Citat:
Ursprungligen postat av
ajnoshort
Var kommer denna illustration ifrån som pekar ut skornas placering. Du har rätt i att huset man ser tydligare på denna bilden, är från det relativt nybyggda området "nya ekudden", så bilden på stigen är tagen en bra bit in på 2000-talet, långt mer än 10 år efter försvinnandet.
Jag vill passa på och berömma er trevliga ton mot varandra. Man märker speciellt att Ajnoshort och Tordsson anstränger sig extra mycket i detta. I bland slinker det igenom en liten sarkasm som kanske inte var illa menad men lätt misstolkas, men hade det varit en månad tillbaka hade invektiven haglat.
Till saken. Ajnoshort, lekplatsen låg precis där den stora gläntan är mellan Runstensvägen och Hällristningsvägen. Gläntan och lekplatsen har samma storlek som jag minns det. Det fanns gungor och lekställning. Det var ganska öppet, men runt om var det ganska tät skog. Det fanns en huvudstig som gick till cykelbanan vid Gamla Ekuddenvägen. Jag tror inte man kan förlita sig helt på hur det ser ut idag i och med att det finns färristar som inte känns placerade där den gamla stigen mynnar ut. Men ta mig inte på orden, det var nästan 40 år sedan jag lekte där. Själv tog jag nästan aldrig stigen, dels för att jag nästan alltid cyklade och dels för att det i min värld är en mycket liten vinst jämfört med att gå cykelbanan längs kolarestigen upp till Marieforsleden.
Jag kom nu att tänka på en annan intressant sak. Om man står vid infarten till Gamla Ekuddenvägen med näsan ut mot Marieforsleden och ryggen mot bassängerna så att säga. Då fanns det precis till vänster (kan ha varit höger, lite osäker här) som en öppen plats där det legat ett hus eller liknande. Kvar var endast en lite överväxt betongplatta med en form av källare under. Man kunde krypa in i den genom ett smalt hål längs plattans ena kant. Detta var ca 1983. Jag vet inte vad som hänt med den idag och om den fanns när Helena försvann. Jag funderar på om hon gömdes där?