2023-07-15, 21:04
Medlem
Den här tråden måste jag följa så man vet om konserver kan tinas upp och frysa om vartannat.
Eller åtminstone om ananas i konserver kan det.
Citera
2023-07-16, 13:28
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runken2000
därför har dom ju fryst och tinat om vartannat
Du har säkert hör det där om att man inte ska återfysa mat flera gånger.

Det är för att: de bakterier som finns försvarar sig mot att bli frysta genom att bilda 'kokonger' runt sig. Sen när de tinar upp och vaknar till så löser de upp kokongen med ett ämne som fungerar som nervgift för oss.
Så om tillräckligt många bakterier har hunnit växa till sig i maten och sen blir frysta och upptinade så kan mängden nervgift i maten vara dödlig.
Att hetta upp maten innan man äter den spelar ingen roll, du dödar bakterierna men nervgiftet är kvar.
Citera
2023-07-16, 16:13
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2023-07-16, 19:16
Medlem
25Decembers avatar
Hittade en burk soltorkade tomater i skafferiet som gick ut i augusti förra året. Helt okej att öppna och äta eller ska jag kasta?
Citera
2023-07-16, 22:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Hittade en burk soltorkade tomater i skafferiet som gick ut i augusti förra året. Helt okej att öppna och äta eller ska jag kasta?
Bör inte vara några problem
Öppna burken och låt dina sinnen (syn, lukt och smak) avgöra.
Citera
2023-07-18, 15:22
Medlem
Panchreas avatar
.... Fisksås med bäst före 2020... Om jag inte berättar för sambon är det någon fara?
Citera
2023-07-18, 15:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
.... Fisksås med bäst före 2020... Om jag inte berättar för sambon är det någon fara?
Är inte ärlighet ändå bäst här så att ni gemensamt kan ta ett beslut?
Citera
2023-07-18, 16:01
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är inte ärlighet ändå bäst här så att ni gemensamt kan ta ett beslut?

Sojan visade sig vara slut ändå så behövde knalla ner till butiken så blev en uppdatering på fisksås-lagret.

Jag kände inombords att det var en stretch!
Citera
2023-07-18, 19:02
Medlem
Köpte en paket grillade revben i plastförpackning med plast på.
Paketerades 17/7 och sista förbrukningsdag 22/7 men den 18/7 (idag) glömde jag paketet i 7 timmar i ca 20 grader.
Förpackningen verkar helt lufttät och är från Ica.
La paketen i kylen direkt - går dom att äta riskfritt?
Värma dom till 75 grader i ugnen innan?
Citera
2023-07-23, 17:34
Medlem
Igårkväll hittade ett paket spagetti där hälften var kvar när jag hade kokat den såg jag attden gick ut 2010 visste inte hur jag skulle göra men jag var vrålhungrig så jag åt upp det. Tyckte att det var en "konstig" smak men jag har inte blivit dålig.
Citera
2023-07-23, 20:38
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Igårkväll hittade ett paket spagetti där hälften var kvar när jag hade kokat den såg jag attden gick ut 2010 visste inte hur jag skulle göra men jag var vrålhungrig så jag åt upp det. Tyckte att det var en "konstig" smak men jag har inte blivit dålig.
Spagetti är torrvaror i dess trängsta innebörd, så det är inget som blir dåligt med tiden så länge det hålls torrt.
Visserligen blir väl inte kvaliteten bättre av lagring, men det finns inget som kan utvecklas till något skadligt eller ens kan ge dålig smak.
Som nämnts tidigare i tråden är BF-datum på torrvaror som mjöl, gryn, ris, pasta osv. en ren formalitet, för att det enligt lag måste anges. Man kan bortse ifrån det – under förutsättning att torrvarorna förvaras torrt förstås.
Citera
2023-07-25, 00:06
Hej kära flashbackare.

Nu är det så att jag hade ett paket 2kg blandfärs i kylen som hade sista förbrukningsdag, idag (24 juli) vilket jag helt hade glömt bort. Insåg det först nu sent på kvällen och bestämde mig för att frysa in färsen tills imorgon och laga. Färsen ser fortfarande röd och fin ut.

Det borde väl vara okej? Har oftast problem med att lukta mig till fel när det gäller färs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in