2023-05-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man måste i princip omyndigförklara Maja och göra henne till ett viljelöst offer för att på något sätt kunna förklara hennes handlanden.

Till att börja med hade även M något emot T. Enligt M s mamma ville inte T ha med M i gänget. M har sökt upp T och skrämt upp henne vid två olika tillfällen. T har själv berättat att hon var rädd för M.

Efter gruffet mellan J och T på Nöjet är M aktiv och upprörd, hon vill få T utslängd. Hon går in flera gånger för att leta efter T medans J står utanför och väntar.

Med vetskapen att J vill döda T går man inte och lägger sig om man inte är helt redlös, vilket hon bevisligen inte var! Att J och M lägger ifrån sig sina telefoner samma minut och inte använder den på en timma, men att bådas telefoner plockas upp ett par minuter efter mordet är ett tecken på att dom är samspelta.

Vad som händer efter mordet följer precis samma linje, i gemensamt samförstånd. J lämnar lägenheten flera gånger med M ensam kvar. Dom skickar sms till varandra. Dom bär båda ut kroppen och dumpar den i skogen. Båda ljuger för sina kompisar och T s anhöriga om vad som hänt. Dom ljuger även för polisen i flera veckor och drar exakt samma story. Det är först när polisen spräcker lögnen deras historier går isär, och då fortsätter båda att ljuga för att rädda sig själva.

Mycket bra inlägg +1 på den.
Citera
2023-05-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man måste i princip omyndigförklara Maja och göra henne till ett viljelöst offer för att på något sätt kunna förklara hennes handlanden.

Till att börja med hade även M något emot T. Enligt M s mamma ville inte T ha med M i gänget. M har sökt upp T och skrämt upp henne vid två olika tillfällen. T har själv berättat att hon var rädd för M.

Efter gruffet mellan J och T på Nöjet är M aktiv och upprörd, hon vill få T utslängd. Hon går in flera gånger för att leta efter T medans J står utanför och väntar.

Med vetskapen att J vill döda T går man inte och lägger sig om man inte är helt redlös, vilket hon bevisligen inte var! Att J och M lägger ifrån sig sina telefoner samma minut och inte använder den på en timma, men att bådas telefoner plockas upp ett par minuter efter mordet är ett tecken på att dom är samspelta.

Vad som händer efter mordet följer precis samma linje, i gemensamt samförstånd. J lämnar lägenheten flera gånger med M ensam kvar. Dom skickar sms till varandra. Dom bär båda ut kroppen och dumpar den i skogen. Båda ljuger för sina kompisar och T s anhöriga om vad som hänt. Dom ljuger även för polisen i flera veckor och drar exakt samma story. Det är först när polisen spräcker lögnen deras historier går isär, och då fortsätter båda att ljuga för att rädda sig själva.

Det blir intressant att se vad HR kommer fram till.

Hur som haver tror jag att oavsett hur många telefoner de går igenom så kommer dessa få minuter det tar i badrummet att ta T.s liv inte kommer att kunna bevisas (om det var en eller två närvarande).

Det kommer att hänga på indicier och hur mycket tilltro de som ska fastställa domen tar till kvinnornas historier.

Skulle MH bli frikänd från mordåtalet så hoppas jag att hon får hjälp innan det kommer någon annan som blir en bästis som hon blir beroende av och kan lura i henne vad som helst.

Tillägg: Hur var det nu... M satt i ett tält när J skulle åka och tända på hos någon, hon bad till Gud att det skulle regna. Jösses hon är livsfarlig, där sitter hon med som jag förstått det med både J.s och sin egen telefon... men hon väljer att inte ringa 112!
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-05-07 kl. 13:06.
Citera
2023-05-07, 12:43
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om hovrätten friar henne på samma grunder som tingsrätten fäller henne så kan kompletterande bevis riskera fälla henne i hovrätten om där är fler detaljer som visar ”vakenhet” ?

Vad jag menade var att det straff hon fått kan inte bli värre. HR fastställer TR:s dom livstid eller så får hon lindrigare straff.
Ponera att försvaret vill ta en ny titt i M:s mobil, oavsett vad de hittar- kan de välja om det ska användas som bevisning eller kan försvaret ”slänga det i slasken”? Blir det en offentlig handling? Jag tänker att M:s mobil är beslagtagen av polis så då måste väl försvaret begära ut den? Hur detta nu går till.
Citera
2023-05-07, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att Tove skulle vara rädd för Johanna och Maja motbevisade Tove själv när hon följde med just Johanna och Maja hem till Johannas lägenhet mitt i natten, utan annat sällskap.

Hade hon varit rädd för dem hade hon undvikit dem på Nöjet och definitivt inte promenerat hem till Johanna tillsammans med dem mitt i natten.

Det kan också visa på hur manipulerande J kan vara.
Citera
2023-05-07, 13:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ha i åtanke då att Maja med facit i hand VET vad JJ är kapabel till, hon vet vad som står på tur om hon skvallrar.
Tänk dig att lägga dig i din säng varje kväll och inte veta ifall du vaknar upp i ett eldhav?

Samtidigt så var Maja helt beroende av JJ, vänskapen med JJ betydde allt för henne.

Kanske lite så jag misstänker vissa kvinnor kan känna om de lever med en destruktiv partner, så länge jag är tillmötesgående är allt bra.

Sen att Maja hela tiden försökt komma med undanflykter när JJ skulle göra saker som tex branden, :jag är sjuk. samtidigt som hon tillägger jag är inte rädd! (nått liknande)
Hon vill inte vara med på JJs onda planer så hon kommer med bortförklaringar men samtidigt behöver hon visa JJ att hon är tillmötesgående.

I förhören i början pratar Maja bra om JJ, då sitter fortf rädslan och beroendet kvar i henne, allt eftersom tiden går och JJs förtrollning börjar släppa öppnar hon upp sig för att till slut våga berätta om JJs tidigare tankar och planer, SAMTIDIGT som det är tydligt att hon är rädd för JJs hämnd nu när hon sviker hennes förtroende.

Det är ungefär där jag själv är i min tro runt Johanna och Maja, och jag har också tankar runt att relationen liknar ett destruktivt förhållande i en partnerrelation.

Många brukar likna sitt sätt att vara på gentemot partnern som att gå på äggskal. Man lär sig och vet instinktivt vad som kan utösa vrede, ogillande och i värsta fall värre. I Majas fall är det nog väldigt mycket omedvetet. Hon vet ju helt uppenbarligen om hur Johanna tänker så snart någon fått Johannas ogillande, och hon vet hur litet det behöver vara för att skapa väldigt hatiska och destruerande tankar som t o m innehåller tankar om mord (bränna inne, putta ut från balkong, döda Majas brorsa mm).

Så att säga nej, jag vill inte, det kommer inte för Maja. Hon får komma med ursäkter om sjukdom, att pappa är här och sedan som du påpekar "lindrande" ord gör att inte väcka vreden.

Iom att de har den mycket täta kontakt de har (Om Johanna är där så är Maja där sa någon, alltid tillsammans) så blir Johannas kontroll och påverkan över Maja lik den i en kärleksrelation, där man kanske inte bor ihop, men ändå träffas.
Citera
2023-05-07, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det kan också visa på hur manipulerande J kan vara.

Absolut.

Vi har ju fått se de här sidorna hos Johanna i FUP, där hon t ex säger t ex till grannen, åh bästa grannarna i världen som bryr sig, vad snälla ni är när hon kommer ner från mordet. Avleder från frågor om dunsarna med frågor om hur de har haft det i helgen osv.

Många beskriver också Johanna som väldigt lugn när hon kan prata om sina hämndkänslor och minns tydligt en situation som var otroligt obehaglig där en kompis berättar om hur Johanna kommer och först kramar om henne, säger berömmer hennes utseende (liknande) för att strax därefter (minns inte nu riktigt exakt) kanske typ knuffa henne hårt och säga elaka, hårda ord. Minns inte orslkaen, men säkert handlade det om någon kilaffär där Johanna lik sig själv, inte tål att någon annan får ha kontakt med någon av hennes killar eller tidigare sexpartners.

Tror att Johanna själv nämner något i förhör om att hon säger några lena ord. Här nedan kan man iaf se hur manipulativ hon är mot utredarna. Har tidigare vist det här förhöret, men det tål att upprepas. Hon plnaterar hel tiden vittnen som ska styrka hennes version, men detta har ju inte skett:

Förhör Johanna nov- 22

A 153/982

"Ok, när väl Tove kom sen då, berätta om det, hur det gick till?
Hon kom med någon kompis, ja, nu kommer jag inte riktigt ihåg vad vi sa, men jag gick ju
fram och frågade helt enkelt om hon ville följa med hem, om hon ville prata igenom och så,
det var ju väldigt tråkigt och dumt det som hade hänt och sådär.
Vem sa det sa du?
Jag sa det, det var ju tråkigt, att det var dumt, och sen så mins jag faktiskt inte va vi sa
eftersom hon pratade lite med sin kompis, hennes kompis sa någonting i stil med, men Tove
du får lova att inte slåss nu då. Tove bara, ja det ska jag inte göra. Eh, nej och sen så gick vi.
"

Så det är väl inte helt otroligt att Johanna har lagt mer skuld på sig själv, (vilket kanske faktiskt också stämmer?) men inte för att det är så hon ser saken, utan för att locka med sig Tove hem. Hon ber om uräkt oh säger att det var dumt.
Citera
2023-05-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ungefär där jag själv är i min tro runt Johanna och Maja, och jag har också tankar runt att relationen liknar ett destruktivt förhållande i en partnerrelation.

Många brukar likna sitt sätt att vara på gentemot partnern som att gå på äggskal. Man lär sig och vet instinktivt vad som kan utösa vrede, ogillande och i värsta fall värre. I Majas fall är det nog väldigt mycket omedvetet. Hon vet ju helt uppenbarligen om hur Johanna tänker så snart någon fått Johannas ogillande, och hon vet hur litet det behöver vara för att skapa väldigt hatiska och destruerande tankar som t o m innehåller tankar om mord (bränna inne, putta ut från balkong, döda Majas brorsa mm).

Så att säga nej, jag vill inte, det kommer inte för Maja. Hon får komma med ursäkter om sjukdom, att pappa är här och sedan som du påpekar "lindrande" ord gör att inte väcka vreden.

Iom att de har den mycket täta kontakt de har (Om Johanna är där så är Maja där sa någon, alltid tillsammans) så blir Johannas kontroll och påverkan över Maja lik den i en kärleksrelation, där man kanske inte bor ihop, men ändå träffas.
Måste säga att du har satt ord på de tankar jag har om deras relation. Verkar som M har överlåtit alla beslut om allt som de tar sig för till J. Verkar inte ha någon som helst kraft att stå emot eller genomföra hennes egna funderingar. Tror t.o.m. att hon förlitar sig på att J skall lösa alla problem även under förhören. J verkar ha invaggat henne i att hon även står över polisen, kanske till viss del baserat på att J har klarat sig undan försöken att elda upp hus lite här och där. M verkar vara helt viljelös.

Vad gäller att hon inte skulle hört något när hon "sov", finns det något om att hon skulle använt airpods? När jag har dem på mig kan de köra en JAS genom huset utan att jag hör eller vaknar.
Citera
2023-05-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Vad jag menade var att det straff hon fått kan inte bli värre. HR fastställer TR:s dom livstid eller så får hon lindrigare straff.
Ponera att försvaret vill ta en ny titt i M:s mobil, oavsett vad de hittar- kan de välja om det ska användas som bevisning eller kan försvaret ”slänga det i slasken”? Blir det en offentlig handling? Jag tänker att M:s mobil är beslagtagen av polis så då måste väl försvaret begära ut den? Hur detta nu går till.

Telefonen är redan tömd så de kan begära ny analys av filen man får vid tömning. Det är som en arkivfil med hela mobilens innehåll.

Ja du, alltså jag vet inte om de liksom kan stoppa det om det visar sig vara ofödelaktigt. Å andra sidan så lär processen i sig fångas upp av de andra parterna som då kan agera utifrån sina intressen.
Citera
2023-05-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Kan inte se nån annan orsak till att den var orörd än att hon sov. Varför, om hon nu var vaken är den helt orörd så pass länge förutom de 2 gångerna då hälsoappen registrerade steg (som stämmer in på Majas vittnesmål om toabesök)
Mer troligt att den hade registrerat steg kontinuerligt under hela tiden.

VARFÖR ta sin telefon för att göra de stegen, de 2 tillfällena, om hon varit vaken hela tiden? Mest troligt hade hon haft den på sig i så fall.

Som du själv nämner här så sa ju även JJ att Maja inte var med i köket. Hennes telefon registrerar inte heller något.
Skulle hon suttit helt still i soffan och bara tjuvlyssnat utan att ens spela spel, kolla tiktok whatever?
Sen för att ta sin telefon 2 gånger för X antal steg före och efter mordet.

Nej jag köper inte det i alla fall.

Jag kan inte se någon annan orsak än att Maja sov.

Men enligt Maja-räddarna här i tråden så ljuger ju Johanna som en häst travar (pun intended) och då kan ju Maja lika gärna varit med i köket.

Hur kommer det sig att alla är övertygade om Johannas skuld? Hon har ju erkänt, helt sant, men det kan ju vara en efterkonstruktion (eftersom hon, enligt Maja-räddarna, anpassat sin historia till den information som hon fått under utredningens gång) och hon "erkänner" för att hon verkligen är en narcissist och vill klättra på mördarstegen. Finns det några bevis, egentligen, som säger att det inte var Maja som ströp Tove? Förutom erkännandet? Man skall ju inte dömas på sitt erkännande utan det måste finnas bevis också (eventuellt munväder förstås undantaget).

Så, kanske det är Maja som strypt och Johanna som hjälpt till.

Förresten, hur korrelerar Johannas mobilanvändning/-rörelser med Majas under den aktuella tiden? Har Johannas mobil registrerat en massa aktivitet under tiden Maja "sovit"?
Citera
2023-05-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut.

Vi har ju fått se de här sidorna hos Johanna i FUP, där hon t ex säger t ex till grannen, åh bästa grannarna i världen som bryr sig, vad snälla ni är när hon kommer ner från mordet. Avleder från frågor om dunsarna med frågor om hur de har haft det i helgen osv.

Många beskriver också Johanna som väldigt lugn när hon kan prata om sina hämndkänslor och minns tydligt en situation som var otroligt obehaglig där en kompis berättar om hur Johanna kommer och först kramar om henne, säger berömmer hennes utseende (liknande) för att strax därefter (minns inte nu riktigt exakt) kanske typ knuffa henne hårt och säga elaka, hårda ord. Minns inte orslkaen, men säkert handlade det om någon kilaffär där Johanna lik sig själv, inte tål att någon annan får ha kontakt med någon av hennes killar eller tidigare sexpartners.

Tror att Johanna själv nämner något i förhör om att hon säger några lena ord. Här nedan kan man iaf se hur manipulativ hon är mot utredarna. Har tidigare vist det här förhöret, men det tål att upprepas. Hon plnaterar hel tiden vittnen som ska styrka hennes version, men detta har ju inte skett:

Förhör Johanna nov- 22

A 153/982

"Ok, när väl Tove kom sen då, berätta om det, hur det gick till?
Hon kom med någon kompis, ja, nu kommer jag inte riktigt ihåg vad vi sa, men jag gick ju
fram och frågade helt enkelt om hon ville följa med hem, om hon ville prata igenom och så,
det var ju väldigt tråkigt och dumt det som hade hänt och sådär.
Vem sa det sa du?
Jag sa det, det var ju tråkigt, att det var dumt, och sen så mins jag faktiskt inte va vi sa
eftersom hon pratade lite med sin kompis, hennes kompis sa någonting i stil med, men Tove
du får lova att inte slåss nu då. Tove bara, ja det ska jag inte göra. Eh, nej och sen så gick vi.
"

Så det är väl inte helt otroligt att Johanna har lagt mer skuld på sig själv, (vilket kanske faktiskt också stämmer?) men inte för att det är så hon ser saken, utan för att locka med sig Tove hem. Hon ber om uräkt oh säger att det var dumt.

Det var tydliga exempel.
Jag undrar om Ts vän verkligen sa detta som du citerade. Skulle inte tro det.
'eftersom hon pratade lite med sin kompis, hennes kompis sa någonting i stil med, men Tove du får lova att inte slåss nu då. Tove bara, ja det ska jag inte göra. Eh, nej och sen så gick vi.'

J har ju förmågan att 'läsa av' människor det gör att hon också kan manipulera de. Om J som hade högt IQ trodde på Js vilja att prata ut kanske M också gick på det. Hon filmade ju ett klipp på vägen från Nöjet te x. Även J själv kanske trodde på sitt eget förslag. Men sedan i lägenheten efter samtal kunde hon inte stå emot begäret att bli av med T. Det är så otroligt destruktivt när J bara hade kunnat släppa det och umgås med andra. Svårt att förstå.

J hade verkligen behövt hjälp att lära sig hantera hatet inom sig. J fyllde ju 18 ungefär samtidigt som hon lärde känna M. Om J hade varit ett par år yngre hade det kanske varit mer naturligt för Ms föräldrar att kontakta Js föräldrar efter sprayningen av Ls bil. Ju yngre ju mer kontakt mellan föräldrar oftast. Då hade de kanske blivit mer medvetna om beteendet. Det hade nog behövts stöd av vuxna. För om vänner sätter sig upp mot J hämnas hon. Js ex F behövde ju inte oroa sig fick han veta för att J skulle inte tända på då han varit snäll mot henne...
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-07 kl. 15:44.
Citera
2023-05-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vanligt eller ovanligt är väl egentligen ointressant; NPF tar sig olika uttryck beroende på svårighetsgrad, vilka delar; ex uppmärksamhet eller impulsivitet som skapar problem i vardagen, kompensatoriska förmågor, medfödda egenskaper, intellekt, komorbiditet.

Vi har ett samhällsproblem angående diagnoser då skolan ofta förbiser eller kan erbjuda tillräckligt stöd. Detta leder inte sällan till utanförskap, skolkande, missbruk och ångestproblematik för många drabbade. Ja, så är det ju. Inte sällan med tilläggsdiagnoser. Dessa uppvisar oftast dåliga resultat gällande impulsivitet och i kombination med droger och psykosociala problem, leder det inte sällan till våldshandlingar. Men jag vet inte riktigt hur detta är applicerbart på M. - Är det så? Nu är M inte Muhammed; hon ingår inte i ett gäng och hon har heller inte vuxit upp med tvivelaktiga värderingar. Det enda som förenar förortskillen och M är en NPF-diagnos, därför haltar också jämförelsen. Vi har fått mycket info om M som person och det är vad som ligger till grund för analysen.
Okej, tack. Visst var det så att hon gick en praktisk linje, inriktad på teknik i någon form? Med anpassning, får man förmoda.
Avstängdhet och förnekelse är bara en variant på hur vi kan hantera trauman.
Det finns inga rätt eller fel, det finns ingen mall för reaktioner; däremot kan omgivningen skapa förutsättningar i form av trygghet och stöd för en sund bearbetning där samtliga känslor får komma till uttryck.

M började berätta efter en tid på häktet, hon bröt också ihop i rätten så att man fick avbryta.

Det jag menar är att det finns ca 20 000 unga tjejer med ADHD som inte mördar. Så själva mordet och allt annat brottsligt hon gjort sig skyldig till kan knappast enbart förklaras med att hon har ADHD. Det är något annat som gjort det möjligt för M att genomföra det hon gjort. Troligen en empatistörning som det ogärna spekuleras i eftersom hennes beteendet förklaras på andra mer eller mindre tokiga sätt enligt mig.

Jämförelsen med Muhammed togs upp enbart i syfte att belysa att att Muhammed knappast hade fått hjälp av x antal försvarare som förklarar och ursäktar ett mycket tvivelaktigt beteende. Efter några år på flashback kan jag inte minnas en enda dömd mördare som fått sina gärningar förklarat på ett så ursäktande sätt.

Om man bara ser till fakta och vad som framkommit i FUP och rätten. Vad finns det då specifikt som talar för att M talar sanning?
Citera
2023-05-07, 15:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Eller annars var TT inte lika långsint som JJ var. Och visste inte att JJ hade fått en lika toka med sig i sitt hat.

Så kan det mycket väl vara. I vilket fall som helst så är det uppenbart att Tove inte var rädd för Johanna och Maja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in