Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Enligt polisens utredning så ÄR hennes mobilanvändning mellan 02:00 och 03:00 i princip obefintligt.
Polisen visar inte någon annan användardata än stegen.
Riktigt, innan tre hade hon mobilen med sig, tror vi. Rörde hon på sig så rörde mobilen på sig. Hon svarade omgående på Johannas SMS, sittandes på toaletten. Men hon tog den aldrig med sig från toaletten. Om man ska tro mobilens rörelseregistrering. Och så kan det ju vara. Hon kanske somnade på muggen med mobilen liggandes på golvet. Så kom Johanna hem med burgaren och väckte henne. Så då gick hon sömndrucken ut i köket och åt burgaren, sedan tillbaka till sömnen för att trekvart senare bli väckt av Johanna igen som nu vill ha hjälp att bära iväg en död Tove. En chock för Maja. Det är klart att då är inte Majas första tanke - Var är min mobil?
Sedan är det en del som tycker att det är märkligt att Maja var vaken en timme efter hon kom hem, om hon nu var det, men inte att hon sov i lägenheten. Men det är inget konstigt alls. I lägenheten var hon bara trött, kvällen var över och hon hade redan sömnbrist och var berusad. Planen var att hon skulle sova över hos Johanna så det var vad hon gjorde. Tills hon fick veta att Tove var död. Då är det inte så konstigt om hon blev klarvaken och sedan inte kunde sova.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Så frågan är om hon inte alls använder sin mobil mellan det de kommer hem från Nöjet till dess att hon svarar med tumme upp på JJ:s SMS från McD eller om polisen inte redovisat den användardatan i åtalet?
Om det Maja säger är sant, så är det väl helt rimligt att hon inte använt sin mobil. Då har hon bara sovit och gått på muggen, och förmodligen varit så trött att det inte funnits något annat än sömn och uträttande av behov. Mobilen har hon haft i någon ficka. Eller så har den legat på sängen hela tiden. Det hade varit extremt intressant att få se den kompletta datan kring rörelsen vid 02:43.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
I en korrupt stat så hade man varit lite undrande om de döljer användardatan trots att den finns för att få det att framstå som att hon är upptagen med annat.
I detta fallet hade de nog varit ivriga att visa att Maja är vaken om de hade kunnat. För då kan de ju beslå henne med lögn gällande sömnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
”Märkliga” är att sen när hon är hemma igen så blir polisens redovisning väldigt detaljerad igen. Med vilket håll hon håller mobilen (landscape mode), hon spelar nåt spel osv.
Jag tänker att det beror på att mobilen då har loggat sådan information. Medan den under natten inte loggade något annat än rörelser till följd av att den inte användes aktivt.
Det är ju dock bara under en kort period om ca 10 minuter eller så som mobilen loggar aktivitet hemma hos Maja om jag förstått rätt. Så jag lutar nog åt att Maja trots allt inte var vaken särskilt länge efter hon kom hem. Sista aktivitetsloggningen är att Pinterest startas 0602, sedan inget mer, enl sid 351 i FUP.
Det är som du är inne på, att det verkar vara lite godtyckligt vad av den tekniska informationen som de rapporterar om vid olika tidpunkter. Mer detaljerat vid en ointressant tidpunkt och mindre detaljerat vid en mer intressant tidpunkt.
En annan märklig sak är att Maja inte får någon fråga om var hon lägger sin mobil efter att hon besvarat Johannas SMS från donken.
Om Maja varit hemma själv vaken med en död Tove under tiden Johanna åkte till donken, så är jag övertygad om att hon hade använt sin mobil för att få tiden att gå, distrahera sig själv.