2023-06-18, 09:02
Medlem
Hur vet man vilken energiklass man har idag?

Och vem avgör vilken energiklass man lyckas uppgradera till?
Citera
2023-06-18, 09:05
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Hur vet man vilken energiklass man har idag?

Och vem avgör vilken energiklass man lyckas uppgradera till?

” För ett hushåll som vill gå från energiklass G till D skulle följande installationer behöva göras till en kostnad på cirka 550 000 kronor:

– Byta mekanisk frånluft till mekanisk från- och tilluft med värmeväxling (FTX). Kostnad 140 000 kr, med en besparing på 16 procent uppnås energiklass F och en årsförbrukning på 19 749 kWh.

– Tilläggsisolera vinden. Kräver också ångspärr för att undvika fuktskador. Kostnad 120 000 kr, energibesparingen är 10 procent, årsförbrukningen blir 17 766 kWh och energiklass E uppnås.

– Byta fönster. Kostnad 125 000 kr, energibesparingen är 14 procent, årsförbrukningen blir 15 278 kWh och vi är på väg ur energiklass E

– Tilläggsisolera ytterväggarna. Energibesparingen motsvarar 13 procent, energiförbrukningen är 13 292 kWh och kostnaden 166 000 kr. Energiklass D uppnådd.”

” Vem kan utföra en energideklaration?

Besiktning ska utföras av en oberoende auktoriserad energiexpert. Du kan hitta listor över ackrediterade företag hos Boverket och Swedac.”

https://www.maklarhuset.se/hemmaliv/5-fragor-och-svar-om-energideklaration
Senast redigerad av CrazyWorld 2023-06-18 kl. 09:09.
Citera
2023-06-18, 09:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Verkar inte så svårt nå kraven för klass D

Zon 4 80kwh/kvm
klass D 100-135 procent
Så för mitt 70tals hus på 180 kvm
180*80*1.35 = 19440 kwh per år

All hushållsel, uppvärmning + terasspool + bastu
ca 12000 kwh per år
Citera
2023-06-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/nya-eu-regler-kan-ge-kostnadschock-for-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.

Det stämmer detta och jag tror förslaget redan gått igenom eller kommer att gå igenom då ärendet redan bereds i Sverige. Det hänger lite/mycket ihop med den kommande energibristen vilken är skapt av Ukraina kriget- så nu skall privata fastighetsägare betala kriget lite till. Det hänger ihop,
Citera
2023-06-18, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
” För ett hushåll som vill gå från energiklass G till D skulle följande installationer behöva göras till en kostnad på cirka 550 000 kronor:

– Byta mekanisk frånluft till mekanisk från- och tilluft med värmeväxling (FTX). Kostnad 140 000 kr, med en besparing på 16 procent uppnås energiklass F och en årsförbrukning på 19 749 kWh.

– Tilläggsisolera vinden. Kräver också ångspärr för att undvika fuktskador. Kostnad 120 000 kr, energibesparingen är 10 procent, årsförbrukningen blir 17 766 kWh och energiklass E uppnås.

– Byta fönster. Kostnad 125 000 kr, energibesparingen är 14 procent, årsförbrukningen blir 15 278 kWh och vi är på väg ur energiklass E

– Tilläggsisolera ytterväggarna. Energibesparingen motsvarar 13 procent, energiförbrukningen är 13 292 kWh och kostnaden 166 000 kr. Energiklass D uppnådd.”

” Vem kan utföra en energideklaration?

Besiktning ska utföras av en oberoende auktoriserad energiexpert. Du kan hitta listor över ackrediterade företag hos Boverket och Swedac.”

https://www.maklarhuset.se/hemmaliv/5-fragor-och-svar-om-energideklaration

Kostnaderna kommer att bli betydligt större än vad som anges i exemplet eftersom exemplet utgår från dagens kostnader och då alla kommer tvingas
Uppgradera sina hem så kommer efterfrågan driva upp priserna. Se bara vad det kostar installera solpaneler idag eller en kamin…. Priserna har fördubblat

Vill någon ha en säkert arbetet så
Är det energifrågor som kommer ha en mkt gynnsam arbetsmarknad kommande år
Citera
2023-06-18, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Såklart. Men likförbannat el. För några år sedan var vi i Sverige sejf om vi hade värmepump i huset. Idag blir man ruinerad även om man har det. Direktverkande el och man blir helt bankrutt.

Det blir intressant hur Riket tar sig ur detta. Även om man bygger ut fjärrvärmen i mindre byar måste man elda med något. Hmm.

Jo men det är ju endast eldning som eliminerar el för att värma.
Skall du få ekonomi i eldning så behöver man i princip egen skog.
Citera
2023-06-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/nya-eu-regler-kan-ge-kostnadschock-for-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.

Det är orimligt att tilläggsisolera hundratusentals med bostäder på så kort tid. Orealistiskt.
Citera
2023-06-18, 09:22
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Jo men det är ju endast eldning som eliminerar el för att värma.
Skall du få ekonomi i eldning så behöver man i princip egen skog.
I mitt fall bra grannar. Köpte ved (timmer) för tre vintrar för 7500. Bara att spotta i nävarna och hugga ved.

Värre i Tyskland. De är extremt rädda om den skog som finns. De lär få fortsätta gräva fram kol.
Citera
2023-06-18, 09:25
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
1. Nej.
Men hur ska det funka i praktiken? Om du inte har råd att renovera, och inte får lån (eller har råd med lånet), vad händer då?

Rivs huset och ägaren sätts i fängelse?
Kommunen tar väl över och renoverar huset, som sedan ges till en somalisk familj?
Citera
2023-06-18, 10:31
Medlem
Man har nyligen gjort något liknande när det gäller alla fritidshus i Sverige gällande avlopp som fick stora konsekvenser. Ingen tvekan om att detta kommer kommer kosta villaägare enorma summor så småningom.

Under 2015 började miljöförvaltningar runt om i Sverige implementera en ny regel från EU angående avlopp. Man gick igenom alla fritidshus, oftast hembesök, och kollade avloppet. Väldigt många har torp eller mindre sommarhus med stenkista och nu var det tvärstopp för detta.

Nya avlopp krävdes vilket kunde vara snordyrt eller så en mindre utgift. Har man "sommarvatten" så gick det oftast att ansluta gråvattenfilter till avloppet vilket är rätt billigt. Har man tank med stenkista eller liknande kunde det enkelt kosta 100 000+ att uppgradera. En betydande utgift då många mindre torp på landet inte är värda så mycket.

Det anmärkningsvärda var två saker. Det ena vara att man inte tog hänsyn till stenkistan. Man kunde ha en fantastisk stenkista som filtrerade det lilla vatten som torpet använde men det blev ändå inte godkänt. Det andra vara att oavsett storlek på huset/stugan, skulle de dimensioneras som om fem personer bodde i fastigheten på heltid. Det innebar en kapacitet på 300 L vatten ut i avloppet varje dag. Man följde upp alla installationer och var inget gjort fick man vite och förbud mot användning av fastigheten

Ofattbart högt och det är väl tveksamt om de flesta stugor kommer upp i 300 L på hela sommaren. Inget snack om att man ska få släppa ut allt möjligt skit från fastigheten men de flesta stugor släpper för det första ut lite vatten och har även hyfsad eller bra filtrering.

Tyvärr slår detta extra hårt i Sverige då vi har stat som följer regler. I u-länder som Grekland, UK, Italien, Spanien, etc så skiter man helt enkelt att göra något ch det för inga kosekvenser. Eller så mutar man de som har tillsyn med en mindre summa.
Citera
2023-06-18, 10:50
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Eller så mutar man de som har tillsyn med en mindre summa.

Denna tanke slog mig också.
”Som tack för att du godkänner min fastighet, så får du denna flaska finwhiskey”
Citera
2023-06-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Man har nyligen gjort något liknande när det gäller alla fritidshus i Sverige gällande avlopp som fick stora konsekvenser. Ingen tvekan om att detta kommer kommer kosta villaägare enorma summor så småningom.
...

Norrtälje kommun är ett bra exempel på detta.

I princip tvingande anslutning till kommunalt VA för ca 250 tkr + grävning på egen tomt för allt mellan 50-200tkr.

Om man inte anslöt så skulle du inte få godkänt på befintlig VA-lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in