2025-12-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
AI-svaret låter konstigt. Om man t ex googlar ”Energiklass A byggnader” för Sverige, Finland och Tyskland så får man 45 kwh per kvm och år för alla tre. Eller menar AI-svaret att skillnaden består i att olika länder kräver olika energiklass för nybyggnation?

Ingår hushållsel eller inte? Det har rätt stor betydelse. Där får jag litet olika svar på olika sajter.
från samma sida som jag änkade till i mitt förra svar

"Vad krävs för att få energiklass B?
För nyproduktion är kravet minst energiklass C
För att få energiklass B måste husets energiförbrukning (energiprestanda) vara:

Mindre än 67,50 kWh/m² per år för hus större än 130 m².
Mindre än 71,25 kWh/m² per år för hus mellan 90 och 130 m².
Mindre än 75,00 kWh/m² per år för hus mellan 50 och 90 m².

Hus som är mindre än 50 m² är undantagna från energideklaration."

"ENERGIKLASS BOAREA** ENERGIPRESTANDA*
A > 130 < 45.00
A > 90 - 130 < 47.50
A > 50 - 90 < 50.00
A ≤ 50 Inget krav
B > 130 < 67.50
B > 90 - 130 < 71.25
B > 50 - 90 < 75.00
B ≤ 50 Inget krav
C > 130 < 90.00
C > 90 - 130 < 95.00
C > 50 - 90 < 100.00
C ≤ 50 Inget krav"

**UPPVÄRMD YTA (Atemp) = m²
*ENERGIPRESTANDA = kWh/m²/år

finns mer rat där för d/e/f/g

jag skulle gissa, utan att ha bevis för det, att hushålls el ingår eller inte beror på vad som skulle kosta mest för husägare

Citat:
Boverkets slutsats: I Sverige kan utsläppen från renoveringarna bli större än de besparingar i utsläpp som renoveringarna medför. EUs krav kan alltså öka Sveriges utsläpp!
va? skulle eu sätta krav på något som skulle ÖKA våra utsläpp? det skulle nog aaaaaaldrig hända

när det gäller eu förväntar jag det värsta... och ändå, gång på gång så lyckas dom på något sätt att överraska mig med att göra saker värre
Citera
2025-12-07, 10:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
va? skulle eu sätta krav på något som skulle ÖKA våra utsläpp? det skulle nog aaaaaaldrig hända

när det gäller eu förväntar jag det värsta... och ändå, gång på gång så lyckas dom på något sätt
att överraska mig med att göra saker värre

En och annan i finansbranschen har på senare år använt det innovativa ordet ”underraska” för företag som gång på gång levererar sämre resultat än utlovat. I land kan jag känna att det ordet kan passa in på EU.
Citera
2025-12-26, 21:01
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det här är så idiotiskt. Är helt med på att nybyggen kan/bör tvingas på krav för att vara energisnåla. Kostar inte så mycket mer om det planeras in ifrån början. Men att tvinga på det existerande beståndet är så höggradigt idiotiskt att man inte ens vet var man ska börja.

Kommer sluta med enorma summor för BRFer och villaägare samtidigt som byråkrater och konsulter täljer guld på alla reglerna som ska efterlevas.
Det skulle vara en sund avvägning. Då skulle vi med tiden få allt energisnåla byggnader. Och inte som nu tvinga igenom något som med stor sannolikhet kostar mer än det gör nytta.
Citera
2025-12-26, 21:27
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ja, förbrukningen sjunker ju om man sänker innetemperaturen. Men energitalet förutsätter förbrukning vid en viss innertemperatur (tror det är 20 grader), och jag tror man mäter bostadens snittförbrukning under mer än ett år. Så man får ha kallt rätt länge om det där ska funka.

Rent teoretiskt kan väl myndigheterna skicka ut kontrollanter som mäter upp ytor och läser av temperaturen. Men tusan vet om det kommer att ske i praktiken.

Det kommer säkert att fuskas en hel del. T ex skaffa dieselgenerator som får gå några vintrar, men som kanske inte syns i förbrukningen om man ordnar till det fiffigt.
Man utgår från 21 grader i bostäder. Avviker temperaturen med mer än 1 grad så ska man kompensera för det. Om man har kallare så höjer man energianvändning och tvärtom om man har varmare.

Den delen av energianvändning som går åt till uppvärmning ska dessutom divideras med en geografisk korrektionsfaktor. Den är t. exför Malmö 0,8 och för Kiruna 1,9. Tanken är att man ska kunna jämföra hus i olika delar av landet.

Därefter så multiplicerar man med viktningsfaktorn för energibäraren. Som du mycket riktigt sa var 1,8 för el och 0,7 för fjärrvärme.

Man har krånglat till det.

Länk till BBR, energi står i kapitel 9.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2020/konsoliderad-bbr-2011-6-tom-2020-4.pdf&ved=2ahUKEwihwuGXg9yRAxVIFRAIHTCtJc4QFnoECDQ QAQ&usg=AOvVaw1QsG7MilHmS8DuZPjp6UYS

Länk till hur normalisering mm går till
https://rinfo.boverket.se/BFS2016-12/pdf/BFS2017-6.pdf
Citera
2025-12-27, 07:14
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Bra att EU går in hårt och sätter tak för hur mycket hushållen ska få slösa bort på uppvärmning så att elen räcker till våra kära datacenter.
De flesta hushållen värms upp av annat än el
Citera
2025-12-27, 21:41
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
från samma sida som jag änkade till i mitt förra svar

"Vad krävs för att få energiklass B?
För nyproduktion är kravet minst energiklass C
För att få energiklass B måste husets energiförbrukning (energiprestanda) vara:

Mindre än 67,50 kWh/m² per år för hus större än 130 m².
Mindre än 71,25 kWh/m² per år för hus mellan 90 och 130 m².
Mindre än 75,00 kWh/m² per år för hus mellan 50 och 90 m².

Hus som är mindre än 50 m² är undantagna från energideklaration."

"ENERGIKLASS BOAREA** ENERGIPRESTANDA*
A > 130 < 45.00
A > 90 - 130 < 47.50
A > 50 - 90 < 50.00
A ≤ 50 Inget krav
B > 130 < 67.50
B > 90 - 130 < 71.25
B > 50 - 90 < 75.00
B ≤ 50 Inget krav
C > 130 < 90.00
C > 90 - 130 < 95.00
C > 50 - 90 < 100.00
C ≤ 50 Inget krav"

**UPPVÄRMD YTA (Atemp) = m²
*ENERGIPRESTANDA = kWh/m²/år

finns mer rat där för d/e/f/g

jag skulle gissa, utan att ha bevis för det, att hushålls el ingår eller inte beror på vad som skulle kosta mest för husägare

när det gäller eu förväntar jag det värsta... och ändå, gång på gång så lyckas dom på något sätt att överraska mig med att göra saker värre
Hushållsel ingår inte. Det är uppvärmning, tappvarmvatten, fastighetsel och kyla som ingår i beräkningen.
Citera
2025-12-29, 14:22
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
De flesta hushållen värms upp av annat än el
I Sverige, om du menar direktverkande el. Bergvärme går på el, samma med luftvärmepump och luft-vattenvärmepunkt. Dock är de mycket mera energieffektiva än direktverkande el. Isolering väger också in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in