2023-05-03, 11:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror ingen storskalig offensiv kommer att ske faktiskt.Det är alldeles för uppenbart och tittar man på ryska styrkor så verkar de vara förberedda. Så om inte Ukraina har en stor fördel i vapen och material så tror jag inte att någon offensiv i närtid kommer att ske. Har de en stor fördel i vapen och material kan man fråga sig?Ukraina har en taktik i att nöta ut fienden i försvarsstrid och där är det de har sin styrka.Om nu Ryssland har svårt att värva soldater så är tiden på Ukrainas sida.

De kallar det "lokal överlägsenhet". Ukraina har fördel i vapen och material lokalt där de sätter in offensiven för Ryssland har ju sina trupper utspridda. Precis som Ryssland haft vid sina offensiver.
Citera
2023-05-03, 11:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De kallar det "lokal överlägsenhet". Ukraina har fördel i vapen och material lokalt där de sätter in offensiven för Ryssland har ju sina trupper utspridda. Precis som Ryssland haft vid sina offensiver.
Jag tror dock att Ryssland har koll på Ukrainska trupprörelser. Har de inte det så är det ju generalknas omgående i ryska armén.

Jag vet att jag överskattat rysk kapacitet tidigare så det kanske är som du säger.
Citera
2023-05-03, 11:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det som gäller är fredsavtalen efter andra världskriget och reglerna som sattes upp vid FNs bildande. Segrarmakterna inklusive Sovjet kom då fram till att de gränser som finns gäller och att gränser inte får ändras med våld, samt att anfallskrig som inte är godkända av FN är illegala. Därmed är RF krig i Ukraina illegalt. Liksom även Irakkriget. Det som hände innan 1945 blev överspelat för då gällde andra regler och FN fanns inte.

Det finns vissa oklarheter idag. Sovjetunionen hade 3 medlemsstater i FN. Sovjet, Ukraina och Vitryssland. Ryssland hade ingen plats men har tagit Sovjets plats i FN och Säkerhetsrådet. Det är inte självklart eftersom Ryssland var med om att upplösa Sovjet. En annan oklarhet är Kaliningrad vars status inte fastställdes efter kriget. Ett nytt avtal kom 1990 men jag förstår inte riktigt vad det innebär. Blev Kaliningrad Sovjetiskt istället för ryskt? Kanske det är Kaliningrad som skall ha Sovjets permanenta plats i säkerhetsrådet som det sista som är kvar av Sovjet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_on_the_Final_Settlement_with_Respect_to_Ger many

Det är det som jag menar med "andra staters erkännande". Om alla andra grannar erkänner den nya regeringen som laglig och deras ömsesidiga gränser så blir det vad som gäller. I den mån det finns någon lag, förstås. Det "overridar" tydligen också olagliga krig. T ex var sexdagarskriget ett krig där Israel såg sig hotat och startade ett "anfall är bästa försvar"-krig vilket slutade med bl a att man tog Golanhöjderna. USA godkände denna annektering för 2 år sedan. Men inga andra länder.

Vad vi kan lära av det i Ukrainakriget är att reglerna/lagen är flummig. Det är inte så att Ukraina kommer få tillbaka sina gränser bara för att Ryssland gör ett olagligt anfallskrig. Däremot kan de få tillbaka sina gränser om Ryssland och Ukraina kommer överens om det. Vi kan också se att det kan ta 40 år att lösa konflikten. Förhoppningsvis går det fortare.

Intressant poäng med att det som hände före 1945 blev överspelat. Jag är inte säker på om det stämmer.
Citera
2023-05-03, 11:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är det som jag menar med "andra staters erkännande". Om alla andra grannar erkänner den nya regeringen som laglig och deras ömsesidiga gränser så blir det vad som gäller. I den mån det finns någon lag, förstås. Det "overridar" tydligen också olagliga krig. T ex var sexdagarskriget ett krig där Israel såg sig hotat och startade ett "anfall är bästa försvar"-krig vilket slutade med bl a att man tog Golanhöjderna. USA godkände denna annektering för 2 år sedan. Men inga andra länder.

Vad vi kan lära av det i Ukrainakriget är att reglerna/lagen är flummig. Det är inte så att Ukraina kommer få tillbaka sina gränser bara för att Ryssland gör ett olagligt anfallskrig. Däremot kan de få tillbaka sina gränser om Ryssland och Ukraina kommer överens om det. Vi kan också se att det kan ta 40 år att lösa konflikten. Förhoppningsvis går det fortare.

Intressant poäng med att det som hände före 1945 blev överspelat. Jag är inte säker på om det stämmer.

Ja Ryssland kan ju ockupera områden i Ukraina men ingen kommer att erkänna det. Se hur få länder som erkänt annekteringen av Krim. Och Golanhöjderna. Och Cypern? Det blir evigt oavgjorda frågor som i detta fall kommer orsaka evig isolering för Ryssland.

För gränserna i Europa är det överspelat för det regleras i fredsfördragen efter kriget. Ungern har ju t.ex. börjat kvida om förlorade områden men de är chanslösa. Det är en Pandoras ask som ingen kommer att vilja öppna.
Citera
2023-05-03, 11:26
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag är pro-Ukraina i kriget. Men jag undrar över nyttan med en möjlig våroffensiv? Anfallskrig brukar bli dyrt i förluster. Borde inte Ukraina sitta och försvara sig. Tiden är ju på deras sida med tanke på alla sanktioner mot Putin.
Citera
2023-05-03, 11:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Problemet är det ryska flygvapnet har svårt att utföra större operationer. I början av kriget så flög max med 6 flygplan åt gången. Vanligast var 1-2 flygplan. Sen har ryssarna reagerat väldigt defensivt med sitt flyg när de har fått motgångar.

Det kan vara så men det är väl säkert mest Gepard* som används emot drönare och de flyttas ju hela tiden. Om de nu finns grupperade runt Kiev. Det är lite roligt att ett gammalt system, som tyskarna hade i princip lagt i malpåse kan användas till något nyttigt. Problemet har varit Schweizarna men nu ska tyskarna börja producera egen ammunition till dem.

*säkert även Mig 29. De gör inte så mycket annan nytta. De kan inte gå i flygstrid med det ryska flyget.
Undrar om inte Gepard är sårbar för attacker från Lancet, sin mobilitet till trots. Det verkar som ukrainarna använder nät eller galler kring sina Gepard, Buk, S-300-system, Panzerhaubitse, m.m.
Citera
2023-05-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Men nu var det ju så att dom hade varit i krig innan sex dagars kriget.

Sen har du turkiet som invaderade norra Cypern. Snart 50 år sen o ingen lösning i sikte.
Hur många länder har erkänt norra Cypern som egen stat.
Inte många. ryssland, serbien , vardaska är dom jag jan komma på.

Lämnar ryssland Ukraina så återgår gränserna..
Citera
2023-05-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Man undrar hur Ukraina planerar, kommer de skära av supportlinjer till Ryzzka trupper och få dem att ge upp istället för att spilla en massa människoliv, eller blir det ett blixtkrig då man bara maler ner allt framför sig?

när man som glad amatör med noll koll ser på kartan så ser det väl bäst ut att klippa av det på mitten ungefär?

att gå in med en spjutspets ända fram mot ryska gränsen
sedan dela upp det i 2 formationer, en som går norrut (nordost?) och den andra mot syd/krim (sydost?)

men påven kanske fixar så det blir eldupphör innan slakten börjar på allvar?

"The Vatican revealed last weekend that it's pushing behind the scenes for negotiations"

https://www.cbc.ca/news/politics/nato-ukraine-russia-pope-francis-canada-1.6828666
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-05-03 kl. 11:44.
Citera
2023-05-03, 11:44
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Tre fel.

1) Ryskt flyg är långt ifrån intakt. Det är till stora delar nedskjutet eller i dåligt skick på grund av komponentbrist och dåligt underhåll.

2) De iranska drönarna är inte på.den tekniska nivån att de kan bedöma kapacitet och göra bedömningar. De används för att terrorbomba civilbefolkning i städer med. Lite som att stena några i en folksamling. Släng iväg, alltid träffas något.

3) Modernt luftvärn är liksom modernt artilleri, alltid på rull. Efter avskjutning är man redan på väg någon annanstans.

Ww2 och kalla krigets vapen och tänk(ryzzland) mot ww3 vapen och tänk(Ukraina) , ryzzland har bara inte fattat det än, märkligt nog, och får nu lära sig det den tuffa vägen..

Frågan om detta var en övning, a la japans Kamikaze?
I brist på missiler, så får man ta vad man haver.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryskt-stridsplan-stortade-i-hus

Är detta rys-lands svar på brist på missiler?

alt

Varför klarar inte ryska piloter av att hantera sina plan?
Har alla störtat redan?
Citera
2023-05-03, 11:45
Medlem
Gracefulminds avatar
Undrar om de (RU) nu börjar ana en annan möjlig verklighet?
Som vi tidigare varit inne på lite till o ifrån.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/xi-jinping-anklagas-for-att-ha-forratt-ryssland/

Eftersom det var publicerat i statsteve så lär det vara sanktionerat uppifrån
även om ledningen skulle förneka det inför Xi.

Gällande huruvida Kina är RU:s "vän" eller om de bara spelar "spel"...

* Eller så är detta utspel också bara ett spel från RU:s sida för att öka pressen på XI och Kina...

Spelar ingen roll oavsett eftersom det bara är en tidsfråga innan de börjar "hugga varandra i ryggen".
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-05-03 kl. 11:50.
Citera
2023-05-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag är pro-Ukraina i kriget. Men jag undrar över nyttan med en möjlig våroffensiv? Anfallskrig brukar bli dyrt i förluster. Borde inte Ukraina sitta och försvara sig. Tiden är ju på deras sida med tanke på alla sanktioner mot Putin.

Du missar en viktig detalj.
Ukraina skall ju slänga ut ryzzarna ur sitt land. Går inte "och sitta och försvara sig"
då. Det skulle ryzzarna just nu vilja förstås.
Jfr med ett hemfridsbrott brott i din bostad.. om du inte slänger ut inbrytaren med det våld som krävs, blir ju den kriminella kvar. I din bostad.
Nej, det går ju inte förstås.
Den kriminella får två val, lämna frivilligt eller bli utslängd, handgripligen. Förstås.
Citera
2023-05-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Undrar om inte Gepard är sårbar för attacker från Lancet, sin mobilitet till trots. Det verkar som ukrainarna använder nät eller galler kring sina Gepard, Buk, S-300-system, Panzerhaubitse, m.m.

Jag vet inte. Jag har bara sett en video. Där verkar Geparden överleva attacken. Bra luftvärnssystem har flera komponenter ända ner till närskydd (infanteri). Gepard verkar ha ett mycket bra radarsystem som kan samverka och kan upptäcka små mål upp till cirka 15km.

Jag tror Ukrainsk samverkan har blivit bättre. Om siffrorna stämmer så verkar de ha blivit effektivare. Svagheten är väl risken för brist av ammunition. Ryssarna har bara förlorat cirka 70 flygplan är deras flygvapen är relativt intakt (Se länkar nedan). Så skulle bristerna bli uppenbara så finns det en risk för större attacker. MEN även den ryska doktrinen håller tillbaks dem. De är inte tränade för denna typ av krig.

https://www.airandspaceforces.com/russian-air-force-lot-of-capability-left-ukraine-invasion/

https://www.airandspaceforces.com/ukraine-has-lost-60-aircraft-taken-down-70-in-russian-invasion-hecker-says/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in