Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
För det första tror jag det vore bra om Ryssland också bidrog till att bygga upp Ukraina. T ex genom att sälja olja/gas till väst, intäkter till Ukraina-uppbyggnad. Många pratar om Marshallhjälp, en viktig komponent i den var att den forne fienden betalade återuppbyggnad också.
Hahaha.
Vi får först göra klart rysslands krigskadestånd....
Citat:
En problematik i vad du skriver är ju ifall någon region (t ex Krim) vill lämna Ukraina. Om du inkluderar det i den "rena demokratiska andan" så ser jag inga problem i det.
Det är inget problem, Krim vill inte det, om vi nu först städar bort ryssarna och ryssterroristerna (det är en oaundviklig del.)
Citat:
Jag gillar inte tanken på att centralmakten ska lösa lokala problem i Ukraina eftersom den är otillräckligt demokratisk, men man skulle absolut kunna tänka sig att ryska armén lämnade östra Ukraina och Krim, och att någon form av internationell styrka tog över alla omstridda delar och "löste problemet" med debatt följt av omröstning. Utopiskt sett, förstås. Ryssarna skulle i praktiken nog inte lämna sina baser i Krim om man inte lockade/hotade dem med något extremt.
Man försökte med Minsk 1 och 2. ryssland saboterade det ( OSCE tilläts inte röra sig i donbass, hindrades av ryska soldater och terrorister )
så det skeppet har seglat.