2023-05-05, 10:18
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Är Zelensky så rädd nu att han dels stannade längre än planerat i Finland dels reser omvägar?

"Tog omväg i luften till toppmötet i Helsingfors"
https://www.expressen.se/tv/nyheter/zelenskyjs-omvag-flog-over-sverige/
Nej Zelensky är väldigt modig som dels stannat kvar i sitt land och lett motståndet på plats bla genom att besöka fronten ett flertal gånger.

Det är din fuhrer som är feg, rädd för sitt folk, sina generaler, sina dubbletter, covid och sin egen skugga.
Citera
2023-05-05, 10:18
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
JDAMs har monster-räckvidd, faktiskt. 50-90 km. Jag blev förvånad när jag läste på. Så det lär vara jobbigt att skjuta ner dem, såvida inte AFU börjar riskera sina luftvärn genom att parkera dem nära fronten.

En luftvärnskanon har ju inte så stor räckvidd, så då behöver man många luftvärnskanoner, och där blir ett tapp av dem vid frontlinjen. De i sin tur blir sårbara för kortdistansartilleri.
Räckvidden är helt beroende av flygplanets höjd och hastighet. Så de blir lättare se på radar. Eventuellt så kan man skjuta på planen med det egna flyget.

UAF har också JDAMs men inte använt dem i någon större volym vad jag sett.
Citera
2023-05-05, 10:19
Medlem
psychicsailors avatar
De som följer tråden noga kanske kan se ironin i denna nyhet :

Ukraine uses 3D printers to create munitions amid critical ammo shortage – The Washington Post
https://euromaidanpress.com/2023/04/08/ukraine-uses-3d-printers-to-create-munitions-amid-critical-ammo-shortage-the-washington-post/
Citera
2023-05-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
https://reuters.omni.se/founder-of-russia-s-wagner-group-prigozhin-wagner-forces-will-have-to-transfer-its-positions-in-bakh mut-to-russia-s-regular-forces-on-may-10/a/VPpq2p

Så vi ser en ukrainsk offensiv 11e då kanske 🤔

Helt idiotiskt att slösa man på detta.
Citera
2023-05-05, 10:20
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryskt flyg verkar vara långsamma att planera anfall. Och Ukraina har "manpads". Hur bekämpar man minfälten?
Med minplogar, minvältar och minröjningsormar som skjuts ut i fälten.

Jag vet dock inte om Ukraina har dessa redskap till sitt förfogande. Det talas inte så mycket om minbekämpning.
Senast redigerad av Tralfamadore 2023-05-05 kl. 10:32.
Citera
2023-05-05, 10:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu finns det väl ett antal Giraffe 75 system tillsammans med b l a Skyguard och RSB 70 och även tyska gepards så att glidbomberna ryssarna nu terroriserar civilbefolkning med är ju inte någon större gamchanger som några här vill göra gällande.
Det är ganska dyrt att skjuta med RBS 70 mot glidbomber. Kan du ta dem med gepards så är det mycket bättre men dessa behöver vara nära fronten för detta.
Citera
2023-05-05, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Desperationen når nya nivåer bland er vatniks. Att ryssarna nu tvingas ta till 60-70år gammal teknologi då deras precisionsmissiler är slut är definitivt inte ett "styrkebesked". Resten av världen ser nog nått helt annat

Ska du inte putsa ihop en historia om hur T-55orna som nu plockats fram kommer att vara tungan på vågen som avgör kriget till Rysslands fördel också
Kan så vara men ingen av oss vet orsaken.

Däremot så ska man använda rätt verktyg vilket oftast betyder det billigaste som gör jobbet.

Som jag nämnt, jag kan inget om strid men om man inte har säkrat tex luftrummet då är nog missiler det enda vettiga sedan i takt med att man får kontroller över det då gissar jag att man går över på enklare vapen som gör ett lika bra eller kanske tom bättre jobb.

Hr Rayban hade ju mycket intressanta tankar igår om att använda fängelsekunder som soldater så iallafall jag får en känsla av att han har bättre koll än mig och tydligen många fler här kanske alla tom

Oftast är det så att den som verkligen kan något håller käft och den som inte kan något alls pratar hela tiden som om han vet
Citera
2023-05-05, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Helt idiotiskt att slösa man på detta.

Jag kan inte läsa den, men vad handlar det om och vad är idiotiskt?
Citera
2023-05-05, 10:32
Medlem
stilichos avatar
Jag vet inte om det här är ny information eller om jag bara har missat den tidigare:
https://t.me/grey_zone/18516

Wagner-gruppen säger att de ska dra bort alla sina styrkor från Bachmut senast den 10 maj och ber ryska försvarsmakten lägga fram en plan för hur de ska ersättas. Spontant tycker jag det låter som väldigt stora nyheter. Inte för att jag vet hur mycket trupper Wagner har Bachmut nuförtiden men det borde väl ändå vara några tusen man. Soldater som nu måste ersättas med andra trupper. Rimligtvis kan vi inte förvänta oss något fortsatt ryskt avancemang i Bachmut.
Citera
2023-05-05, 10:35
Medlem
Låt oss studera Homofederationens förluster utan att hemfalla till onödig och skadlig homofobi. Senaste dygnet har det inrapporterats hela 620 eliminerade bögfascister och vi har nu tre dagar i följd legat över normtalet. Totalt har då 193.210 st befriats och enligt kalkylen kommer då 200.00-gränsen att genombrytas redan den 19 maj, alltså om 14 dagar.

Också övriga förluster är stora. Vi har 3 utslagna stridsvagnar och 8 förstörda bepansrade stridsfordon. Vi har ännu bättre siffror för utslaget bögartilleri, 16 artilleripjäser samt 3 st raketartillerisystem.

Vi ser också att Ukraina slår mot underhållslinjerna eftersom hela 30 tank-och lastbilar förstörts.

Ett år, två månader och 11 dagar....special military operation blev ett fiasko som skakar om Ryssland. De skyldiga måste bestraffas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukraina har T55or och har använt dom hela tiden. Dom hade en mycket föråldrad och svag armé då ryssarna invaderade 2014. Nu byter dom upp sig till Leopard och Abrams tanks. Medan ryssen byter ner sig från T72 till T62 till T55. Vem tror du blir starkare?

jag tror att ukraina blir starkare lokalt på någon enskild plats, men det är i för små antal för att spela någon större roll i slutänden.
Fortfarande så har de inte det understöd de behöver i form av flyg och artilleri.

och logistiken för dessa nya system kommer att vara en belastning för ukr. reparationer i polen eller slovakien, leveranser av ammunitionen, med så många olika sorter och olika varianter på system, stor risk att saker hamnar fel osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag vet inte om det här är ny information eller om jag bara har missat den tidigare:
https://t.me/grey_zone/18516

Wagner-gruppen säger att de ska dra bort alla sina styrkor från Bachmut senast den 10 maj och ber ryska försvarsmakten lägga fram en plan för hur de ska ersättas. Spontant tycker jag det låter som väldigt stora nyheter. Inte för att jag vet hur mycket trupper Wagner har Bachmut nuförtiden men det borde väl ändå vara några tusen man. Soldater som nu måste ersättas med andra trupper. Rimligtvis kan vi inte förvänta oss något fortsatt ryskt avancemang i Bachmut.

Den nyheten har varit uppe och även på Aftonbladet nu. Stämmer det att de måste retirera är det ett stort bakslag för Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in