2023-05-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Jag kan inte läsa den, men vad handlar det om och vad är idiotiskt?

Att Ukraina ska gå på våroffensiv, det kostar bara i form av förlorat manskap.
Citera
2023-05-05, 10:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De som följer tråden noga kanske kan se ironin i denna nyhet :

Ukraine uses 3D printers to create munitions amid critical ammo shortage – The Washington Post
https://euromaidanpress.com/2023/04/08/ukraine-uses-3d-printers-to-create-munitions-amid-critical-ammo-shortage-the-washington-post/
En kass ide att försöka göra ammo med 3d skrivare. Det blir både långsamt och dyrt.

Eventuellt så kan man göra prototyp eller en gjutform som man sedan använder för att sedan gjuta saker i högt tempo.
Citera
2023-05-05, 10:37
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag vet inte om det här är ny information eller om jag bara har missat den tidigare:
https://t.me/grey_zone/18516

Wagner-gruppen säger att de ska dra bort alla sina styrkor från Bachmut senast den 10 maj och ber ryska försvarsmakten lägga fram en plan för hur de ska ersättas. Spontant tycker jag det låter som väldigt stora nyheter. Inte för att jag vet hur mycket trupper Wagner har Bachmut nuförtiden men det borde väl ändå vara några tusen man. Soldater som nu måste ersättas med andra trupper. Rimligtvis kan vi inte förvänta oss något fortsatt ryskt avancemang i Bachmut.
Frågan är nog som lyfts tidigare om Kocken är allvarlig eller om detta bara är hans sätt att skapa ett vi och dom där han ska bevisa att "titta jag står på mina soldaters sida, jag är en av er och skiter inte i er till skillnad från Kreml, ni måste göra som jag säger om ni vill leva".
Citera
2023-05-05, 10:40
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det här är ny information eller om jag bara har missat den tidigare:

Wagner-gruppen säger att de ska dra bort alla sina styrkor från Bachmut senast den 10 maj och ber ryska försvarsmakten lägga fram en plan för hur de ska ersättas. Spontant tycker jag det låter som väldigt stora nyheter. Inte för att jag vet hur mycket trupper Wagner har Bachmut nuförtiden men det borde väl ändå vara några tusen man. Soldater som nu måste ersättas med andra trupper. Rimligtvis kan vi inte förvänta oss något fortsatt ryskt avancemang i Bachmut.

sedan två veckor tror jag, så har det även varit ryska reguljära trupper i bachmut, efter avancemanget vid järnvägsstationen ungefär läste jag det först, då flyttade man PMC W till flankerna.

Det är redan nu lite utblandat.
då sades det styrkorna för wagner var ca 6000 elite, och 20 000 kontrakterade (fd. fångar och övriga) det lär väl ha minskat nu.
Men de gör väl som ukr. man förflyttar de bästa och låter andra ta de stora förlusterna.
Citera
2023-05-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Frågan är nog som lyfts tidigare om Kocken är allvarlig eller om detta bara är hans sätt att skapa ett vi och dom där han ska bevisa att "titta jag står på mina soldaters sida, jag är en av er och skiter inte i er till skillnad från Kreml, ni måste göra som jag säger om ni vill leva".

Det är nog hans sista ultimatum för att få mer ammo. Ukraina har lyckats med att slå ut tillräckligt av underhållet. Det måste de fortsätta med om Ukraina ska lyckas ta sig framåt.
Citera
2023-05-05, 10:46
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är nog hans sista ultimatum för att få mer ammo. Ukraina har lyckats med att slå ut tillräckligt av underhållet. Det måste de fortsätta med om Ukraina ska lyckas ta sig framåt.
Hans ultimatum har (enligt han själv) gett effekt förut så det kanske gör det nu också.
Personligen tror jag att han går ut med att hans skrikande återigen gett resultat oavsett om dom fått mer granater eller inte.
Citera
2023-05-05, 10:48
Medlem
Citat:

har ryssarna slutat med tvärtomspråket?
Citera
2023-05-05, 10:52
Medlem
Citat:
Hans ultimatum har (enligt han själv) gett effekt förut så det kanske gör det nu också.
Personligen tror jag att han går ut med att hans skrikande återigen gett resultat oavsett om dom fått mer granater eller inte.

Kanske, kanske inte. Det är mycket spel och desinformation som pågår. Enligt uppgifter är det mestadels Wagner som strider i staden. En reträtt innebär att de måste ersättas av ryska armén, annars är slaget om Bakhmut över.
Citera
2023-05-05, 10:53
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
har ryssarna slutat med tvärtomspråket?
Nej det har dom såklart inte.
Nu står det på aftonbladet och överallt att Wagner drar från Bakhmut.
Detta är löjligt för tidigt att säga.
Citera
2023-05-05, 10:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Grunnar på om inte det här är en del av krigslisten ? En illusion av missämja för att framstå som splittrade och svaga . Ryssland uppfann " maskirovska " och kan lika gärna köra en dubbelbluff . Vore det på riktigt skulle Prigozhin redan dött en naturlig död ( Fsb och Putin har låtit döda folk för mindre )
Citera
2023-05-05, 10:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Du får gärna belägga detta trams med fakta. Den fakta vi sett i tex Syrien är att när Turkiet USA Israel råkat av misstag skjuta ned rysk flyg ed så har ryssarna varnar dessa skarpt, satt upp Lv och sedan dess har det inte skett några överklamp från dessa tre herrar. Det är fakta.

Berätta gärna vad för flyg i Syrienkonflikten som leker med en Su-35 eller Su-57.

Det finns inget flyg från väst i syrien. Varken F35 eller Gripen. När skulle USA ha skjutit ner ryskt flyg? Berätta. jag är jättenyfiken. Vid ett tillfälle sköt Turkiet ner ett ryskt flyg som råkade flyga in över turkiskt territorium. Deras Glosnass är ganska defekt och dom bukar ibland ta med sig en GPS från väst och tejpar fast på instrumentpanelen.
Citera
2023-05-05, 11:03
Medlem
Citat:
Nej det har dom såklart inte.
Nu står det på aftonbladet och överallt att Wagner drar från Bakhmut.
Detta är löjligt för tidigt att säga.

Det finns nog en hel del sanning i det ändå - Ukraina har nog fått massor med råd från väst att satsa på fördröjningstaktik, dvs att slå på försörjning, drivmedel, depåer mm så att ammo inte kommer fram eller förstörs. Det är sådan krigföring som ger resultat.

Ryssland kör mestadels på stridande och att bomba civila i städer/terror. Det fungerar sisådär i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in