2023-07-19, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonline
Första veckan på semester, och jag tog ett återfall efter 1,5 års nykterhet. Känns jävligt illa nu, ångest och bakfylla deluxe. Men jag får bara kämpa på och gå vidare...

Kanske låter lite "hurtigt" men ett återfall eller att kort halka lite är ett utmärkt tillfälle att analysera vad som gick fel. På så sätt kan du undvika det i framtiden. En bra analytisk fråga är "vad var det sista jag tänkte på innan jag drack?" Den frågan hjälpte mig mycket för att hitta en beständig nykterhet. Och, 1.5 år är riktigt bra jobbat!
Citera
2023-07-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
Japp. Du har bara druckit "lite" alkohol. Alla missbrukare tar återfall. Låt inte de 1,5 åren gå om intet.

Du har varit sjukt stark som klara så länge
Jag tog aldrig återfall. Gick behandling och varit nykter/drogfri sedan första dagen.
Citera
2023-07-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Kanske låter lite "hurtigt" men ett återfall eller att kort halka lite är ett utmärkt tillfälle att analysera vad som gick fel. På så sätt kan du undvika det i framtiden. En bra analytisk fråga är "vad var det sista jag tänkte på innan jag drack?" Den frågan hjälpte mig mycket för att hitta en beständig nykterhet. Och, 1.5 år är riktigt bra jobbat!
Håller helt med. Man ska alltid göra en obduktion på sina "misslyckanden" för att se vad man göra annorlunda i framtiden.
Citera
2023-07-19, 21:27
Medlem
electiondays avatar
Tio dagars nyketerhet. Kontaktade AA i dag. Möte i morgon.
Citera
2023-07-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electionday
Tio dagars nyketerhet. Kontaktade AA i dag. Möte i morgon.

Om du inte gillar stuket på AA. så testa även SMART Recovery Sverige. 4 onlinemöten i veckan. Vilar på vetenskaplig grund och inga högre makter och annat.
Citera
2023-07-20, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Håller helt med. Man ska alltid göra en obduktion på sina "misslyckanden" för att se vad man göra annorlunda i framtiden.

Svårigheten kan dock i början vara att göra en helt ärlig obduktion.. Men, helt klart lönar den sig.
Citera
2023-07-20, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Svårigheten kan dock i början vara att göra en helt ärlig obduktion.. Men, helt klart lönar den sig.

Det är bäst att ta hjälp av någon annan att göra den obduktionen.
Citera
2023-07-22, 14:35
Medlem
PrippsFats avatar
Hur är ser en nedtrappning ut om man inte vill få delirium? Någon som vet, och hur fungerar det, kan man se redan innan att det kommer bli problem, eller dyker bara skiten upp efter 3 dagar som en blix från det blå?
Citera
2023-07-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Hur är ser en nedtrappning ut om man inte vill få delirium? Någon som vet, och hur fungerar det, kan man se redan innan att det kommer bli problem, eller dyker bara skiten upp efter 3 dagar som en blix från det blå?

Grattis till det bästa namnet, pripps är bäst.

Jag har alltid trappa ner efter HAMS tappern schedule.
Förra sommaren drack jag varje dag mellan 6-14 öl (dvs under 3 månaders tid, utan uppehåll).
Kör alltid utspritt över dagen. Från morgon till kväll.
Jag har kört rakt av, dvs gått ner varje dag.
Dag 0 10 öl
Dag 1 8 öl
Dag 2 6 öl
Dag 3 4 öl
Dag 4 3 öl

Sen brukar jag klippa. Sen kan man ju köra samma mängd flera dagar om det blir obehagligt så länge man inte stannar där för att fortsätta få vara berusad…..
Jag har aldrig blivit skakig, dålig osv när jag kört så, och då är det ändå efter 2-3 månaders race.
Första ölen direkt på morgonen, sista ölen på kvällen, övriga utspridda över dagen. Då får man aldrig toppen av promille om man häller i sig allt samtidigt. Det blir precis lagomt för att hålla borta abstinensen.
Och däremellan ölen tvinga i sig mat och vanlig dryck. Det har verkligen funkar utmärkt för mig.

Men som många andra sagt, läkare är ju alltid bäst.
Citera
2023-07-22, 15:35
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Block
Grattis till det bästa namnet, pripps är bäst.

Jag har alltid trappa ner efter HAMS tappern schedule.
Förra sommaren drack jag varje dag mellan 6-14 öl (dvs under 3 månaders tid, utan uppehåll).
Kör alltid utspritt över dagen. Från morgon till kväll.
Jag har kört rakt av, dvs gått ner varje dag.
Dag 0 10 öl
Dag 1 8 öl
Dag 2 6 öl
Dag 3 4 öl
Dag 4 3 öl

Sen brukar jag klippa. Sen kan man ju köra samma mängd flera dagar om det blir obehagligt så länge man inte stannar där för att fortsätta få vara berusad…..
Jag har aldrig blivit skakig, dålig osv när jag kört så, och då är det ändå efter 2-3 månaders race.
Första ölen direkt på morgonen, sista ölen på kvällen, övriga utspridda över dagen. Då får man aldrig toppen av promille om man häller i sig allt samtidigt. Det blir precis lagomt för att hålla borta abstinensen.
Och däremellan ölen tvinga i sig mat och vanlig dryck. Det har verkligen funkar utmärkt för mig.

Men som många andra sagt, läkare är ju alltid bäst.
Tack för svar och beröm Det svåra blir ju att dricka kontrollerat. Nästan lättare att inte dricka alls.

Om det är någon som haft delirium så får de gärna berätta hur de fick det, och om de kände något innan det slog till.
Citera
2023-07-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Tack för svar och beröm Det svåra blir ju att dricka kontrollerat. Nästan lättare att inte dricka alls.

Om det är någon som haft delirium så får de gärna berätta hur de fick det, och om de kände något innan det slog till.

Såna långa perioder har jag druckit flera gånger, aldrig fått delirium eller mått dåligt. det är när du stannar helt det kan balla ur.

Ta hand om dig
Citera
2023-07-22, 17:28
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Jag hade gärna önskat att helt låta bli alkohol. Jag både hatar den och upplever att jag inte har någon kontroll över den, och tar andra substanser emellanåt och har narkotikaklassade mediciner på recept men dessa kan jag skapligt hålla mig efter en plan på, undantaget vissa specifika substanser.

Men alkoholen är ett helvete. Jag gillar inte att ens berusningen, eller smaken, och allra minst bieffekterna dagen därpå.

Huvudsakligen dricker jag billig whiskey, vodka och högprocentig öl. Allt är bara baserat på alkoholens berusning och inte smaken. Vid några tillfällen har även handsprit konsumerats.

Alkohol är den konstigaste substansen av alla. Jag blir sjukligt introvert, apatisk och vill bara sova när jag dricker, och just därför gör jag det alltför ofta. Jag dricker helt enkelt till dess att jag somnar eller blir medvetslös. Två gånger på sex månader har jag hamnat på sjukhus relaterade till överdoser på alkohol och nu har jag lagstiftad tvångsvård på mig.

Det är galet hur en substans som jag inte ens tycker om är så beroendeframkallande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in