2023-07-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Hej kära flashbackare.

Nu är det så att jag hade ett paket 2kg blandfärs i kylen som hade sista förbrukningsdag, idag (24 juli) vilket jag helt hade glömt bort. Insåg det först nu sent på kvällen och bestämde mig för att frysa in färsen tills imorgon och laga. Färsen ser fortfarande röd och fin ut.

Det borde väl vara okej? Har oftast problem med att lukta mig till fel när det gäller färs.
Smartast hade nog varit att låta den stå kvar i kylen. Ett paket med två kilo tinar du inte i brådrasket.

Färs som är förpackad och väl hanterad klarar sig en dag över tiden, även om det är sista-förbrukningsdag.
Citera
2023-07-25, 22:06
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
paket 2kg blandfärs …lukta mig till fel

Det första som händer kött i kyl är att det surnar. Det gör det mindre gott, men inte farligt.Och med t.ex. mex-kryddor smakar det bra ändå (varför har varma länder mycket kryddor tror du?).
Särskilt med en stor klump kan du ta bort nån halv-centimeter ytterst och få bort det värsta (om det nu behövs).
Alternativt för helt kött skölja och gnugga ytan.
Citera
2023-07-31, 13:06
Medlem
Fläsk som legat i kylen ca 5-6 dagar efter uttag från frysen, datum för infrysning oklart.
Stekfläsket luktar bra och ser OK ut - kan det generera några farliga gifter eller så om det nu är gammalt?
Ska inte bjuda någon annan än mig själv
Citera
2023-07-31, 14:08
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Fläsk som legat i kylen ca 5-6 dagar efter uttag från frysen, datum för infrysning oklart.
Stekfläsket luktar bra och ser OK ut - kan det generera några farliga gifter eller så om det nu är gammalt?
Ska inte bjuda någon annan än mig själv
Stekfläsk är rimmat, så det har längre hållbarhet än vanligt rått fläsk, som t.ex. fläskkotlett. En googling ger vid handen att den totala hållbarheten är 49 dagar, men att stekfläsk håller bara ett par dagar i öppnad förpackning.

Din förpackning verkar ju vara öppnad – oklart dock när. Men har du öppnat den nu idag ska det inte vara något problem.
Citera
2023-07-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Stekfläsk är rimmat, så det har längre hållbarhet än vanligt rått fläsk, som t.ex. fläskkotlett. En googling ger vid handen att den totala hållbarheten är 49 dagar, men att stekfläsk håller bara ett par dagar i öppnad förpackning.

Din förpackning verkar ju vara öppnad – oklart dock när. Men har du öppnat den nu idag ska det inte vara något problem.
Tack - förpackningen var öppnad redan när jag fryste den.
Det är skivat fläsk och jag vet inte om det är rimmat eller inte - kan man ta reda på det?
Har inte förpackningen klar. Som sagt luktar det inte alls men jag är lite feg..
Citera
2023-07-31, 17:05
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Tack - förpackningen var öppnad redan när jag fryste den.
Det är skivat fläsk och jag vet inte om det är rimmat eller inte - kan man ta reda på det?
Har inte förpackningen klar. Som sagt luktar det inte alls men jag är lite feg..

Om det nu vore orimmat och det inte ens då luktar efter 5–6 dagar är du orimm…ligt feg. Se min kommentar just innan din om vad som först händer kött i kyl och vad det innebär.
Kylt kött luktar mindre. Ta en bit och låt bli rumsvarm. Eller smaka (på ytan, inte tugga). Förresten, smakar det salt är det rimmat.
Sen: om du tillagar det är det hursomhelst ingen fara. Bläddra bak i tråden lite för det.
Citera
2023-08-06, 12:08
Medlem
Sladdarens avatar
Nån som vet hur länge asiatiska såser såsom soja, hoisinsås, fisksås, ostronsås, kryddsåser, sweet saus, håller efter bäst före datum ?
Citera
2023-08-06, 14:53
Medlem
Köpte cheese fries ifrån max och glömde dem på bordet över natten, ätbart?
Citera
2023-08-06, 16:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nån som vet hur länge asiatiska såser såsom soja, hoisinsås, fisksås, ostronsås, kryddsåser, sweet saus, håller efter bäst före datum ?
Är säkert olika i olika fall beroende på t ex salthalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Spelledaren1
Köpte cheese fries ifrån max och glömde dem på bordet över natten, ätbart?
Borde inte hunnit bli farligt på så kort tid. Däremot är väl inte återuppvärmd pommes frites någon höjdare smakmässigt skulle jag anta?
Citera
2023-08-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Om det nu vore orimmat och det inte ens då luktar efter 5–6 dagar är du orimm…ligt feg. Se min kommentar just innan din om vad som först händer kött i kyl och vad det innebär.
Kylt kött luktar mindre. Ta en bit och låt bli rumsvarm. Eller smaka (på ytan, inte tugga). Förresten, smakar det salt är det rimmat.
Sen: om du tillagar det är det hursomhelst ingen fara. Bläddra bak i tråden lite för det.

Nu har jag en liknande undran om fisk.
Jag hade lite abborrfilé i frysen som nu tinat ca 2 dagar i kylen. Kan man på lukt känna om den är OK? (Jag håller på och "tömmer" en frysbox...)

Om fisken börjar bli lite dålig, kan man se det på den och blir man sjuk om man äter den välstekt?
Citera
2023-08-07, 13:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nu har jag en liknande undran om fisk.
Jag hade lite abborrfilé i frysen som nu tinat ca 2 dagar i kylen. Kan man på lukt känna om den är OK? (Jag håller på och "tömmer" en frysbox...)

Om fisken börjar bli lite dålig, kan man se det på den och blir man sjuk om man äter den välstekt?
Har bakterierna redan börjat bilda bakteriegifter så går dessa inte att steka bort. Bakteriegifterna blir kvar även om man dödar bakterierna.
Citera
2023-08-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har bakterierna redan börjat bilda bakteriegifter så går dessa inte att steka bort. Bakteriegifterna blir kvar även om man dödar bakterierna.
Men känner man inte på doften om det gått överstyr?

Tycker fiskar är rätt duktiga på att stinka om de inte är fräscha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in