2023-08-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, men nu har inte det hänt. Nu har du höjt sannolikheten innan något konkret kommit fram.

Du får vänta lite med det. Just nu har vi bara statistik att gå på. Och den säger att det inte är ett 50/50-läge

Fast nu tycker jag att YN, LJ , AD faktiskt pekar åt Engström även om du inte känner likadant...

Sen känner jag att Engström ljuger i sin berättelse och hans beteende väcker misstankar...

Av dom misstankarna jag då har på Engström så ökar såklart vapenfrågan ihop med misstankarna...
Citera
2023-08-03, 18:58
Medlem
ursprungligens avatar
Vi får lägga till i listan över vad SE inte kunde ta del av i media att han hört en man fråga om det var OP på mordplatsen.
¨
Förhör med AZ från Magasinet Avsnitt:
https://magasinetavsnitt.files.wordpress.com/2023/07/forhoraz.pdf
"En tjock kille med rock frågar om det är OP"
Kan den tjocka killen liknat Thomp@ J@hn?

https://www.youtube.com/watch?v=z3QXEK0ke58

Man får ge GM-SE att han är en hejare på att gissa rätt hela tiden. Eller så är SE bara ett vittne.

Edit: Tack också till Magasinet Avsnitt som tog fram ännu ett förhör som pekar bort från SE som GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-03 kl. 19:45.
Citera
2023-08-03, 19:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror att som GM-SE så vet han att samtalet med väktarna bara varit ett Hejdå och lycka till med Idre...

Så menar du att han då skulle "chansa" att påstå att han pratat med väktarna för att få komma ut lite senare ?

Risken är väl uppenbar att dom skulle säga: Nja samtal och samtal...Vi sa typ Hejdå och lycka till med Idre.

Jag menar inte att han chansar om detta. Utan det är så att han alldeles uppenbarligen gör det.

Citat:
Därför så var Engström mkt mer intresserad av utstämplingstiden och försökte i någon form att senare lägga den tiden som möjlig alibi...

Jag tror att när Engström fick tiden 23:19 så var han noga med att RB inte skulle ge ut tiden till Polisen men inte för han själv skulle leverera tiden utan för att ingen skulle leverera den...

Hans intresse verkar snarare ha varit att komma ut på Sveavägen så nära inpå mordet som möjligt.
Citera
2023-08-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag menar inte att han chansar om detta. Utan det är så att han alldeles uppenbarligen gör det.

Hans intresse verkar snarare ha varit att komma ut på Sveavägen så nära inpå mordet som möjligt.
.
Ja är han GM så döljer han verkligen inte att han är på Sveavägen tidigt..

Men han förnekar väl att han har skjutit så GM-SE säger väl då att : Japp jag förnekar inte att jag troligen gick bakom Olof men som Vittne...

Förhörsledaren : Ja vi har något vittne som sett dig gå strax bakom Olof på Sveavägen så du tror att du blivit förväxlad?

Engström : Ja det är min förklaring..

Förhörsledaren : Okej så du menar att du går bakom Olof på Sveavägen och sen även blir förväxlad i Gränden ?

Engström:: Ja tyvärr är det ju så att jag och GM råkar ha gått/sprungit samma sträcka men är det brottsligt ?

Förhörsledaren: Jo men även LJ pekar lite mot ditt håll med signalement och det är innan polisen dyker upp, så det har inget med din språngmarschen att göra ju ?

Engström: Jo men LJ måste blanda ihop mig och GM , för den lilla knubbisen stod och fån stirra på mig från barackerna, det har jag nämnt !

Förhörsledaren: Men det är ju helt galet herr Engström, inte nog att ni går/springer samma sträcka nu ser tydligen LJ er nästan samtidigt..

Engström: Ja men det är en tillfällighet att LJ och GM råkar också se varann just innan..

Förhörsledaren: Jag tror inte på tillfälligheter !!
Dessutom ser ju YN en mörk rock och liten väska vad är din förklaring på det ?

Engström: Fast att två människor har små väskor är fan inget konstigt...

Förhörsledaren: Men hör du inte hur detta låter själv?

Engström: Nja kanske har ni mig, drar upp en Magnum och skjuter förhörsledaren mellan ögonen och sen riktar vapnet mot sin tinning, Han skriker : Jävla sossepack hela högen och blåser av skallen !!

3mars 1986
Senast redigerad av Problem2020 2023-08-03 kl. 19:21.
Citera
2023-08-03, 19:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
.
Ja är han GM så döljer han verkligen inte att han är på Sveavägen tidigt..

Men han förnekar väl att han har skjutit så GM-SE säger väl då att : Japp jag förnekar inte att jag troligen gick bakom Olof men som Vittne...

Förhörsledaren : Ja vi har något vittne som sett dig gå strax bakom Olof på Sveavägen så du tror att du blivit förväxlad?

Engström : Ja det är min förklaring..

Förhörsledaren : Okej så du menar att du går bakom Olof på Sveavägen och sen även blir förväxlad i Gränden ?

Engström:: Ja tyvärr är det ju så att jag och GM råkar ha gått/sprungit samma sträcka men är det brottsligt ?

Förhörsledaren: Jo men även LJ pekar lite mot ditt håll med signalement och det är innan polisen dyker upp, så det har inget med din språngmarschen att göra ju ?

Engström: Jo men LJ måste blanda ihop mig och GM , för den lilla knubbisen stod och fån stirra på mig från barackerna, det har jag nämnt !

Förhörsledaren: Men det är ju helt galet herr Engström, inte nog att ni går/springer samma sträcka nu ser tydligen LJ er nästan samtidigt..

Engström: Ja men det är en tillfällighet att LJ och GM råkar också se varann just innan..

Förhörsledaren: Jag tror inte på tillfälligheter !! Lås in grafikern

Försöker du visa att speglingsteorin inte ens fungerar i fantasin?

Jag tycker att du lyckades riktigt bra. Speglingsteorin funkar inte logiskt ens i teorin.
Citera
2023-08-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Försöker du visa att speglingsteorin inte ens fungerar i fantasin?

Jag tycker att du lyckades riktigt bra. Speglingsteorin funkar inte logiskt ens i teorin.

La till lite till för att göra den komisk
Citera
2023-08-03, 21:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ja finns olika analyser och spekulationer med tider m.m. beroende på om man tror att SE var mördaren eller ej. https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Tunnelgatan träffar ganska så rätt i mycket här, tycker jag.

Ja med Hypotesen att SE är GM, så är det en bra sammanfattning, men som oskyldig så ger jag inte mycket för argumenten och resonemangen. Det är inte ens ett ärligt försök.

"Där står alltså Skandiamannen helt ensam med Lisbeth och Olof. Men ingen i hela universum har sett Skandiamannen stå där ensam med LP. Det är omöjligt för omgivningen att missa honom. Man bör komma ihåg att många blickar riktades mot mordplatsen precis då. Omgivningen har inte haft några problem att se när AH/KJ kom dit.

Det finns helt enkelt inte plats för Skandiamannen på scenen vid den tidpunkten. Det är bara att inse.

Det finns ingen anledning att gå vidare med Skandiamannens eget förslag. Det försvann i sin linda."
Citera
2023-08-03, 21:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helt riktigt!

Palm satt kvar i sin bil i några sekunder, uppskattningsvis tio - femton sekunder, eftersom han blivit relativt säker på mannen som låg på gatan var skjuten, och han inte ville att själv bli utsatt för skottlossning.

Han satt i bilen tills dess han såg en annan manReferens behövs som kom springande över någonstans söder om den plats där Palm stod, fram till personen som låg på trottoaren.

Palm klev då själv ur och över till platsen. Mannen som sprungit över Sveavägen före Palm var i 25-års åldern och Palm vill minnas att han hade en vit jacka.

Även en ung kvinna (Anna Hage) och en man (Stefan Glantz) hade kommit fram till platsen mannen låg, och kvinnan, och mannen hade gemensamt satt in upplivningsförsök.

Palm påpekar härvid att återupplivningsförsöket satts in en stund efter det han kommit fram till platsen.

Palm hade varit den förste, eller åtminstone av de första som kom fram till mannen som senare visade vara Palme.

När Palm kom fram så hade Palme legat i framstupa sidoläge.
Han vändes senare på rygg då återupplivningsförsöken sattes in.
Palm hade sett hur blodet liksom pumpade ut ur munnen på Palme, och han hade sagt till de som försökte hjälpa att se upp så han inte kvävdes.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E491-00-A

Vad som slår mig är ännu ett vittne som på ett ganska tydligt sätt beskriver andra vittnen.
Men Engström är som vanligt helt borta......

Citat:
Vad som slår mig är ännu ett vittne som på ett ganska tydligt sätt beskriver andra vittnen.
Men Engström är som vanligt helt borta......
Och även det omvända gäller, ingen bekriver Engström eller hans förehavanden på platsen.

Det känns nästan som att han inte var däär, åtminstone inte efter skotten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-08-03 kl. 21:52.
Citera
2023-08-03, 21:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och även det omvända gäller, ingen bekriver Engström eller hans förehavanden på platsen.
Detsamma gäller BP som säger sig vara en av de första på plats och vara framme vid OP.

Är det också misstänkt?
Citera
2023-08-03, 22:01
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Även för mig är detta märkligt. Men det är ändå så det ser ut. SE lämnar den här oriktiga uppgiften när han fått reda på utstämplingstiden och det till synes för att komma ut på gatan tidigare än han faktiskt var.
Sorry vilken oriktig uppgift gäller det, är det om han pratade med väktarna eller ej?

En detalj är att det fanns felaktiga siffror i media, 23.30 tror jag sades i några sändningar? Jag undrar om han inte bara försökte vara lite hjälte och hjälpa till med det? (Apropå rätta en felaktig uppgift…) Sedan kanske han glömde huruvida han pratade med väktarna eller ej?
Citera
2023-08-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Sorry vilken oriktig uppgift gäller det, är det om han pratade med väktarna eller ej?

En detalj är att det fanns felaktiga siffror i media, 23.30 tror jag sades i några sändningar? Jag undrar om han inte bara försökte vara lite hjälte och hjälpa till med det? (Apropå rätta en felaktig uppgift…) Sedan kanske han glömde huruvida han pratade med väktarna eller ej?

Han är väldigt angelägen att RB får ut hans utstämplingstid så RB får göra det på sin lediga tid...

RB erbjuder sig att meddela polisen ..

Engström tackar bestämt nej till detta och säger att han själv vill meddela...

När meddelar Engström polisen om denna utstämplingstid?
Citera
2023-08-03, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Även om det skulle röra sig om en hälsningsfras och något mer så ställer det till med problem i ett redan tight tidsschema.

Vill man få ihop tensonmannen med SE så är det i princip enbart möjligt rent teoretiskt om SE stämplade ut i absoluta början av 23:19 och inte hade något samtal alls.

Och vill man inte få ihop tensonmannen med SE så är ju frågan vem det är isåfall.

Jaså? Gick SE ut till vänster så var han väl snarare för tidigt ute än för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in