Citat:
Ursprungligen postat av
karatefylla83
Försök gärna.
Så enligt dig är alla stora händelser i världen på något sätt "styrda" för att valla oss? Eller kan det vara så att du är så fokuserad på de stora frågorna för stunden att du lägger mer tid på det när de händer och då inte märker att annat också fortsätter att diskuteras? Dvs du är en del av problemet du själv inte gillar. Du tror väl ändå inte att forskning och arbete med klimathotet minskar bara för att Putin invaderar Ukraina. Media skriver om det som sådana som du och andra blir arga av att läsa om.
Och med din logik borde man väl inte skriva om klimathotet nu då "vi" ska vara fokuserade kriget i Ukraina.
Du hårddrar formuleringen, men i princip är det så. Media går igång på vissa nyheter, om det t.ex är hett någonstans så klickar folk om man gör rubriken "orsakat av miljöförstöring". För det är ett klickbete. När läsarna sedan gått igång på "miljö" så kör tidningen det i en månad och letar upp andra värmeböljor. Och läsarna klickar och får sina fördomar uppfattade och blir så lyckliga. Kallas för konfirmeringsbias. Detta fungerar i någon månad eller så, sedan avtar klick-intresset och media måste hitta på ett nytt narrativ som bekräftar människors värsta tankar.
Kan även utvecklas till ett drev, många människor som hatar samma sak, om media lyckas hitta en riktigt upphetsande rubrik. Jag tror inte Miljö längre leder till drev-klick, eller flykting, eller rasist, eller Högt elpris. Men det kan vara vilken fråga som helst.
Själv går jag igång på Recessionen kommer snart och klickar enbart på sådana filmer på youtube och är så glad varje gång någon bekräftar det jag redan tror.