2023-08-07, 13:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men känner man inte på doften om det gått överstyr?

Tycker fiskar är rätt duktiga på att stinka om de inte är fräscha.
Ja fisk som inte är ok brukar lukta.
Citera
2023-08-07, 15:08
Medlem
Bertil85s avatar
Hållbarhet chili con carne i kyl?
Citera
2023-08-07, 15:34
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Nu har jag en liknande undran om fisk.
Jag hade lite abborrfilé i frysen som nu tinat ca 2 dagar i kylen. Kan man på lukt känna om den är OK? (Jag håller på och "tömmer" en frysbox...)

Om fisken börjar bli lite dålig, kan man se det på den och blir man sjuk om man äter den välstekt?

Om fisken blivit slemmig, likaså med korvar brukar jag kasta.
Citera
2023-08-07, 20:02
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har bakterierna redan börjat bilda bakteriegifter så går dessa inte att steka bort. Bakteriegifterna blir kvar även om man dödar bakterierna.

Nu får du tammefan sluta skrämmas i tråden! Botulingift förstörs av värme. Koka och ät. https://www.who.int/news-room/fact-s...etail/botulism
Citera
2023-08-07, 22:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Nu får du tammefan sluta skrämmas i tråden! Botulingift förstörs av värme. Koka och ät. https://www.who.int/news-room/fact-s...etail/botulism
Finns andra sorters bakteriegifter än botulinumtoxin. Menar inte att man skulle dö.
Citera
2023-08-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Om fisken blivit slemmig, likaså med korvar brukar jag kasta.
Ja, jag brukar ha det som korv-test oxå - bra det funkar på fisk oxå.
Kan f.ö säga att fisken luktade fint och inget slem så den slank ner med ägg och spenat
Citera
2023-08-09, 13:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ja, jag brukar ha det som korv-test oxå - bra det funkar på fisk oxå.
Kan f.ö säga att fisken luktade fint och inget slem så den slank ner med ägg och spenat

Ah gött!
Citera
2023-08-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hållbarhet chili con carne i kyl?
Jag brukar ha sådan mat i 4-5 dagar om den inte stått framme förlänge innan den åkte in i kylen, sedan är ju din kyltemp viktig oxå.
Kanske rötmånaden spelar in till det sämer just nu men det kanske andra vet mer om
Citera
2023-08-09, 16:08
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Jag brukar ha sådan mat i 4-5 dagar om den inte stått framme förlänge innan den åkte in i kylen, sedan är ju din kyltemp viktig oxå.
Kanske rötmånaden spelar in till det sämer just nu men det kanske andra vet mer om

Tack. Har redan ätit upp den.
Citera
2023-08-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Tack. Har redan ätit upp den.
Smart - det är det bästa sättet att vara säker på att maten inte blir dålig!
Tror tom Cajsa Warg sa det!
Citera
2023-08-12, 16:50
Medlem
johanponkens avatar
Citat:

Sånt som puttrar ett tag i grytan blir ju i princip steriliserat. En större gryta kan man ösa upp dagens portion ur, ställa i hon i kallvatten ett tag, in i kylen i ren och tät butt, så håller den t.o.m. flera veckor (i kall kyl som du säger).
Rötmånad spelar mer roll för typ mjölk och andra färskare, 'skörare' varor. Särskilt om mjölken står i dörren. Kanske nyare skåp med fläkt är bättre där (om de inte är för proppade förstås).
Citera
2023-08-13, 03:36
Medlem
Adelaides avatar
Hittade en konservburk med champinjoner i kylskåpet. Bäst före datum: 31 december 2022. Oöppnad. Äta eller slänga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in