2023-07-05, 01:08
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Du kom inte ihåg rätt , men det kan man knappast begära efter så lång tid. Fast det var inte långt ifrån att du hade rätt. Mycket möjligt att folk sjukskrev sig till både höger och vänster ändå, men jag tror inte att det var speciellt uppskattat av arbetsgivarna.

https://lagen.nu/dom/ad/1997:94

Jag hade fel då, tiden går fort, man hänger inte med riktigt...Trodde det var några år senare..
Citera
2023-07-05, 01:15
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Motivet till detta brott. Vad fasiken handlade det om ? Alla verkar vara överens om att detta brott inte var planerat och istället plötsligt utfört. Anledningen som utlöser detta då är då att dessa herrar vill något som inte Helena vill. Detta måste vara ett förhärdat kriminella element med en bakgrund av bruk av substanser såsom uppåttjack (amfetamin) och kanske även anabola steroider. De är kalla och tar med kroppen och dumpar den samma natt. Städar. De håller knäpptyst och bryter inte ihop.

Då kan det aldrig vara några vanliga Svensson- grabbar som kan ha gjort detta av ett misstag. Nej. Det har man inte hört talas om riktigt. Därför minskar faktiskt även chansen att PJP kan ha något att göra med detta. Han var både nyfiken och snacksalig enligt tråden och från vissa i tråden aldrig kunnat hålla tyst om något alls. Han kunde vara nära vissa slagsmål enligt vissa men drog om det blev allvarligt läge , enligt tråden. Jag undrar om hans psyke skulle klara en sådan här grej. Han skulle även varit en juste fordonskille ,enligt tråden.

Det blir ett helt annat läge med dessa två: ErAn (f.1967) och PN (f.1966). Två från den stora danska staden Ålborg, med trasslig bakgrund redan därifrån med droger, enligt PM. I alla fall PN. PN, där har du en på riktigt en ruskig figur , den bilden får jag ju helt klart fram enligt tråden. Även om han helt klart kan vara trevlig också självklart. Här bör finnas våldskapital, jag får för mig att denne man bör man inte bråka med i onödan. En skärmdump från Facebook i tråden gör det inte svårare att tro detta. Han tog amfetamin och styrketränade samt saknade körkort. Knaprade han även anabola ? Han bodde ju på Bråtenvägen 70 då inte långt ifrån PU på Bråtenvägen 58. Vart fick han substanser ifrån ? PU dealade och hämtade varor från Stockholm (enligt PK) där hans familj hade rötter.

ErAn likaså, brukande av substanser omnämns och denne bör ha varit följare och PN ledare. ErAn tror jag helt klart är kapabel till det som krävs för en sådan här sak. Han sade ju i Mardrömmen i Mariestad att han aldrig hade varit så våldsam i sitt liv som då han släpptes från häktet, senare i augusti 1992. Då alltså folk var ute efter honom för de trodde han var skyldig, som han sade. Han körde ju folk, framförallt tjejer till och från Stadt och Restaurang Hembygden på helger mot betalning. Här finns en naturlig ingång.

Han berättar en hel del om detta i SRs förhör. Ett tillfälle då han skall köra hem en full tjej som har glömt av vad hon bor, han tar med henne hem och lägger henne i hans säng/soffa. Han åker ut igen och hämtar, kommer tillbaka hem igen och som han säger "slänger" in henne i bilen igen och kör hem henne då hon nyktrat till då. Språket han använder är också en markör för någonting. Det avslöjar alltid något om personligheten. Ett exempel: Återvändsgränd4 i tråden bl a. Visst finns övertolkningsrisk i detta givetvis, ja.

Det sensationella faktiskt i detta är det att vi har kunnat knyta ErAn till den i tråden omtalade och skumme PN väldigt tätt ihop och i tid. D vs PNs resa från och med Måndagen den 15 juni till och med Torsdag då de verkar kommit hem till lägenheten på Bråtenvägen 70. Det fina är då att han inte hade körkort och måste ha en som kör. Det är ju som så att man redan här spontant fattar att PN som nästan aldrig reste bort så här länge, enligt loudamus källa, måste rest till hemlandet Danmark. EM-yra och allt.

Vi har ju då den andre ErAn som gjorde samma sak. Sjukskrev sig och reste bort en vecka till södra Jylland, som vi vet genom Lotte Dalsgard. Alltså chauffören. Vi vet inte hur det var med PN, men vi kan ju enkelt räkna ut det ändå med denna ekvation, vill jag anse. Jag tror alla kan köpa det, det ÄR klockrent. PNs flickvän nedtystas sedan resolut av minst två arga mansröster uppe i PNs lägenhet vid hemkomsten, som loudamus källa hävdar.

Vi ponerar då att de båda ErAn och PN kommer hem från Danmark, parkerar bilen på parkeringen på norrsidan om Bråtenvägen 70 går upp till PNs lägenhet. Här finns då PNs flickvän som säger detta då : "Hur gick det med Helena ?", enligt loudamus källa. Den källas trovärdighet som än mer stärkts vill jag påstå efter att kunna klarlägga PNs bilutflykt. Denna flickvän vet alltså om detta med Helena. Berättade verkligen PN detta för henne efter dådet, om han var inblandad ? Mycket märkligt tycker jag. Eller var hon med i bilen hela tiden efter Stadt och på Ekudden ? Var det därför Helena kunde ha åkt med i denna bil ? Mmm. Vi funderar vidare.

Jag har inget bra svar på detta inlägget, jag har utgått från att polisen grundligt checkat av den grabben och därmed skrivit av honom själv.

Men är det som du skriver så är detta mycket allvarligt det tyder på att polisen inte klarar av det mest ens enklaste.. Kompetensbrist av värsta sorten.
Citera
2023-07-05, 23:24
Medlem
Snälla, kan någon referera till en offentlig och officiell uppgift om att det spåren på asfaltbiten var "rivstartmärken".
Jag måste ha missat den biten, men kommer ihåg det som att det fanns bildäcksavtryck.

Citat:
Nej, nej , denna tes står stadigt och spricker inte.

Fragmenten från dubbarna är ju då självklart inbäddade tillsammans med gummit från däcken i detta rivstartsmärke på asfaltsbiten. Då när man tog loss den cirka en månad innan ErAn började förhöras hade man nog inte i sin sinnevärld att eventuella dubbar också kunde finnas på dessa däck. Om det skulle ligga små metallkorn av metall kvar ovanpå rivstartmärke som man säkrat är också bara att glömma, då man ej i så fall tänkte på detta då och trampade runt på brottsplatsen. Nej, för h-lvete.

Frågan är också då med tanke på allt annat slarv om man verkligen återkopplade till och tänkte på detta säkrade däckavtryck , efter att man fått info om ErAns däck en månad efter ? Inte säkert.

Sen då, hade man verkligen tillgång till sådana här avancerade labbmetoder att särskilja dubbens kemiska uppsättningar gentemot gummits och själva asfalten ? Både asfalt och dubb innehåller både bly t ex och en mängd andra tungmetaller. Behöver man då skrapa av från rivstartsmärket på asfaltsbit av det man tror är från dubbarna ? Förstoring och instrument för detta...Nej, detta känns CSI- överkurs. Börjar man skrapa av rester i märket sabbar man även den däckstruktur som var det som man ville bevara, och jämföra olika däcktyper med o s v. Nej.

Men lek med tanken (även om jag inte tror det) att man verkligen hade säkrat fragment från dubbarna, är det ju inte alls säkert att man ville kommunicera ut det eller ens hann, när caset mot ErAn tvärdog i och med att Töreboda bon senare sade att han hade hittat på allt ihop. Åklagare Marianne Alden valde att inte gå vidare då hon nog ansåg att utsikterna för att vinna målet var döda, även om hon misstänkte ErAn ända tills den 29/3 1993.
Citera
2023-07-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag har inget bra svar på detta inlägget, jag har utgått från att polisen grundligt checkat av den grabben och därmed skrivit av honom själv.

Men är det som du skriver så är detta mycket allvarligt det tyder på att polisen inte klarar av det mest ens enklaste.. Kompetensbrist av värsta sorten.
Fråga åklagaren…Aldén!
Danskarna är sannolikt granskade…dock med landsortspolisen är allting möjligt!
Grovt oskickliga poliser..☹️
Citera
2023-07-06, 11:29
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är ju inte omöjligt, som du skriver, att Dalgaard misstänker EA, speciellt om hon kommer med denna spekulation i anslutning till intervju med honom. Är det honom som hon lägger fokus på i boken? (Har inte tagit del av den än.) Då hon bevakade på plats -92 kan det ju vara att hon satt sig in mer i EA än andra f d misstänkta. Jag vet inte. Skulle dock vara intressant att höra hennes inställning i skuldfrågan.

Det var ju andra poliser som inledningsvis utredde fallet, och som misstänkte EA, än de som kom in i utredningen senare. Kan det ha varit så att när EA blev avförd och andra poliser senare kom in och arbetade med fallet, att de utgick från att EA var så pass kollad, att de inte brydde sig om att titta igenom utredningen om honom? Om någonting var vagt och oklart, som tidigare utredare missat att undersöka osv? Inledningen på fallet har ju kritiserats (bl a av Leif GW) p g a dess brister. Man kan bara hoppas på att EA är grundligt kollad.

Märkligt ändå att flera sjukskrivit sig på måndagen efter försvinnandet.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Fråga åklagaren…Aldén!
Danskarna är sannolikt granskade…dock med landsortspolisen är allting möjligt!
Grovt oskickliga poliser..☹️

Vad gäller ErAn har nog Polisen kollat upp honom så mycket det går. Tanken var ju att Alden som var självsäker inledningsvis skulle gå till åtal med detta material. Den tekniska bevisningen mot ErAn saknades dock. Hon som leder polisutredningen sade ju i P4-dok. att Polisen hade gjort "ett mycket gott arbete, "men nu är det, det verkliga arbetet som börjar". De gjorde brottsplatsundersökning och hittade rivstarsmärken på asfalten efter en bil. Däckavtryck och rivstartsmärken blir ju samma sak, då man bör gasa till med bilen vid start, annars blir det ju inga avtryck alls. Ingen "burnout" för den delen, där det blir ett långt svart streck i asfalten. Att göra detta med en framhjulsdriven bil känns mer avlägset. I Efterlyst del 2 (1996), är det en bakhjulsdriven bil som Polisen eftersöker, trots att en framhjulsdriven bil används i rekonstruktionen. Det är ju för att det endast finns Ford Sierra att tillgå, men som man inte väljer att använda då passningen till den frikända "dansken" ErAn blir alldeles för tydlig. är en tänkbar förklaring.

Lägg till dubbdäck om man vill, vit/ljus halvkombi större än en Golf så kan det bara bli ErAns Ford Sierra som är intressant. DET FINNS INGEN ANNAN BIL ÄN EN BAKHJULSDRIVEN FORD SIERRA SOM KAN PASSA IN PÅ DETTA. I förhöret på SRs hemsida framkommer det också från han själv och Töreboda-bon, hans körsätt med återkommande rivstart och buskörning.

De kollade ErAns bil och hittade enligt ErAn inte så mycket som ett hundhår som han säger till Lotte, och att han "tyckte att det var fint att han var så noga med bilen på den tiden" i efterföljande mening. Ytterligare en hint Lotte gör till läsaren att ta del av. Han var noga med bilen för han beställde polermedel på postorder, detta gör ju bara en person som är medveten om sin bil. Att han sliter på vägarna med gamla dubbdäck berör ju inte han själv, så länge han inte blir stoppad och bötfälld. I och med att Polisen inte hittade något i hans bil betyder ju inte att Helenas kropp inte kunde ha legat där i bagaget eller suttit i bilen innan. Han har ju då mycket noggrant dammsugit bilen på fibrer och hår, just hundhår som har slagit honom senare och med fasa etsat sig fast i minnet. DNA-fanns ju högst troligt i bilen men det var ju inte aktuellt att arbeta med då. Sen fick han ju tillbaka bilen. I sin roll som chaufför kan han även haft diverse utrustning i bilen som plastsäckar i fall någon riskerar att spy i baksätet. Han kan under tiden även försvinnandet kunnat bytt bilklädsel troligtvis gjordes detta i Danmark. kanske då när han och PN var där strax efter försvinnandet. En möjlighet, men mer avancerad dock.

De upptäcker även att han inte har något som helst godtagbart alibi, eller förklaring vad han har haft för sig emellan 00.00-6.00 den 14 juni 1992. Filmerna och allt annat han ger som förklaring fungerar inte för den stämmer inte med verkligheten med filmernas längd. Detta scenario har han ändå haft tid att tänka igenom., ändå får han inte till denna "filmkväll" inte på något som helst trovärdigt. I första förhöret inte ens mindes att han hade arbetat mellan 5.30-13.48 på Lördagen den 13 juni. Detta var ju en sak även Polisen kunde kontrollera. Han "minns" också den tillhörande filmkvällen sen. Han resonerar också i förhöret om man han skall hämta tjejerna ändå efter Stadt trots att det inte var avtalat, därför skall han hålla sig vaken sedan var inte så viktigt...o s v . Han fick ju så bra betalt...en 20-lapp av resp. tjej , inte ens då bra betalt. Helsnurrigt, som det ofta blir från en lögnhals. Bara att läsa förhöret , så ser ni, även Lotte Dalsgaard pekar på detta med hela handen.

I förhöret frågar även Polisen med en direkt fråga om han tvättade bilen på Söndagen, då svarar ErAn slingrande att det pratade de inte om på förfesten utan endast polering av bil. Ytterligare ett undanglidande. Nej, att ErAn är avförd , det kan han aldrig vara. Det blir omöjligt men, Alden valde väl att lägga ner åtalet då de kom fram att huvudvittnet kom med falskvittnesbörd. Då anser ju åklagare Alden att chansen för att lagföra ErAN blir minimal, även om hon och poliskommissarie Karl-Erik Kvist fortsatte att misstänka ErAn ända tills den 29/3, 1993 . Det säger en del. Polisutredning är en sak åtal och rättegång en annan.

En sak till som är mycket bedräglig med P4-dokumentären är att Pernilla Wadebäck och Mats Öfverström väljer att utelämna den mycket väsentliga informationen om Töreboda-bon som lämnade falsk vittnesbörd, att han två helger tidigare hade blivit hemskjutsad av just ErAn (dansken) den 29/5 från Stadt hem till Töreboda. Detta medger ju även ErAn i det förhör som ligger på hemsidan. Därmed är ju inte Töreboda- bon, "bara en full kille" som pressas att ringa in till Polisen 02:00 den 4 juli efter och lämna detta falska tips. Han VET alltså sen innan vilken bil ErAn har exakt, hur han ser ut (1.65-1.70, blont axellångt hår och mustach) han vet också med stor sannolikhet att denna brukade köra tjejer till och från Stadt/Hembygden mot betalning. Varför Törebod-bon gör detta är nog för han har tagit del av medias uppgifter en tid och starkt misstänker ErAn. Han vet vad han har för bil och vad han brukar göra på helger. Sen kryddar han sin berättelse bland nytillkomna vänner som nyinflyttad, sätter sig själv i händelsernas centrum för att göra sig samtidigt lite intressant på fyllan i sitt behov av acceptans från gruppen. Det är denna ingrediens i detta med utpekandet av ErAn (dansken) som faktiskt är då en underlig komponent.

Att utelämna en sådan här viktig info (P4-dok. del.3) är ju ett medvetet tjänstefel, allt för att blidka Gabriellas åsikter och tro om fallet att MMPG(KM) endast kan vara den som är aktuell. Gabriella skrev ju ett brev till ErAn i häktet och förklara att hon inte trodde att det var han.
Citera
2023-07-06, 11:41
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Snälla, kan någon referera till en offentlig och officiell uppgift om att det spåren på asfaltbiten var "rivstartmärken".
Jag måste ha missat den biten, men kommer ihåg det som att det fanns bildäcksavtryck.

Ja, som jag sade i det förra inlägget då. Rivstartsmärke och Däckavtryck blir samma sak . Alltså det blir inget märke om man kör ut sakta på asfalten. Man bör göra ett rejält gaspådrag slirande koppling. Finns endast bilden på denna stora asfaltsbit i tråden som Polisen tar med sig, tror jag. På den högst sannolikt finns då dessa märken.

Bakhjulsdrift bör då Polisen konstaterat här (Efterlyst del 2 , 1996) och det bör ju vara mest troligt när man gör en sådan här rivstart. De bör ju då kollat avstånd o s v förhållande till de andra fynden på platsen , att bilen står med bakdelen mot skogsstigen till givetvis.

Lägg då till ErAns dokumenterade körsätt, dubbdäck och en bakhjulsdriven vit/ljus halvkombi lite större än Golf.
Senast redigerad av IB03 2023-07-06 kl. 11:44.
Citera
2023-07-06, 12:13
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ja, som jag sade i det förra inlägget då. Rivstartsmärke och Däckavtryck blir samma sak . Alltså det blir inget märke om man kör ut sakta på asfalten. Man bör göra ett rejält gaspådrag slirande koppling. Finns endast bilden på denna stora asfaltsbit i tråden som Polisen tar med sig, tror jag. På den högst sannolikt finns då dessa märken.

Bakhjulsdrift bör då Polisen konstaterat här (Efterlyst del 2 , 1996) och det bör ju vara mest troligt när man gör en sådan här rivstart. De bör ju då kollat avstånd o s v förhållande till de andra fynden på platsen , att bilen står med bakdelen mot skogsstigen till givetvis.

Lägg då till ErAns dokumenterade körsätt, dubbdäck och en bakhjulsdriven vit/ljus halvkombi lite större än Golf.

Okay! Du som lagt ner väldig massa tid och energi på fallet, vad skall göras nu då för att driva fallet mot en lösning?

Jag har ett svar på det men du får svara först!
Citera
2023-07-06, 12:17
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Mycket svårt att göra en sammanfattning eftersom den naturligtvis blir präglad av vad man själv tycker är intressant.

Bland artiklarna fanns en med bild på JohLa med vad som kan vara pioltglasögon. Där hävdar han att EA var med vänner i stort sett hela tiden och därför inte skulle ha kunnat röva bort Helena. Men har han ändå gjort det så skall han få stryk, eller något i den stilen. Problemet där är att JohLa säger sig gå hem från Stadt till en flickvän så tidigt som 23:00. För Propparn gör det JohLa som intressant som gärningsman eftersom JohLa uppenbart ljuger på vissa punkter. JohLa placerar dessutom EA med flickvän på Stadt.

En annan artikel med en okänd person placerar EA med vänner. På måndagen skall de ha varit på Sjöängen där EA letat efter Helena. EA skall även ha samlat in pengar till fonden med belöning för den som hittar Helena. Åldern på denna person som intervjuas gör att det kan tänkas att det är JohLa även i den intervjun.

En annan artikel innehöll PW och hennes systrar där de berättar att PW:s syster var en av de sista att tala med Helena. De talade om att dela taxi, lite märkligt eftersom de bor åt olika håll... Men å andra sidan skulle en taxi först ha kunnat åka till Helena och sedan till HJ, som då står för hela beloppet för en plånbokslös Helena, så det är ju inte omöjligt...

Någon artikel jag letade upp visade namn på bartendern på Stadt som nämnde vattenincidenten där Helena gav sitt vatten till två män, som spanat in Helena. Han menade att de var definitivt svenska. Han säger också att Helena var en av de sista att gå. Tyvärr framgick det inte om det var från baren eller från Stadt. I det senare fallet säger det något om när Helena gick. Var hon sent ut stör det tidsschemat och kan förklara varför ingen såg henne gå in i bil. Beträffande att de två männen var svenska så skall man betänka att bartendern inte nödvändigtvis talat med båda männen och den ene kan tala flytande svenska såsom uppvuxen i Sverige även om han heter Larsen i efternamn.

Någon artikel ger intryck av att minst två personer sett Helena gå in i bil. Jag fick dock intrycket av att identifikationen var på två olika platser, vilket tyder på att en av dem är felaktig. Polisen eftersökte även fler identifikationer.

En annan sak som framgick av en artikel var att polisen talat med EA:s vänner på ett... vet inte exakt ord, men säg "strategiskt" sätt som inte skulle väcka misstankar. De kunde då konstatera att EA ljög.

Detta är min sammafattning. Tydlingen var det pga corona-krisen som kungliga biblioteket gjorde ett tillfälligt avtal som släppte in kreti och pleti till 31/5.

För min del tycker jag väl att artiklarna gav viss input i form av att JohLa verkar vilja förse EA med alibi men på ett korkat sätt. EA själv säger saker som inte går ihop med JohLa:s uppgifter.

Dessutom är det så att polisen säger att EA:s uppgifter inte går ihop med hans vänners. Hans vänner kan bara uttala sig om hans deltagande på festen på Bråtenvägen c:a 90. Dessa uppgifter fattar jag som de är bekräftade. Jag vet dessutom på annat sätt att EA faktiskt var med på festen. EA:s vänner kan däremot inte säga något om hur EA eventuellt kört på stan, åtminstone gäller det vännerna på XXX:s fest. Möjligtvis är det finnen, som EA talar om i förhöret, som teoretiskt skulle förneka att han träffat EA den 14:e och bekräftat hur EA kört under natten. Generellt är EA:s uppgifter om finnen och bilpoleringen mycket suspekta.

En artikel var med EA:s dåvarande flickvän, som säger att EA skjutsat hem "Malin" från festen, dvs hans tidigare flickvän som tycks bo i en trappuppgång intill EA:s. Flickvännen skiljer sig på den punkten från JohLa, som placerar EA på Stadt, men stämmer med EA:s egna uppgifter. Jag är inte helt hundra på f.d. flickvännens namn, mer än att hon har ett namn på fem bokstäver....

Att EA ljuger är så uppenbart, men jag har lite svårt för att få in JohLa som medskyldig, som Propparn tänker sig. Dessutom vill ju folk få in KlMa på ett hörn.... Det blir en väldigt stor konspiration till slut...

Det för mig viktigaste med artiklarna var att de gjorde att jag tittade närmare på XXX:s fest och insåg att XXX bodde närmast mitt emot Bråtenvägen 70, vilket ger en koppling mellan Loudamus uppgifter och EA:s lögnaktiga beskrivning av nattens händelser.

Tyvärr puttar det mig i riktning att jag inte kan uttala mig utan att göra mig skyldig till förtal och jag har funderat på att sluta skriva i tråden. Min personliga uppfattning är dock att EA saknar alibi för hela söndagen och om någon möjligtvis ger honom alibi för bilpoleringen så är det PeNi och inte XXX.

Jag undrar även om det är sant att vännerna var på Sjöängen på måndagen och letade efter Helena. Det känns som för tidigt med tanke på att tidningarna skrev om fallet först på måndagen och att JohLa, EA med vänner söker redan på måndagen på en helt annan plats. Det känns inte rätt... JohLa är dessutom antagligen en viktig pusselbit i utpekandet av Pilot så tankarna i tråden att koppla Pilot till danskarna känns helfel det också.

När man läser protokollet med EA skall man för övrigt tänka på att alla flicknamn på tre bokstäver inte nödvändigtvis är kvinnor med tre bokstäver i namnet. Vissa som heter Maria kallas ju för Mia, åtminstone om de är från Sverige, men kanske även om de är från Danmark, men vanliga förnamn bland kvinnor gör ju att de ibland uppträder två tillsammans på samma fest, och om två Maria är med på samma fest kan någon som inte är med på festen missförstå vilken Maria som avses om han själv inte var med...

Citat:
De som sökte redan på måndagen vid Sjöängen skall ha varit EA med kompisar, detta enligt en artikel där den intervjuade föreföll vara JohLa.

Jag är inte så säker på att han har alibi på söndag eftermiddag. Se mitt inlägg
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Jag visar där att EA:s uppgifter kring poleringen är uppåt väggen motstridiga. Har han alibi så är det PeNi som ger honom alibi, men är det ett alibi egentligen?

Citat:
Som sagt... det förefaller vara JohLa som ljuger där med...

Vore kul att höra dina svar på mina frågor om EA och bilpoleringen. Hur som helst så undrar jag varför JohLa ger EA alibi lördag, söndag och måndag.... Var EA kanske borta hela veckan precis som PeNi?

Citat:
Det är ändå ganska intressant faktum att JohLa (f 1970) då bodde på Lockerudsvägen 63, från 19920401 till 19930402 och EA (f.1967) som bodde på Lockerudsvägen 69 från 19920302 till 19930701. Kan de då bott i samma huskropp om de fanns fyra trappuppgångar i varje ? Kan de ha bott i de sista husen längst ner på Mariegärdesväg då ? Om så kan de ju vara starka kandidater för vad LoVi har sett eventuellt.

Någon som vet hur det är med dessa husnummer ? HincRobur , Thord eller någon annan ?

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Har en liten fråga, angående dansken.
Det fanns ytterligare en dansk som misstänktes utöver den angivna just nu. Joh@ny någonting, kallad dansken.
En kompis till honom pekade ut honom för mig en gång och sade att han suttit anhållen för Helenas försvinnande? Hur hamnade han i detta för han har nämnts här med. Är han vän med den andre dansken eller vad?

Du sökte då John*ny Lars*en va då ? Han som du hde träffat på bl a annat på krogen vid ett tillfälle och fått lugna ner va ?

Jag anser att jag har två klara GM här: ErAn (chaufför) och PN( medpassagerare från Stadt).
Det märkliga är att denne JohLa vill då placera denne ErAn på Stadt med sin flickvän. Men hur får ErAn ihop detta då när han först sitter på förfest efter egen utsagi i förhör och sedan skjutsar några tjejer till Stadt, sedan åker han hem till sin lägenhet och kollar på film och somnar.

JohLa säger att han går hem från Stadt vid 23:00 , väldigt tidigt va ?

Jag har denne JohLa som möjlig estradör till Helena på väg hem, och som pilotman över bron som en möjlighet. Även tänkbar löpare från Sjukhusparkeringen 4.20, då han var vältränad och hade då cedrefärgat hår. Han bodde för övrigt på Lockerudsvägen 63 då och ErAn på Lockerudsvägen 69, var det samma huskropp ?

Alternativ som tredje man är PU.
ErAn och PN.

JohLa
PU

Detta börjar bli mycket intressant och mycket danskt igen.

Jag såg även klipp ett klipp från TV4s Krimarkiv (ligger uppe , googla) med den "omhäktade dansken", man ser en lite småleende Gabriella där när hon påtalar hur liten och spenslig dansken(ErAn) är. Redan där har hon ju tvivel . Det var två snaggande killar som gick in genom dörrarna där i början. En med en gul T-shirt, jag tycker någon av dem såg ut som JohLa . Kan någon se vilka dessa är ? Lite av intresse. Det var även ett stort polisuppbåd denna gång då någon hade mordhotat dansken på den förra häktesförhandlingen...

Någon som bor i Stockholm kanske har vägarna förbi KB där dessa artiklar finns med bl a JohLa, kan söka upp dessa och kopiera av samt lägga upp här. Jag vet inte vilken tidning dessa kommer ifrån. ThordOlavsson kanske vet detta eller någon annan.
Citera
2023-07-06, 12:31
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Okay! Du som lagt ner väldig massa tid och energi på fallet, vad skall göras nu då för att driva fallet mot en lösning?

Jag har ett svar på det men du får svara först!

Ja, jag tror ju att två stycken av dem som tog Helena och som högst troligt ligger bakom försvinnandet är ErAn och PN.
Det finns två till enligt mig som är högintressanta till dessa två namn och i kombination, och det är: PU och JohLa. Eller: Antingen PU eller JohLa.

ErAn hann väl aldrig bli åtalad i egentlig mening så det finns väl inget hinder för Polisen/KF att undersöka honom på nytt va? PU, var för ung så han är inte åtalbar. PN och JohLa kan man dra i, från Polisens håll. Undersöka och topsa.

Det är fritt fram för vem som helst som vill, att höra av sig till KF beträffande dessa namn, vilka jag tror är brännheta. Skillnaden med dessa namn är att det finns mycket mer underlag som tidningsartiklar, förhör att gå på än bara fria spekulationer.

Jag misstänker att du har en härdad uppfattning liksom jag vad gäller att nå framgång från polisiärt håll i detta ärende. Hoppet är det sista som överger människan... Din tur.
Citera
2023-07-06, 16:19
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

... Din tur.

Jag är en person som aldrig ger upp men det här fallet är olösligt, bevis är (troligen) förstörda/borta sedan lång tid tillbaks.
Det enda är om någon börjar snacka men den chansen är nog så liten att den knappt ens existerar.

Fallet i sig är nog inte särskilt svårt att lösa men poliserna tycks varit för slöa/slappa och lättlurade från början och därav det dåliga resultatet.

Idag hade nog fallet vart löst inom ett par dygn med dagens kunskaper.

Tyvärr!
Citera
2023-07-06, 23:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Som sagt... det förefaller vara JohLa som ljuger där med...

Vore kul att höra dina svar på mina frågor om EA och bilpoleringen. Hur som helst så undrar jag varför JohLa ger EA alibi lördag, söndag och måndag.... Var EA kanske borta hela veckan precis som PeNi?

Citat:
EA ljuger, vet ej varför. JohLa, duktig idiot som ljuger. Inblandad? Men vet du någon annan dansk som ljuger? Polisen säger ju att EA:s uppgifter inte går ihop med hans vänners.

Problemet är att vännerna ännu idag tror att EA talat sanning... Det var så jag upptäckte att EA ljög om bilpoleringen.

Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
För att inte fastna i en malström av PM kommer här de uppgifter jag tillhandahållit via PM, naturligtvis avidentifierat med avseende på respondenterna:

//
Tack för ditt välkomnande. Det rör sig i stora drag om intressant biltrafik (både i form av en liten vit bil med sluttande bakparti samt även Pers egna bil (en beige golf med antingen danska skyltar eller ngn form av utmärkande dekal/-er) under kvällen respektive natten i kombination med en anomali i form av en veckolång bortavaro med start söndagen samt även något som yppats av Pers flickvän varpå hon blivit omedelbart och aggressivt nedtystad med hänvisning till ngt i stil med att "de aldrig skulle nämna ett endaste ord om Helena igen!" (uppsnappat genom en öppen balkongdörr) dagarna efter hemkomsten.

Dessa uppgifter ska ha lämnats till polisen förhållandevis nära inpå försvinnandet. Från ngn vecka till ca en månad efteråt.

Per ska tidigare samma kväll ha talat med sina kompisar om att han/de skulle till Statt. Jag kan varken bekräfta eller dementera ev tidigare umgänge med Helena, men att deras vägar åtminstone ska ha korsats förefaller högst troligt då Per "ska ha varit ute i svängen".

Han bodde längst upp på Bråtenvägen 70, lgh som vetter ut mot parkeringen på husets norrsida.

Vet väldigt lite om hans bekantskapskrets, inte mkt mer än att han som sagt "var ute i svängen" och hängde med en del salta typer varav åtminstone en eller flera hade kopplingar till Norrköping.

Det som yppades av flickvännen var hur som helst på nämnda adress, och det ska även ha varit ytterligare en eller flera manspersoner i lgh samtidigt då "dom" ska ha tystat ner henne omedelbart och sagt det här om att aldrig nämna ngnting om Helena igen.

Direkta uppgifter från samma uppgiftslämnare som lämnat uppgifterna om det som överhörts via den öppna balkongdörren (ergo inte undertecknad). P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti. Men det som gör att det börjar bli riktigt intressant är att man återvänt på natten vid "2 någonting" och hämtat P.N:s egna bil, som mycket riktigt ska ha varit en beige golf (gissningsvis en VW Golf Typ 1). Bilen ska sedan inte ha siktats förrän på söndagen då P.N. kom hem en sväng för att sedan försvinna (med bilen) en hel vecka. Det ska inte ha varit normalt för P.N. att vara borta så länge.

Övrigt som jag diskuterat med en/flera signaturer överlåter jag med varm hand åt dem att yppa om.

Mina fetningar. Nedkortat loudamus-inlägg. Han kom en sväng på Söndagen för att sedan försvinna en hel vecka. Det skall inte varit normalt för PN att vara borta så länge.

Han kan då på Söndagen varit i Trankärr där med de andra och dumpat ryggsäcken. En söndertrasad ryggsäck hittades som bekant av en tysk turist som hade ett geologiintresse vid Kusabäcken med en massa kvinnosaker i och en damsko .

Var det ErAn , PN och JohLa som satt i den bilen som sågs i Trankärr ? Ett rent danskgäng eller fanns PU med istället för JohLa ? På något sätt känns PU som svensk lite som en katt bland hermelinerna här men jag kan inte utesluta det.

Om vi tar detta igen då med dessa båda herrar ErAn och PN som båda arbetade på E-lux och där båda sjukskrev sig efterföljande vecka. Vi vet ju då att ErAn "var tvungen" att dra ända bort till södra Jylland på "semester", denna vecka för att hjälpa en kompis där att flytta (Mardrömmen i Mariestad, Lotte Dalsgaard).

Sen har vi PN som också reste bort på sin sjukskrivning åtminstone till Torsdagen då han skall ha kommit hem. PN som aldrig brukade vara borta så här länge. Han måste då ha rest till hemlandet Danmark även han. Han hade inget körkort och var tvungen att ha chaufför. Alltså ErAn som en mycket logisk sådan.

Syftet med denna resa var ju då i så fall att dra sig undan snacket om försvunna Helena Andersson på den stora skvallercentralen E-lux, som det lätt blir på sådana här stora arbetsplatser. Det blir mycket obekvämt att vara där och känna sig misstänkt, om man själv råkar vara inblandad i själva försvinnandet. Då är det bättre att dra iväg, samla tankar och lugna nerver och komma tillbaka nästa vecka när det kan ha lagt sig lite. Det är inte det att man har så dåligt samvete och ångest utan mest för att rädda sitt eget skinn, det är det enda fokuset man har. Taktiskt.

Man kan också tänka sig att de ville se över bilen i hemlandet, om den bilen hade används att frakta kroppen med, då kan man kanske rekonda den där borta samt eventuellt byta klädsel i lugn och ro utan några misstänksamma blickar.
Citera
2023-07-08, 10:28
Medlem
Citat:

Nej, rivstartmärke och däckavtryck är inte samma sak. I ett däckavtryck kan man se däckmönstret, vilket kan göra att en viss bil med exakt det däckfabrikatet kan bli extra misstänkt i polisens spaningar.
Ett rivstartmärke raderar per automatik ut däckmönstret.
Även en mycket långsamt rullande eller stillastående bil kan avge däckmönsteravtryck på grund av smuts och damm på däcket "trycks" på asfalten, eller om asfalten är skitig kan ett däckmönster suga ut sig skiten som ett omvänt "tryck".
Men det är inte i huvudsak därför jag frågade om en officiellt källa till att det var rivstartmärken.
Jag bara minns att det talades om däckavtryck och inget annat.
Någon som har en officiell uppgift att hänvisa till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in