2023-08-04, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur kan han veta att LL hade arbetarkläder på sig om han inte var där som vittne?

Hur vet han att LB lutar sig mot väggen?

SE kan inte leverera några så pass specifika iakttagelser ... som bekräftas av andra.

Pekade Engström ut LL som varandes på platsen ?
Citera
2023-08-04, 05:38
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja med Hypotesen att SE är GM, så är det en bra sammanfattning, men som oskyldig så ger jag inte mycket för argumenten och resonemangen. Det är inte ens ett ärligt försök.

"Där står alltså Skandiamannen helt ensam med Lisbeth och Olof. Men ingen i hela universum har sett Skandiamannen stå där ensam med LP. Det är omöjligt för omgivningen att missa honom. Man bör komma ihåg att många blickar riktades mot mordplatsen precis då. Omgivningen har inte haft några problem att se när AH/KJ kom dit.

Det finns helt enkelt inte plats för Skandiamannen på scenen vid den tidpunkten. Det är bara att inse.

Det finns ingen anledning att gå vidare med Skandiamannens eget förslag. Det försvann i sin linda."
Som sagt, alltid tidsargumentet.

Jag vet inte om du tillhör dem som menar att SE snackade i två minuter med väktarna innan han gick ut på Sveavägen. Men de som tror så tycker jag har svårt att förklara hur i s f SE kunde ha tid att bevittna det han gjorde.

Nej, tidsfrågan är en 50-50 sak, anser jag. Det finns starkare argument mot utpekandet av SE än tidsfrågan. Men det köttbenet tänker jag inte slänga ut åt förnekarna här. Några har dock redan tagit upp detta.
Citera
2023-08-04, 05:45
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Avfärdandet grundar ju på många punkter. Men det är ju framförallt att SE på en lång rad punkter ger träffsäkra uppgifter om vad som händer på brottsplatsen efter mordet man lutar sig mot. Det är en så lång rad uppgifter, där han dessutom är första källan till en del av dom, att man kan med stor sannolikhet säga att SE var på plats efter mordet.

Och jo, vi har en person som var vid mordplatsen som det finns många tveksamheter kring. Har passar in på signalementet och han beter sig misstänkt innan och efter mordet. Men det är inte SE. Det är grandmannen. Innan man börjar titta på SE tycker jag att man bör kunna avfärda honom på ett rimligt vis.

Annars blir det extremt märkligt i mina ögon. Vi har en man som stämmer väldigt väl överens med signalementet och som ses följa efter LOP. Han stämmer även in på de observationer som gjorts av en förföljande man längs Sveavägen. Och efter mordet så hör han inte av sig till utredningen utan förblir hemlig.

Allt helt ignorera det och istället fokusera på SE, trots att inget direkt pekar på att han är gm är väldigt märkligt i mina ögon.
Ja, tveksamheterna är flera. Vem är Grandmannen och vid vilken tidpunkt är Grandmannens rörelseschema i synnerhet intressant? Kan det ha varit SE som tidigare på kvällen observerat LOP vid Grand? Vem är mannen du indirekt pekar ut? CA?

Vad gäller mordet anser iaf jag att det väsentliga är händelserna vid själva mordplatsen och vid tiden då mordet skedde. Där har vi ju SE som åtminstone av några har pekats ut som havandes ett liknande signalemente som GM. I förhör säger han häpnadsväckande saker som ofta speglar GM:s rörelser. Jag tycker inte att det är extremt att se detta som misstänkt. Själv har jag misstänkt Stig som inblandad ända sedan jag såg det där Rapport inslaget där han framträdde, 1986. Minns det som igår.

Tack för ett seriöst och bra svar, förresten.
Citera
2023-08-04, 07:05
Medlem
Det här inspelade förhöret kan vara av intresse oavsett om man tror att SE är gm eller inte.

https://www.youtube.com/watch?v=9IfmActDzoE
Förhör med Inge Morelius 14/3 1986 (ljudinspelning) | PALMEMORDET
Citera
2023-08-04, 07:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad menar du med "rusningen genom receptionen"? Han verkar väl snarare ha stannat till där och pratat med väktarna efter utstämplingen.

Ja, det är denna saks kärna.

Han stannar utan tvekan och pratar med väktarna.

Men uppger sig ha gått rakt igenom receptionen utan att vare sig stanna till eller säga något.

Det till synes för att komma ut på Sveavägen tidigare än vad som faktiskt var fallet.

Och vad som följer av detta i relation till vittnet respektive gärningsmannen SE.
Citera
2023-08-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Ja, tveksamheterna är flera. Vem är Grandmannen och vid vilken tidpunkt är Grandmannens rörelseschema i synnerhet intressant? Kan det ha varit SE som tidigare på kvällen observerat LOP vid Grand? Vem är mannen du indirekt pekar ut? CA?

Vad gäller mordet anser iaf jag att det väsentliga är händelserna vid själva mordplatsen och vid tiden då mordet skedde. Där har vi ju SE som åtminstone av några har pekats ut som havandes ett liknande signalemente som GM. I förhör säger han häpnadsväckande saker som ofta speglar GM:s rörelser. Jag tycker inte att det är extremt att se detta som misstänkt. Själv har jag misstänkt Stig som inblandad ända sedan jag såg det där Rapport inslaget där han framträdde, 1986. Minns det som igår.

Tack för ett seriöst och bra svar, förresten.

Som tidigare påvisats i tråden så är det sannolikaste scenariot att Engström hör det enda skott han säger sig hört,ungefär vid Skandias ytterdörr.
Vi vet att Engström sannolikt stämplat ut i intervallet 23.20.20-23.20.40
Ett samtal med väktarna på cirka 45 sekunder..och Engström bör befinna sig exakt här när han hör skottet.

Engströms sannolika utstämplingsintervall är utförligt förklarat tidigare i tråden.Till dags dato är det icke ifrågasatt av någon.
Materialevidensia ger att samtal med väktarna skett.
Materialevidensia visar att person inne på La Cartiere,som ju ligger strax norr om Skandia..även denne hör ett skott,precis som Stig Engström alltid har uppgett sig höra.

Man bör ha bättre på benen för att misstänka individ än att ha sett denne i Rapport 1986.
Citera
2023-08-04, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där om att han skall ha gått till vänster när han kom ut från Skandia verkar komma från exfrun:
Han var vid hemkomsten vid ”1-tiden” klädd i mörkblå överrock som var lite ”noppig”, grå keps och sin handlovsväska som enligt exhustrun var för liten för att rymma ett vapen. De hade satt sig tillsammans i köket och pratat om det som hänt.
”Han berättade att han kom ut från Skandias huvudentré på Sveavägen och gick till vänster mot Kungsgatan".

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-exfru-i-forhor-om-mordnatten/

Engströms rock uppgives ha varit mörkt mörkt blå.
I all praktik innebär detta att rocken sett svart ut med en ytterst dov blå ton.
Rocken är den som Polisen senare fotograferade Engström i.
Den ser helt svart ut på svartvita foton,men färgfoton ger en knappt märkbar mörkblå ton i det övervägande svarta.
Citera
2023-08-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
AH, KJ och SG såg inte till någon SE i alla fall. De blev tillfrågade.

Så den som var fram och hade synpunkter kan mycket riktigt vara BP.

Han borde dock ha uppgett detta när han senare hördes.
Citera
2023-08-04, 09:09
Medlem
Citat:
Synd att han inte sprang dit efter mordet och lämnade det. Det hade varit smartare än att återvända till skandia. Bra morsa också som lät sin son gömma vapen hemma hos sig.

Du tog faktiskt upp en bra poäng omedvetet!

När SE är vid Regeringsgatan och inte vet vad han ska göra så väljer han alltså inte att springa hem till morsan och gömma sig, trots att hon bor nära. Han springer trots det till skandia. Extremt märkligt.
🙂 , ja när du säger det … ha ha . Men om det mot förmodan enligt dig då
Så är hon ju omedveten att han smyger in där såklart . Hon sover nog säkerligen och något skåp i hallen finns det säkerligen . Eller förråd eller annat skrymsle i trapp, vind eller källare .
Nåväl inte många verkar fundera i dessa banor som jag tänkte på …… så det verkar vara alldeles för långsökt då . Får väl medge det .
Citera
2023-08-04, 09:11
Avslutad
Citat:
Ja, och till vänster är ju dit allt pekar på att han ska. Men då har vi ju problemet med tensonmannen som är norr om skandia. Vem är det då?

Kan vara Anders B eller gm.
Citera
2023-08-04, 09:22
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Som tidigare påvisats i tråden så är det sannolikaste scenariot att Engström hör det enda skott han säger sig hört,ungefär vid Skandias ytterdörr.
Vi vet att Engström sannolikt stämplat ut i intervallet 23.20.20-23.20.40
Ett samtal med väktarna på cirka 45 sekunder..och Engström bör befinna sig exakt här när han hör skottet.

Engströms sannolika utstämplingsintervall är utförligt förklarat tidigare i tråden.Till dags dato är det icke ifrågasatt av någon.
Materialevidensia ger att samtal med väktarna skett.
Materialevidensia visar att person inne på La Cartiere,som ju ligger strax norr om Skandia..även denne hör ett skott,precis som Stig Engström alltid har uppgett sig höra.

Man bör ha bättre på benen för att misstänka individ än att ha sett denne i Rapport 1986.
Väktarsamtalets längd har aldrig kunnat säkerställas eller bekräftas. Men 45 sekunder är i a f dock mer rimligt än 2 minuter.
Citera
2023-08-04, 09:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Pekade Engström ut LL som varandes på platsen ?

Nej, men BP beskriver en man i arbetskläder: LL.

Några så pass specifika detaljer har SE svårt att ge, bortsett från när det gäller LJ (och möjligen: AB).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in