2023-05-12, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Finns det några fysiska bevis för att Johanna deltagit?
Nej det gör det faktiskt inte heller.
Så fiskar man enbart efter fysiska bevis och fynd som binder en eller två mördare till mordet, så skulle ingen av dem bli dömda.

I Johannas fall finns det ett erkännande av henne själv med en berättelse som stöder de bevis som finns. I Majas fall finns det inget erkännande, utan en version där hon sover och en där hon håller fast Toves händer.

Ifall hon sov är hon naturligtvis helt oskyldig, men jag undrar om det ens finns någon version av att hon håller fast Toves händer och kan se och förstå vad Johanna gör. Kan vi diskutera det istället?
Citera
2023-05-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu är den här:

Absolut Kroumata 10.

He he. Percy tårar!
Smämt åsido, en rekonstruktion hade varit bra.
Citera
2023-05-12, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Finns det några fysiska bevis för att Johanna deltagit?
Nej det gör det faktiskt inte heller.
Så fiskar man enbart efter fysiska bevis och fynd som binder en eller två mördare till mordet, så skulle ingen av dem bli dömda.
Exakt. Vandrar man den vägen så bör även Johanna frikännas då ett erkännande i sig inte är något bevis.
Citera
2023-05-12, 11:27
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
He he. Percy tårar!
Smämt åsido, en rekonstruktion hade varit bra.
En rekonstruktion skulle i så fall endast gälla Johannas version då Maja påstår sig ha sovit mest.
Ptja, de kan ju rekonstruera hur hon var behjälplig med gravfridsbrottet, toalettbesöken och hamburgerätandet iofs
Citera
2023-05-12, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit
I Johannas fall finns det ett erkännande av henne själv med en berättelse som stöder de bevis som finns. I Majas fall finns det inget erkännande, utan en version där hon sover och en där hon håller fast Toves händer.

Ifall hon sov är hon naturligtvis helt oskyldig, men jag undrar om det ens finns någon version av att hon håller fast Toves händer och kan se och förstå vad Johanna gör. Kan vi diskutera det istället?
Du inser att du uppmuntrar framtida GM att aldrig erkänna sina brott?
Citera
2023-05-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Allt tyder ju på att Tove hann ta emot sig med armbågarna innan fallet, så värst omtöcknad tror jag inte hon blev vilket också stöds av att hon försökt försvara sig med att slingra sig och sparka med benen.
Överkroppen har hon helt uppenbart inte kunnat använda och där finns endast en förklaring: Det var två förövare.
Skadan i t.ex ögat borde ha renderat i ett skrik men antagligen kunde hon inte skrika då en (J) var upptagen med halsgreppet vilket endast lämnar en annan (M) som ansvarig för den skadan.
Ingen av GM kan ju lämna helt sanningsenliga uppgifter gällande vad som skedde i badrummet, det blir isf helt garanterat livstidsstraff.
Jag ser också bara en förklaring
T var vid medvetande och försökte försvara sig
Och jag tror också att M troligtvis hsr orsakat skadan i T öga
M var den som hjälpte till att få T still
Citera
2023-05-12, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
En rekonstruktion skulle i så fall endast gälla Johannas version då Maja påstår sig ha sovit mest.
Ptja, de kan ju rekonstruera hur hon var behjälplig med gravfridsbrottet, toalettbesöken och hamburgerätandet iofs
Maja kan ju rekonstruera hur hon sovit
Citera
2023-05-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit

I det erkännandet finns också beskrivet att M håller i T s händer en kort stund. På vilket sätt och hur länge kan inte J svara på. Hon håller ner dom en kort stund och vet inte om J släpper stryptaget först eller om M släpper taget om händerna först.

Eftersom M inte velat berättat att hon var med i badrummet vet inte rätten vad hon såg eller hur hon uppfattade situationen. Men det anses att alla bör känna till att ett långvarigt strypgrepp kan leda till döden. Rätten menar att under förloppet insåg M att T höll på att dö, och istället för att släppa, förmå J att avbryta, hjälpa T, ringa ambulans, öppna dörren för grannarna så höll hon kvar.
Senast redigerad av Heretic77 2023-05-12 kl. 11:37.
Citera
2023-05-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För mig som inte sover så tungt förefaller det orimligt, men det är flera i tråden som menar att det är fullt möjligt att sova trots att det låter som att huset håller på att rivas, så helt uteslutet är det inte.
Med en, av intryck, överbelastad hjärna, alkohol (även om hon inte är as kalas), ev. sömnbrist och ev. önskan om flykt ökar möjligheten till att det skulle kunna vara sant.
Tfn-rörelserna bevisar bara att hon varit i a f halvvaken, inget annat.

Men att det finns många andra besvärande omständigheter medför att hennes morddeltagande inte heller kan uteslutas. Slutligen är det en bedömningsfråga. Rätt eller fel vet bara M och J.

Grannen under var ju gift om jag förstod det rätt. Framgår det om frun vaknade av dunsen? Jag har för mig att hon inte gjorde det. Pappan fixade väl i köket på natten för då var det lugnt där.
Citera
2023-05-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Grannen under var ju gift om jag förstod det rätt. Framgår det om frun vaknade av dunsen? Jag har för mig att hon inte gjorde det. Pappan fixade väl i köket på natten för då var det lugnt där.
Det går ju inte att jömföra med att vara i bostaden där bråket pågår och att vara en granne som sover
Citera
2023-05-12, 11:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Enligt polisens utredning så ÄR hennes mobilanvändning mellan 02:00 och 03:00 i princip obefintligt.
Polisen visar inte någon annan användardata än stegen.

Riktigt, innan tre hade hon mobilen med sig, tror vi. Rörde hon på sig så rörde mobilen på sig. Hon svarade omgående på Johannas SMS, sittandes på toaletten. Men hon tog den aldrig med sig från toaletten. Om man ska tro mobilens rörelseregistrering. Och så kan det ju vara. Hon kanske somnade på muggen med mobilen liggandes på golvet. Så kom Johanna hem med burgaren och väckte henne. Så då gick hon sömndrucken ut i köket och åt burgaren, sedan tillbaka till sömnen för att trekvart senare bli väckt av Johanna igen som nu vill ha hjälp att bära iväg en död Tove. En chock för Maja. Det är klart att då är inte Majas första tanke - Var är min mobil?

Sedan är det en del som tycker att det är märkligt att Maja var vaken en timme efter hon kom hem, om hon nu var det, men inte att hon sov i lägenheten. Men det är inget konstigt alls. I lägenheten var hon bara trött, kvällen var över och hon hade redan sömnbrist och var berusad. Planen var att hon skulle sova över hos Johanna så det var vad hon gjorde. Tills hon fick veta att Tove var död. Då är det inte så konstigt om hon blev klarvaken och sedan inte kunde sova.

Citat:
Så frågan är om hon inte alls använder sin mobil mellan det de kommer hem från Nöjet till dess att hon svarar med tumme upp på JJ:s SMS från McD eller om polisen inte redovisat den användardatan i åtalet?

Om det Maja säger är sant, så är det väl helt rimligt att hon inte använt sin mobil. Då har hon bara sovit och gått på muggen, och förmodligen varit så trött att det inte funnits något annat än sömn och uträttande av behov. Mobilen har hon haft i någon ficka. Eller så har den legat på sängen hela tiden. Det hade varit extremt intressant att få se den kompletta datan kring rörelsen vid 02:43.

Citat:
I en korrupt stat så hade man varit lite undrande om de döljer användardatan trots att den finns för att få det att framstå som att hon är upptagen med annat.

I detta fallet hade de nog varit ivriga att visa att Maja är vaken om de hade kunnat. För då kan de ju beslå henne med lögn gällande sömnen.

Citat:
”Märkliga” är att sen när hon är hemma igen så blir polisens redovisning väldigt detaljerad igen. Med vilket håll hon håller mobilen (landscape mode), hon spelar nåt spel osv.

Jag tänker att det beror på att mobilen då har loggat sådan information. Medan den under natten inte loggade något annat än rörelser till följd av att den inte användes aktivt.

Det är ju dock bara under en kort period om ca 10 minuter eller så som mobilen loggar aktivitet hemma hos Maja om jag förstått rätt. Så jag lutar nog åt att Maja trots allt inte var vaken särskilt länge efter hon kom hem. Sista aktivitetsloggningen är att Pinterest startas 0602, sedan inget mer, enl sid 351 i FUP.

Det är som du är inne på, att det verkar vara lite godtyckligt vad av den tekniska informationen som de rapporterar om vid olika tidpunkter. Mer detaljerat vid en ointressant tidpunkt och mindre detaljerat vid en mer intressant tidpunkt.

En annan märklig sak är att Maja inte får någon fråga om var hon lägger sin mobil efter att hon besvarat Johannas SMS från donken.

Om Maja varit hemma själv vaken med en död Tove under tiden Johanna åkte till donken, så är jag övertygad om att hon hade använt sin mobil för att få tiden att gå, distrahera sig själv.
Citera
2023-05-12, 11:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det går ju inte att jömföra med att vara i bostaden där bråket pågår och att vara en granne som sover

Varför inte då?

En duns i golvet hörs mycket tydligare i lägenheten under än i ett annat rum i samma lägenhet, t.ex. Klart att det går att jämföra så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in