2023-08-03, 17:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, påståendena har inte samma bevisbörda. Om två människor kom fram till dig och den ena sa att de hade sett en drake och den andra påstår att de inte hade det. Hade du krävt samma bevisbörda av de två?

Det är heller inte så att någon har slagit fast med bestämdhet att SE inte har haft ett vapen. För det är ju såklart teoretiskt möjligt. Men man kan helt klart göra ett antagande utifrån materialet och med hjälp av statistik.

Skriver man att Engström inte hade något vapen så har man väl fastställt det?

Och det är det enda jag har kommenterat på. Inte sannolikheten om han hade ett vapen.
Citera
2023-08-03, 17:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Huvudet stannar inte i läget rakt ner i marken utan faller/rullar över åt det andra hållet.

Ligger huvudet i profil mot Sveavägen kan blodet ses pumpas ut från den Östra delen på rimligt avstånd eller varför inte bakifrån.
jag sa heller aldrig att det var ner i marken munnen var. Det jag sa var att munnen är närmare marken när man ligger på mage med huvudet åt sidan.

såhärhttps://bilddump.se/bilder/20230803172450-158.174.77.230.png

Det gör det ännu svårare att se munnen från ryggsidan på OP.

Jag gjorde faktiskt ett test nyss för att se hur nära man måste vara för att se munnen på en människa som ligger så. Jag var tvungen att stå med med min närmsta fot mot kroppen och luta mig lite framåt för att få en halvklar bild av munnen. Testa själv.
Citera
2023-08-03, 17:31
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Skriver man att Engström inte hade något vapen så har man väl fastställt det?

Och det är det enda jag har kommenterat på. Inte sannolikheten om han hade ett vapen.

Men du får väl läsa det som ett antagande då.

Du gjorde det indirekt genom att påstå att det vara samma sak att anta att han inte hade ett vapen som att han hade ett. Men det tycker du även om du håller med om att sannolikheten för de två olika antagandena är vitt skilda?
Citera
2023-08-03, 17:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
SE mamma bodde ju verkligen rätt nära hela situationen. Han har ju givetsvis nyckel till
sin mor . Där har vapnet legat. Länge .
Synd att han inte sprang dit efter mordet och lämnade det. Det hade varit smartare än att återvända till skandia. Bra morsa också som lät sin son gömma vapen hemma hos sig.

Du tog faktiskt upp en bra poäng omedvetet!

När SE är vid Regeringsgatan och inte vet vad han ska göra så väljer han alltså inte att springa hem till morsan och gömma sig, trots att hon bor nära. Han springer trots det till skandia. Extremt märkligt.
Citera
2023-08-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är min tolkning av det RB uppger. Läs det i skenet av att SE (som vittne eller GM) ljuger om receptionspassagen:

RB: [...] Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstaterade att det var 23.19 då. Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen. Och då sade jag det att "gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting". "Nej, jag gick direkt ut". Det fann jag lite anmärkningsvärt för det är ganska vanligt när vi jobbar sent att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det påstår han att han inte gjort. Därför menade han att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säkert riktig då. Då konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut senare då, så om det var 23.19 han stämplade ut så var det kanske 23.20 när han var ute på gatan. Det är inte omöjligt. Men inte just så mycket mer.

Notering: 23.19 är RB:s korrigerade tid och den han lämnar till SE här.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf

Notera vidare, att om mitt resonemang är korrekt och RB inte fantiserar, så följer även att SE själv anser sig få alibi från att befinna sig nära mordet av det samtal vi vet att han hade med väktarna. Och han om någon borde ju veta. Annars fanns ju ingen anledning för honom att lämna denna oriktiga uppgift, att ljuga helt enkelt.

Min poäng är att vittnet SE gör detta för att vara ute på gatan i tid för mordet, men att GM-SE gör det blir paradoxalt. För om GM-SE har alibi så är GM-SE bara SE. Den (omöjliga) idén har varit att GM-SE ljuger för att "hinna" ut på gatan och "spegla" sig själv.

Angående LJ, så står han mot "kulturhusets" vägg när SE påstår sig observera honom. Och där återfinns LJ när GM lämnat trappkrönet? Och då har väl klockan tickat på lite och vittnet SE har anlänt och kollar in i gränden.

Jag förstår vad du menar men det är en liten sak som skaver...

Han är alltså framme på brottsplatsen ca 40sek efter skottet som vittne och ett samtal med väktarna....

Detta tycker alltså Engström är alldeles för sent och vill placera sig ännu närmare mordet ca 20sek efter skotten vill han alltså hellre vara !!

Men dessa 20sek extra som han "vinner" är lite poänglösa då han ändå slarvar bort det på att titta på klockan , inte se GM..börjar även svamla om att det kan vara avgasknall..osv..

Min fråga är då ...

Kände Engström att han inte var tillräckligt tidigt framme som vittne ?
Citera
2023-08-03, 17:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men du får väl läsa det som ett antagande då.

Du gjorde det indirekt genom att påstå att det vara samma sak att anta att han inte hade ett vapen som att han hade ett. Men det tycker du även om du håller med om att sannolikheten för de två olika antagandena är vitt skilda?

Nej, jag har inte påstått att det är samma sak

Jag säger att påståendet om att han inte hade något vapen har fortfarande samma bevisbörda som att han hade har ett vapen!

Båda 2 är absoluta påståenden utan grund.
Citera
2023-08-03, 17:52
Medlem
Citat:

Jag säger att påståendet om att han inte hade något vapen har fortfarande samma bevisbörda som att han hade har ett vapen!

En lustig sak med denna retorik är att Engström kan skjuta Palme relativt riskfritt eftersom han inte kan ha ägt ett vapen eller fått tag i ett så är han oskyldig

När du tänker efter så är det exakt så debatten idag går i denna tråd 40år senare
Citera
2023-08-03, 17:52
Medlem
fragolas avatar
Citat:

Det var väl jag som skrev detta SE "saknar vapen" så jag får ta på mig skulden för att det ältats i 1-2 sidor nu.

Min avsikt var att det jag skrev skulle tolkas såhär:

* Trots relativt omfattande utredning, om än långt senare i tiden, har polis inte hittat någon vapenkoppling för Stig.
* I Sverige har vanliga svenssons utan vapenlicens rent statistiskt inte access till vapen (annorlunda om man är gangsterrappare t.ex.)
* Tidslinjen för kvällen medför att Stig inte bara måste ha vapen ibland, han måste ha det just när han kliver ut på gatan utan att veta att han ska möta LOP som kommer den vägen.

Baserat på allmän erfarenhet, tidslinjen och rimliga antaganden så menar jag att sannolikheten är mindre än 1 på miljonen att Stig har vapen i aktuell stund. Däremot, om man bestämt sig för att Stig är GM och vill få honom det till med alla medel så är det förstås inte omöjligt.

Jag menar INTE att det är bevisat att han inte hade vapen dock. Så det var slarvigt uttryckt av mig.
Citera
2023-08-03, 17:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En lustig sak med denna retorik är att Engström kan skjuta Palme relativt riskfritt eftersom han inte kan ha ägt ett vapen eller fått tag i ett så är han oskyldig

När du tänker efter så är det exakt så debatten idag går i denna tråd 40år senare

Enig.

Av någon anledning är det mer eller mindre omöjligt att Engström hade ett vapen i denna tråd.
Citera
2023-08-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Det var väl jag som skrev detta SE "saknar vapen" så jag får ta på mig skulden för att det ältats i 1-2 sidor nu.

* Trots relativt omfattande utredning, om än långt senare i tiden, har polis inte hittat någon vapenkoppling för Stig.
* I Sverige har vanliga svenssons utan vapenlicens rent statistiskt inte access till vapen (annorlunda om man är gangsterrappare t.ex.)
* Tidslinjen för kvällen medför att Stig inte bara måste ha vapen ibland, han måste ha det just när han kliver ut på gatan utan att veta att han ska möta LOP som kommer den vägen.

Baserat på allmän erfarenhet, tidslinjen och rimliga antaganden så menar jag att sannolikheten är mindre än 1 på miljonen att Stig har vapen i aktuell stund. Däremot, om man bestämt sig för att Stig är GM och vill få honom det till med alla medel så är det förstås inte omöjligt.

Jag menar INTE att det är bevisat att han inte hade vapen dock. Så det var slarvigt uttryckt av mig.

Sannolikhet kan man aldrig räkna åt fel håll...

Såklart så har 0,001 % i Sverige en Magnum så du behöver inte göra en poäng av det...

Idag ska jag till Lidl och köpa tysk honung vad är oddset på att fler i Sverige gör detta idag ?

0,0001 % troligen....Alltså blir det unikt oavsett

Men om man misstänker Engström för att vara GM på annat sätt så höjs vapenfågan till 50%...

Om man ser mig gå ut från Lidl med en påse och någon form av burk så höjs plötsligt Sannolikhet att det är tysk honung kraftigt...
Citera
2023-08-03, 18:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola

Tack för förklaringen.

Jag delar inte riktigt alla dina slutsater, men jag hajar vad du menar.

Tack.
Citera
2023-08-03, 18:03
Medlem
Citat:
Enig.

Av någon anledning är det mer eller mindre omöjligt att Engström hade ett vapen i denna tråd.

Dom använder en väldigt simpel retorik...

Hur vanligt är det att folk sprang omkring med ett vapen på stan...0,0001% och sätter sen procentsatsen på Engström..

Men låt säg att YN pekat ut Engström som mannen på åsen...

Vad är då % satser på att Engström kan ha ett vapen ? ..Då skjuter den plötsligt upp till 40-70%...

Så dom använder sannolikheten på fel sätt mot Engström...

Antingen gör dom det medvetet eller så vet dom inte hur man använder det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in