2022-02-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarapojken
Varför tror man inte på brovittnet det kan ju inte vara vittnets fel att polisen lägger det i fel pärm. Har man lämnat uppgifter så utgår man väl ifrån att polisen tagit hand om det.
Tror man verkligen att hon ska skydda någon.

Varför tror man inte på Prytz med sällskap att han sett HA på bron.

Sedan hon i gräset som inte hörde av sig som ska ha sett HA bråka med en man innan de körde iväg.

Har alla ovanstående lämnat uppgifterna till polisen, även Prytz

Något jag inte fått klart för mig tror man att en kvinna varit med som GM. Varför i så fall.

Det tråkiga vid sökningar är att allt hamnar huller om buller.

Jaha 53 sidor om bara brovittnet och ingen som helst konsensus i frågan. Antar det ser ut så för de vittnen som finns.
Jag ger upp, det går helt enkelt att klämma ut mer.
Citera
2022-02-19, 21:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Varför tror man inte på brovittnet det kan ju inte vara vittnets fel att polisen lägger det i fel pärm. Har man lämnat uppgifter så utgår man väl ifrån att polisen tagit hand om det.
Tror man verkligen att hon ska skydda någon.

Varför tror man inte på Prytz med sällskap att han sett HA på bron.

Sedan hon i gräset som inte hörde av sig som ska ha sett HA bråka med en man innan de körde iväg.

Har alla ovanstående lämnat uppgifterna till polisen, även Prytz

Något jag inte fått klart för mig tror man att en kvinna varit med som GM. Varför i så fall.

Det tråkiga vid sökningar är att allt hamnar huller om buller.

Min fetning: Därför att Prytz i tråden påstår sig ha stått i korvkön när Helena passerade. Och om han stod i korvkön (och väntade på att få beställa samt äta), bör ju även hans sällskap ha befunnit nära honom. Därför känns det inte trovärdigt att Prytz/hans sällskap ska ha kunnat se Helena gå över bron. Det blir "för perfekt", så att säga.
Citera
2022-02-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Därför att Prytz i tråden påstår sig ha stått i korvkön när Helena passerade. Och om han stod i korvkön (och väntade på att få beställa samt äta), bör ju även hans sällskap ha befunnit nära honom. Därför känns det inte trovärdigt att Prytz/hans sällskap ska ha kunnat se Helena gå över bron. Det blir "för perfekt", så att säga.

Jag förstår vad du menar, nu vet jag inte vad han köpt för mat men har han betalt kan han väl gå och äta. Har HA råkat stanna och växla några ord med någon ser jag det inte som helt omöjligt att de hunnit i kapp HA.
Jag vet det blir lite änsträngt resonemang och hade brovittnet också sagt att HA varit ensam skulle det underlättat. Ska Prytz och brovittnet vittnesmål stämma måste någon kommit från andra hållet och mött HA på bron för att sedan ta följe till hans bil. Då blir det jävligt ansträngt för att båda vittnena ska stämma men förklarar uppkomsten av en bil. Hon har ju redan gjort upp att hon ska gå hem så det blir rena fantasier.

Utan något trovärdigt vittne vet man ju i princip inget. Hon kan fått skjuts varsomhelst eller inte fått skjuts alls utan varit förföljd från bil. Bara att acceptera att man inte vet.
Citera
2022-02-21, 00:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar, nu vet jag inte vad han köpt för mat men har han betalt kan han väl gå och äta. Har HA råkat stanna och växla några ord med någon ser jag det inte som helt omöjligt att de hunnit i kapp HA.
Jag vet det blir lite änsträngt resonemang och hade brovittnet också sagt att HA varit ensam skulle det underlättat. Ska Prytz och brovittnet vittnesmål stämma måste någon kommit från andra hållet och mött HA på bron för att sedan ta följe till hans bil. Då blir det jävligt ansträngt för att båda vittnena ska stämma men förklarar uppkomsten av en bil. Hon har ju redan gjort upp att hon ska gå hem så det blir rena fantasier.

Utan något trovärdigt vittne vet man ju i princip inget. Hon kan fått skjuts varsomhelst eller inte fått skjuts alls utan varit förföljd från bil. Bara att acceptera att man inte vet.

Signaturen Prytz67 har alltså påstått att han stod i korvkön när han såg Helena passera. Och alla vet att det inte brukar gå fort när det är folk före som ska köpa mat - särskilt inte om de som står före hänger ihop i grupper om kanske tre, fyra personer. Prytz67 kan ha fått stå där i tjugo minuter.

Det som också är märkligt med Prytz67 är att han på en fråga om hur kan kunde se Helena långt där borta har svarat att "vi sprang ju omkring lite". Njae ...

Dessutom har Prytz67 påstått att "de" såg Helena efter bron vid fängelset - vilket jag hävdar är fullständigt omöjligt. Jag har själv testat flera olika positioner efter 24:00.
* Jag har stått nere i korsningen Österlånggatan/Kungsgatan (vid fotoaffären) och tittat bort mot bron: Omöjligt att se vad som försiggår ens halvvägs ut på bron.
* Jag har stått högst upp på Esplanaden i höjd med Karlagatan. Omöjligt att i praktiken se någonting alls därifrån.
* Jag har stått nere vid Kungsgatan. Det går inte ens att urskilja en man från en kvinna på bron. Och efter bron ser du ingenting alls.
* Jag har stått vid det som idag heter Halongs kök. Totalt omöjligt att se vad som händer borta på bron - och efter bron ser man återigen ingenting.

Nej, Prytz67 hade en särskild agenda i tråden, och jag är övertygad om att den inte skulle tåla polisens strålkastarljus. Prytz67:s historia är allt annat än trovärdig.
Citera
2022-02-21, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Tack!
Åren går och minnet sviktar men jag har för mig att han var mellanblond. Känslan av honom var att det inte var en kille som hans muskler var placerade i käkpartien. En vekling!
Han var dock väldigt enveten och det vann han lite på. Säger kansle inte mycket men som sagt, det var länge sedan.

Han umgicks mycket med yngre än honom. Troligtvis för att han inte gick hem hos jämnåriga eller oss äldre. Jävla clown!!
Något han och mellan ordern då har gemensamt. Kanske den äldre med?

En vän visade mig bilder från hans och hans bröders Facebook idag. Det var spännande att se. Ingen igenkänningsfaktor på bröderna. Märkligt. Men det tre bröderna verkade alla framgångsrika.

Umgicks de mycket med varandra på den tid då det begav sig? Vart gick de i skola?

Snarare mörkblond typ råttfärgat brunt. Smärt i kroppen men inte smal. Ca 180 cm. Rätt markerad o stor näsa. Emellanåt lite svag mustach..
Men en vekling jovars, stor i orden tills han fick mothugg även av yngre som hängde i lyan. En slags privat ungdomsgård.

Visste faktiskt inte att han hade äldre bröder eller så har jag glömt det. Däremot en yngre bror. Föräldrarna bodde väl i hus bakom Sibyllan vad jag minns.
Aneta är han ännu ihop med så vitt jag vet.
Citera
2022-02-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Snarare mörkblond typ råttfärgat brunt. Smärt i kroppen men inte smal. Ca 180 cm. Rätt markerad o stor näsa. Emellanåt lite svag mustach..
Men en vekling jovars, stor i orden tills han fick mothugg även av yngre som hängde i lyan. En slags privat ungdomsgård.

Visste faktiskt inte att han hade äldre bröder eller så har jag glömt det. Däremot en yngre bror. Föräldrarna bodde väl i hus bakom Sibyllan vad jag minns.
Aneta är han ännu ihop med så vitt jag vet.
Mustach är jag säker på att han inte hade när jag gav mig på honom för med den jävla attityden likt en snorunge hade det provocerat mig att klippa snabbare.
Vad jag minns är känslan av att slita tag i en gummitarsan som liksom försöker vrida sig ur greppet. Inte slå utan nypas och jävlas.
Minns också att han impade på småbarn i brist på att ha något att komma med bland jämnåriga troligtvis Haha!

Hade heller ingen aning om bröderna men blev visad att han har kvar tanten som för mig är okänd samt att han driver någon buss verksamhet.
Måste försöka få tag i skolkataloger från min tid för det kan hända att den äldre brodern finns med i dem trots att jag inte minns honom.
Citera
2022-02-21, 09:24
Medlem
Citat:
Signaturen Prytz67 har alltså påstått att han stod i korvkön när han såg Helena passera. Och alla vet att det inte brukar gå fort när det är folk före som ska köpa mat - särskilt inte om de som står före hänger ihop i grupper om kanske tre, fyra personer. Prytz67 kan ha fått stå där i tjugo minuter.

Det som också är märkligt med Prytz67 är att han på en fråga om hur kan kunde se Helena långt där borta har svarat att "vi sprang ju omkring lite". Njae ...

Dessutom har Prytz67 påstått att "de" såg Helena efter bron vid fängelset - vilket jag hävdar är fullständigt omöjligt. Jag har själv testat flera olika positioner efter 24:00.
* Jag har stått nere i korsningen Österlånggatan/Kungsgatan (vid fotoaffären) och tittat bort mot bron: Omöjligt att se vad som försiggår ens halvvägs ut på bron.
* Jag har stått högst upp på Esplanaden i höjd med Karlagatan. Omöjligt att i praktiken se någonting alls därifrån.
* Jag har stått nere vid Kungsgatan. Det går inte ens att urskilja en man från en kvinna på bron. Och efter bron ser du ingenting alls.
* Jag har stått vid det som idag heter Halongs kök. Totalt omöjligt att se vad som händer borta på bron - och efter bron ser man återigen ingenting.

Nej, Prytz67 hade en särskild agenda i tråden, och jag är övertygad om att den inte skulle tåla polisens strålkastarljus. Prytz67:s historia är allt annat än trovärdig.

Jag tappade motivation efter brovittnet och gav upp, kollade inte ens de andra.
Förstår jag dig rätt kunde han bara köpt ett tuggummi, sprungit efter HA och tittat med kikare så hade det inte spelat någon roll.
Kortfattat ett riktigt skit vittne 😊.
Citera
2022-02-21, 12:47
Medlem
Citat:

Han kan också ha stått längst fram i kön, haft jämna pengar framme och fått sin korv inom en minut. Om vi nu ska spekulera.
Citera
2022-02-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Mustach är jag säker på att han inte hade när jag gav mig på honom för med den jävla attityden likt en snorunge hade det provocerat mig att klippa snabbare.
Vad jag minns är känslan av att slita tag i en gummitarsan som liksom försöker vrida sig ur greppet. Inte slå utan nypas och jävlas.
Minns också att han impade på småbarn i brist på att ha något att komma med bland jämnåriga troligtvis Haha!

Hade heller ingen aning om bröderna men blev visad att han har kvar tanten som för mig är okänd samt att han driver någon buss verksamhet.
Måste försöka få tag i skolkataloger från min tid för det kan hända att den äldre brodern finns med i dem trots att jag inte minns honom.

Jag förstår till 100%.

Omformulerar mig. Med svag musch menade jag mer en antydan. Mörk skäggstubb men glest mellan håren, så att säga.
Men vid några tillfällen sparade han ut för att se extra brutal ut i sin cowboy-hatt när han varvade mellan att plinka gura och skjuta luftpistolspilar på de mest "utsatta" deltagarna på ungdomsfesterna hemma i hans lgh.
Menade tidigare även smärt men inte pinnsmal. Han var eg ganska vältrimmad i kroppen, vägde runt 75 kg. Uppkäftig tills han fick verbal eller fysisk pisk. Alltså mer vek i sinnet än sett till den egentliga fysiken. Ja, vi umgicks till och från mellan 90-95 men hade våra dispyter också.

"Fritidsgården" för dem som ville ha någonstans att vara när de skolkade eller dricka sig fulla avvecklades iaf relativt omgående när han hittade sin polska kärlek. Jag kan inte erinra mig om att han haft någon relation tidigare så länge jag känt till honom.

Innanför den snacksaliga, uppkäftiga och självupptagna ytan var han en rätt känslig, rädd, romantisk och för all del, en rätt snäll typ med känsla för rätt o fel.
Nu vet jag inte riktigt hur tankegångarna gått tidigare i den här massiva tråden men personligen har jag ganska svårt att se honom som någon slags gärningsman.
Vet att vi pratade en del om försvinnandet, minns att han yttrade något om att det kändes jobbigt eftersom han o Helena var i samma ålder. Han var även med på skallgångar. Nåja, sånna dimridåer är iofs inte ovanliga och skenet kan bedra.

Såg att någon skrev att han arbetade på E-lux. Skulle tro att det var under andra halvan av 90-talet. Som jag minns det hade han under första halvan mest socialbidrag och möjligen några ströjobb av typen att kommunalt rensa sly. Gick säkert någon omgång på Komvux också för att få studiepengar men minnet sviker.
Han arbetade iaf på kyrkans second-hand en period runt 1996 men hur långvarig han blev där vet jag inte.
E-lux blev väl nästa anhalt, när han kammat till sig och fått fast familjeliv med barn och just det.. En kvinna som såg mannen innanför cowboy-attributen. På henne var det kanske inte lika lätt att imponera med leksakspistoler, dolkar och svärd.
Citera
2022-02-21, 19:21
Medlem
Citat:

Jag kanske uttryckte mig klumpig, läste mitt svar till dig och insåg att det var öppet för tolkning. Det jag menade var att det inte spelade någon roll hur snabb han var eller hur bra han såg, det fanns helt enkelt inte någon fri sikt.
En rent retorisk fråga, kan det varit skillnad för 30 år sedan.

Hade missat ett vittne som säger att HA ska klivit in i en bil på nygatan (ej dansken).
Vet man mer än vad som står i sammanfattningen?
Citera
2022-02-22, 08:22
Medlem
Citat:
Jag kanske uttryckte mig klumpig, läste mitt svar till dig och insåg att det var öppet för tolkning. Det jag menade var att det inte spelade någon roll hur snabb han var eller hur bra han såg, det fanns helt enkelt inte någon fri sikt.

Hade missat ett vittne som säger att HA ska klivit in i en bil på nygatan (ej dansken).

Hittade inget på bilvittnet vid stadshotellet och verkar inte varit intressant.
Har tillfrisknat så jag ger mig, kanske återkommer om det dyker upp något nytt.
Citera
2022-02-22, 20:53
Medlem
Citat:

Korvmojen på nya torget? Oavsett var på torget man står, kan man omöjligen se vem som står bortanför brofästet vid fängelset.
Byggnaderna är de samma som för 30 år sen förutom att vissa är rustade. Ugglan har helt rätt om de olika positionerna i sitt forskande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in