Citat:
Ursprungligen postat av
unzipit
Det finns folk som avrättats för sina åsikters skull också, det betyder inte att jag tycker att det är rätt gjort.
Det finns två versioner om vad som hänt. Maja säger att hon sov, Johanna säger att Maja deltog. Därför skulle jag vilja diskutera Johannas version, är det säkert att Maja förstår vad som händer ifall hon deltar. Kan man enligt Johannas version placera Maja så att hon ser och förstår konsekvenserna av Johannas handlande? Om hon inte kan placeras så, så finns det inga versioner där Maja skulle kunna dömas för mord, då har hon antingen sovit som hon säger eller deltagit utan att förstå konsekvenserna (= inget uppsåt).
Det är är faktiskt en intressant frågeställning. Vi har alla tagit för givet att om Maja var med så förstod hon vad som skedde, och är därför skyldig till mord.
Men kan det ha varit så att hon var med, men inte insåg vad som var på väg att ske?
Tja. Jag kommer att tänka på mordet på George Floyd. I mina ögon är det inget att diskutera. Floyd blev mördad. Punkt.
Men, tror jag att det var polisens avsikt att döda Floyd. Nej, det tror jag faktiskt inte. Polisen gjorde det. Han borde insett vad som var på väg att ske. Men jag tror inte att han gjorde det förrän det var försent. Skulle samma sak kunna hända Maja. Ja, så klart. Skulle Maja kunna komma undan med ett sådant försvar. Nej. Inte då hon hållit i Toves armar. Det skulle bli minst likgiltighetsuppsåt.
Man kan väl säga att om det var så att polisen som mördade George FLoyd inte förstod vad som var på väg att ske, så var det hans brist på insikt som fällde honom för mord. Och samma sak skulle nog hända för Maja, om hon gjorde det hon gjorde men verkligen inte förstod vad resultatet skulle bli, så är det hennes brist på insikt som fäller henne.
Skillnaden på polisen i Floyd fallet och Maja är att polisen var den som de facto mördade Floyd, medan Maja inte gjorde det.
Man kan då börja fundera kring fallet att Maja trodde att det var ett vanligt bråk hon gick in i, och släppte Toves armar när hon insåg att det var dags att avbryta bråket, just för att det inte skulle gå som det gjorde. Men att Johanna då ändå, på egen han, stryper Tove. I ett sådant fall skall Maja rimligen inte dömas för mord. Om Maja hade kört den förklaringsmodellen så hade det blivit svårt för Rullman att motbevisa. Men frågan är vad domstolen hade trott. Och Johanna säger att hon inte minns hur länge Maja höll händerna eller när hon släppte.
Kruxet är att åklagaren måste bevisa sin sak bortom rimligt tvivel.
Medan det för Maja räcker att väcka rimligt tvivel.