2023-05-06, 20:56
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hade jag varit Prigozjin så hade jag velat skydda varumärket "Wagner" till det yttersta. Jag hade inte velat att mina gossar hade fått stryk i samband med en ukrainsk motoffensiv. Jag hade kokat ihop något jäkla svepskäl för att dra tillbaka mina trupper och hålla dem borta från kommande strider för att inte låta dem förknippas med något som kan liknas vid ett nederlag. Jag hade agerat som en praktisk affärsman och inte låtit något slags idealism styra mina beslut.

Prigozjin har nog en ganska god bild av vad som kommer att ske i framtiden och agerar därefter. Han påminner därvidlag väldigt mycket om en sådan där ledare av landsknektsförband från 15- och 1600-talen, typ Georg von Frundsberg eller Nikolas av Viesalm. Detta konstiga krig har åtminstone fått mig att inse att absolut ingenting har förändrats genom historien. Ingenting.

This

Den där läskiga halvfiguren tackar för sig, och gör en sorti genom att gorma på röda armén och namnge vissa Generaler . Det är antagligen godkänt av Kreml. Annars hade sådana takter väl resulterat i krigsrätt ? Skälla ut generaler framför en kamera och kabla ut det till hela världen , strax innan UAF:s offensiv ? Njäää. Något är väldigt lurt
Citera
2023-05-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
nej, de är samma skit så såklart de inte gör. Det skulle ju resultera i en kopia utav vad vi ser i Ukraina idag. Bara ännu lite mer eftersläpad och konstant dumhet. Vitryssland är vackert och förtjänar sin frihet dem också, så efter att Ukraina visat vägen kommer de SÅKLART följa med. Det är ett faktum utav verklighet det också. Oavsett vad sorgliga efterbliva ryssar säger eller vill så kommer verkligheten alltid ikapp. Så är det när vi som utvecklar rattar bjuder in till verklighet. Inget att diskutera ens där
Som t.ex. här:
"Efter att vi tagit över en rysk skyttegrav använde vitryssarnas befälhavare en radio han hittade och låtsades vara ryss och gav falska koordinater till det ryska artilleriet. Det funkade de slog ut en annan rysk enhet.",
Befälhavaren Pavel Szurmiej, 46 år, fd OS-mästare i rodd

https://twitter.com/hallonsa/status/1654884988435722245?

s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2023-05-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Som t.ex. här:
"Efter att vi tagit över en rysk skyttegrav använde vitryssarnas befälhavare en radio han hittade och låtsades vara ryss och gav falska koordinater till det ryska artilleriet. Det funkade de slog ut en annan rysk enhet.",
Befälhavaren Pavel Szurmiej, 46 år, fd OS-mästare i rodd

https://twitter.com/hallonsa/status/1654884988435722245?

s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Som där ja Att vissa inte förstår det är inte verklighetens problem nej. Eftersom att verkligheten SÅ KLART skiter ett stort stycke i ryssar. Vem skulle bry sig de facto? Om de serverar den ena dumheten efter den andra och dessutom försvarar den med en lögn, så är det såklart an självklarhet att de inte längre lyssnas på. Att vissa gjorde de senaste 30 åren är en skam, men lyckligtvis har vissa av oss andra stått redo för att skicka fanstyget tillbaks till helvetet där DET hör hemma. Ryss som ryss...Ingen nomenklatura skiljer den skiten åt! Sök dem, markera dem och gör vår framtid en god gärning
Citera
2023-05-06, 21:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kadyrov meddelar att hans trupper står redo för att inta Bakhmut. Kan detta verkligen vara sant? Ingen seriös följare av kriget verkar tro på det iaf.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1654903986808315904

Med två bataljoner plus ett regemente (alltså totalt ca 2000-2500 män) lär han inte kunna åstadkomma mycket som inte Wagners 30 000 soldater lyckats med.
Citera
2023-05-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så kan man se det. Men det är bara ett perspektiv.

Det är lika sant att vi stängde ute dem. Framför allt fortsätter vi att isolera dem, med rådande politik där vi väljer krig tills ???, istället för fred-mot-territorium, eller åtminstone pressa Ukraina till förhandlingsbordet.
Ryssland är den som valt krig.
Citera
2023-05-06, 21:33
Medlem
Heja Brics - Not

https://www.youtube.com/shorts/YkAI1zgJeb8

PS Ryska militären dödar delfiner I svarta havet.
Citera
2023-05-06, 21:34
Medlem
Tillssons avatar
Tjetjener på väg till Bakhmut för att hjälpa Prigozhin att utrota ukrainska nazister i Bakhmut. Allahu akhbar!
https://twitter.com/flugkind/status/1654906684391686145
Citera
2023-05-06, 21:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kommer även internettrollen att byta narrativ nu? I Ryssland har det gått ut nya order till rysk statskontrollerad media, som de måste följa:

Den tidigare ordern var följande, som ju även internettrollen har följt ganska bra, som vi nog alla sett (bl.a på Flashback):

"taktisk reträtt" mm är ju ord som använts flitigt sedan ryssarna blev bortkörda från Cherson och Charkiv. Men nu kom det som sagt nya order. Kommer vi att se denna förändring på social media och på forum också? Även i denna tråd?

Naturligtvis kommer de anpassa sig. De har ju trots allt varit tämligen konsekvena med det hitintills så det kan vi nog lugnt räkna med att de kommer fortsätta vara.

(Dock tror jag i och för sig inte de flesta är betalda troll utan bara är vanliga personer som läser mycket av Kremls propaganda och därmed inspireras och kopierar det.)

Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
När tror ni offensiven kommer igång? Känns som de förbonbat rejält n när det ryker typ 10 artilleripjäser per dag nu för Ryssland?

Jag undrar om inte Ukraina är rätt nöjda med situationen idag. De dominerar fullständigt och kan blöda ut Ryssland över tid, utan att behöva riskera så många av sina egna soldaters liv.

Ukraina borde egentligen inte ha så bråttom, för varje dag så möts Ryssland ner.

Jag tror (och hoppas) att de inte känner någon press på att sätta igång så fort som möjligt utan väntar förhoppningsvis tills de känner sig redo.

Då de nya vapnen nyligen inkommit kan det trots allt ta lite tid att lära sig dem och samträna inför en så pass stor operation som det ändå är frågan om.

Men en personlig gissning är att de åtminstone överväger att sätta igång den 9:de maj (segerdagen som brukar firas stort i Ryssland) bara för att reta ryssarna och Putin lite extra, på samma vis som de gjorde på Putins 70:års dag (då de sprängde bron till Krim).
Citera
Medlem
Citat:
Mitt ursprungliga påstående: Grundläggande gör våra bolag något mindre vinster (eller större förluster, och blir zombies) eftersom vi nu väljer bort en aktör att göra affärer med.
Ditt påstående är extremt företagsekonomiskt okunnigt.

Har du du inte förstått att Rysslands marknad aldrig har, eller någonsin, kommer att tillföra Sverige någonting?
Vi som har jobbat i Ryssland ser naturligtvis det som en förlorad marknad, men du försöker få det till en katastrof.
Det är ingen katastrof!

Du är tamigfan helt otrolig i dit torgförande av vad ryska makter vill att du ska skriva.
Har du inte förstått att Ryssland inte kan tillföra svensk industri någonting! Absolut ingenting!

Vad beträffar svenskt engagemang i Ryssland är det försumbart för svensk ekonomi, en piss i Mississippi

Dina inlägg där du försöker ge dig in i affärssituationer är dumma på riktigt, riktigt dumma!
Citera
Medlem
Citat:
Det du skriver här håller jag delvis med om. En del bolag sticker för att den politiska risken är för hög, och som jag skrev så vill de inte vara kvar pga CSR.

Mitt ursprungliga påstående: Grundläggande gör våra bolag något mindre vinster (eller större förluster, och blir zombies) eftersom vi nu väljer bort en aktör att göra affärer med.
Ryssland har genom sitt agerande blivit en omöjlig samarbetspartner. Det är deras agerande. Inte vårat val.
Citera
2023-05-06, 21:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag fattar inte. Strider vitryssen mot ryssen? Och med järnsikten?

Många vitryssar strider med Ukraina mot ryssarna. Även ryssar strider mot ryssarna. Och Georgier, och Tjetjener. Alla hatar Moskvaryssland.
Citera
2023-05-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många vitryssar strider med Ukraina mot ryssarna. Även ryssar strider mot ryssarna. Och Georgier, och Tjetjener. Alla hatar Moskvaryssland.
Inte så konstigt, Ryssland gick in i Vitryssland när det börjad brännas, i de övriga länderna bombade de städerna till grus.
Vem vill vara kompis med Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in