Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Anledningen till att jag (och säkert mpnga fler) fastnat vid MH:s agerande och berättelse nu är att de bevis som leder till hennes dom är något omtvistade.
Ja, enligt min mening är den domen inte grundad på ett enda bevis, enbart på antaganden och ett påståenden från en person som vi vet ljuger om hur det gick till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Jag har lyssnat på grannens förhör i rätten igen och en avgörande fråga är hade MH kunnat dömas utan att stegen var registrerade ihop med med grannens något oklara tidsuppfattning?
02:40 tittar han på mobilen.
Går till pappan i soffan som väntar på yoghurt.
De pratar en stund och sen kommer dörsta dunsen.
De pratar om ifall det brukar låta så.
De tar beslut att gå och knacka på.
Grannen säger 40 sekunder kanske mellan påringringarna och han väntar runt 1,5 minut utanför dörren till JJ.
Frågan är då om tiden 02:43 (MH går en stegserie) har passerat när han går tillbaka till pappans lgh?
Jag tycker att det finns stora skillnader både i sonens utsaga kort efter händelsen och under rättegången, samt i sonens och faderns utsagor. Därför sätter jag väldigt liten tilltro till mycket av det sonen berättar framförallt i domstolen. Som flera i tråden har noterat verkar sonen vilja vara till stor hjälp. Jag får intrycket att han till följd av det har, mer eller mindre omedvetet, över tid har anpassat sin historia för att bättre passa in i övriga saker som framkommit, troligen har han påverkats mycket av sådant som förhörsledarna har planterat i hans minne genom ledande frågor och information de givit honom under förhör.
Jag sätter störst tilltro till det sonen och fadern berättar i nära anslutning till händelsen, när de förhörs kort efteråt.
Kruxet för åklagaren och domstolen som på ett helt rättsvidrigt sätt "försöker få ihop" det hela, är att den tidigare versionen är svår att knyta Maja till ens med antaganden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Jag försöker förstå hur mycket rätten hänger upp sig på de steg MH tar. De menar att de inte behöver vara direkt kopplad till våldet och att JJ inte kunnat skaffa undan Tove i garderob eller förråd så MH borde minst ha sett en död Tove. Men då har hon ju inte varit med och dödat. Bara sett en död Tove i lakanet.
Som jag uppfattar det så är det en avgörande detalj för rättens bedömning av Majas skuld. Det är inte utan anledning som Lahanj helt plötsligt efter fem månader kommer på att att det var just 0240, och inte 0230, som han hörde dunsen. Hade han uppgivit den tiden innan tidpunkten 0243 extraherades ur Majas telefon så hade det varit en sak, men det gjorde han inte.
Rätten menar att eftersom Majas telefon har registrerat rörelse vid ungeför samma tidpunkt som Lahanj säger att han hört dunsen så måste Maja vara skyldig till mord.
Man kan undra hur mycket påtryckningar Lahanj utsatts för av kompisar och arbetskamrater.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Och backar man tiden till att dunsarna hörs 02:30 så har JJ tio minuter på sig att döda Tove själv och även dra in henne i garderob eller förråd och det dröjer då 13 minuter tills MH börjar röra sig med stegen. Var hon nu går från?
Ja, och om man backar till innan 0230, så som flera poliser i utredningen tror, så har Johanna till och med den tid som hon med allra största sannolikhet faktiskt behövde, oavsett om Maja var med eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Det intressanta med JJ:s story om de 10 sekunderna strypning är att det är enligt Googleresultat det antal sekunder som rekommenderas att man släpper vid strypning/kvävning.
Men det ska enligt första bästa sökresultat ta 4-5 minuter innan man är hjärndöd. 2-3 minuter säger andra random källor.
Och vissa källor menar att det tar endast 10 sekunder för en person att förlora medvetandet vid strypning.
Slänger bara ur mig lite enligt ovan för det är svårt att få grepp på tidslinjen utan en starttid och då våldet är så ”odokumenterat” och framförallt så tyst. Ja förutom dunsarna då som det är högst oklart flr de flesta, inkl grannen, när de sker. Ja förutom för tingsrätten då som verkar mer säkra.
Ja, det här med tiderna kan variera. Strypning är en form av samlingsbegrepp som innefattar flera olika dödsorsaker, eller flera olika skeenden som kan leda till döden.
Det första som de flesta tänker på vid strypning är kvävning. Att luftvägarna sluts till så att offret inte kan andas. Det var dödsorsaken i detta fallet.
Men det finns flera andra varianter. Dels så kan hjärnans blodflöde stoppas. Antingen att artärerna sluts till så att blodflödet till hjärnan stoppas, eller genom att venerna sluts till så att blodflödet från hjärnan stoppas. Om venerna sluts men inte artärerna uppstår en typisk effekt som kallas petekier. Det fanns gå eller inga sådana på Tove. Det är ett argument som Clea försöker använda för att motbevisa strypning, men det säger egentlingen inte så mycket.
Sedan har vi vagus-nerven, som jag sett frekvent förväxlas med det latinska namnet för halsartären, carotis, här i tråden. Vagus-nerven påverkar bland annat hjärtrymten, och om man kommer åt den kan man plötsligt sänka pulsen rejält, och det är genom den effekten som det påstås att man kan orsaka död inom 10 sekunder.
Kvävning är den form av strypning som generellt tar längst tid. Under tiden man kvävs fortsätter hjärtat att pumpa blod och hjärnan får ett fortsatt, om än avtagande, tillskott av syre. Som ett extremt exempel kan nämnas att det var en person i TV-programmet Talang som för en tid sedan höll andan under vatten i 8 minuter. Nu var han extremt tränad för just detta, men efter 8 minuter var han som vanligt, och hade inte tagit någon skada. Alltså väldigt långt ifrån död. Hur lång tid det tar att kväva någon varierar, men generellt brukar sägas 5-10 minuter.
Dödsorsaken i Tovefallet fastställdes till kvävning.