2023-05-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
krim hade 95% ryska medborgare redan...
du hittar på eller tror på propagandan som väst(USA) producerar.

den etniska utrensningen kan du söka ang ukrainska politiker, och deras frivilliga som sedan 2014 har uttalat vad de skall och vill göra med ryska medborgare, de som talar ryska, de som är rysk-ortodoxa troende.. det är själva definitionen av etnisk utrensning och folkmord.

du hittar inga liknande uttalenden från varken styret i donbass, krim elelr rysssland att de skall utrota något. förutom miltöra enheter som mördar enligt ovanstående och nazisistiska frivilliga osv.

Nej. De var inte ryska medborgare. De kan ha definierat sig själva som etniska ryssar. Men de var absolut inte ryska medborgare. Ukraina tillåter inte dubbla medborgarskap, så om de nu händelsevis var ryska medborgare så bodde de faktiskt utomlands. Och observera att de blev de ryska medborgare i samband med Sovjets upplösning så har de själva aktivt sökt ryskt medborgarskap. Tror du på teorin att ett par miljoner människor aktivt avböjde ukrainskt medborgarskap som fick automatiskt för att istället söka ryskt medborgarskap när man valde att bo kvar i Ukraina? Var det förresten inte du som tyckte att folkviljan skulle avgöra landstillhörighet? Är det rimligt att utländska medborgare avgör en sådan sak? Du är väl medveten om att i Sverige så har utländska medborgare inte ens rösträtt i riksdagsvalet?
Citera
2023-05-01, 23:25
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Läger i verkligheten..

"Trots att den ökända paramilitära styrkan Wagner backas upp av ryska fallskärmssoldater och prickskyttar så lider de svåra nederlag i ”köttkvarnen” Bachmut, enligt talespersonen för Ukrainas väpnade styrkor i östra delen av landet.

– Wagner är nära att förstöras helt, säger Serhij Tjerevatyj i en ukrainsk tv-intervju. :

https://www.expressen.se/nyheter/ukraina-wagner-nara-att-forstoras-helt-i-bachmut/

Verkligheten. Just nu. Liksom bara att hacka I sig.
Det kommer mera mycket mera.

Är det nu som AFU skall ta tillbaka de 96% av Artemovsk som Wagner besitter då eller?
Citera
2023-05-01, 23:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
0:17 i detta klipp, notera de vita "fyrverkeri" effekterna höger och vänster om explosionen.

https://twitter.com/WarMonitors/status/1652993864389603330?t=mqifSx-kQCee9J8iiyUIPg&s=19

⚡️The first moments of the explosion in Pavlograd after yesterday's strike of Russian cruise missiles.

Jämför med dessa klipp;

https://t.me/the_Right_People/17051

Actually, the smoke, the explosion and the dispersion of fragments is very reminiscent of the S-300 explosion we saw a few days ago.
I think we are indeed seeing destroyed S-300s, or Buks, which we have also seen them make explosions like that.

Andra klippet, 0:10 in;

https://t.me/the_Right_People/13043?single

Full Ukranian S-300 battery down (near Kremenaya)

#vehicle_losses

I detta klipp ser man det tydligast.

https://t.me/the_Right_People/4824

Russian soldiers from the 255th Motor Rifle Regiment destroying a S-300 launch vehicle using a PKM.
No one was hurt during the filming of this video.

Beklagar.., håller mig bort ifrån "siter" jag inte känner till. Men tack att du försökte. Ingen förklaring på varför Ukraina håller sina S-300 i en fabrik, när de närmast kroniskt behövs ute i fält ?
Citera
2023-05-01, 23:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

När skulle motoffensiven börja förresten?.
Slutet på maj, början av juni. Tick tock motherfucker.
Citera
2023-05-01, 23:29
Medlem
Citat:
Läger i verkligheten..

"Trots att den ökända paramilitära styrkan Wagner backas upp av ryska fallskärmssoldater och prickskyttar så lider de svåra nederlag i ”köttkvarnen” Bachmut, enligt talespersonen för Ukrainas väpnade styrkor i östra delen av landet.

– Wagner är nära att förstöras helt, säger Serhij Tjerevatyj i en ukrainsk tv-intervju. :

https://www.expressen.se/nyheter/ukraina-wagner-nara-att-forstoras-helt-i-bachmut/

Verkligheten. Just nu. Liksom bara att hacka I sig.
Det kommer mera mycket mera.

Förmodligen bullshit. Tycker dom ska börja fokusera på sin offensiv innan deras vapen blir helt sönderbombade. Det har varit mkt snack och liten verkstad från uaf senaste månaderna...får känslan av att klantarslet zelensky kastat bort enorma resurser på backmut. Och att man projekterar sina problem.
Citera
2023-05-01, 23:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är inte säker på att det är jag som är trög. Kanske är det du. Jag har nämligen inte argumenterat för att "vedertagen terminologi" ska jämkas. Tvärtom sa jag att alla får ha sina definitioner, och jag förklarade min. Vilket är väsentligt för de som vill förstå mina resonemang. Du ser själv hur folk tjatar i den här tråden om vem som hade fel om saker.

Du har rätt i att det inte finns några bevis. Det är inte så det fungerar i krigsvetenskap.
Meanwhile… så terrorbombar Ryssland så till och med de blinda kan se.
Citera
Medlem
Citat:
Är det nu som AFU skall ta tillbaka de 96% av Artemovsk som Wagner besitter då eller?

Japp.
Vi får se imorgon.
Citera
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Beklagar.., håller mig bort ifrån "siter" jag inte känner till. Men tack att du försökte. Ingen förklaring på varför Ukraina håller sina S-300 i en fabrik, när de närmast kroniskt behövs ute i fält ?

Haha, bra ursäkt till att du inte kan erkänna dig besegrad.

Ptja du, kanske för att Pavlograd är en transporthub och dessa S300 system var öronmärkta till en beryktad våroffensiv månne?

Citera
2023-05-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Karelen hade varit bättre argument för oss svenskar. men nu var det kommunistiska sovjet, inte den ryska federationen,

du menar alltså, trots att donbass och krim har varit ryska under århundraden, sedan det tidiga ryska imperiet, som peter den store fick för sig att kalla det, så skulle han behöva flytta folk dit? som redan anser att de tillhör kulturen och landet frivilligt?

jag har skrivit det innan, skriver det igen, ukraina har den största ryska diasporan, redan innan 2014 var den 14%, 65% i östra ukraina, iprinicp alla kunder ryska, som i alla sovjeteiska stater. att behöva flytta dit folk låter överkurs.

däremot västra ukraina, som inte alls har samma historik, de har pendlat hela tiden, mellan polen och en massa andra länder, med en stor och stark ådra av en viss högerextrem ideologi som inte gått så väl ihop med ryssland

Jag menade vad jag skrev. Det stämmer att ryssar bott i de delarna länge, men andelen ryssar ökade under Sovjettiden. När Sovjet tog östra Polen efter WWII flyttades ukrainare till f d polska områden (eftersom polackerna fördrevs så behövde de nya områdena befolkas och ukrainarna flyttades dit som en buffertzon/offer i eventuell konfrontation mot de länder som Sovjet inte var lika säker på att man kunde kontrollera) och de ersattes i östra Ukraina av ryssar som flyttades dit. Samma typ av förryskning ägde rum i de baltiska staterna, Moldavien, Georgien m fl områden.
Citera
2023-05-01, 23:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Förmodligen bullshit. Tycker dom ska börja fokusera på sin offensiv innan deras vapen blir helt sönderbombade. Det har varit mkt snack och liten verkstad från uaf senaste månaderna...får känslan av att klantarslet zelensky kastat bort enorma resurser på backmut. Och att man projekterar sina problem.
Projicerar menar du, lilla ryss.
Det är just vad du själv gör - projicerar- eftersom Putin-ryssland har slösat bort 20000 ryska människoliv på fyra månader bara i Bakmuth.
Citera
2023-05-01, 23:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Enligt Prigozhin har Wagner enorma förluster just nu:

Citat:
The head of Russia's mercenary Wagner Group threatened to withdraw his troops from the embattled city of Bakhmut in Ukraine amid heavy casualties.

Yevgeny Prigozhin told military blogger Semyon Pegov losses were five times higher than necessary because of the lack of artillery ammunition.

"Every day, we have stacks of thousands of bodies that we put in coffins and send home," Prigozhin said in the interview published on Saturday.

https://www.dw.com/en/ukraine-updates-wagner-head-says-heavy-losses-in-bakhmut/a-65469346
Citera
2023-05-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För det första får vi nog vara överens om terminologin. Kan du definiera "terrorbomba"?

För det andra har jag pratat om Ukrainakriget, inte om Ryssland generellt, t ex vad de gjort i Syrien som din undersökning inkluderar.

Terror definieras som våldsamma handlingar eller hot om våldsamma handlingar som ska sätta skräck in en civil befolkning och få dem till underkastelse eller lydnad och/eller påverka en stats ledning i viss riktning. Det kan både vara direkt eller indirekt genom att mörda civila personer, förstöra bostäder, el, energi.

Terrorbombning - blir då självförklarande. Det är väsenskilt från att bomba militär objekt som till slut påverkar en stats ledning i en viss riktning, där kapitulation är ett utfall.

I detta krig finns det en uttalad intention av rysk ledning och media att Ukraina ska utrotas. Då ingår även att bomba sönder städer och infrastruktur. Ren terror alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in