2023-05-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
MANPADS avfyrar värmesökande robotar. De går alltså inte att använda mot glidbomber. Styrmodulen för den amerikanska motsvarigheten JDAM kostar ca. 200 000 kr om jag minns rätt, vilket innebär att den ryska modellen lär kosta en snarlik summa. Detta är betydligt billigare än en radarstyrd luftvärnsrobot.

Ryska glidbomber kommer på sikt att att ändra styrkeförhållandet, förutsatt att ukrainarna inte får möjlighet att skjuta ner flygplanen som släpper bomberna.

MANPADS (Man-portable air-defense system) finns i ett antal olika utförande när det kommer till målsökningssystem det är inte enbart värmesökande . RBS70 och RBS90 är exempelvis laserguidade system
Citera
2023-05-05, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
MANPADS (Man-portable air-defense system) finns i ett antal olika utförande när det kommer till målsökningssystem det är inte enbart värmesökande . RBS70 och RBS90 är exempelvis laserguidade system

Stinger-robotarna som Ukraina har fått av USA, och vilka utgör deras största mängd MANPADs, är dock värmesökande. Laserguidade system fungerar dessutom knappast mot glidbomber som färdas i >500km/h.
Citera
2023-05-05, 09:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Stinger-robotarna som Ukraina har fått av USA, och vilka utgör deras största mängd MANPADs, är dock värmesökande. Laserguidade system fungerar dessutom knappast mot glidbomber som färdas i >500km/h.

Absolut inte någon expert, men det det borde väl också spela roll att de är små jämfört med vad jag trott var det primära för MANPADS? Dvs stridshelikoptrar och stridsflyg. Jag läste att ryssarna också nu har utvecklat mindre JDAMs. Jag antar att de förutom att de då flyger snabbare även har mindre träffyta. Men det är svårt för oss att bedöma, man får nog vänta tills man får läckta rapporter om hit rate. Jag tror också JDAMs kan ändra styrkeförhållandena, men fortfarande skeptisk till att deras starka sida är att användas som motmedel mot ukrainska offensiver.
Citera
2023-05-05, 09:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Varför skulle laserguidade inte fungera för det? Det mesta som man avser att skjuta ner färdas snabbare än så.
Citera
2023-05-05, 09:34
Medlem
Citat:

Varför skulle en låg hastighet på glidbomben påverka bekämpningen när målradarn har låsning,
det blir tvärtom lättare att bekämpa .
Citera
2023-05-05, 09:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Varför skulle en låg hastighet på glidbomben påverka bekämpningen när målradarn har låsning,
det blir tvärtom lättare att bekämpa .
Jag är med på att de inte borde vara så svåra att träffa men laserstyrd robot.

Problemet är snarare att roboten som man bekämpar glidbomber med kostar betydligt mer än glidbomben. Ett flygplan kan släppa fleras sådana i varje vända.

Det vore bättre om man kunde plocka dem med en luftvärnskanon. Eller skjuta ner planet.
Citera
2023-05-05, 09:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
OSSE slår fast att minst 20000 ukrainska barn har rövats bort från sina föräldrar och tvångsförflyttats till hjärntvättningsanstalter i Ryssland där lärs upp att hata sin familj, sin kultur och sitt fosterland. Kan det finnas nått mera vidrigt och mera inhumant än att ge sig på oskyldiga barn? Hitler är ingenting emot Putin, historiens vidrigaste människa.

https://tt.omni.se/rapport-tiotusentals-ukrainska-barn-i-ryssland/a/wAbPoG
Citera
2023-05-05, 09:47
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Problemet är snarare att roboten som man bekämpar glidbomber med kostar betydligt mer än glidbomben. Ett flygplan kan släppa fleras sådana i varje vända.

Det vore bättre om man kunde plocka dem med en luftvärnskanon. Eller skjuta ner planet.

JDAMs har monster-räckvidd, faktiskt. 50-90 km. Jag blev förvånad när jag läste på. Så det lär vara jobbigt att skjuta ner dem, såvida inte AFU börjar riskera sina luftvärn genom att parkera dem nära fronten.

En luftvärnskanon har ju inte så stor räckvidd, så då behöver man många luftvärnskanoner, och där blir ett tapp av dem vid frontlinjen. De i sin tur blir sårbara för kortdistansartilleri.
Citera
2023-05-05, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Nu finns det väl ett antal Giraffe 75 system tillsammans med b l a Skyguard och RSB 70 och även tyska gepards så att glidbomberna ryssarna nu terroriserar civilbefolkning med är ju inte någon större gamchanger som några här vill göra gällande.
Citera
2023-05-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
JDAMs har monster-räckvidd, faktiskt. 50-90 km. Jag blev förvånad när jag läste på. Så det lär vara jobbigt att skjuta ner dem, såvida inte AFU börjar riskera sina luftvärn genom att parkera dem nära fronten.

En luftvärnskanon har ju inte så stor räckvidd, så då behöver man många luftvärnskanoner, och där blir ett tapp av dem vid frontlinjen. De i sin tur blir sårbara för kortdistansartilleri.

Nu har ju inte ryssarna visa upp några större mängder av denna vara , så det är ju rena spekulationer och önskedrömmar.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Säga vad man vill men ryssarna kämpar fan på dom också, är rätt chockerad över hur hårdnackat dom strider, helt galet.
Största bristerna tyckte jag man såg förra året. En hel armé får soppatorsk utanför Kiev och står där som fån medans stridsvagnar slås ut.
Det är faktiskt makalöst hur mycket folk Ryssland lyckats få till fronten.

Det vore ungefär som att Sverige skulle attackera Finland för att återställa vår historiska gräns. Det finns även en stor svensktalande population som behöver befrias. Civila motståndet i många regioner skulle troligen vara minimalt. Många likheter med den Ryska invasionen av Ukraina. Soldaterna som vi skulle kunna mobilisera för ett sådant projekt är ganska lätt räknade. Vi skulle troligen få fler svenskar som ställer sig på Finlands sida än den svenska.

Även om många slingrar sig så åker ändå hundratusentals Ryssar till kriget utan motstånd.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
MANPADS avfyrar värmesökande robotar. De går alltså inte att använda mot glidbomber. Styrmodulen för den amerikanska motsvarigheten JDAM kostar ca. 200 000 kr om jag minns rätt, vilket innebär att den ryska modellen lär kosta en snarlik summa. Detta är betydligt billigare än en radarstyrd luftvärnsrobot.

Ryska glidbomber kommer på sikt att att ändra styrkeförhållandet, förutsatt att ukrainarna inte får möjlighet att skjuta ner flygplanen som släpper bomberna.
Desperationen når nya nivåer bland er vatniks. Att ryssarna nu tvingas ta till 60-70år gammal teknologi då deras precisionsmissiler är slut är definitivt inte ett "styrkebesked". Resten av världen ser nog nått helt annat

Ska du inte putsa ihop en historia om hur T-55orna som nu plockats fram kommer att vara tungan på vågen som avgör kriget till Rysslands fördel också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in