2023-05-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Juste ja, hur är folk på HHS?

Jag har gått i skola nära hela mitt liv, och är delvis uppvuxen i en miljö där det är relativt förekommande att läsa på HHS. De som jag känner som läser eller läst där är helt normala. Däremot är det inte en självklarhet att göra det och det är ju en viss slags person som söker sig dit så att säga jämfört med andra utbildningar. Vi brukade skoja och kalla HHS för "stallet".

Är uppvuxen i övre medelklass, men trodde att jag var rätt fattig under min uppväxt. Pappa var ju anställd - en helt vanlig advokat. Dessutom så spelade jag tennis i lokala klubben och inte Kungliga och jag seglade inte. Sen så åkte vi skidor i Åre och inte i Alperna. Och vi bodde ju inte på Östermalm/Djursholm/Saltsjöbaden. Fick "bara" ett arv närmre miljonen medan kompisarna fick hela bostadsrätter, gärna i fina områden. Bland de fattigare i umgängeskretsen och vi hade en lite mer kulturell prägel. Jag hade läst fler böcker, hade bättre koll på konst och kultur och gick på museum mer. I min familj sågs det lite som en kapitalförlust (kulturellt) att läsa på HHS. Helst ska man läsa juridik, och civilingenjör i industriell ekonomi eller någon finansmattemaster föreslås om man vill läsa på HHS.

Å andra sidan så kan ju inte HHS vara en sådan miljö. Helt enkelt eftersom att man i slutändan måste kunna komma in och alla som vill gå där kan inte... Visst tar två personer med höga resultat från olika miljöer i regel olika val men det måste väl finnas tillräckligt med "brighta" personer från normal bakgrund som läser där? Ja även mer "normala" än min uppväxt? Å andra sidan är det de som tyckt sig göra en resa som kanske oftare försöker skapa en fasad.

Är äldre nu så jag tror inte att jag bryr mig särskilt mycket om jag är mer kulturell och medelklassig av mig i en miljö som inte är det. Någonstans har jag dessutom blivit bekväm i den rollen. Befinner mig just nu i en miljö där det är ombytta roller.

TLDR: Är från "övre" medelklass. Skulle jag "passa in"?

Citat:
Jag brukar ju inte tänka så, det är väl mer om man själv sticker ut en massa som man tänker på sånt.

Jag har liknande funderingar och oroar mig lite över om jag passar in om det bara är "överklass" människor, kommer själv från en medelklassfamilj där ingen av föräldrarna läst någon högskoleutbildning. Men tänker att skolan med störst rimlighet ändå har en bred variation av människor, skolan ska ändå vara någorlunda meritokratisk och en rik uppväxt garanterar inte direkt högre betyg. Som ni tidigare nämnt är klasskillnaderna i Sverige inte heller överdrivna, lär inte göra något om man kommer från olika bakgrunder.
Citera
2023-05-30, 01:56
Medlem
JW12345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thecuriousfish
Jag har liknande funderingar och oroar mig lite över om jag passar in om det bara är "överklass" människor, kommer själv från en medelklassfamilj där ingen av föräldrarna läst någon högskoleutbildning. Men tänker att skolan med störst rimlighet ändå har en bred variation av människor, skolan ska ändå vara någorlunda meritokratisk och en rik uppväxt garanterar inte direkt högre betyg. Som ni tidigare nämnt är klasskillnaderna i Sverige inte heller överdrivna, lär inte göra något om man kommer från olika bakgrunder.

Ingen fara. Både bönder och adelsmän samt folk där emellan.
Citera
2023-05-30, 14:17
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thecuriousfish

Tror nog att de flesta har högskoleutbildade föräldrar (men så är det på alla utbildningar med hög antagning) och det är ju en viss "personlighetstyp" som söker sig dit (snarare än andra utbildningar med höga betyg) men just eftersom att man tillämpar meritokratisk antagning så ska det inte vara en skola dit superrika personer kan fuska sig in. Överlag så är ju klasskillnaderna små. Jag har ju dock stött på en hel del personer som har det mycket bättre än jag haft det trots att min familj haft det rätt bra... men det är nog inte representativt. De flesta som vissa skulle kalla överklass (särskilt om vi inkluderar adel, där är det många där adelsskapet mest innebär ett kulturellt arv) har även de rätt normala liv. Tror en del av det som kan vara jobbigt är värre när man är yngre - dvs. innan folk har självinsikt. För egen del var det ju mest att så många personer bara utgick ifrån att man hade det som dem. Inga otrevligheter alls, utan mer förvåning över att nej vi åkte till Åre och inte Alperna och nej, jag fick ingen lägenhet i innerstan etc.
Citera
2023-05-30, 17:59
Medlem
Hej! Med vilken meritpoäng tror ni att man kommer in via BII? Det har varit en rejäl ökning från 2019, till 2022 tror ni att det har att göra med de s.k ”glädjebetygen”? Min förhoppning är att komma in detta år, men det känns tämligen osäkert med tanke på att antagningspoängen bara ökar…
Citera
2023-05-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smorknivenbrod
Hej! Med vilken meritpoäng tror ni att man kommer in via BII? Det har varit en rejäl ökning från 2019, till 2022 tror ni att det har att göra med de s.k ”glädjebetygen”? Min förhoppning är att komma in detta år, men det känns tämligen osäkert med tanke på att antagningspoängen bara ökar…

Vad hamnar du på om jag får fråga?
Citera
2023-05-30, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW12345
Utländsk bakgrund. Juristprogrammet på SU har en rejäl andel vars föräldrar är födda utanför Sveriges gränser. Absolut inte gängkriminella, dessa är riktigt hungriga och har skött skolgången på ett bra sätt.

Jaha då förstår jag. Jag har ofta hört ortenkids eller ortengrabbar användas som beteckning på de kriminella typerna så jag började få bilder på gängkriminella på Sveriges högsta utbildningar vilket skrämde mig en aning
Citera
2023-05-30, 18:17
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwnBrsh
Jaha då förstår jag. Jag har ofta hört ortenkids eller ortengrabbar användas som beteckning på de kriminella typerna så jag började få bilder på gängkriminella på Sveriges högsta utbildningar vilket skrämde mig en aning

Skulle väl eventuellt vara om gängen blir ännu mer lukrativa och de kan komma in på särskilda meriter för extraordinära entreprenöriella insatser

Det är mer klassresenärerna. Folk från förorten med läshuvud och föräldrar som sannolikt både har en del bakom pannbenet och pressar/pushar barnen alternativt bara personer med utländsk bakgrund. Men de finns på alla juristprogram. Känns dock som att medicin och naturvetenskap har högre status bland personer med utländsk bakgrund.
Citera
2023-05-30, 18:33
Medlem
Citat:
Skulle väl eventuellt vara om gängen blir ännu mer lukrativa och de kan komma in på särskilda meriter för extraordinära entreprenöriella insatser

Det är mer klassresenärerna. Folk från förorten med läshuvud och föräldrar som sannolikt både har en del bakom pannbenet och pressar/pushar barnen alternativt bara personer med utländsk bakgrund. Men de finns på alla juristprogram. Känns dock som att medicin och naturvetenskap har högre status bland personer med utländsk bakgrund.

Jag anade det

Jag kan inte stå för alla med utländsk bakgrund men för min del och från det jag fått höra från vänner är det medicin, juridik och diverse civilingenjörsutbildningar som anses vara prestigefylldda, möjligen även arkitektur. Det som nämns mest är nog ändå läkare så det finns en del sanning i det du säger.
Citera
2023-05-30, 18:43
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Jag anade det

Jag kan inte stå för alla med utländsk bakgrund men för min del och från det jag fått höra från vänner är det medicin, juridik och diverse civilingenjörsutbildningar som anses vara prestigefylldda, möjligen även arkitektur. Det som nämns mest är nog ändå läkare så det finns en del sanning i det du säger.

Ah jag räknade in ingenjör i naturvetenskap. Men ja, läkare och ingenjör främst skulle jag säga. Läkare mer åt mellanösternhållet och ingenjör bland typ indier. Juridik är väl rätt bra och i liknande liga, men verkar ändå vara sett som den sämre utbildningen av de tre. Bland många svenskar så har samhällsvetenskaper och humaniora högre status vilket gör ekonomi och juridik förhållandevis mer prestigefyllt än det är hos dem. Kanske för att de inte har samma universitetssystem och noll rättsstat? Här är ju juridiken till stor del sedd som civilisationsförvaltande. De läser ju även typ biomedicinsk analytiker om de inte kom in på läkare och tar över apotekarutbildningar.
Citera
2023-05-30, 21:49
Medlem
Citat:
Vad hamnar du på om jag får fråga?

Jag hamnade på 19,38! Sedan undrar jag också hur åldersspannet ser ut på handels? Fyller 22, och är rädd att jag kommer vara mycket äldre än i jämförelse med de andra studenterna där. Är det många som börjar sina studier direkt efter gymnasiet där?
Citera
2023-05-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smorknivenbrod
Jag hamnade på 19,38! Sedan undrar jag också hur åldersspannet ser ut på handels? Fyller 22, och är rädd att jag kommer vara mycket äldre än i jämförelse med de andra studenterna där. Är det många som börjar sina studier direkt efter gymnasiet där?

Åldern behöver du inte oroa dig över men 19,38 via BII är omöjligt om det inte sker ett mirakel, tyvärr

Satsa på att höja upp betygen så kommer du troligtvis in nästa år med tanke på att du redan har en hög siffra
Citera
2023-05-31, 00:11
Medlem
Någon som vet hur universitet går tillväga om antalet sökande med samma poäng är fler än återstående platser i utbildningen? Har läst att HHS gör en lottning när det gäller HP men vad händer gällande gymnasiebetyg? Lottar man då eller jämförs möjligen HP om eleverna gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in