2013-04-29, 16:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitchell
Råkade glömma lite saker på diskbänken som stod där ca 8 timmar.

1 - stekt potatis, bör inte vara några problem
2 - stekt bacon och stekt kyckling (??)
3 - ett paket oöppnat bacon direkt från kylen

Det har stått där under natten.
Nej då, ställ in det i kylen och ät upp det inom det närmaste dygnet. Den oöppnade baconförpackningen behöver du dock inte tillaga. Den håller med största sannolikhet fortfarande minst till det bfd som står på förpackningen.
Citera
2013-04-29, 21:50
Medlem
buffalos avatar
Råkade glömma en oöppnad förpackning med falukorv på diskbänken efter att jag varit och handlat.

Den låg i rumstemperatur i cirka ett halvt dygn innan jag upptäckte den och lade in den i kylen.

Kan jag äta den?
Citera
2013-04-29, 22:01
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Råkade glömma en oöppnad förpackning med falukorv på diskbänken efter att jag varit och handlat.

Den låg i rumstemperatur i cirka ett halvt dygn innan jag upptäckte den och lade in den i kylen.

Kan jag äta den?
Ja, det skall inte vara några problem. Falukorv är ju både kokt och ofta även rökt. Ett halvt dygn i rumstemperatur klarar den utan problem i oöppnad förpackning.
Citera
2013-04-29, 23:36
Medlem
Fickludds avatar
Falukorven är ingen kylvara i butiken så det är inga problem om den ligger framme. All falukorv är rökt, under förutsättning att man inte fubbar med namnskyddet.
Citera
2013-04-29, 23:40
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Falukorven är ingen kylvara i butiken så det är inga problem om den ligger framme. All falukorv är rökt, under förutsättning att man inte fubbar med namnskyddet.

Var handlar du?. Tror aldrig jag sett en falukorv utanför en kyl, varken i vanlig affär eller gårdsbutik.
Citera
2013-04-29, 23:46
Medlem
christerys avatar
Falun kan bli lite svettig, fett samlas på utsidan - men luktar den ok så är den OK. Brukar hänka med mig på jakter och då r det många timmar i ryggan, 30+ och inga problem.

Klart det är en kylvara men pga nitriter eller salt så fixar dom många timmar i värme.
Citera
2013-04-29, 23:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Saxat från scan.se deli falukorv.

Förvaring
KYLVARA: FÖRVARAS VID HÖGST +8°C
Citera
2013-04-30, 00:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Falukorv är definitivt kylvara.
Citera
2013-04-30, 00:37
Medlem
Hur är det med pasta då. Två oöppnade paket Barilla spaghetti dök upp, ett paket som gick ut i januari i år, det andra gick ut för exakt ett år sedan. Borde vara OK att slänga i sig eller?
Citera
2013-04-30, 00:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Hur är det med pasta då. Två oöppnade paket Barilla spaghetti dök upp, ett paket som gick ut i januari i år, det andra gick ut för exakt ett år sedan. Borde vara OK att slänga i sig eller?
Ja, bara att mumsa i sig. Ingen fara alls.
Citera
2013-04-30, 00:49
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood

Torkad pasta? Håller i princip hur länge som helst. Det kanske inte är precis lika gott som ett nyare paket pasta, men lär inte bli oätligt på många år.
Citera
2013-05-03, 22:55
Medlem
Halloj!

Jag köpte entrecote på coop igår, det var förpackat samma dag. Idag tog jag fram köttet och lät det stå framme i två timmar medan jag tränade (det stod i receptet att man skulle låta det bli rumstempererat innan man steker). När jag kom hem upptäckte jag att köttet blivit grått längs med ena kanten. Urk! Är det bara att kasta nu? Ska kött verkligen bli grått av att stå framme (i sin förpackning) så kort tid? Kommer jag bli sjuk av de nu bakterieinfesterade köttbitarna om jag äter dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in