Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-23, 13:33
Medlem
MrArturs avatar
1982 - "Tell them."
"I did. They laughed."
1992 - Tell them again."
"I did. They laughed."
2002 - You must keep telling them."
"I do tell them, everyday I tell them
few will listen"
2012. - "They must listen or it will be too late"
"It is too late."
2022 - "Is it really still too late?"
"It's way past too late. Fewer people are laughing."
2033 "Why did no one tell us?"
"Oh we did, many times, many ways. But we have made progress. No one is laughing anymore."
Citera
2022-06-23, 18:38
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
1982 - "Tell them."
"I did. They laughed."
1992 - Tell them again."
"I did. They laughed."
2002 - You must keep telling them."
"I do tell them, everyday I tell them
few will listen"
2012. - "They must listen or it will be too late"
"It is too late."
2022 - "Is it really still too late?"
"It's way past too late. Fewer people are laughing."
2033 "Why did no one tell us?"
"Oh we did, many times, many ways. But we have made progress. No one is laughing anymore."

...Alltid i framtiden. Kan du inte redogöra för alla domedagsprofetior som inte trätt ikraft innan du börjar sätta nya datum ? Al Gore berättade ju att vi skulle ha en isfri Nordpol 2014, vad hände ? Kan du inte i detalj förklara varför Al's profetior gått upp i rök är ju dina nya profetior inte vatten värt.

Fakta: Vi har 2022 det kallaste året på planeten på flera decennier.

Frågan därnäst är ju hur det kommer sig att alla klimathysteriker tror att CO2 nivån för hundra år sedan var den rätta och inte den vi har nu idag, eller imorgon är den rätta ? Vill gärna få en förklaring. Anser själv att den pågående trenden är alldeles utmärkt, detta stöds även av Freeman Dyson som i videon i tidigare inlägg påpekar att planeten är grönare, växtlighet och skördar bättre osv. Att lilla istiden skapade kallare klimat och att vi därefter tinat upp är ju vetenskapligt belagt, varför vill vi frysa tiden just nu, eller helst backa den till missväxt och dåliga skördar, med miljontals liv som kostnad ? Vad är vinsten ?

För den som lägger sin politiska agenda åt sidan en sekund och ser logiskt på detta finns det idag inga negativa aspekter som överstiger de positiva aspekter CO2 ökning haft de senaste 100-åren alldeles oavsett vad som skapat den. Den relativa värmeökning som skett har ju främst skett på norra halvklotet vilket är bra då vi i Sverige behöver ett varmare klimat inte kallare. Denna ökning har dessutom primärt skett innan industrialiseringen och populationsökningen.

Det är bra att människor är mer välinformerade kring den sanslösa scam Ni miljötalibaner och marxister sysslat med de senaste decennierna. Frankfurterskolan.
Senast redigerad av Nixter 2022-06-23 kl. 18:40.
Citera
2022-06-23, 19:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
...Alltid i framtiden. Kan du inte redogöra för alla domedagsprofetior som inte trätt ikraft innan du börjar sätta nya datum ? Al Gore berättade ju att vi skulle ha en isfri Nordpol 2014, vad hände ? Kan du inte i detalj förklara varför Al's profetior gått upp i rök är ju dina nya profetior inte vatten värt.

Frågan därnäst är ju hur det kommer sig att alla klimathysteriker tror att CO2 nivån för hundra år sedan var den rätta och inte den vi har nu idag, eller imorgon är den rätta ? Vill gärna få en förklaring. Anser själv att den pågående trenden är alldeles utmärkt, detta stöds även av Freeman Dyson som i videon i tidigare inlägg påpekar att planeten är grönare, växtlighet och skördar bättre osv. Att lilla istiden skapade kallare klimat och att vi därefter tinat upp är ju vetenskapligt belagt, varför vill vi frysa tiden just nu, eller helst backa den till missväxt och dåliga skördar, med miljontals liv som kostnad ? Vad är vinsten ?

För den som lägger sin politiska agenda åt sidan en sekund och ser logiskt på detta finns det idag inga negativa aspekter som överstiger de positiva aspekter CO2 ökning haft de senaste 100-åren alldeles oavsett vad som skapat den. Den relativa värmeökning som skett har ju främst skett på norra halvklotet vilket är bra då vi i Sverige behöver ett varmare klimat inte kallare. Denna ökning har dessutom primärt skett innan industrialiseringen och populationsökningen.

Det är bra att människor är mer välinformerade kring den sanslösa scam Ni miljötalibaner och marxister sysslat med de senaste decennierna. Frankfurterskolan.
Jag vet inte riktigt varför jag besvarar dig. Se det som en unik händelse. Du är uppenbarligen en bot. Eller beter dig åtminstone som en.

Här är grejen.
Jag skummar igenom tråden genom att bläddra och använda sökfunktionen och ser att samma invändningar återkommer gång på gång från förnekarhåll.

Al Gore är det ju inte första gången du tar upp. Du har fått relevanta svar på detta tidigare, men väljer ändå att fälla kommentaren/invändningen igen.

En diskussion med förnekarna i tråden leder ingen vart. Pärlor åt svin, vatten på en gås, tala med en vägg eller chatta med en förprogrammerad bot där utvecklarna inte gjort sig besväret att kontemplera Turing - testet.

Här har du tidigare fått ett utmärkt svar.
Al Gore är inte relevant och referatet är inte ärligt. Är någon förvånad att ett sådant inbillat argument kommer från en förnekare? För vilken gång i ordningen? Den som ids kan roa sig med att räkna, men här är ett exempel.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Jag föreslår att oseriösa förnekare isoleras i tråden. Så kan vi som visserligen kanske inte har 140+ i IQ, men åtminstone är vuxna nog att tycka att en diskussion ska kunna leda någon vart, diskutera för oss själva.

Du Nixter, liksom många andra i tråden har inte klarat Turing - testet.
Citera
2022-06-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Inte riktigt:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data/Monthly_Mean_Global_Surface_Temperature/graph.html
Citera
2022-06-23, 20:49
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inte riktigt:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data/Monthly_Mean_Global_Surface_Temperature/graph.html

http://www.bilddump.se/bilder/20220623204715-158.174.22.173.png

Vi har en global temperaturavvikelse på runt +0,38c kommande 7 dygnen, nästan bara norden inklusive delar av västra antarktis som har varma avvikelser värda namnet.
Senast redigerad av Faronstream 2022-06-23 kl. 20:51.
Citera
2022-06-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Vi har en global temperaturavvikelse på runt +0,38c kommande 7 dygnen, nästan bara norden inklusive delar av västra antarktis som har varma avvikelser värda namnet.
Så när du säger kallaste året menar du en vecka och får inte ens den rätt. +0,38 C jämfört med referensperioden 1981-2020 är inte "kallast på decennier". (Fast du trodde säkert det var 0,38 C jämfört med början av förra seklet eller liknande).
Citera
2022-06-23, 21:37
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Så när du säger kallaste året menar du en vecka och får inte ens den rätt. +0,38 C jämfört med referensperioden 1981-2020 är inte "kallast på decennier". (Fast du trodde säkert det var 0,38 C jämfört med början av förra seklet eller liknande).

Det var nixter som skrev att vi har det kallaste året på decennier,inte jag. Jag poängtera bara att temperaturavvikelsen i nuläget inte är bekymmersam eller värst extrem.
Citera
2022-06-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Det var nixter som skrev att vi har det kallaste året på decennier,inte jag. Jag poängtera bara att temperaturavvikelsen i nuläget inte är bekymmersam eller värst extrem.
Missade att det var en annan som hoppade in

Eftersom referensperioderna hela tiden flyttas fram kommer vi oberoende av hur varmt det än blir inte se så hemskt stora anomalier från dem.
Citera
2022-06-24, 00:26
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Inte riktigt:

Rättelse skulle vara kallaste året på Arktis på decennier.

Temperaturen på planeten är kallare
2022 än 2021 (so far)
2021 var kallare än 2020
2020 var kallare än 2019
2019 var kallare än 2018
2018 var kallare än 2017
2017 var kallare än 2016
..Det har varit mycket varmare på planeten i nära tid än nu. Ex 1930-talet.

Nasas temperaturkarta du nyttjar är riggad. Nasa ändrade den 1999. Här har du den tidigare som gällde sedan 1950-talet till 1999. Båda baseras på samma data men den från 1999 och framåt är "klimatjusterad" https://pasteboard.co/qS2xWBlSdmZe.png
Citera
2022-06-24, 00:49
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt varför jag besvarar dig. Se det som en unik händelse. Du är uppenbarligen en bot. Eller beter dig åtminstone som en.

Här är grejen.
Jag skummar igenom tråden genom att bläddra och använda sökfunktionen och ser att samma invändningar återkommer gång på gång från förnekarhåll.

Al Gore är det ju inte första gången du tar upp. Du har fått relevanta svar på detta tidigare, men väljer ändå att fälla kommentaren/invändningen igen.

En diskussion med förnekarna i tråden leder ingen vart. Pärlor åt svin, vatten på en gås, tala med en vägg eller chatta med en förprogrammerad bot där utvecklarna inte gjort sig besväret att kontemplera Turing - testet.

Här har du tidigare fått ett utmärkt svar.
Al Gore är inte relevant och referatet är inte ärligt. Är någon förvånad att ett sådant inbillat argument kommer från en förnekare? För vilken gång i ordningen? Den som ids kan roa sig med att räkna, men här är ett exempel.

Jag föreslår att oseriösa förnekare isoleras i tråden. Så kan vi som visserligen kanske inte har 140+ i IQ, men åtminstone är vuxna nog att tycka att en diskussion ska kunna leda någon vart, diskutera för oss själva.

Du Nixter, liksom många andra i tråden har inte klarat Turing - testet.

Hur var det nu med detta...

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten#/media/Fil:Energifl%C3%B6den_i_atmosf%C3%A4ren.png

?

Jag vill fortfarande hävda att:341<396

samt att:

"Termodynamikens första huvudsats (energiprincipen) vilken säger att energi varken kan skapas eller förstöras och att värme är en form av energitransport."

Ja, det är ju jättehemskt framstå som någon bakåtsträvare som vill stoppa stoppandet av miljöförstöringen, men ibland måste man släppa på prestigen för att kunna påpeka det uppenbara.

Önskar för övrigt att jag kunde klistra in ett diagram från standardverket "Miljöfysik" av Mats Areskoug där detta blir ännu mera uppenbart. Hela konceptet strider totalt mot i övrigt vedertagna naturlagar. Att påpeka detta är inte att förneka miljöförstöring. Det är inte ens liktydigt med att förneka att människan kan bidra till klimatförändringar. Vem vet, det kanske är fullt möjligt. Men inte på det sätt som vi blivit itutade. Eller åtminstone måste man tillstå att om detta verkligen sker, om förmering av energi är en verklig grej, måste det anses som ett mirakel.

OBS!:Jag är alltså inte ute efter att lansera någon egen teori om hur klimatet fungerar, bara påpeka att den officiella versionen om hur den av "växthusgaser" orsakade "växthuseffekten" tydligen ska fungera är uppenbart befängd.
Citera
2022-06-24, 01:04
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:

Sedvanligt modus operandi som vänsterpatrask tillämpar.
Så fort man inte har motargument skall motparten "isoleras" eller "ghostas" osv...

Hur som helst, nyttan med koldioxid överväger utan motstycke nackdelarna.

Jorden har blivit 5% grönare på 20 år:

https://www.nasa.gov/feature/ames/human-activity-in-china-and-india-dominates-the-greening-of-earth-nasa-study-shows

Den ökade grönskan får dessutom uppvärmningen att stanna upp:

https://www.nasa.gov/feature/greening-of-the-earth-mitigates-surface-warming

https://earthobservatory.nasa.gov/images/146296/global-green-up-slows-warming

Ajdå! Koldioxidhotet visade sig vara en återvändsgränd... Vad skall ni marxister hitta på nu för att få gräva i andras plånböcker?!?
Citera
2022-06-24, 07:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Hur var det nu med detta...

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten#/media/Fil:Energifl%C3%B6den_i_atmosf%C3%A4ren.png

?

Jag vill fortfarande hävda att:341<396

samt att:

"Termodynamikens första huvudsats (energiprincipen) vilken säger att energi varken kan skapas eller förstöras och att värme är en form av energitransport."

Ja, det är ju jättehemskt framstå som någon bakåtsträvare som vill stoppa stoppandet av miljöförstöringen, men ibland måste man släppa på prestigen för att kunna påpeka det uppenbara.

Önskar för övrigt att jag kunde klistra in ett diagram från standardverket "Miljöfysik" av Mats Areskoug där detta blir ännu mera uppenbart. Hela konceptet strider totalt mot i övrigt vedertagna naturlagar. Att påpeka detta är inte att förneka miljöförstöring. Det är inte ens liktydigt med att förneka att människan kan bidra till klimatförändringar. Vem vet, det kanske är fullt möjligt. Men inte på det sätt som vi blivit itutade. Eller åtminstone måste man tillstå att om detta verkligen sker, om förmering av energi är en verklig grej, måste det anses som ett mirakel.

OBS!:Jag är alltså inte ute efter att lansera någon egen teori om hur klimatet fungerar, bara påpeka att den officiella versionen om hur den av "växthusgaser" orsakade "växthuseffekten" tydligen ska fungera är uppenbart befängd.
Jag får bilden, dvs summan av pilarnas storlek att summera till 0.

Det du verkar göra är att jämföra effekten mot jorden från solen sett från toppen av atmosfären med jordytans strålningsbalans.

Skillnaden förklaras av växthuseffekten.

Du har ju faktiskt ett alternativ till att välja på snarare än att växthuseffekten bryter mot termodynamikens lagar. Nämligen att du räknat/tänkt lite tokigt.

Din användare är ny för mig i denna tråd. Om du verkligen är intresserad och vill lära dig och diskutera kan jag tänka mig att besvara dig. Monologer med inklippta citat från mig är totalt ointressant.

Är du bara här, som så många andra förnekare, för att låta svaren rinna av, får det vara.

Jag kan bara be dig i att ställa denna fråga till dig själv och svara ärligt.

Edit
Läs detta inlägg:

Och dessa svar:

Du är avfärdad. Exakt samma fråga tidigare.

Detta är allt vad diskussioner med förnekare kan handla om verkar det som.

Förklara basala missförstånd för de som är övertygade att det måste vara den etablerade fysiken som är fel, snarare än deras förståelse av den. För öron som inte lyssnar.

Hur ska de kunna ta till sig något från en sådan position?
Senast redigerad av MrArtur 2022-06-24 kl. 08:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in