än vad dom lär hinna betala under deras verksamma liv...

Så till er som är målare av samma karaktär som mina bekanta: är det värt det? Vad är det som gör att ni tycker att det är roligare att slänga upp nått slarvigt på ett tåg under tidspress istället gör att hitta en mer chill spot och kunna stå där i timmar om man så vill och skapa nått riktigt schysst?
Jag gillar adrenalinkickar jag med, men har alltid tänkt att det finns bättre sätt att få dom på än sätt där man i samma veva drar på sig massa böter, blir stämplad av snuten osv. Så, hur tänker ni kring detta?
Citera
2022-12-09, 21:31
Medlem
StonedMonkeys avatar
Ser mycket hellre graffiti både på tåg och på gatorna än all den reklam man stöter på överallt. Roligare än grå betong också.Häromdagen rullade det in ett wholetrain på perrongen med reklam, såg för jävligt ut. Visst det gör en del klotter och graffiti också, men det är inte massproducerad reklam för att sälja något, utan en individ som försöker sprida lite konst.
Citera
2023-01-21, 10:22
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vissa tycker att kissa nån i ansiktet är konst.

Att hänvisa till "konst" är vad misslyckade människor gör för att rättfärdiga det dom gör.
Sure det finns fin graffiti, men majoriteten 99.99% är bara meningslöst klotter.

Jag tror inte att du står oemotsagd.

Finns säkert exempel på när nån tagit emot en golden shower och det på ett rent juridiskt plan klassats som konst. Men men. Liksom det blir en disparitet mellan vad man gör för att andra ska gilla det, och vad jag gör och vad jag vill. Att dra en tag på nån stackars trist husägares radhus eller hyreshus kanske kan ses som lite tjuvaktigt, en snabb kick och man stjäl din uppmärksamhet en sekund, men du kan inte undgå från att dels 1. "konstnären" bryter mot en samhällsnorm för att skapa något nytt och exotiskt (likt piraten Sinbad i Tusen å en natt), 2. Det finns graffitti som har en jävligt hög nivå av skicklighet, detaljrikedom och konstnärlighet i sig, som skulle slå modern konst med hästlängder. Prova göra det med en sprayburk.
Citera
2023-02-03, 13:21
Medlem
Spider-Girls avatar
Graffiti är den enda sanna konstformen eftersom det inte finns någon annan konstform där artisten tar så stora risker men får så lite tillbaka. Tanken att bli ett känt ansiktet finns knappt då ansiktet snarare bör förbli okänt.
Det finns väldigt få ytor som inte blir antingen finare, intressantare eller roligare med klotter på sig. Jag har älskat denna konstform i hela mitt liv och dokumenterat den i runt 10 år nu
Citera
2023-02-16, 16:14
Medlem
Sett mycket ganska cool graffitti, men alltid sett det som skadegörelse, vidrigt när folk målar på platser de inte får, även om de målar något snyggt.

Borde dock finnas fler platser där man får måla lagligt, så kanske skadegörelsen minskar.
Citera
2023-05-15, 09:12
Medlem
Så grymt nice med graffittivägg! Det gör vardagen lite livligare när man åker förbi
Citera
2023-07-17, 22:59
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Graffiti som ser ut såhär...

https://images.vice.com/vice/images/articles/meta/2013/09/26/scott-hocking-photographs-detroits-worst-graffiti-1413293521163.jpeg?crop=1xw:0.84375xh;center,cente r&resize=900:*

... klarar jag mig väl utan.

Graffiti som ser ut så här...

https://media.tacdn.com/media/attractions-splice-spp-674x446/09/e6/2d/12.jpg

... får gärna finnas eftersom det gör att den överlag gråa och trista stadsmiljön ser mer levande ut
Citera
2023-08-11, 12:56
Medlem
Graffiti kostar Sthlm tunnelbana 100 miljoner varje år

Tycker ni det är värt, ni som håller på?
Ni tror inte dom pengarna hade vart bättre att lägga på något annat som lägre priser?

Varför kan ni inte gå ihop och köpa en fastighet som ni kan kladda sönder?

Eller kladda på en duk?
Citera
2023-08-11, 13:10
Medlem
En sak du måste veta med SL är att även om deras utgifter skulle gå ned till 0 kr skulle de fortfarande höja biljettpriserna och öka kontrollantnärvaron för de svin hela bunten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in