2023-07-08, 10:36
Medlem
Någon som läst deckaren "En förlorad sommar" av Pavic Lundberg. Den handlar bland annat om en försvunnen ung kvinna i Mariestad och kom ut i våras.
https://www.bokus.com/bok/9789100189792/en-forlorad-sommar/
Läs Bokus beskrivning!
Ni som läst, kan ni berätta lite om likheterna med HA-fallet?
Citera
2023-07-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Du sökte då John*ny Lars*en va då ? Han som du hde träffat på bl a annat på krogen vid ett tillfälle och fått lugna ner va ?

Jag anser att jag har två klara GM här: ErAn (chaufför) och PN( medpassagerare från Stadt).
Det märkliga är att denne JohLa vill då placera denne ErAn på Stadt med sin flickvän. Men hur får ErAn ihop detta då när han först sitter på förfest efter egen utsagi i förhör och sedan skjutsar några tjejer till Stadt, sedan åker han hem till sin lägenhet och kollar på film och somnar.

JohLa säger att han går hem från Stadt vid 23:00 , väldigt tidigt va ?

Jag har denne JohLa som möjlig estradör till Helena på väg hem, och som pilotman över bron som en möjlighet. Även tänkbar löpare från Sjukhusparkeringen 4.20, då han var vältränad och hade då cedrefärgat hår. Han bodde för övrigt på Lockerudsvägen 63 då och ErAn på Lockerudsvägen 69, var det samma huskropp ?

Alternativ som tredje man är PU.
ErAn och PN.

JohLa
PU

Detta börjar bli mycket intressant och mycket danskt igen.

Jag såg även klipp ett klipp från TV4s Krimarkiv (ligger uppe , googla) med den "omhäktade dansken", man ser en lite småleende Gabriella där när hon påtalar hur liten och spenslig dansken(ErAn) är. Redan där har hon ju tvivel . Det var två snaggande killar som gick in genom dörrarna där i början. En med en gul T-shirt, jag tycker någon av dem såg ut som JohLa . Kan någon se vilka dessa är ? Lite av intresse. Det var även ett stort polisuppbåd denna gång då någon hade mordhotat dansken på den förra häktesförhandlingen...

Någon som bor i Stockholm kanske har vägarna förbi KB där dessa artiklar finns med bl a JohLa, kan söka upp dessa och kopiera av samt lägga upp här. Jag vet inte vilken tidning dessa kommer ifrån. ThordOlavsson kanske vet detta eller någon annan.
JohLar vältränad? Då finns det fler. Den jag vill veta mer om var inte vältränad. Såg inte vältränad ut iallafall. Fanns det fler?
Citera
2023-07-13, 18:04
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Här kommer relevanta bilder som jag samlat på min från lite olika källor:

Lekplatsen norr:
https://ibb.co/Jj0Bgbm

Lekplatsen söder
https://ibb.co/qnwgVg3

Cykelvägen norrut vidlekplatsen
https://ibb.co/vPF9P6p

Cykelvägen norrut och lite in på lekplatsen
https://ibb.co/6Z8nTx9

Helena, ryggsäck och skofynd
https://ibb.co/BNQdvQv

Säkrande av asfaltsbit
https://ibb.co/1XVg2kS

Carinas observation av bil + Fallet Helenas karta över stigen
https://ibb.co/xD84nCx

Stigens slut vid lekplatsen
https://ibb.co/brb2M7b

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nej, rivstartmärke och däckavtryck är inte samma sak. I ett däckavtryck kan man se däckmönstret, vilket kan göra att en viss bil med exakt det däckfabrikatet kan bli extra misstänkt i polisens spaningar.
Ett rivstartmärke raderar per automatik ut däckmönstret.
Även en mycket långsamt rullande eller stillastående bil kan avge däckmönsteravtryck på grund av smuts och damm på däcket "trycks" på asfalten, eller om asfalten är skitig kan ett däckmönster suga ut sig skiten som ett omvänt "tryck".
Men det är inte i huvudsak därför jag frågade om en officiellt källa till att det var rivstartmärken.
Jag bara minns att det talades om däckavtryck och inget annat.
Någon som har en officiell uppgift att hänvisa till?

Ja, du har naturligtvis rätt här. Sorry, jag tänker helt fel här...Självklart blir ju däckmönster utraderade vid en rivstart . Jag tänkte inte på den aspekten du tog med att det faktiskt kan ha blivit däckmönster- avtryck asfalten från sand/jord på däcken eller omvänt: att det ligger skit på asfaltsbiten som skärs ut som tar upp däckavtryck. Kanske än mer troligt av de två. Jag ser ju här att på den utskurna asfaltsbiten att den är skiten/jordig, så det kan ju vara så att de har säkrat däckavtryck på den.

Det kan till och med vara både rivstartsmärke och däckavtryck på den. Vet ej. Det viktiga här är ju att Polisen verkar ha gjort en ganska grundlig undersökning av just bilspåren på platsen och därmed konstaterat att bilen bör varit bakhjulsdriven (Efterlyst 1996, You Tube).. Som jag har konstaterat, så detta ihop med vad killarna såg : ljus/vit halvkombi större än en Golf, så ÄR det en Ford Sierra. Det finns inget annat tänkbart alternativ. Några fler officiella dokument rörande detta har nog inte Polisen släppt till allmänheten verkar det som i alla fall.
Citera
2023-07-13, 19:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Grisigt intressant information, i synnerhet det sista.

Jag tror att PeNi är irrelevant och hans bils utförande är då också irrelevant... men om PeNi har en vit bil så ökar sannolikheten för att Loudamus källa blandat samman PeNi med JeLe. JohLa är vän på facebook med JeLe:

http://archive.fo/ThclF

Med andra ord betyder ditt inlägg att såväl JeLe som JohLa har bilar som kan passa in på tre olika vittnesmål: vittnena på Hällristningsvägen, Carina och grannen till JeLe.

Hur förhåller sig JohLas Citroën till rails? Jag ser på bildsök att vissa Citroën är försedda med takräcken som är, hmm i ett stycke så att det blir en låda med "rails" på fyra sidor....

Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Snarare mörkblond typ råttfärgat brunt. Smärt i kroppen men inte smal. Ca 180 cm. Rätt markerad o stor näsa. Emellanåt lite svag mustach..
Men en vekling jovars, stor i orden tills han fick mothugg även av yngre som hängde i lyan. En slags privat ungdomsgård.

Visste faktiskt inte att han hade äldre bröder eller så har jag glömt det. Däremot en yngre bror. Föräldrarna bodde väl i hus bakom Sibyllan vad jag minns.
Aneta är han ännu ihop med så vitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Jag förstår till 100%.

Omformulerar mig. Med svag musch menade jag mer en antydan. Mörk skäggstubb men glest mellan håren, så att säga.
Men vid några tillfällen sparade han ut för att se extra brutal ut i sin cowboy-hatt när han varvade mellan att plinka gura och skjuta luftpistolspilar på de mest "utsatta" deltagarna på ungdomsfesterna hemma i hans lgh.
Menade tidigare även smärt men inte pinnsmal. Han var eg ganska vältrimmad i kroppen, vägde runt 75 kg. Uppkäftig tills han fick verbal eller fysisk pisk. Alltså mer vek i sinnet än sett till den egentliga fysiken. Ja, vi umgicks till och från mellan 90-95 men hade våra dispyter också.

"Fritidsgården" för dem som ville ha någonstans att vara när de skolkade eller dricka sig fulla avvecklades iaf relativt omgående när han hittade sin polska kärlek. Jag kan inte erinra mig om att han haft någon relation tidigare så länge jag känt till honom.

Innanför den snacksaliga, uppkäftiga och självupptagna ytan var han en rätt känslig, rädd, romantisk och för all del, en rätt snäll typ med känsla för rätt o fel.
Nu vet jag inte riktigt hur tankegångarna gått tidigare i den här massiva tråden men personligen har jag ganska svårt att se honom som någon slags gärningsman.
Vet att vi pratade en del om försvinnandet, minns att han yttrade något om att det kändes jobbigt eftersom han o Helena var i samma ålder. Han var även med på skallgångar. Nåja, sånna dimridåer är iofs inte ovanliga och skenet kan bedra.

Såg att någon skrev att han arbetade på E-lux. Skulle tro att det var under andra halvan av 90-talet. Som jag minns det hade han under första halvan mest socialbidrag och möjligen några ströjobb av typen att kommunalt rensa sly. Gick säkert någon omgång på Komvux också för att få studiepengar men minnet sviker.
Han arbetade iaf på kyrkans second-hand en period runt 1996 men hur långvarig han blev där vet jag inte.
E-lux blev väl nästa anhalt, när han kammat till sig och fått fast familjeliv med barn och just det.. En kvinna som såg mannen innanför cowboy-attributen. På henne var det kanske inte lika lätt att imponera med leksakspistoler, dolkar och svärd.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
JohLar vältränad? Då finns det fler. Den jag vill veta mer om var inte vältränad. Såg inte vältränad ut iallafall. Fanns det fler?

Jag har fått detta med "vätränad" av Xbasers "vältrimmad". Vittnet på sjukhusparkeringen uppfattar att denne "mer ljus än mörk hårfärg", 175-180 cm långe, vitklädde, springande unge man (emellan 20-30 år) med knälånga shorts är "vältränad" . Kan han då ha gjort ett sammantaget "vältränat" intryck på detta vittne då, i och med att han även springer med sina shorts ? Kanske.

Eller också är det ett rent muskelpaketet detta vittne ser likt mer åt PU-hållet då. Det beror på vad detta vittne lägger i ordet "vältränad" som kan vara ett ganska mångtydigt ord för många. Vilken tolkning som görs. Beträffande hårfärgen, håret har blekts i solen under hela maj och halva juni då det var mycket soligt och torrt. OM ,han var han ute mycket och rensade sly åt kommunen då , så har han ju fått en rejäl dos av detta. Själv har jag råttfärgat som bleks kraftigt i solen på sommaren, för övrigt. Han verkar heller inte vara renodlat mörk, med tanke på HincRoburs Facebook skärmdump, så har han blå ögon. Ser man ansiktet där också ger han faktiskt en "vältränad look" i alla fall, sant eller inte.

Både PU och JohLa bodde i alla fall mot den riktningen inte så långt bort som denne sjukhuslöpare springer mot, skall sägas.
Citera
2023-07-14, 23:55
Medlem
Var där idag å snurrade mycket Intressant å få se det i verkligheten
Citera
2023-07-15, 14:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ur SLA, den 18 juli 1992:

"-Vi känner inte igen
den misstänkte mannen.
Det är absolut ingen som
Helena brukade umgås
med.
Det säger hennes syst-
rar som fanns med vid
häktningsförhandlingar-
na.

[---]

Ulrika är ett år äldre än Hele-
na och den som umgåtts mest
med henne. En kort tid före för-
svinnandet var de två på semes-
ter tillsammans.
-Jag skulle absolut känt till
om hon umgåtts med den miss-
tänkte mannen, säger hon.
Rykten har talat om att Hele-
na skulle umgåtts med en utlän-
ning och kanske rent av ha flyt-
tat till Danmark, men de uppgif-
terna avfärdar systrarna som
helt absurda.
-Dessutom har Helena aldrig
rört sig i såna kretsar, säger Ul-
rika och syftar på uppgiften att
den misstänkte är narkotika-
missbrukare."

Reservation för fel vid avskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Om detta är korrekt återgivet, Varför ljög Ulrika?
Både hon och Helena umgicks ju med personer som brukade narkotika.

Finns det mer hon undanhållit eller ljugit om?
Min fetning första citatet.

Ulrika och Gabriella tror ju förstås inte att Helena skulle umgåtts frivilligt eller åkt med i en bil med dessa danskar: ErAn och PeNi. PeNi kom till Mariestad 19890213 från Ålborg och bosatte sig på Vasavägen 3. ErAn kom också han från Ålborg men kom några månader senare : 19890619 och bosatte sig först i Töreboda.

Jag har ju fått tidigare i PM att dessa danskar som bosatte sig i Mariestad ofta åkte runt och tutade på tjejer, jag tror ju att dessa två var opportunister och kan ha legat bakom med bil en gåendes Helena ensam eller med sällskap. Det är ju så att det är inte alls säkert att Helena ens satt i bilen , utan endast som död eller medvetslös i bagaget på Ford Sierran på en svart plastsäck redan från Kohagen. ErAn som var närmast en yrkesarbetande svarttaxichaufför på helgerna, och var noga med sin bil hade säkerligen plast i bilen om någon full tjej/kille höll på att spy ner hans baksäte.

Därför hittade inte Polisen någonting från Helena, fibrer, hår eller dylikt, plus att han dammsög bilen grundligt med all säkerhet. "Polisen hittade inte ens ett hundhår", som han sade (Mardrömmen i Mariestad). Jag tror ju inte han hade hund själv utan det var hår från Helenas hund Nita som hade slagit honom senare med fasa och etsat sig fast i minnet, högst troligt.

Detta brott kan aldrig ha utförts av några vanliga grabbar från Mariestad . Av vänner genom ett fyllebråk eller liknande , fullkomligt bisarrt. Nej. Dessa människor är förhärdade, råa och iskalla som inte slutar med det de håller på med i Kohagen trots att Helena (enligt vittnet "Hanna") uppges illskskrika under totalt fem hela minuter av och till med pauser. En normal person eller skrajsen smågangster drar ju. Det måste vara så att de försöker få med henne i bilen med våld. Hon försöker fly, men de hinner ifatt och mördar henne . De kör runt bilen kyligt, lastar i och gör sig av med kroppen samt kniper tyst. Hela detta brott tyder på att detta inte var några duvungar som gjort detta. No way. Frågan är vad för skit kan ha hänt tidigare i deras liv innan de kom till Sverige ? Frågan måste ställas.

Att ErAn är en person som känner till Mariestads omgivningar väldigt bra framkommer ju tydligt i förhören på SRs hemsida. Ekudden känner han ju till bra för därnere vid båtkranen vid båtvarvet skulle han ju av någon konstig anledning polera sin bil . Jag kan misstänka att han även hade båt , kanske på Ekudden ? JohLa nämner i någon artikel som finns på KB att dessa danskar, ErAn bl a skulle ha sökt efter Helena vid Sjöängen. Varför då ? Nämnandet av Sjöängen är intressant ändock ur ett mer misstänkt perspektiv. Jag tror för övrigt inte dessa danskar var särskilt intresserade att söka efter Helena. Nej, nej. Samt, startade av insamlingsfond. Bull, rakt av.

För övrigt undrar jag om verkligen JohLas psyke skulle klara av att kunna vara inblandad i en sådan här sak som eventuell tredje man, då han skulle vara en snäll kille trots allt enligt tråden samt framförallt mycket pratglad och skrävlande. Han som landsman kan kanske ha känt en instinktiv lojalitet för ErAn och därför vill ge han alibi, om så klantigt. Hm.
Senast redigerad av IB03 2023-07-15 kl. 14:08.
Citera
2023-07-16, 12:10
Medlem
IB03s avatar
En fantastisk sak håller med all säkerhet på att förverkligas i en mycket snar framtid. Användning av familjesökning (DNA) vad gäller att lösa de grövsta brotten med, som grov våldtäkt, våldtäkt mot barn och mord, KOMMER med all sannolikhet att kunna användas.

Detta säger ju Mr. Himself, Peter Sjölund han som löste dubbelmordet i Linköping med just denna metod, då den dock inte hade lagligt stöd. Allt detta kommer då snart att ändras mycket snart som han säger i podden : Kalla Falla, Hotellmordet och avsnittet emellan 6 och 7, från 2023-07-05. Bara gå in på "Poddtoppen" sedan "Verkliga brott" och scrolla ner till denna podd, helt gratis. Länka upp kan jag inte tyvärr.

Han säger i den att den stora Biometriutredningen äntligen är klar och nu skall lagförslaget bara gå ut på remiss. Han säger ju då att det bör gå igenom, då alla är angelägna om att lösa den stora ansamlingen av brott. Det kan finnas chans att lagen kan tas i bruk redan efter årsskiftet om allt fortlöper väl, säger han vidare.

Han säger att han är sugen bl a på att titta närmare på Brattås-fallet (2005), men är osäker på om det finns tillräckligt bra DNA-spår. Han är norrlänning själv så självklart ligger detta honom varmt om hjärtat kan jag tänka mig. Han nämner även just Hotellmordet i Visby (1996) då, artigheten till programvärden spelar väl in lite här givetvis.

Han säger vidare att: "Alla Polisregioner efter "Linköping", har inventerat alla sina kalla fall , så det finns färdiga listor där ute att börja jobba med".

I Helena- fallet , Sveriges i särklass mest uppmärksammade fall finns ju en mängd DNA-spår på Helenas sko, bl a säkerställt av ett riktigt bra labb i Coventry, England ("Att lösa ett mord", Viaplay). Så fort denna metod har klartecken att börja användas måste Peter Sjölund med tillhörande team engageras i Helena-fallet. Det trycket och kravet måste ställas och mobiliseras om inte annat av alla som är intresserade av fallet, anhöriga och media. Inget mer satans sjabbel och nonchalans kring detta fall skall tolereras.

Hade jag varit ErAn , PeNi eller PU nu för att nämna de hetaste i fallet, så hade jag nog börjat svettas. För att göra det klart så har ErAn aldrig varit avskriven eller frikänd på något sätt alls. Alden endast släppte iväg honom för att huvudvittnet hoppade av och ingen direkt bindande tekniskt bevisning fanns säkrad knuten till honom. Alden och Kvist hade ändå kvar misstankarna mot honom ända tills 1993-03-29, som tidigare nämnts. Länskriminalen och Rikskrim tog ju över och började med PR sen och gick fullständigt bort sig. Det märkliga med detta huvudvittne, Töreboda -bon . AnLa var ju att hade blivit hemkörd av ErAn två helger innan försvinnandet från just Stadt, sedan läser tidningar om fallet och antagligen börjar misstänka ErAn. Sedan sitter han med vänner och hittar på sin berättelse där Helena kliver in i ErAns bil efter Stadt. Det sjuka i detta är ju att han ändå har prickat rätt i att hitta en inblandad (chauffören) i Helenas försvinnande ! Jag kan inte se det på annat sätt. Att han ändå skulle varit på Stadt den kvällen och sett och gjort allt detta, men ändå väljer att backa från sitt vittnesmål och säger att han hitta på, tycker jag nog blir väl konstigt dock. Hot i så fall...njae.

Så, i n g e n t i n g, är slut och över för ErAn än. Nu börjar allt om från början igen. Jag håller dock inte ErAn, som den som troligast dödar Helena utan det tror jag PeNi eller möjligt PU är starkaste kandidater för. Det kan bli så då att Gudrun och Arne får reda på vem som dödade deras dotter för drygt 30 års sedan. Vi får se.
Senast redigerad av IB03 2023-07-16 kl. 12:18.
Citera
2023-07-16, 22:56
Medlem
Citat:
Min fetning första citatet.

Ulrika och Gabriella tror ju förstås inte att Helena skulle umgåtts frivilligt eller åkt med i en bil med dessa danskar: ErAn och PeNi. PeNi kom till Mariestad 19890213 från Ålborg och bosatte sig på Vasavägen 3. ErAn kom också han från Ålborg men kom några månader senare : 19890619 och bosatte sig först i Töreboda.

Jag har ju fått tidigare i PM att dessa danskar som bosatte sig i Mariestad ofta åkte runt och tutade på tjejer, jag tror ju att dessa två var opportunister och kan ha legat bakom med bil en gåendes Helena ensam eller med sällskap. Det är ju så att det är inte alls säkert att Helena ens satt i bilen , utan endast som död eller medvetslös i bagaget på Ford Sierran på en svart plastsäck redan från Kohagen. ErAn som var närmast en yrkesarbetande svarttaxichaufför på helgerna, och var noga med sin bil hade säkerligen plast i bilen om någon full tjej/kille höll på att spy ner hans baksäte.

Därför hittade inte Polisen någonting från Helena, fibrer, hår eller dylikt, plus att han dammsög bilen grundligt med all säkerhet. "Polisen hittade inte ens ett hundhår", som han sade (Mardrömmen i Mariestad). Jag tror ju inte han hade hund själv utan det var hår från Helenas hund Nita som hade slagit honom senare med fasa och etsat sig fast i minnet, högst troligt.

Detta brott kan aldrig ha utförts av några vanliga grabbar från Mariestad . Av vänner genom ett fyllebråk eller liknande , fullkomligt bisarrt. Nej. Dessa människor är förhärdade, råa och iskalla som inte slutar med det de håller på med i Kohagen trots att Helena (enligt vittnet "Hanna") uppges illskskrika under totalt fem hela minuter av och till med pauser. En normal person eller skrajsen smågangster drar ju. Det måste vara så att de försöker få med henne i bilen med våld. Hon försöker fly, men de hinner ifatt och mördar henne . De kör runt bilen kyligt, lastar i och gör sig av med kroppen samt kniper tyst. Hela detta brott tyder på att detta inte var några duvungar som gjort detta. No way. Frågan är vad för skit kan ha hänt tidigare i deras liv innan de kom till Sverige ? Frågan måste ställas.

Att ErAn är en person som känner till Mariestads omgivningar väldigt bra framkommer ju tydligt i förhören på SRs hemsida. Ekudden känner han ju till bra för därnere vid båtkranen vid båtvarvet skulle han ju av någon konstig anledning polera sin bil . Jag kan misstänka att han även hade båt , kanske på Ekudden ? JohLa nämner i någon artikel som finns på KB att dessa danskar, ErAn bl a skulle ha sökt efter Helena vid Sjöängen. Varför då ? Nämnandet av Sjöängen är intressant ändock ur ett mer misstänkt perspektiv. Jag tror för övrigt inte dessa danskar var särskilt intresserade att söka efter Helena. Nej, nej. Samt, startade av insamlingsfond. Bull, rakt av.

För övrigt undrar jag om verkligen JohLas psyke skulle klara av att kunna vara inblandad i en sådan här sak som eventuell tredje man, då han skulle vara en snäll kille trots allt enligt tråden samt framförallt mycket pratglad och skrävlande. Han som landsman kan kanske ha känt en instinktiv lojalitet för ErAn och därför vill ge han alibi, om så klantigt. Hm.

Jag tycker denna teorin är väldigt intressant och det finns många delar som skulle passa in som möjligt scenario.

Men sen ska man inte avfärda idéen om att det rör sig om förstagångsförbrytare heller.. Det finns många som begått mord/dråp som inte är tidigare straffade eller rör sig i sådana kretsar osv. Men sannolikheten ökar ju om det är personer med våldsamt förflutet osv. Tex som du tar upp med en viss kyla kring att vara häktade, ljuga för polis, man blir nog inte lika stressad i sådana situationer om man utsatts för det tidigare osv. Man har viss kunskap om vad polisen letar efter och man är nog van att hålla tyst om vad man gör och vem man umgås med osv. Tjuvheder om man så vill..

Däremot funderar jag över den här väskan som ett vittne kanske skulle ha vetat om. Den i någon grotta eller vad det var.. vad vet vi om den?
Citera
2023-07-16, 23:08
Medlem
Citat:
Du sökte då John*ny Lars*en va då ? Han som du hde träffat på bl a annat på krogen vid ett tillfälle och fått lugna ner va ?

Jag anser att jag har två klara GM här: ErAn (chaufför) och PN( medpassagerare från Stadt).
Det märkliga är att denne JohLa vill då placera denne ErAn på Stadt med sin flickvän. Men hur får ErAn ihop detta då när han först sitter på förfest efter egen utsagi i förhör och sedan skjutsar några tjejer till Stadt, sedan åker han hem till sin lägenhet och kollar på film och somnar.

JohLa säger att han går hem från Stadt vid 23:00 , väldigt tidigt va ?

Jag har denne JohLa som möjlig estradör till Helena på väg hem, och som pilotman över bron som en möjlighet. Även tänkbar löpare från Sjukhusparkeringen 4.20, då han var vältränad och hade då cedrefärgat hår. Han bodde för övrigt på Lockerudsvägen 63 då och ErAn på Lockerudsvägen 69, var det samma huskropp ?

Alternativ som tredje man är PU.
ErAn och PN.

JohLa
PU

Hur får man in PU i denna konstellation? Vad hade han för relation till Eran och PN? För det måste ju till att individerna har ett starkt band till varandra för att välja att hålla tyst i alla år.. är det tre så ökar ju risken markant att någon börjar prata eller att det uppstår konflikter inom gruppen så att säga. Tre munnar är svårare att vara tysta.

Samt jag kan inte sluta tänka på deras relation till offret i fråga.. Hon ville inte följa med så de hade ihjäl henne.. hade Helena kunnat vara vem som helst denna kvällen? Oavsett kön eller var det just någon form av närmande som spårade ur, jag tänker på detta just för att de inte verkar ha någon nära relation till Helena.
Citera
2023-07-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Hur får man in PU i denna konstellation? Vad hade han för relation till Eran och PN? För det måste ju till att individerna har ett starkt band till varandra för att välja att hålla tyst i alla år.. är det tre så ökar ju risken markant att någon börjar prata eller att det uppstår konflikter inom gruppen så att säga. Tre munnar är svårare att vara tysta.

Samt jag kan inte sluta tänka på deras relation till offret i fråga.. Hon ville inte följa med så de hade ihjäl henne.. hade Helena kunnat vara vem som helst denna kvällen? Oavsett kön eller var det just någon form av närmande som spårade ur, jag tänker på detta just för att de inte verkar ha någon nära relation till Helena.
Jag hörde av initierad person att P.U är G.M!
Jag böjer mig trots att jag haft B.W som ”favorit”🥸
Danskarna är ju oxå intressanta förvisso🤔
Citera
2023-07-16, 23:31
Medlem
B.W kanske visste något när han skrek i tingsrätten typ…Din jävel…jag ska döda dig! Till E.A antar jag…någon av danskarna hursomhelst…som var anklagade🧐
Intressant…kan inte B.W komma in och kommentera detta..?!
Citera
2023-07-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag hörde av initierad person att P.U är G.M!
Jag böjer mig trots att jag haft B.W som ”favorit”🥸
Danskarna är ju oxå intressanta förvisso🤔

Hur menar du med en initierad person? För det krävs ju en del liksom.. Tillgång till bil, dumpningsplats, relation till Helena (Mer än att han bara var vid torget och typ visste vem hon var). Med högsta sannolikhet en medgärningsman som han måste ha en stark koppling till som väljer att hålla tyst för hans räkning om denne individen inte var med i själva gärningen, annars finns det ju ingen anledning att vara tyst om du själv inte gjort något etc.

Det krävs ju att denna initierade person kan ge svar på såna detaljer om du förstår hur jag menar. Svårt att köpa rakt av när någon säger att det är denna personen utan att ge vissa detaljer/omständigheter så det blir troligt om du förstår hur jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in