2023-05-12, 12:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så du menar att M sover minsann djupsömn men grannen borde vara mer lättväckt?

Att du skulle förstå innebörden av det jag skrev hade jag aldrig trott.

Låt oss försöka igen.

Ljudet av dunsen hörs mycket tydligare i lägenheten under, än i ett annat rum i samma lägenhet.

Vem bör rimligen vakna, den som sover i lägenheten under eller den som sover i ett annat rum i samma lägenhet?

Blev det enkelt nog för dig att förstå nu?

Om du förstått så långt, så kan du ovanpå det lägga att den som sover i ett annat rum i samma lägenheten dessutom lider av sömnbrist och berusning.

Har du förstått?
Citera
2023-05-12, 12:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det går ju inte att jömföra med att vara i bostaden där bråket pågår och att vara en granne som sover
Det KAN vara så att ljudet förstärkts och fortplantats nedåt men inte i sidled, där det inte förstärks utan dämpas av allt som är i vägen.
Citera
2023-05-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Riktigt, innan tre hade hon mobilen med sig, tror vi. Rörde hon på sig så rörde mobilen på sig. Hon svarade omgående på Johannas SMS, sittandes på toaletten. Men hon tog den aldrig med sig från toaletten. Om man ska tro mobilens rörelseregistrering. Och så kan det ju vara. Hon kanske somnade på muggen med mobilen liggandes på golvet. Så kom Johanna hem med burgaren och väckte henne. Så då gick hon sömndrucken ut i köket och åt burgaren, sedan tillbaka till sömnen för att trekvart senare bli väckt av Johanna igen som nu vill ha hjälp att bära iväg en död Tove. En chock för Maja. Det är klart att då är inte Majas första tanke - Var är min mobil?

Sedan är det en del som tycker att det är märkligt att Maja var vaken en timme efter hon kom hem, om hon nu var det, men inte att hon sov i lägenheten. Men det är inget konstigt alls. I lägenheten var hon bara trött, kvällen var över och hon hade redan sömnbrist och var berusad. Planen var att hon skulle sova över hos Johanna så det var vad hon gjorde. Tills hon fick veta att Tove var död. Då är det inte så konstigt om hon blev klarvaken och sedan inte kunde sova.

Om det Maja säger är sant, så är det väl helt rimligt att hon inte använt sin mobil. Då har hon bara sovit och gått på muggen, och förmodligen varit så trött att det inte funnits något annat än sömn och uträttande av behov. Mobilen har hon haft i någon ficka. Eller så har den legat på sängen hela tiden. Det hade varit extremt intressant att få se den kompletta datan kring rörelsen vid 02:43.

I detta fallet hade de nog varit ivriga att visa att Maja är vaken om de hade kunnat. För då kan de ju beslå henne med lögn gällande sömnen.

Jag tänker att det beror på att mobilen då har loggat sådan information. Medan den under natten inte loggade något annat än rörelser till följd av att den inte användes aktivt.

Det är ju dock bara under en kort period om ca 10 minuter eller så som mobilen loggar aktivitet hemma hos Maja om jag förstått rätt. Så jag lutar nog åt att Maja trots allt inte var vaken särskilt länge efter hon kom hem. Sista aktivitetsloggningen är att Pinterest startas 0602, sedan inget mer, enl sid 351 i FUP.

Det är som du är inne på, att det verkar vara lite godtyckligt vad av den tekniska informationen som de rapporterar om vid olika tidpunkter. Mer detaljerat vid en ointressant tidpunkt och mindre detaljerat vid en mer intressant tidpunkt.

En annan märklig sak är att Maja inte får någon fråga om var hon lägger sin mobil efter att hon besvarat Johannas SMS från donken.

Om Maja varit hemma själv vaken med en död Tove under tiden Johanna åkte till donken, så är jag övertygad om att hon hade använt sin mobil för att få tiden att gå, distrahera sig själv.

Anledningen till att jag (och säkert mpnga fler) fastnat vid MH:s agerande och berättelse nu är att de bevis som leder till hennes dom är något omtvistade.

Jag har lyssnat på grannens förhör i rätten igen och en avgörande fråga är hade MH kunnat dömas utan att stegen var registrerade ihop med med grannens något oklara tidsuppfattning?

02:40 tittar han på mobilen.

Går till pappan i soffan som väntar på yoghurt.

De pratar en stund och sen kommer dörsta dunsen.

De pratar om ifall det brukar låta så.

De tar beslut att gå och knacka på.

Grannen säger 40 sekunder kanske mellan påringringarna och han väntar runt 1,5 minut utanför dörren till JJ.

Frågan är då om tiden 02:43 (MH går en stegserie) har passerat när han går tillbaka till pappans lgh?

Jag försöker förstå hur mycket rätten hänger upp sig på de steg MH tar. De menar att de inte behöver vara direkt kopplad till våldet och att JJ inte kunnat skaffa undan Tove i garderob eller förråd så MH borde minst ha sett en död Tove. Men då har hon ju inte varit med och dödat. Bara sett en död Tove i lakanet.

Och backar man tiden till att dunsarna hörs 02:30 så har JJ tio minuter på sig att döda Tove själv och även dra in henne i garderob eller förråd och det dröjer då 13 minuter tills MH börjar röra sig med stegen. Var hon nu går från?

Det intressanta med JJ:s story om de 10 sekunderna strypning är att det är enligt Googleresultat det antal sekunder som rekommenderas att man släpper vid strypning/kvävning.

Men det ska enligt första bästa sökresultat ta 4-5 minuter innan man är hjärndöd. 2-3 minuter säger andra random källor.

Och vissa källor menar att det tar endast 10 sekunder för en person att förlora medvetandet vid strypning.

Slänger bara ur mig lite enligt ovan för det är svårt att få grepp på tidslinjen utan en starttid och då våldet är så ”odokumenterat” och framförallt så tyst. Ja förutom dunsarna då som det är högst oklart flr de flesta, inkl grannen, när de sker. Ja förutom för tingsrätten då som verkar mer säkra.
Citera
2023-05-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Min tanke är att tfn legat i Ms jacka i hallen och hon 2.19 tagit den med sig till fåtölj/säng. 2.34 stoppar hon tfn på sig och möter J i hallen.

En tanke så god som någon. Väldigt oklart vad som hände där.
Citera
2023-05-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Om det bara vore för hälsoappen så hade det helt klart funnits en chans att hon sov mellan dom tiderna ja. Nu råkar det bara vara så att det också sker ett mycket högljutt mord i rummet intill och att en granne kommer och ringer på. Dessutom ger MHs egen historia att det ska ha släpats en kropp från toaletten ut genom ytterdörren medan hon sov.

Att hon ska ha sovit mellan 2.19-2.34 är därmed helt orimligt.

Edit: om idén är att mordet skedde då alltså. Sker det efter 2.34 är vi tillbaka på att hennes telefon indikerar att hon är med och mördar.

Precis så. Alla plockar isär allt och analyserar var för sig, vilket blir helt fel. Man måste kolla helheten vad som hände innan och efter, samt alla omständigheter tillsammans i lägenheten. Allt sammantaget visar hur otroligt osannolikt det är att hon inte medverkade.
Citera
2023-05-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det KAN vara så att ljudet förstärkts och fortplantats nedåt men inte i sidled, där det inte förstärks utan dämpas av allt som är i vägen.

Ja absolut visst kan det göra det men J bostad är väldigt liten och det fanns inga väggar vid sängen

och M var inte kraftigt berusad som vissa vill påstå
Enl vakt på nöjet så upplevde han inte M berusad
Om M nu sov så är det ett väldigt pressat sovschema
Vi gissar att M la sig och somnar 02.00
M säger sen att hon var på toa 02.19

Då har hon sovit först ca 19 min sen toabesök ca 5 min kanske

Sen tillbaks till sängen och det tar en liten stund innan det är möjligt att falla in i sömn igen då är kl ca 02.30

Sen toabesök igen enl M ca 02..43
då har hon sovit ca 13 min

Enligt detta tidsschema är det väldigt svårt att tro på att hon inte vet eller hört någonting
Citera
2023-05-12, 13:29
Medlem
Citat:
Det stog så i artikeln sen vet int
jag om M har hört av sig
Själv gissar jag också på att det är J

Sen slog det mig att det kanske är en podd båda har följt sen tidigare?

Ja och de kan mycket väl ha hört av sig tillsammans INNAN detta, men poddarna drar upp det nu för lite extra uppmärksamhet.
Citera
2023-05-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du tar upp något viktigt som behöver belysas; ingen annan har hört dunsen. Inga andra ljud heller för övrigt.
Hade inte yoghurtpappan med son befunnit sig i vardagsrummet rakt nedanför badrummet, så hade de med missat dunsen. - Man kan väl därmed påstå att dunsen har fått oförtjänt stor uppmärksamhet.

Hörde du klippet där grannen ringer på dörren och försöker efterlikna de slag eller sparkar han har hört?

Först och främst är det en försiktig signal och ingen 10 sekunder lång, ihållande ringning. Sedan låter det som ska föreställa slag eller sparkar som några snabba dunkar i väggen, vilket borde ha varit T:s sparkar i väggen. Men, ljudnivån är relativt låg, inte ens i närheten av sparkar som skulle kunna betecknas som kraftfulla.

Ovanstående är en av anledningarna till att en rekonstruktion skulle vara på sin plats, det är så lätt att dra egna slutsatser utifrån fakta som gärna omtolkas med förstärkning eller försvagning, för att det ska passa den egna föreställningen. Vilket gäller oss allihop, ska väl tilläggas.

Ett relativt tyst mord har pågått i badrummet; inga skrik eller högljudda sparkar i väggen.

GW som har läst FUP, föreslår en rekonstruktion och jag förmodar att han syftar på det trånga utrymmet i badrummet. Återkommer så småningom till J:s fula streckgubbar och kryss.

”Grannpappan” hörs inte i tingsrätten va?
Citera
2023-05-12, 13:34
Medlem
Citat:
Det är är faktiskt en intressant frågeställning. Vi har alla tagit för givet att om Maja var med så förstod hon vad som skedde, och är därför skyldig till mord.

Men kan det ha varit så att hon var med, men inte insåg vad som var på väg att ske?

Tja. Jag kommer att tänka på mordet på George Floyd. I mina ögon är det inget att diskutera. Floyd blev mördad. Punkt.
Men, tror jag att det var polisens avsikt att döda Floyd. Nej, det tror jag faktiskt inte. Polisen gjorde det. Han borde insett vad som var på väg att ske. Men jag tror inte att han gjorde det förrän det var försent. Skulle samma sak kunna hända Maja. Ja, så klart. Skulle Maja kunna komma undan med ett sådant försvar. Nej. Inte då hon hållit i Toves armar. Det skulle bli minst likgiltighetsuppsåt.
Man kan väl säga att om det var så att polisen som mördade George FLoyd inte förstod vad som var på väg att ske, så var det hans brist på insikt som fällde honom för mord. Och samma sak skulle nog hända för Maja, om hon gjorde det hon gjorde men verkligen inte förstod vad resultatet skulle bli, så är det hennes brist på insikt som fäller henne.

Skillnaden på polisen i Floyd fallet och Maja är att polisen var den som de facto mördade Floyd, medan Maja inte gjorde det.

Man kan då börja fundera kring fallet att Maja trodde att det var ett vanligt bråk hon gick in i, och släppte Toves armar när hon insåg att det var dags att avbryta bråket, just för att det inte skulle gå som det gjorde. Men att Johanna då ändå, på egen han, stryper Tove. I ett sådant fall skall Maja rimligen inte dömas för mord. Om Maja hade kört den förklaringsmodellen så hade det blivit svårt för Rullman att motbevisa. Men frågan är vad domstolen hade trott. Och Johanna säger att hon inte minns hur länge Maja höll händerna eller när hon släppte.

Kruxet är att åklagaren måste bevisa sin sak bortom rimligt tvivel.
Medan det för Maja räcker att väcka rimligt tvivel.

Citat:
Gällande vad Maja och Johanna berättat och men för dem själva, så är det så att Johanna inte ens har erkänt allt som är bevisat. Johanna har inte sagt något som är till mer men för henne själv än vad som redan framkommit.

Maja däremot är den som börjat berätta sanningen i betydligt större detalj än vad polisen dessförinnan kunnat utreda.

Majas berättelse är det som är till men för både Maja själv och Johanna.

Detta faktum är också ett motiv för Johanna att skuldbelägga Maja.

Före jul sa Rullman i en radiointervju att 18-åringen lett utredningen framåt.
MH erkände gravfridsbrott den 2 december och J erkände samma rubriceering samt 'misshandel' den 30 december.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-12 kl. 14:09.
Citera
2023-05-12, 13:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja absolut visst kan det göra det men J bostad är väldigt liten och det fanns inga väggar vid sängen

och M var inte kraftigt berusad som vissa vill påstå
Enl vakt på nöjet så upplevde han inte M berusad
Om M nu sov så är det ett väldigt pressat sovschema
Vi gissar att M la sig och somnar 02.00
M säger sen att hon var på toa 02.19

Då har hon sovit först ca 19 min sen toabesök ca 5 min kanske

Sen tillbaks till sängen och det tar en liten stund innan det är möjligt att falla in i sömn igen då är kl ca 02.30

Sen toabesök igen enl M ca 02..43
då har hon sovit ca 13 min

Enligt detta tidsschema är det väldigt svårt att tro på att hon inte vet eller hört någonting
Att M ska ha varit på toa då tfn rört på sig, tror inte jag. Det låter mer som en kvarhängande rest av ursprungshistorian med fylla, toaramlande och kräkning, speciellt med tanke på att hon placerar sig sittande på toa när T troligtvis legat där vid 2.43.

Då polisen menar det inte framkommit någon aktivitet på tfn tror jag endast hon hämtat/lämnat tfn någonstans då den rört på sig.
Citera
2023-05-12, 13:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Anledningen till att jag (och säkert mpnga fler) fastnat vid MH:s agerande och berättelse nu är att de bevis som leder till hennes dom är något omtvistade.

Ja, enligt min mening är den domen inte grundad på ett enda bevis, enbart på antaganden och ett påståenden från en person som vi vet ljuger om hur det gick till.

Citat:
Jag har lyssnat på grannens förhör i rätten igen och en avgörande fråga är hade MH kunnat dömas utan att stegen var registrerade ihop med med grannens något oklara tidsuppfattning?

02:40 tittar han på mobilen.

Går till pappan i soffan som väntar på yoghurt.

De pratar en stund och sen kommer dörsta dunsen.

De pratar om ifall det brukar låta så.

De tar beslut att gå och knacka på.

Grannen säger 40 sekunder kanske mellan påringringarna och han väntar runt 1,5 minut utanför dörren till JJ.

Frågan är då om tiden 02:43 (MH går en stegserie) har passerat när han går tillbaka till pappans lgh?

Jag tycker att det finns stora skillnader både i sonens utsaga kort efter händelsen och under rättegången, samt i sonens och faderns utsagor. Därför sätter jag väldigt liten tilltro till mycket av det sonen berättar framförallt i domstolen. Som flera i tråden har noterat verkar sonen vilja vara till stor hjälp. Jag får intrycket att han till följd av det har, mer eller mindre omedvetet, över tid har anpassat sin historia för att bättre passa in i övriga saker som framkommit, troligen har han påverkats mycket av sådant som förhörsledarna har planterat i hans minne genom ledande frågor och information de givit honom under förhör.

Jag sätter störst tilltro till det sonen och fadern berättar i nära anslutning till händelsen, när de förhörs kort efteråt.

Kruxet för åklagaren och domstolen som på ett helt rättsvidrigt sätt "försöker få ihop" det hela, är att den tidigare versionen är svår att knyta Maja till ens med antaganden.

Citat:
Jag försöker förstå hur mycket rätten hänger upp sig på de steg MH tar. De menar att de inte behöver vara direkt kopplad till våldet och att JJ inte kunnat skaffa undan Tove i garderob eller förråd så MH borde minst ha sett en död Tove. Men då har hon ju inte varit med och dödat. Bara sett en död Tove i lakanet.

Som jag uppfattar det så är det en avgörande detalj för rättens bedömning av Majas skuld. Det är inte utan anledning som Lahanj helt plötsligt efter fem månader kommer på att att det var just 0240, och inte 0230, som han hörde dunsen. Hade han uppgivit den tiden innan tidpunkten 0243 extraherades ur Majas telefon så hade det varit en sak, men det gjorde han inte.

Rätten menar att eftersom Majas telefon har registrerat rörelse vid ungeför samma tidpunkt som Lahanj säger att han hört dunsen så måste Maja vara skyldig till mord.

Man kan undra hur mycket påtryckningar Lahanj utsatts för av kompisar och arbetskamrater.

Citat:
Och backar man tiden till att dunsarna hörs 02:30 så har JJ tio minuter på sig att döda Tove själv och även dra in henne i garderob eller förråd och det dröjer då 13 minuter tills MH börjar röra sig med stegen. Var hon nu går från?

Ja, och om man backar till innan 0230, så som flera poliser i utredningen tror, så har Johanna till och med den tid som hon med allra största sannolikhet faktiskt behövde, oavsett om Maja var med eller inte.

Citat:
Det intressanta med JJ:s story om de 10 sekunderna strypning är att det är enligt Googleresultat det antal sekunder som rekommenderas att man släpper vid strypning/kvävning.

Men det ska enligt första bästa sökresultat ta 4-5 minuter innan man är hjärndöd. 2-3 minuter säger andra random källor.

Och vissa källor menar att det tar endast 10 sekunder för en person att förlora medvetandet vid strypning.

Slänger bara ur mig lite enligt ovan för det är svårt att få grepp på tidslinjen utan en starttid och då våldet är så ”odokumenterat” och framförallt så tyst. Ja förutom dunsarna då som det är högst oklart flr de flesta, inkl grannen, när de sker. Ja förutom för tingsrätten då som verkar mer säkra.

Ja, det här med tiderna kan variera. Strypning är en form av samlingsbegrepp som innefattar flera olika dödsorsaker, eller flera olika skeenden som kan leda till döden.

Det första som de flesta tänker på vid strypning är kvävning. Att luftvägarna sluts till så att offret inte kan andas. Det var dödsorsaken i detta fallet.

Men det finns flera andra varianter. Dels så kan hjärnans blodflöde stoppas. Antingen att artärerna sluts till så att blodflödet till hjärnan stoppas, eller genom att venerna sluts till så att blodflödet från hjärnan stoppas. Om venerna sluts men inte artärerna uppstår en typisk effekt som kallas petekier. Det fanns gå eller inga sådana på Tove. Det är ett argument som Clea försöker använda för att motbevisa strypning, men det säger egentlingen inte så mycket.

Sedan har vi vagus-nerven, som jag sett frekvent förväxlas med det latinska namnet för halsartären, carotis, här i tråden. Vagus-nerven påverkar bland annat hjärtrymten, och om man kommer åt den kan man plötsligt sänka pulsen rejält, och det är genom den effekten som det påstås att man kan orsaka död inom 10 sekunder.

Kvävning är den form av strypning som generellt tar längst tid. Under tiden man kvävs fortsätter hjärtat att pumpa blod och hjärnan får ett fortsatt, om än avtagande, tillskott av syre. Som ett extremt exempel kan nämnas att det var en person i TV-programmet Talang som för en tid sedan höll andan under vatten i 8 minuter. Nu var han extremt tränad för just detta, men efter 8 minuter var han som vanligt, och hade inte tagit någon skada. Alltså väldigt långt ifrån död. Hur lång tid det tar att kväva någon varierar, men generellt brukar sägas 5-10 minuter.

Dödsorsaken i Tovefallet fastställdes till kvävning.
Citera
2023-05-12, 13:55
Medlem
Citat:
Att du skulle förstå innebörden av det jag skrev hade jag aldrig trott.

Låt oss försöka igen.

Ljudet av dunsen hörs mycket tydligare i lägenheten under, än i ett annat rum i samma lägenhet.

Vem bör rimligen vakna, den som sover i lägenheten under eller den som sover i ett annat rum i samma lägenhet?

Blev det enkelt nog för dig att förstå nu?

Om du förstått så långt, så kan du ovanpå det lägga att den som sover i ett annat rum i samma lägenheten dessutom lider av sömnbrist och berusning.

Har du förstått?

Pappan och sonen var väl dessutom i rummet under badrummet. Just den typ av ljud tycker jag ofta låter mer nedåt.
Pappan hörde väl själv bara en duns. Om man sover är det väl också rimligare att vakna av upprepade ljud. Det är ju därför som det är flera signaler på en mobil eller ett alarm.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-12 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in