2023-07-31, 09:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
https://youtu.be/2NE66hMOb5E&t=1775

29.35 i videon. Jämför med vad AB berättar. Läs förhören med LP.
Vad sjukt. Där säger de faktiskt södra.

Men det måste vara en felsägning där. Det vore helt bisarrt om de menade södra, för det skulle innebära att gm far som en pingisboll mellan Tunnelgatans norra och södra del.

Jag jämförde med övriga förhör också. De säger norra i övrigt.

"Han stod på norra sidan med ryggen tryckt mot barackbyggnaden och vände ansiktet och stirrade mot henne.

Det var mörkt på platsen, men hon tyckte sig se att den mannen hade samma stirrande blick, som den hon tidigare iakttagit hos mannen i hörnet av Tunnelgatan."

Jag vet inte riktigt vad du menar med att jämföra med AB. Vore det södra sidan vore AB helt utesluten eftersom han står på den norra sidan och flyr ännu mer norrut.
Överensstämmelsen mellan hur LP uppger att gm rör sig och hur AB uppger att han rör sig är väldigt svag.
Citera
2023-07-31, 09:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nja, det är väl Ingela Agardh som 08:00 i Aktuellt säger att Lisbeth har uppgett att gärningsmannen hade en "mörk täckjacka"?
D.v.s. det är första gången vi får reda på vad Lisbeth har sagt.
I 04:00-sändningen är det 3 vittnen på 50-60 m som sett en "möjligen mörkt blå" jacka..

Inte det vi pratar om.

Vi pratade om när jackan nämndes igen efter LPs uppgift.
Citera
2023-07-31, 09:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Exakt hur mycket skägg hade AB 7 veckor innan rekonstruktionen?
En fundering i alla fall...
AB hade sen verkligen säregna kindknotor. Detta syns ju på teckningar ifrån en av rättegångarna. Kan de beskrivas som bulliga?
Kanske- faktiskt - tycker jag att man kan anse detta.
Gissar/tycker att de också syns sämre med skägg än utan.
Klart kinderna syns bättre utan skägg. Men vi kan ju inte utgå från att han inte hade skägg då. Det hade ju varit extremt uselt polisarbete om det inte hade nämnts någonstans att han var renrakad vid tillfället.

Det är också märkligt att fokusera på att AB kan ha lätt överensstämmande kinder när han har ett präktigt helskägg som främsta attribut. Något LP såklart hade sett om hon kollat honom i ansiktet.
Citera
2023-07-31, 09:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Lampers ger inget exakt citat där.
Han skriver bara att den mörkblå täckjackan nämndes igen kl 10 i rapport.

Vilket den gör.

Men jag tycker alla dagar att han kunde bemödat sig med ett exakt citat istället.
Ja, för det blir ju viss skillnad.

Det är inte samma sak om SE återger ett exakt citat och råkar ha rätt att välja det som var det LP sa. Då krävs det inte lika mycket tur som att han själv råkat konstruera just det ordvalet hon använde.
Citera
2023-07-31, 10:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Att Stig ”missar ambulansen” är något av en trådsanning / ”Filtersanning”. Han pratar om ambulansen när han vittnar i rätten.

Det är Thomas Pettersson som har den grundlösa idén att en människa direkt berättar precis allt det man sett; och berättar man inte allt ja då har man inte varit på platsen alls.

Visa gärna en enda förhörsfråga där Stig får en fråga om ambulansen - det finns inte. Inte heller säger han något om att ambulansen aldrig dök upp eller liknande - så, vad menas med att han ”missade ambulansen”?

Hallå!

Jag backar om ambulansen och är öppen för att jag besitter ett falskt minne.
Jag minns det (har inte läst förhören på ett tag) som om Engström säger att när han är tillbaka från språngmarschen är OP borta.

Jag är som sagt helt öppen för att detta är felaktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Vad gjorde han mellan 23:20-23:40? Well för första så föll skotten inte 23:20 som du förstås vet. Stig-vittnet kommer väl fram till platsen ca 23:22:30. Sedan uppehåller han sig en stund där, han rör snabbt till Luntmakargatan och långsamt tillbaka (på andra sidan barackerna), detta tar totalt kanske 1 min eller 2 min. I övrigt tittar han storögt, ställer sig så småningom i någon sorts kö för att lämna vittnesmål men det rinner ut i sanden. Det handlar om en kvart, ungefär, innan han går tillbaka mot sin arbetsplats. Det är inte oceaner av tid och ingen gåta över huvud taget.

(Det är förstås tänkbart som vissa tror att han även gick in på lokal, men jag tror personligen inte det. Jag anser inte att det finns så värst mycket tid man behöver ”fylla ut” här.)

Men nu har vi pratat om vad Engström påstår. Inte andra möjliga scenarion.
Ovanstående har väl inget stöd alls i materialet? Det är ju du som har fyllt igen hålen med fria fantasier. Så kan jag också göra Dock vet jag inte vad det skulle ge....
Citera
2023-07-31, 10:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, för det blir ju viss skillnad.

Det är inte samma sak om SE återger ett exakt citat och råkar ha rätt att välja det som var det LP sa. Då krävs det inte lika mycket tur som att han själv råkat konstruera just det ordvalet hon använde.

Enig. Det är en viss skillnad.

Dock har ingen hävdat att det rör sig om ett exakt citat.
Lampers är tydlig med att täckjackan nämns vid flertalet gånger (ibland blå, mellanblå eller mörkblå) och att LPs uppgift inte specifierar färgen. Slutsatsen är alltså att det blir en logisk slutledning att uppgiften om själva jackan kommer från LP.

Men visst. Det finns ett element av tur hos Engström (om uppgiften kommer från media). Han kunde likaväl ha sagt mellanblå täckjacka.
Citera
2023-07-31, 10:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Enig. Det är en viss skillnad.

Dock har ingen hävdat att det rör sig om ett exakt citat.
Lampers är tydlig med att täckjackan nämns vid flertalet gånger (ibland blå, mellanblå eller mörkblå) och att LPs uppgift inte specifierar färgen. Slutsatsen är alltså att det blir en logisk slutledning att uppgiften om själva jackan kommer från LP.

Men visst. Det finns ett element av tur hos Engström (om uppgiften kommer från media). Han kunde likaväl ha sagt mellanblå täckjacka.
Finns det någon förklaring i den boken till hur SE kunde veta att poliserna sprang iväg utan LPs signalement?
Citera
2023-07-31, 10:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Finns det någon förklaring i den boken till hur SE kunde veta att poliserna sprang iväg utan LPs signalement?

Ska kolla under dagen vad Lampers skriver om det.

Återkommer.
Citera
2023-07-31, 10:34
Medlem
Var Stig Engström vänster eller högerhänt?
Citera
2023-07-31, 11:03
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Men nu har vi pratat om vad Engström påstår. Inte andra möjliga scenarion.
Ovanstående har väl inget stöd alls i materialet? Det är ju du som har fyllt igen hålen med fria fantasier. Så kan jag också göra Dock vet jag inte vad det skulle ge....

Hmm. Osäker på vad du menar med inget stöd i materialet. Det framgår t.ex. att vittnet-SE tittar på Olof Palme, men inte hur länge - ja, det måste man då fylla i med fantasin, om det var 10 sek eller några min. Att han påstår sig ha velat lämna ett vittnesmål men det inte blir av, det vet vi inte heller hur lång tid det tog? Jag tycker ju att det som vittnet-SE beskriver, dvs de fragment han beskriver, räcker för att fylla en kvart. Men jag är även öppen för att han smet iväg en stund, av oklar anledning, något han då ville tona ner efteråt. Jag litar absolut inte på Stig 100%, jag menar förstås att han överdriver sin egen betydelse, men att han ändå beskriver detaljer som starkt tyder på att han ändå var där.

Och ingen har någonsin, vad jag vet i alla fall, bett Stig att redogöra för efterspelet minut för minut. Jo, Sven Anér bad Stig om det i sitt brev. Dock blev Anér otålig och skickade ett nytt brev några dagar senare där han anklagar Stig för att vara en lögnare, därefter blev det inget svar. Det var synd, även om de uppgifterna heller knappast skulle ha betytt så mycket långt senare, vi hade säkert ändå diskuterat samma saker....
Citera
2023-07-31, 11:19
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Vad sjukt. Där säger de faktiskt södra.

Men det måste vara en felsägning där. Det vore helt bisarrt om de menade södra, för det skulle innebära att gm far som en pingisboll mellan Tunnelgatans norra och södra del.

Jag jämförde med övriga förhör också. De säger norra i övrigt.

"Han stod på norra sidan med ryggen tryckt mot barackbyggnaden och vände ansiktet och stirrade mot henne.

Det var mörkt på platsen, men hon tyckte sig se att den mannen hade samma stirrande blick, som den hon tidigare iakttagit hos mannen i hörnet av Tunnelgatan."

Jag vet inte riktigt vad du menar med att jämföra med AB. Vore det södra sidan vore AB helt utesluten eftersom han står på den norra sidan och flyr ännu mer norrut.
Överensstämmelsen mellan hur LP uppger att gm rör sig och hur AB uppger att han rör sig är väldigt svag.

Ja, det är sjukt, förmodligen menar hon inte hela vägen bort till tunnelbanenedgången gissar jag, utan kanske strax i höjd med barackens norra sida och att GM därmed rört sig på norra sidan om barackerna vid sin flykt.

Men det är helt klart att hon delar upp det hon sett i tre skeden som hon inte kan fastslå hör ihop. Hon har aldrig sett förflyttningarna. Det kan man se av förhören. Hon säger också att hon är fokuserad på sin make vilket är helt naturligt.

AB säger ju aldrig att GM närmar sig honom och går och ställer sig vid Dekorimahörnan. Han menar att GM vänder sig om och stegar in mot Luntmakargatan, dvs samma scenario som LP nämner vid observation två. AB nämner också att han fick uppfattningen att LP tittade på honom.

Mitt scenario är att LP ser AB när hon tittar upp första gången. Hon tittat ner mot OP, tittar upp igen och ser då GM i höjd med där hon befinner sig i sydlig riktning men några steg in på Tunnelgatan på väg ifrån platsen. Allt det här går fort vilket LP vittnar om.

Efter ett tag tittar hon in i gränden och tar då LJ för GM.
Citera
2023-07-31, 11:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, det är sjukt, förmodligen menar hon inte hela vägen bort till tunnelbanenedgången gissar jag, utan kanske strax i höjd med barackens norra sida och att GM därmed rört sig på norra sidan om barackerna vid sin flykt.

Men det är helt klart att hon delar upp det hon sett i tre skeden som hon inte kan fastslå hör ihop. Hon har aldrig sett förflyttningarna. Det kan man se av förhören. Hon säger också att hon är fokuserad på sin make vilket är helt naturligt.

AB säger ju aldrig att GM närmar sig honom och går och ställer sig vid Dekorimahörnan. Han menar att GM vänder sig om och stegar in mot Luntmakargatan, dvs samma scenario som LP nämner vid observation två. AB nämner också att han fick uppfattningen att LP tittade på honom.

Mitt scenario är att LP ser AB när hon tittar upp första gången. Hon tittat ner mot OP, tittar upp igen och ser då GM i höjd med där hon befinner sig i sydlig riktning men några steg in på Tunnelgatan på väg ifrån platsen. Allt det här går fort vilket LP vittnar om.

Efter ett tag tittar hon in i gränden och tar då LJ för GM.
Ja, de måste mena den södra delen av den norra sidan av barackerna.

Hon säger i tingsrätten att hon ser honom förflytta sig två steg in mot Tunnelgatan i första skeendet.
Och i förhören pratar hon om att hon ser honom gå.

"Han bär mörkblå jacka. Den är inte midjelång, inte heller väldigt lång.
Han har mörka byxor. Det är inte jeans.
När Lisbet ser honom går han ut till vänster snett fram mot det upplysta fönstret i affären i hörnan.
Han blickar tillbaka som för att kontrollera om han lyckats och fortsätter in i gränden.
Lisbeth har sedan intrycket att han kan ha stått kvar inne i gränden en stund och stirrat tillbaka på henne."

Och vems utseende menar du att hon beskriver? För det stämmer ju väldigt dåligt in på AB. Isåfall beskriver ju hon en man som inte finns och är helt uppdiktad av henne. Och som råkar stämma in på de övrigas beskrivning av gm.

Det är för mig helt uteslutet. Hon beskriver en man på en plats där AB inte är med ett utseende som inte AB har. Det är gm hon beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in