2023-06-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/nya-eu-regler-kan-ge-kostnadschock-for-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.
Stackars privilegade människor då🤣
Citera
2023-06-18, 11:54
Medlem
Allt som får ner huspriserna är jättebra. Huspriserna ska ner till 2009 års nivå sen ligger vi i fas i förhållande till hushållens inkomster. Just en sån här grej är tyvärr inte det bästa sättet men ibland måste man knäcka några ägg för att göra en omelett.

En 2% fastighetsskatt på lånat kapital vore förmodligen perfekt åtgärd samt hårdare amorteringskrav.
Citera
2023-06-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Denna tanke slog mig också.
”Som tack för att du godkänner min fastighet, så får du denna flaska finwhiskey”
Precis. I Sverige kan det vara svårt att muta någon. I Europas södra u-länder går det inte ens att koppla in telefon eller får några som helst tillstånd för en fastighet utan mutor.

Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Norrtälje kommun är ett bra exempel på detta.

I princip tvingande anslutning till kommunalt VA för ca 250 tkr + grävning på egen tomt för allt mellan 50-200tkr.

Om man inte anslöt så skulle du inte få godkänt på befintlig VA-lösning.
Jag känner till ett flertal som haft tank och mycket väl fungerande trekammarbrunn till sin stuga. Sedan fått underkänt vilket inneburit åtminstone 100+ K för att gräva och montera nytt helt i onödan. I närheten av stora städer kan väl 100 K vara en mindre del av fastighetens värde. Men ute på landet kostar många stugor allt från några hundra tusen till en miljon. Då är förstås ny lösning för avloppet, som dessutom inte förbättrar något, en kämpig utgift.

Det dröjer säkert innan direktiven för villor från EU implementeras men då kommer det kosta enorma summor för villaägare.
Citera
2023-06-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Allt som får ner huspriserna är jättebra. Huspriserna ska ner till 2009 års nivå sen ligger vi i fas i förhållande till hushållens inkomster. Just en sån här grej är tyvärr inte det bästa sättet men ibland måste man knäcka några ägg för att göra en omelett.

En 2% fastighetsskatt på lånat kapital vore förmodligen perfekt åtgärd samt hårdare amorteringskrav.
Jag håller med om att priserna ska ned till de nivåer du pratar om. Och helst säkert går dit men om det tar några år till. Känns dock som att denna lösning inte är optimal men kanske inte finns något bättre sätt?
Citera
2023-06-18, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Man har nyligen gjort något liknande när det gäller alla fritidshus i Sverige gällande avlopp som fick stora konsekvenser. Ingen tvekan om att detta kommer kommer kosta villaägare enorma summor så småningom.

Under 2015 började miljöförvaltningar runt om i Sverige implementera en ny regel från EU angående avlopp. Man gick igenom alla fritidshus, oftast hembesök, och kollade avloppet. Väldigt många har torp eller mindre sommarhus med stenkista och nu var det tvärstopp för detta.

Nya avlopp krävdes vilket kunde vara snordyrt eller så en mindre utgift. Har man "sommarvatten" så gick det oftast att ansluta gråvattenfilter till avloppet vilket är rätt billigt. Har man tank med stenkista eller liknande kunde det enkelt kosta 100 000+ att uppgradera. En betydande utgift då många mindre torp på landet inte är värda så mycket.

Det anmärkningsvärda var två saker. Det ena vara att man inte tog hänsyn till stenkistan. Man kunde ha en fantastisk stenkista som filtrerade det lilla vatten som torpet använde men det blev ändå inte godkänt. Det andra vara att oavsett storlek på huset/stugan, skulle de dimensioneras som om fem personer bodde i fastigheten på heltid. Det innebar en kapacitet på 300 L vatten ut i avloppet varje dag. Man följde upp alla installationer och var inget gjort fick man vite och förbud mot användning av fastigheten

Ofattbart högt och det är väl tveksamt om de flesta stugor kommer upp i 300 L på hela sommaren. Inget snack om att man ska få släppa ut allt möjligt skit från fastigheten men de flesta stugor släpper för det första ut lite vatten och har även hyfsad eller bra filtrering.

Tyvärr slår detta extra hårt i Sverige då vi har stat som följer regler. I u-länder som Grekland, UK, Italien, Spanien, etc så skiter man helt enkelt att göra något ch det för inga kosekvenser. Eller så mutar man de som har tillsyn med en mindre summa.

Intressant, kände inte till detta!

Det är helt sant som du säger, i Sverige jagar myndigheterna vanligt folk med blåslampa när det gäller sånt här, kan bli fullständigt förödande för många hushåll
Citera
2023-06-18, 12:22
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka

Då får väl virkespriserna och övriga materialkostnader ner till 2009 års nivåer.
Och även lönerna för alla hantverkarna.
Samt alla kostnader för allt pappersarbete runtomkring ett husköp/bygge.
Citera
2023-06-18, 12:48
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nja, det räcker med att man bara har lite grundläggande kunskaper i ekonomi.

Grundläggande kunskaper i ekonomi? Vårat EU medlemskap har RUINERAT svenskars ekonomi. Du och alla andra slavar som skyddar dessa globalister har stockholms syndrom.
Citera
2023-06-18, 13:29
Medlem
Tycker det borde bli krav endast för nyproduktion. Men det är transporterna som är de största energislukarna. Egentligen borde det finnas ett tak på hur stor en stad får bli. Idealet är att man kan cykla genom staden på tio minuter. Småstäder har många fördelar framför storstäderna med sina hejdlösa Urban sprawl.
Bygg fler nya städer och bygg så miljövänligt som det går där. Mycket billigare att leva där och med högre livskvalitet dessutom.
Citera
2023-06-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Grundläggande kunskaper i ekonomi? Vårat EU medlemskap har RUINERAT svenskars ekonomi. Du och alla andra slavar som skyddar dessa globalister har stockholms syndrom.

Misstänker att du inte har en aning om vad ”globalism” ens betyder och bevisligen inte ett smack vad det betyder ekonomiskt för oss i lilla Sverige.
Citera
2023-06-18, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Allt detta för en jävla lögn. "Klimathotet".

Hur länge tänker folk köpa denna bluff?
Bror. Jag avskyr Greta och diverse Miljöpartister med stor passion, men att vi människor skiter där vi äter är väl ändå ett logiskt faktum?
Citera
2023-06-18, 17:02
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Medelklassen har röstat för det här och levt gott. Det är bara att ta konsekvenserna för det ni själva valt. Jag skrattar åt allt elände även om mycket av det drabbar mig.
Citera
2023-06-18, 17:39
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Bror. Jag avskyr Greta och diverse Miljöpartister med stor passion, men att vi människor skiter där vi äter är väl ändå ett logiskt faktum?

Pratar du om nedskräpning nu eller? För det här tramset med koldioxidutsläpp kan du bara släppa direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in