Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Har du tittat på hur mycket djur det finns i djurhållningen runt om i världen och hur de lever? Du får det att låta som det handlar om några utrotningshotade arter som måste bevaras. Större delen av all djurhållning handlar om djur som hålls i stora stallar uppfödda med kraftfoder, inte om några kor som fredligt går och betar på naturbetesmark.
Vill inte ha någon inblandning av etiska frågor*, det är klimatpåverkan vi diskuterar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
En minskning av boskap skulle ge mer utrymme för vilda djur som nu är undanträngda till max.
Jag föreställer mig att även vilda idisslare har en metabolism som orsakar skadliga utdunstningar? Om det är de du tänker dig ska ersätta tamboskap i näringskedjan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vår köttkonsumtion har exploderat under senaste seklet, det är ingen organisk tillväxt. Du behöver inte bli vegetarian, men storleken på vår köttkonsumtion är ett problem.
Är du säker på att konsumtion av animaliskt protein har "exploderat" per kapita**? Visa gärna siffror på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Och ja, det har forskats på dessa frågor, det är bara för dig att söka.
Jag tror dig inte med mindre än att du visar mig, åtminstone hur resultaten ser ut mellan tumme och pekfinger.
* Diskuterar gärna, dock på annat håll
** Ser gärna att vi håller diskussionen till skandinaviska förhållanden, för enkelhetens skull.