2023-06-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlucardaLucifera
Det värsta är väl att Sverige kommer att införa det alldeles för nitiskt och troligtvis så blir väl husen upptaxerade vilket innebära högre skatter/avgifter. och att flytta är givetvis uteslutet då det inte finns lägenheter Utöver det får vi väl hoppas alla som röstade för Eu och som betalar miljarder årligen nu får betala änuu mer.

Ja vi är ju dessvärre väldigt duktiga i detta land att ”räcka upp handen” och ”vara bäst i klassen”. På gott och ont.
Citera
2023-06-17, 17:54
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Gratis till att du lyckas uppmärksamma en två veckor gammal nyhet som dessutom handlar om ett förslag och ingen verklighet.

Det är inte verklighet än, men jag ger det max 3 år sedan har det klubbats igenom. Och Sverige som är EUs bitch kommer lydigt se till att införa det.
Citera
2023-06-17, 17:55
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
De enda som kommer ha råd att bo i framtiden är de som samhället prioriterar och ger bidrag. ...så länge som det systemet håller.

Samt de som fattar sådana här beslut eftersom de redan tjänar fantasilöner.
Citera
2023-06-17, 17:58
Medlem
Stakeholders avatar
Vi vet alla att WEF har kopplat greppet om EU. Firman Schwab och van der Leyen är det största hotet mot vår existens.

Och nej, jag överdriver inte.
Citera
2023-06-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Oväntade kostnader för särskilt fritidshus är ju tyvärr något som redan förekommer, t.ex. när kommunem bestämmer att det ska dras vatten till sommarstugor.

Drar in kommunalt vatten? Det är inget argument som någon normal person bör lyssna på.

Du menar alltså att du köper en fritidshus för en halv miljon i skogen, och så bestämmer kommunen att du måste dra in kommunalt vatten och alltså betala 150 tusen för att din jävla sommarstuga efter det är värd en miljon kronor? Oj oj vad jävla jobbigt det måste vara?

För att inte bli OT, men folk som klagar på att ”det kostar pengar att dra in kommunalt vatten” är idioter och om du känner någon sådan så PM´a mig så köper jag deras hus kontant i morgon.
Citera
2023-06-17, 18:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Låt mig gissa att "Villaägarna" samtidigt upplyser både om att dom tänker bekämpa vansinnet, och att dom rekommenderar oss att bli medlemmar...

Skulle det ändå finnas någon sustans i nyheten, så får vi väl vara glada så länge inte landet styrs av miljötalibaner, kommunister och Maggan. Dom är garanterat mer villiga att "lyda" EU i den frågan än sittande regering.

Nej, det är ingen skillnad. Sittande regering + SD älskar EU och gör allt de ber om utan att ifrågasätta.
Citera
2023-06-17, 18:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/nya-eu-regler-kan-ge-kostnadschock-for-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.

Har redan gjort en hel del med mitt 70 tals hus. Nya fönster, tilläggsisolerat delar av fasaden. Tilläggsisolerat taket. Även gått över till värmepump. Värmen ligger nu på 3000kwh per år mot kanske 20 000 innan.

Fullt rimligt att göra dessa åtgärder o besparingen finansierar det mesta. Så blir ju knappast den stora utgiften som media blåser upp då besparingen pga mindre elförbrukning täcker det mesta.

Så den där kostnadschocken är bara clickbait.
Citera
2023-06-17, 18:02
Medlem
Tuors avatar
Allt detta för en jävla lögn. "Klimathotet".

Hur länge tänker folk köpa denna bluff?
Citera
2023-06-17, 18:02
Medlem
happilappis avatar
Folket betalar för energibristen och utfastningen av fossila bränslen.
Citera
2023-06-17, 18:08
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Drar in kommunalt vatten? Det är inget argument som någon normal person bör lyssna på.

Du menar alltså att du köper en fritidshus för en halv miljon i skogen, och så bestämmer kommunen att du måste dra in kommunalt vatten och alltså betala 150 tusen för att din jävla sommarstuga efter det är värd en miljon kronor? Oj oj vad jävla jobbigt det måste vara?

För att inte bli OT, men folk som klagar på att ”det kostar pengar att dra in kommunalt vatten” är idioter och om du känner någon sådan så PM´a mig så köper jag deras hus kontant i morgon.

Det är väl bra för värdet att göra sitt hus mer energieffektivt också, poängen är bara att det kommer smällar för folk med hus.
Citera
2023-06-17, 18:08
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/nya-eu-regler-kan-ge-kostnadschock-for-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.

Hur ska detta vara bra för miljön? Hade jag haft hus och staten skulle "tvinga" mig att renovera så skulle dom få stå för den kostnaden själva. Detta bevisar ju att det ni äger i Sverige inte är erat oavsett hur mycket ni "äger" något. Vill staten ändra på dina grejer så måste du gå med på det, annars så får du böter på böter och tillslut tar dom dina grejer.

Fuck that shit.

Jag lär inte spendera mina pesiondagar i Sverige iaf
Citera
2023-06-17, 18:09
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
I kombination med en svag krona skulle Blackrock enkelt kunna lägga vantarna på över hälften av alla villor om den överbelånade medelklassen tvingas sälja.

Du skall inte äga något och vara nöjd. EU ser till att vanligt folk inte skall kunna få äga sina egna bostäder längre. I USA äger redan Blackrock miljontals fastigheter. De sneglar nu mot den europeiska marknaden för att kunna utöka sin makt. Och EU nger på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in